Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 re/a (2a re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion
LÆSTE SIDER I ALT: 163 SIDER
+ YOUTUBE-KLIP + HJEMMESIDER + STATISTIK + BILLEDER + FILM + KLIP FRA NETTET
Klassen præsenteres først for de faglige mål:
̶ redegøre for grundlæggende sider ved kristendom (herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelse)
̶ redegøre for væsentlige sider ved islam (herunder dens formative og nutidige skikkelser)
̶ redegøre for væsentlige sider af buddhismen
̶ redegøre for emnet religionskritik
̶ redegøre for og anvende Van Genneps teori om overgangsritualer
̶ redegøre for og anvende L. Rambos teori om konversion
̶ redegøre for og anvende deprivationsteorien
̶̶ demonstrere viden om og beherskelse af fagets metoder: primært indholds- og begrebsanalyse.
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer (tekster, hjemmesider, film og billeder) med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter med anvendelse af både indefra- (emic) og udefra-perspektiver (etic)
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Der evalueres derfor løbende på, om de religionsfaglige begreber beherskes og i hvor høj grad den religionsfaglige analyse mestres grundigt og selvstændigt i forhold til:
- tekstnærhed, hvor teksten påstande og pointer forklares ved hjælp af udvalgte citater
- evnen til at inddrage baggrundsviden og anden faglig viden fra den daglige undervisning
- inddragelse af Ninian Smarts 7 dimensioner
- i hvor stor grad der kan perspektiveres til andre tekster læst i undervisningen
Indholds- og begrebsanalysen øves løbende gennem små eksamenslignende øvelser i undervisningen..
Klassen introduceres i dette forløb til fagets begreber og terminologi og Ninian Smarts 7 dimensioner. Ninian Smart trænes gennem små øvelser. Vi ser herefter på forskellige årsager til, at man er religiøs.
Afslutningsvis en kort oversigt over verdens forskellige religioner.
Omfang: ca. 7 sider + Youtube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Religion i Det senmoderne Danmark
Først arbejder vi med Danmarks religiøse landskab og begreberne sekularisering, af-sekularisering og synkretisme.
Vi ser på, hvilken betydning religion har både samfundsmæssigt og individuelt i dagens Danmark.
Vi tager udgangspunkt i forskningsresultater og inddrager undervejs elevernes egne erfaringer og eksempler.
Undervejs sammenlignes med USA - og deprivationsteorien inddrages.
Omfang: ca. 10 sider + hjemmesider + YouTube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom - inkl. Reformationen/Luther
Vi arbejder med Kristendommen i dens formative, historiske og nutidige skikkelser - herunder ses på etiske problemstillinger.
Kontinuiteten og spændingsforholdet mellem Det Gamle Testamente/ jødedommen og Det Nye Testamente / kristendommen påvises.
Undervejs har vi fokus på bl.a. pagterne i GT og NT, Johannes Døberen og Den Kristne Grundmyte.
Eleverne introduceres undervejs for en synoptisk læsning af evangelierne.
Kristendommens historie: fokus på reformationen og Luther og dens betydning for Danmark og kirkerummet.
Omfang: ca. 60 sider + film + YouTube klip + billeder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Den hellige skrift og kristendommens grundlæggelse fra Kristendom - tro og praksis, Systime 2016, side 184-185
-
"Religion og kultur - en grundbog", side 144-147 (Om det gamle Israel og jødedommen)
-
Dokument om Pagter i Bibelen.docx
-
Bibelen, 1. Mosebog, kap. 17, vers 1.14 (Omskærelsen, Den gamle pagt)
-
Bibelen, Esajas' Bog kap. 11, vers 1-10 (Davidssønnens fredsrige)
-
Bibelen Esajas' Bog kap. 52, vers 13- kap. 53 (Herrens lidende tjener)
-
De Kristnes Religion af Jens Forman, Systime 2008: side 54-55 (Messias)
-
Netsøgning om Salomon, Templet i Jerusalem samt Israel og ulykkerne
-
Bibelen, 1. Mosebog kap. 1-3 (Verdens skabelse, Adam og Eva samt syndefaldet og uddrivelsen fra Edens Have)
-
"Religion og kultur - en grundbog" side 157-160 (Gudsbegrebet, Oprindelsesmyten: Skabelsen, Problemmyten: Syndefaldet, Løsningsmyten: Jesu død og opstandelse.Theodicé-problemet)
-
Kuplen, Muren og Graven af Hanne Følner m.fl., Gyldendal 2012, side 161-162 (Den kristne grundmyte)
-
Det fortæller Bibelen om Johannes Døberen fra www.kristendom.dk
-
Johannes Døberen - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Bibelen, Matthæus-evangeliet kap. 1 (Jesu slægt og fødsel), Markus-evangeliet kap. 1, vers 1-15 (Johannes døber i ørkenen, Jesu dåb og fristelse samt Jesu forkyndelse i Galilæa)
-
The Prince of Egypt (1998) Trailer #1 | Movieclips Classic Trailers
-
Angel of Death
-
Nadveren, synoptisk elev.docx
-
www.kristeligt-dagblad.dk (Hvorfor fejrer vi påske?)
-
Jesus & Far: Den sidste nadver
-
Billede: Jesus som offerlam
-
Alternativt nadverritual i DR Kirken
-
Bibelen, 2. Mosebog kap. 31, vers 13-18 (Forordring om sabbatten)
-
Bibelen, Markus-evangeliet kap. 2, vers 23 til kap. 3, vers 6 (Aksplukningen på sabbatten og helbredelsen af manden med den visne hånd)
-
Bibelen, 3. Mosebog kap. 11, vers 1-19 (Loven om rene og urene dyr)
-
Markus-evangeliet kap. 7, vers 1-23 (Spørgsmålet om rent og urent)
-
"Religion og kultur - en grundbog" side 168-170 (Etik og levevis)
-
Bibelen, 2. Mosebog kap. 20, vers 1-21 (De 10 bud)
-
Bibelen, Matthæus-evangeliet kap. 5 til kap. 6, vers 8 (Bjergprædikenen) + kap. 22, vers 34-40 (Det største bud i loven)
-
De Kristnes Religion af Jens Forman, Systime 2008: side 92-95
-
Martin Luther, 12/11 2005, Kristendom.dk (indføring i Luthers liv)
-
Film: Luther (2003)
-
Tidstavle - Luthers liv
-
Martin Luthers 95 teser mod afladen uddrag.docx
-
Hvad er forskellen på katolicisme og protestantisme, 20/9 2010, Kristendom.dk
-
Billeder af kirkerum indenfor Den Katolske Kirke og Den Protestantiske Kirke
-
Luther: Et opgør med gerningsretfærdigheden (uddrag fra prædiken).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam - inkl. teori om overgangsritualer
Vi arbejder med væsentlige sider af Islam både historisk og nutidigt.
Vi arbejder med Islams formative periode, åbenbaringer fra Mekka og Medina, Hadith, trosforestillinger, etik - herunder de 5 søjler (med fokus på valfart) - og sharia.
Vi ser på begrebet Euroislam for at belyse islam i en nutidig, europæisk og dansk kontekst - som en vestlig nyformulering af Islam.
Mangfoldigheden indenfor islam belyses ved bl.a. at se på Jihads forskellige betydninger samt forskellen på de 4 grupperinger: sekularister, modernister, traditionalister og fundamentalister.
Omfang: ca. 60 sider + klip fra nettet + film om Hajj
|
Indhold
|
Kernestof:
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 10-14
-
Makkah TV Live Online 24/7
-
Sura 112 (Den rene tro - om Allah), Sura 5, 38 (Bordet - om straf for tyveri), Sura 24, 1-9 (Lyset - om utugt), Sura 3, 1-8 (Koranen om koranen)
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 14-16
-
Shia vs Sunni Islam: What’s the Real Difference? (Youtube)
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 19
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 20-29
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 29-35
-
Teori om overgangsritualer, side 22-23 i Religion og kultur - en grundbog, Esben Andreasen, Systime 2002
-
Film: BBC-dokumentar om Hajj
-
Uddrag fra Koranen om Jihad og drab og uddrag fra Ahadith (Abu Hurayrah og Thaabit ibn al-Dahhaak) om drab på civile og selvmord
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 35
-
Sura 2, 173 om græshopper
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 49-56
-
Salafister vil indføre Sharia-zone i Tingbjerg (klip fra Youtube)
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 42-48
-
Tekst 37 i Muslimernes Religion: "Tariq Ramadans råd til samarbejde i Danmark"
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 129
-
Tekst 39 i Muslimernes Religion: "Interview med Bassam Tibi"
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 132-134
-
T. Ramadan, Islam og hjertets renhed (forkortet), Kristeligt Dagblad, 23/8 2002
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Religionskritik (valgfrit emne)
I dette forløb ser vi på forskellen på en ateist, en agnostiker og en religionskritikker. Vi undersøger forskellige kritiske syn på religion. Vi ser på ateismens historiske udvikling samt på, hvor udbredt ateismen er. Vi har undervejs fokus på Richard Dawkins.
Omfang: 9 sider + hjemmeside + film
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Buddhisme - inkl. konversionsteori
Klassen arbejder med Buddha, Dharma og Sangha og vi ser på forskellene på de tre buddhistiske hovedretninger: Theravada, Mahayana og Vajrayana (Tibetansk Buddhisme).
Forløbet afsluttes med at se på Buddhismens møde med Vesten - herunder Christian Stadils syn på reinkarnation.
Undervejs arbejder vi med L. Rambos konversionsteori.
Omfang: ca. 17 sider + billeder + film
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Film: Buddhas liv (Temalørdag)
-
Buddhalegenden, side 12-15 fra bogen "Buddhas lære" af Lene Højholt, Munksgaard 1993.
-
Religion og kultur - en grundbog af Esben Andreasen m.fl, Systime 2006; sider: 59-61, 68-70
-
Buddhismen – Tanker og livsformer af Jens Bruun m.fl., Gyldendal 1984.: side 40-41 (tekst om Karma)
-
Buddhismen – Tanker og livsformer af Jens Bruun m.fl., Gyldendal 1984.: side 53-54 (tekst om Nirvana)
-
Buddhismen – Tanker og livsformer af Jens Bruun m.fl., Gyldendal 1984.: side 45-46 (teksten Benarestalen)
-
Billede: Livshjulet
-
wheel_of_life_by_shroombaybe-d309duy.jpg
-
Buddhismen – Tanker og livsformer af Jens Bruun m.fl., Gyldendal 1984, side 49-51 (teksten Den Betingede samopståen).
-
"Religion og Kultur - en grundbog", Systime 2006, side 62-63
-
"Religion og Kultur - en grundbog", Systime 2006, side 67-68 + 70-74
-
Teksten Den gode munk, side 146-149 fra Gads religionshistoriske tekster
-
L. Rambos konversionsmodel
-
Nanna Hyldgaard Hansen: Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige højt, side 145 fra bogen "Grundbogen i religion C", Lene Andersen m.fl., Systime 2012
-
Steen Hildebrandt og Christian Stadil, Company Karma, Børsens Forlag, 2007, side 20-21 og side 216
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329339045",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329339045",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329339045"
}