Holdet 2024 re/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024 re/a (2a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion
Titel 2 Religion i Det senmoderne Danmark
Titel 3 Kristendom - inkl. Reformationen/Luther
Titel 4 Islam - inkl. teori om overgangsritualer
Titel 5 Religionskritik (valgfrit emne)
Titel 6 Buddhisme - inkl. konversionsteori

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion

LÆSTE SIDER I ALT: 163 SIDER
+ YOUTUBE-KLIP + HJEMMESIDER + STATISTIK + BILLEDER + FILM + KLIP FRA NETTET


Klassen præsenteres først for de faglige mål:

̶  redegøre for grundlæggende sider ved kristendom (herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelse)
̶  redegøre for væsentlige sider ved islam (herunder dens formative og nutidige skikkelser)
̶  redegøre for væsentlige sider af buddhismen
̶  redegøre for emnet religionskritik
̶  redegøre for og anvende Van Genneps teori om overgangsritualer
̶  redegøre for og anvende L. Rambos teori om konversion
̶  redegøre for og anvende deprivationsteorien

̶̶  demonstrere viden om og beherskelse af fagets metoder: primært indholds- og begrebsanalyse.
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶  karakterisere og analysere forskelligartede materialer (tekster, hjemmesider, film og billeder) med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶  karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter med anvendelse af både indefra- (emic) og udefra-perspektiver (etic)
̶  karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Der evalueres derfor løbende på, om de religionsfaglige begreber beherskes og i hvor høj grad den religionsfaglige analyse mestres grundigt og selvstændigt i forhold til:
- tekstnærhed, hvor teksten påstande og pointer forklares ved hjælp af udvalgte citater
- evnen til at inddrage baggrundsviden og anden faglig viden fra den daglige undervisning
- inddragelse af Ninian Smarts 7 dimensioner
- i hvor stor grad der kan perspektiveres til andre tekster læst i undervisningen

Indholds- og begrebsanalysen øves løbende gennem små eksamenslignende øvelser i undervisningen..

Klassen introduceres i dette forløb til fagets begreber og terminologi og Ninian Smarts 7 dimensioner. Ninian Smart trænes gennem små øvelser. Vi ser herefter på forskellige årsager til, at man er religiøs.
Afslutningsvis en kort oversigt over verdens forskellige religioner.

Omfang: ca. 7 sider + Youtube
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Religion i Det senmoderne Danmark

Først arbejder vi med Danmarks religiøse landskab og begreberne sekularisering, af-sekularisering og synkretisme.
Vi ser på, hvilken betydning religion har både samfundsmæssigt og individuelt i dagens Danmark.
Vi tager udgangspunkt i forskningsresultater og inddrager undervejs elevernes egne erfaringer og eksempler.

Undervejs sammenlignes med USA - og deprivationsteorien inddrages.

Omfang: ca. 10 sider + hjemmesider + YouTube
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom - inkl. Reformationen/Luther

Vi arbejder med Kristendommen i dens formative, historiske og nutidige skikkelser - herunder ses på etiske problemstillinger.
Kontinuiteten og spændingsforholdet mellem Det Gamle Testamente/ jødedommen og Det Nye Testamente / kristendommen påvises.
Undervejs har vi fokus på bl.a. pagterne i GT og NT, Johannes Døberen og Den Kristne Grundmyte.

Eleverne introduceres undervejs for en synoptisk læsning af evangelierne.

Kristendommens historie: fokus på reformationen og Luther  og dens betydning for Danmark og kirkerummet.

Omfang: ca. 60 sider + film + YouTube klip + billeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam - inkl. teori om overgangsritualer

Vi arbejder med væsentlige sider af Islam både historisk og nutidigt.
Vi arbejder med Islams formative periode, åbenbaringer fra Mekka og Medina, Hadith, trosforestillinger, etik - herunder de 5 søjler (med fokus på valfart) - og sharia.
Vi ser på begrebet Euroislam for at belyse islam i en nutidig, europæisk og dansk kontekst - som en vestlig nyformulering af Islam.
Mangfoldigheden indenfor islam belyses ved bl.a. at se på Jihads forskellige betydninger samt forskellen på de 4 grupperinger: sekularister, modernister, traditionalister og fundamentalister.

Omfang: ca. 60 sider + klip fra nettet + film om Hajj
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Religionskritik (valgfrit emne)

I dette forløb ser vi på forskellen på en ateist, en agnostiker og en religionskritikker. Vi undersøger forskellige kritiske syn på religion. Vi ser på ateismens historiske udvikling samt på, hvor udbredt ateismen er. Vi har undervejs fokus på Richard Dawkins.

Omfang: 9 sider + hjemmeside + film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Buddhisme - inkl. konversionsteori

Klassen arbejder med Buddha, Dharma og Sangha og vi ser på forskellene på de tre buddhistiske hovedretninger: Theravada, Mahayana og Vajrayana (Tibetansk Buddhisme).

Forløbet afsluttes med at se på Buddhismens møde med Vesten - herunder Christian Stadils syn på reinkarnation.

Undervejs arbejder vi med L. Rambos konversionsteori.

Omfang: ca. 17 sider + billeder + film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer