Holdet 2024 re/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024 re/e (2e re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Kinesisk religion
Titel 5 Skøre sekter og magiske megalomaner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til hvad religion i gymnasiet handler om og gøre dem bevidste om fagets metoder.

Vi skal arbejde med hvad religion er og hvordan religion ser ud i det senmoderne samfund samt hvordan man kan undersøge og arbejde med religion på en faglig måde.
Eleverne skal derfor lære om forskellige religionsfaglige metoder og teorier og lære at skelne mellem religionssociologi og -fænomenologi.

Særlige fokuspunkter: Indefra/udefra, senmoderne religion og begreber til at beskrive det, religionsdefinitioner, Ninian Smarts 7 dimensioner,  fænomenologi- og sociologi.

Baggrundsmateriale:
- Grundbogen til religion C s. 14-28, 330
- Kristeligt Dagblad: "Overblik: Sådan ser det religiøse Danmark ud" (https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik)
- Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam s. 11

Kildemateriale:
- ”Linda blev buddhist efter et møde med Dalai Lama” (Grundbogen til religion C s. 26-28)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

Forløbet handler om islams opståen, udvikling og udtryk i nutiden. Vi skal beskæftige os med den grundlæggende teologi og trosforståelse samt praksis. Derudover skal vi også kigge på samfundssyn i forbindelse med moderne islam. ´
Forløbet fungerer samtidig som et introduktionsforløb til grundlæggende fænomenologiske begreber, og vi skal derfor arbejde med mytebegrebet og ritualbegrebet i forbindelse med eksempler fra islam.  

I forbindelse med forløbet skal vi lave et tværfagligt projekt med danskfaget, hvor eleverne skal opstille problemformuleringer omkring kvinder og diskurser i islam. De skal i den forbindelse selv finde og udvælge forskelligartet materiale. Herunder mindst en kanonisk tekst og et artefakt der knytter sig til islam (f.eks. bedetæppe, hijab el. lign). I religionsdelen af opgaven, skal eleverne have fokus på viden om og begreber fra islam, samt fænomenologisk metode og sociologisk metode. Læringsmålet for projektet er at afgrænse og formulere en problemformulering med underspørgsmål og herefter gennemføre en undersøgelse af problemformulering og underspørgsmål med flerfaglig tilgang. Projektet afrundes med en mundtlig præsentation for begge lærere og eleverne modtager formativ feedback for fremlæggelsen.

Særlige religionsspecifikke fokuspunkter: Muhammed, Gudsopfattelse, Menneskeopfattelse, De fem søjler, de seks trosartikler, Teksttyper (koran, hadith, sira), Sunni/shia-islam, Sharia

Særlige metodiske/teoretiske fokuspunkter: Myte herunder forskellige mytetyper, ritual herunder forskellige ritualtyper, informanttrekanten, Jan Hjärpes typologi

Baggrundsmateriale:
- Klassisk og moderne islam s. 17-19, 59-67
- Horisont C s. 151-154
- Grundbogen til religion C s. 123-129, 135-139, 141-143, 314-317, 339-340
- Film: Hajj
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvad-er-forskellen-paa-sunni-og-shiaislam

Kildemateriale:
- Artefakter til islam
- Muhammeds åbenbaring (Grundbogen til religion C s. 119)
- Sura 13, 2-5 (om skabelse)
- Sura 56 – Det uafvendelige
- Fredag (al-jumu’a) – Al-Bukhari, Hadith-samling
- Profetens vej på YouTube: Har du styr på dine sko? Sunnah i hverdagen (https://www.youtube.com/watch?v=uv-IZxqosM4)
- Klagedigt over Hussain fra Religionshistoriske tekster, Akademisk forlag 1977
- Selvfundet materiale fra www.Islamsvar.dk
- Astrid Illum: "Unge muslimer fatwashopper" fra Magasinet Asterisk, nr. 44, dec. 2008, s. 6-9
- "Vi tror på en sekulær islam" (s. 141-142 i Grundbogen til religion C)
- "Hizb ut-Tahrir om synet på samfundet" (s. 142-143 i Grundbogen til religion C)

Tekster læst i opsamlingsmateriale:
- Sura 2 (Koen), vers 35-48. (Medina) i forbindelse med "Ved det grønne bord"
- Hadith Gabriel

Kildemateriale om de fem søjler til brug i matrixgruppeoplæg:
- Konvertitberetning fra Center for danske konvertitter (uddrag fra hjemmesiden: http://cfdk.dk/konvertit-i-danmark/konvertitberetninger/)
- Sura 4, 43
- "Det ser du ikke på tv – deltager satte tiden i stå fem gange hver dag" fra TV2.dk
- Almisse (Zakat) fra Al-Bukhari: Hadithsamling
- Waseem Hussain: "Om at faste om sommeren" (http://islamsvar.dk/fasten/ramadanen-og-andre-typer-af-faste/kan-man-aendre-pa-fastens-tider-om-sommeren-fordi-det-bliver-meget-hardt/)
- Sura 2, 196-197
- Jannie Le Moigne: "Dansk muslim: Pilgrimsrejsen ændrede mig for livet" (https://www.religion.dk/religion.dk/pilgrimsrejsen-aendrede-mig-livet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Forløbet var delt i 2 grundet skift af lærer undervejs.

Del 1:
Særlige religionsspecifikke fokuspunkter: Messiasforventninger i jødedommen, Jesus,

Baggrundsmateriale:
- Grundbogen til religion C s. 71, 74-76
- Religion kort og godt, Allan Poulsen s. 68-71, 86-87
- Jyllandsposten: Troens træ
- DR: Fem skarpe om Jesus (https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/5-skarpe-om-jesus)

Kildemateriale:
- 1. mosebog kap. 1, v. 1 - 2. mosebog kap. 2 v. 4 (skabelsesberetningen)
- 1. mosebog kap 3 (syndefaldsmyten)
- Tre valgfrie tekststeder om Messiasforventninger ud fra: Es 2, 11, 42 og 59, Jer 23, 30, 33, 48 og 49, Ez 38, Hos 3, Mika 4, Sef 3, Zak 14
- Evangeliernes fremstilling af Jesus (Grundbogen til religion C s. 75-76)

Del 2:
Emne 2: Den formative periode
Baggrund
- Haaning og Laursern: Kristendom - tro og praksis, Systime, 2016, s. 184-185
- Diverse links til messiasskikkelsens udvikling:
http://www.bibelselskabet.dk/ombibelen/indhold/persongalleri/salomo
http://israelshistorie.dk/history/time_line.php
http://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/eksilet-der-forandrede-j%C3%B8dedommen-altid
- Jens Forman: De kristnes religion, systime, 2009, s 74-76 (om Hellenisme)
- Hanne Følner og Bente Lund: Fundamentalisme i kristendom og islam, Systime, 2008, s. 21-29
- Hagiografien, Her fra: Dorthe Refslund Christensen: Scientology – en ny religion, 1997, s. 17
- baggrund om Johannes Døberen: http://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/det-fort%C3%A6ller-bibelen-om-johannes-d%C3%B8beren
- lærerark om lignelser som genre, udarbejdet af Jakob Mikkelsen, Stenhus Gymnasium
- baggrund til udviklingen i påsken fra de første jødiske fester til den kristne jødiske påske
- baggrund om de politiske forhold på Jesu tid: http://www.religion.dk/kristendom.dk/religioese-og-politiske-forhold-paa-jesu-tid
- Den kristne påske - dag for dag: https://www.kristendom.dk/indføring/den-kristne-påske-dag-dag

Tekster:
- Esajas 52,13-15 + kap. 53: Herrens lidende tjener
- Matthæusevangeliet kap. 1
- Markusevangeliet kap. 1,1-15
- Lukasevangeliet kapitel 15, vers 11-32 (lignelsen om den fortabte søn)
- Matthæusevangeliet, Uddrag af Bjergprædikenen, kap. 5, v. 17-20 + 33-48
- Markusevangeliet kap. 15, vers. 15-47+ kap. 16

Uddrag af The Matrix, 1999 (fokus på kristne forestillinger i populærkultur)

Kernestof:
– kristendom set i globalt perspektiv, navnlig i dens europæiske og danske fremtræden. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kinesisk religion

Dette forløb fokuserer på:
- Shang- og Zhoudynastiets verdensbillede som grundlag for daoismen og Konfucianismen
- Centrale forestillinger i daoismen
- Centrale forestillinger i konfucianismen - herunder også dens udtryk hos Meng Zi
- Konfucianismens indflydelse og betydning i Kina i dag

Kernestof:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse

Baggrundsmateriale:
- Esben Andreasen m.fl., Mennesket og magterne – en grundbog til religion. Gyldendal 1991, 160-167 + 167-171
- Om Kong Fuzi og samtalerne: Her fra: Poul Andersen m.fl.: Kinesiske religion og livsformer, Gyldendal, 1990, s. 151-153
- Om Meng Zi, her fra: Poul Andersen m.fl.: Kinesisk religion og livsformer, Gyldendal, 1990, s. 155-156
- Sofie Reimick m.fl.: Kultur og samfund - en materialesamling til kultur- og samfundsaggruppen på HF, Systime, 2011, s. 236 (om Anomi)

