Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 re/d (2d re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget
En kort introduktion til faget. Vi har gennemgået bekendtgørelsen og nogle væsentlige fagbegreber (myte, ritual, kult, eskatologi, synkretisme, axis mundi, emic/etic etc.) samt talt om hvordan man definerer religion. Vi har kigget kort på 4 trosbekendelser (kristendom, jødedom, islam og buddhisme) og koblet det på forskellige gudsbilleder og veje til frelsen. Vi har også gennemgået Ninian Smarts 7 dimensioner og set på om "Church of Maradona" er en religion. Til sidst vi har set Mikael Rothstein gennemgå religionshistorien på 5 minutter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendommen
Tekster læst:
Skabelsesberetningen
Syndefaldsberetningen
Gruppearbejde om tre artikler fra hhv Politiken og Berlingske:
- Derfor er én almægtig gud en dårlig ide af af Jens-André Herbener
- Der er noget, der er sundt og normalt for et samfund af Daniel Lingren
- Giv naturen rettigheder ligesom menneskene af Jens-André Herbener
Esajas' bog kapitel 53 'Herrens Lidende Tjener'
Kirstendommens Rødder i Formans "De Kristnes Religion"
Åbenbaringen på Sinaj
Jesus og Loven: de 10 bud og bjergprædikenen
Gruppearbejde om lignelser: Den Fortabte Søn, Arbejderne i Vingården og Den barmhjertige Samaritaner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Vi har arbejdet med væsentlige sider af islam både historisk og nutidigt. Vi har arbejdet med islams formative periode, åbenbaringer fra Mekka og Medina, trosforestillinger, sharia, hadith og de 5 søjler med særlig fokus på valfarten. Mangfoldigheden i islam belyses ved at se på Jihads og sharias forskellige betydninger, samt forskelle på de fire grupperinger: Sekularister, modernister, traditionalister, fundamentalister. Afslutningsvist talte vi om feministisk islam og euro islam, med fokus på Sherin Khankan.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Fagligt har vi arbejdet med buddhistisk praksis/ritualer, myten, Ninian Smart, Van Gennep og Melford Spiros inddeling.
Gennemgået materiale: Buddhalegenden, Benares Prædikenen, Livhjulet, 5 skarpe om Buddhismen + diverse små tekster i grundbogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Scientology evt
Fokus har været på at stifte bekendtskab med denne religion som et udtryk for senmoderne religiøsitet. Der er arbejdet med Scientologys begreber og ikke mindst deres grundlægger.
Scientology fra "Senmoderne religiøsitet i Danmark" side 52-66.
L. Ron Hubbard biografi på https://www.scientology.dk/l-ron-hubbard/
Nedslag på Scientologys hjemmeside.
"Scientology - helt tæt på" fra serien "Verden ifølge Bubber".
Scientology and the prison of belief - dokumentar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329358418",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329358418",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329358418"
}