Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 DaB/ij (1ij DaB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danmarksbilleder
Hvordan er der i Danmark?
Fokus på:
- Få basal grammatik på plads: Bøjning af substantiver og verber
- Ordstilling på dansk
- Opbygning af ordforråd
- Udtale med fokus på assimilation, reduktion og vokaler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eventyr
Fokus på eventyr i en dansk kontekst. Træning af læsning/læseforståelse.
Indhold:
Adjektiver
Læseoplevelse
Litteraturanalyse (light) med fokus på personkarakteristik
Materiale:
Dele af Puls 2 s. 102-107, 109-110
Puls 3 s. 123
Den lille havfrue – H.C. Andersen
https://tidtiltanker.com/2021/04/03/h-c-andersen-det-klassiske-eventyr-vs-disney/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jul i Danmark
Miniforløb om højtider med fokus på julen og juletraditioner i Danmark.
Indhold:
- Verber
- Reduktion på dansk
- Udtale af R
Materiale:
- Puls 2 s. 78-79, 84-86
- DR: Tidsrejsen, sæson 1 afsnit 1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Et kort forløb om Danmarks historie: Vikingetiden
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Som vi aftalte fredag, skal I have læst talen af Mette Frederiksen og lavet en overskrift til hvert afsnit (altså imellem ...) og snakke om indhold, tema, og retoriske virkemidler i teksten (fx. kontraster, trikolon, allusioner, referencer, alliterat
-
Vi gør nytårstemaet færdigt, og starter på danmarkshistorien. -Anne
-
Hav læst teksten om tidlig historie og vikingetiden, hav fundet jeres 5-10 svære ord, og oversat dem i skemaet, og hav fundet jeres nøgle by/person/begreber og skrevet dem i skemaet. -Anne
-
Vi arbejder med ordforråd (vocab) så husk at have øvet på det hjemme. og fortsætter med vikingetiden. -Anne
-
Titel
-
Spørgsmål til Vikingetiden dokumentar 1ijDab
-
Dear students - I'm not here today, or Friday -so you are working by yourselves. You will get a text from lektiehjælperne, that you need to read and also write notes for - please upload your notes in elevfeedback. -Anne
-
Look at your notes and your vocab - make sure you've read the whole text. THEN you need to make a PP-presentation of the theme below - You need to base it on the text, but you are more than welcome to research more :) -Anne PS I'm looking forward to
-
Spørgsmål til Vikingetiden dokumentar 1ijDabBring the texts from the childrens fagbog, you worked with last week and also make sure you've written the 5-10 questions for the documentary we watched (for everybody (5 students) who was NOT there friday
-
Vær klar med jeres oplæg om vikingetiden. Og hav lavet de sidste googlespørgsmål fra tirsdagens time. Glæder mig til at høre jeres oplæg :) -Anne
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Danmarkshistorien: Middelalderen til landborformer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dear students, unfortunately I'm ill today. It means that you'll be working by yourselves. I've added an assignment, that you have today to work with and hand in - a review of your favorite movie or book.
-
Sam, Kseniia og Viola holder oplæg.Alle kigger lige en ekstra gang på spørgsmålene: Hvad var kvindernes rolle på vikingetogterne, og var det bevidst at vikingerne landede i Lindisfarne. -AnnePS - vi starter nyt tema i dag.
-
Ordbogsøvelse: ordforråd: - oversæt og forklar de vigtige termer
-
Ordbogsøvelse: ordforråd: - oversæt og forklar de vigtige termerLæs arket I fik I timen i tirsdags. Hav skrevet ordforrådet ind i fællesdokumentet. Anne
-
Spørgsmål til Middelalderen.docx Kære hold, I skal have besvaret spørgsmål 12-19 til i dag, husk teksten, ordforrådet og hav kigget på kopien om verber, siden vi skal arbejde med verber i dag. Mvh Anne
-
Fra Middelalderen til Landboreformerne.pdf
-
Make sure you bring the text, and the grammar for today. We'll work with nouns, adjectives and articles today. -Anne
-
Make sure you bring the text, and the grammar for Tuesday (if it's not handed in already). We'll work with nouns, adjectives and articles today. -Anne
-
Vi arbejder med induktiv grammatik. -AV
-
Vi skal se en dokumentar. -Anne
-
Hav svaret til spørgsmålene til de to afsnit dokumentar med - vi ser sidste halvdel af den sene middelalder i timen også. -Anne
-
Hi Guys - you need to have answered the questions for today's lesson - so we can work and move on. - 4 of you did not come to Tuesday's lesson, so you need to go to mitCFU and watch the episode (and if you missed last Friday, you need to watch that e
-
Vel mødt tilbage fra ferien :) Alle skal være klar til at fortælle tre ting fra ferien.
-
Vi har test i hele sidste forløb - så læs op på grammatikken vi har lavet, på ordene vi har øvet og emnet generelt. -Anne
-
Spørgsmål og svar til middelalderen dokumentar LÆRERKOPI.docx
-
Nedslag i dansk historie.pdf
-
Vi skal se film :) Kom glad, og hav slik med :) -Anne
-
Spørgsmål til Bastarden.docx Vi ser det sidste kvarter af Bastarden. -Hav skrevet noter til spørgsmålene til den. Vi arbejder også videre med pronominer, så hav jeres papirer med :) -Anne
-
Vi mødes i klassen, og går ned på stadion :) - PS - Alle jeres tidligere opgaver er rettet. Hvis I vil have dem med hjem i dag, så sig lige til :) -Ellers får I dem med på tirsdag. -Anne
-
Spørgsmål til Bastarden.docx
-
Skriv så mange noter I overhovedet kan, så vi kan arbejde med filmen i dag. Vi kommer også til at kigge på personlige pronominer. -Anne
-
PS - Alle, husk at få jeres opgaver af mig. -Anne
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66253074213",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66253074213",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66253074213"
}