Tekster:
- Uddrag af Daodejing, her fra: Jens-Peter Fage Madsen: Ansigt til ansigt med kineserne, Pantheon, 2010, s. 56-57 + Esben Andreasen m.fl.: Mennesket og magterne - en tekstsamling, Gyldendal, 1992, s. 194-195
- Uddrag af Zhuangzi, (Dao og ikke-handlen) her fra:Esben Andreasen m.fl.: Mennesket og magterne - en tekstsamling, Gyldendal, 1992, s. 197-198
Uddrag af Samtalerne om Undervisning, Menneskesyn og Herskeren, fra: Poul Andersen m.fl.: Kinesisk religion og livsformer, Gyldendal, 1990, s. 154 + Esben Andreasen & Klaus Bo Nielsen: Kinesisk religion, Forlaget Univers, 2015, s. 99-100 + Esben Andreasen m.fl.: Mennesket og magterne - en tekstsamling, Gyldendal, 1992, s. 205 + Sofie Reimick m.fl.: Kultur og samfund – en materialesamling til kultur- og samfundsfaggruppen på hf, Systime, 2011, s. 239
- Uddrag af "Den store lære", her fra: Sofie Reimick m.fl.: Kultur og samfund - en materialesamling til kultur- og samfundsaggruppen på HF, Systime, 2011, s.
- Uddrag af Meng Zi: A: Himlens mandat, C. Den graduerede kærlighed, D: Sindet, der ikke kan tåle at se andre lide,  F: Menneskets natur, her fra:  Her fra: fra: P. Andersen m.fl.: Kinesiske religioner og livsformer, 1990, s. 156-158
- Clement Stubbe Østergaard: Forandringer i Kina og identitetstab, her fra: Sofie Reimick m.fl.: Kultur og samfund - en materialesamling til kultur- og samfundsaggruppen på HF, Systime, 2011, s. 237-238
- Bent Nielsen: Kongfucianismens indflydelse i Kina, her fra: Sofie Reimick m.fl.: Kultur og samfund - en materialesamling til kultur- og samfundsaggruppen på HF, Systime, 2011, s. 241-243

Små perspektiverende film:
- Kortfilm om daoismen: ”Opening Dao” (http://www.lifeartsmedia.com/opening-dao-taoism-martial-arts-documentary), 2010
- ”Day and night”, Pixar, 2010
- "Geris game", Pixar, 1997
- Uddrag af Kong Fu Panda 2, 2011
- Uddrag af Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings, 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skøre sekter og magiske megalomaner

Forløbet forsøger med udgangspunkt i Max Webers teori om karismatisk ledelse og rutiniseringsprocessen at forklare, hvordan religioner starter med fokus på hvilken rolle henholdsvis de religiøse ledere, tilhængerne og samfundet spiller. Fokus er på Hitler, Jesus, Muhammed og Jim Jones

Kernestof: væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori

Baggrundsmateriale:
- JANNIE LE MOIGNE: Den karismatiske leder: Diktator, politiker eller religiøs profet, 5/5 2015, her fra:
http://www.religion.dk/religion-og-ideologiske-vaerdier/den-karismatiske-leder-kan-ogsaa-vaere-en-religioes-profet
- Lykke-Kjeldsen, C., Pedersen, B.J., Rask, T.M., Roost, T.O., Wagner, H. 2023. Begreber. Begrebsnøglen til religion – teori og metode Systime. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=140
Om karismatisk ledelse og rutinisering af karisma
- Anders Østerby Mønsted: Massakren i Jonestown, 17. november 2013 Jyllands-Posten

Tekster:
- Teksteksempler om forskellige autoritetsformer fra: Margit Warburgs ”Religionssociologi” fra 1979, side 49-51
- Udtalelser om Hitler: Her fra: Problemer omkring nazismen i Tyskland frem til 1940 (Gyldendal, 1972), af Erik Ingemann Sørensen (og andre), - Goebbels siger om Hitler i sin dagbog, 11-12, journalist William Shirers s. 12-13, Hitler s. 15 + 18, Robert Ley s. 16
- Til Muhammed som karismatisk leder
Sura 3, 32, Sura 4, 59, Hadith om profetens udseende fra: Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam. Grundbog til islam, Systime, 2011, s. 62-63
- Til Jesus som karismatisk leder
Lukas kap. 4

Dokumentar:
- Massakren i Jonestown (Hot Doks), TV2, 2007
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer