Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 re/f (2f re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion
LÆSTE SIDER I ALT: 175 SIDER
+ YOUTUBE-KLIP + HJEMMESIDER + STATISTIK + BILLEDER + FILM + KLIP FRA NETTET
Klassen præsenteres først for de faglige mål:
̶ redegøre for grundlæggende sider ved kristendom (herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelse)
̶ redegøre for væsentlige sider ved islam (herunder dens formative og nutidige skikkelser)
̶ redegøre for væsentlige sider af buddhismen
̶ redegøre for emnet religionskritik
̶ redegøre for og anvende Van Genneps teori om overgangsritualer
̶ redegøre for og anvende L. Rambos teori om konversion
̶ redegøre for og anvende deprivationsteorien
̶̶ demonstrere viden om og beherskelse af fagets metoder: primært indholds- og begrebsanalyse.
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer (tekster, hjemmesider, film og billeder) med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter med anvendelse af både indefra- (emic) og udefra-perspektiver (etic)
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Der evalueres derfor løbende på, om de religionsfaglige begreber beherskes og i hvor høj grad den religionsfaglige analyse mestres grundigt og selvstændigt i forhold til:
- tekstnærhed, hvor teksten påstande og pointer forklares ved hjælp af udvalgte citater
- evnen til at inddrage baggrundsviden og anden faglig viden fra den daglige undervisning
- inddragelse af Ninian Smarts 7 dimensioner
- i hvor stor grad der kan perspektiveres til andre tekster læst i undervisningen
Indholds- og begrebsanalysen øves løbende gennem små eksamenslignende øvelser i undervisningen samt Teams-optagelser.
Klassen introduceres i dette forløb til fagets begreber og terminologi og Ninian Smarts 7 dimensioner. Ninian Smart trænes gennem små øvelser. Vi ser herefter på forskellige årsager til, at man er religiøs.
Afslutningsvis en kort oversigt over verdens forskellige religioner.
Omfang: ca. 8 sider + Youtube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Religion i Det senmoderne Danmark
Først arbejder vi med Danmarks religiøse landskab og begreberne sekularisering, af-sekularisering og synkretisme.
Vi ser på, hvilken betydning religion har både samfundsmæssigt og individuelt i dagens Danmark.
Vi tager udgangspunkt i forskningsresultater og inddrager undervejs elevernes egne erfaringer og eksempler.
Undervejs sammenlignes med USA - og deprivationsteorien inddrages.
Omfang: ca. 6 sider + hjemmesider + YouTube + statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom - inkl. Reformationen/Luther
Vi arbejder med Kristendommen i dens formative, historiske og nutidige skikkelser - herunder ses på etiske problemstillinger.
Kontinuiteten og spændingsforholdet mellem Det Gamle Testamente/ jødedommen og Det Nye Testamente / kristendommen påvises.
Undervejs har vi fokus på bl.a. pagterne i GT og NT, forskellige Messias-fremstillinger, Johannes Døberen, Den Kristne Grundmyte og den kristne dåb som et overgangsritual.
Eleverne introduceres undervejs for en synoptisk læsning af evangelierne.
Kristendommens historie: fokus på reformationen (herunder Luthers inspiration fra Paulus) og dens betydning for Danmark og kirkerummet.
Omfang: ca. 62 sider + film + YouTube klip + billeder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Spørgsmål til side 144 til 147.docx
-
"Religion og kultur - en grundbog" side 157-160 (Gudsbegrebet, Oprindelsesmyten: Skabelsen, Problemmyten: Syndefaldet, Løsningsmyten: Jesu død og opstandelse.Theodicé-problemet)
-
Brorsons Kirke
-
Vor Frue Kirke - Københavns Domkirke | Vor Frue Kirke - Københavns Domkirke
-
I skal repetere spørgsmålene til side 144-147, så I kan huske, hvorfor I har skrevet som I har
-
Den kristne grundmyte, tidslinie og kendetegn, lærer.doc
-
Bibelen, 1. Mosebog kap. 1-3 (Verdens skabelse, Adam og Eva samt syndefaldet og uddrivelsen fra Edens Have)
-
Medbring Bibelen
-
Spørgsmål til Trosbekendelsen og Fadervor.docx
-
Eksperter: Sådan forstår vi tilgivelse
-
Øvelse til jødedommens historie og deres Messiasopfattelse.docx
-
Fadervor ny.pdf
-
Den-apostolske-Trosbekendelse.pdf
-
Øvelsen du arbejdede med i mandagstimen om jødedommens historie skal være lavet færdig til i dag
-
Kompendium TP3 2f 2024.pdf
-
Introduktion til projekttimer og optakt til TP3, elev 2024.pptx
-
Problemformulering TP3.pptx
-
Du skal have læst til side 17 i kompendiet samt side 25-27
-
Johannes Døberen.pptx
-
Johannes Døberen - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Det fortæller Bibelen om Johannes Døberen fra www.kristendom.dk
-
Øvelse til begyndelsen på Mathhæus og Markus evangeliet.docx
-
Bibelen, Matthæus-evangeliet kap. 1 (Jesu slægt og fødsel), Markus-evangeliet kap. 1, vers 1-15 (Johannes døber i ørkenen, Jesu dåb og fristelse samt Jesu forkyndelse i Galilæa)
-
www.kristeligt-dagblad.dk
-
Øvelse til begyndelsen på Mathhæus og Markus evangeliet (2) (11).docx
-
Alle skal have fundet et billede af Johannes Døberen og have beskrevet, hvad der ses på billedet. Det skal sendes til mig på Lectio eller lægges under Elevfeedback på timen den 21. oktober
-
The Prince of Egypt (1998) Trailer #1 | Movieclips Classic Trailers
-
Angel of Death
-
Medbring de udleverede ark om påsken
-
Nadveren, synoptisk elev.docx
-
Jesus & Far: Den sidste nadver
-
Alternativt nadverritual i DR Kirken
-
Billede: Jesus som offerlam
-
Bibelen, 2. Mosebog kap. 31, vers 13-18 (Forordring om sabbatten)
-
Bibelen, 2. Mosebog kap. 20, vers 1-21 (De 10 bud)
-
Bibelen, Markus-evangeliet kap. 2, vers 23 til kap. 3, vers 6 (Aksplukningen på sabbatten og helbredelsen af manden med den visne hånd)
-
Alternativt nadverritual i DR Kirken (Youtube)
-
MEDBRING JERES ARK OM PÅSKEN OG BIBELEN
-
"Religion og kultur - en grundbog" side 168-170
-
Martin Luther, 12/11 2005, Kristendom.dk (indføring i Luthers liv)
-
I skal repetere lektien fra i torsdags
-
Martin Luther.pptx
-
Tidstavle - Luthers liv
-
MEDBRING DET UDLEVEREDE ARK MED BILLEDER OVER LUTHERS LIV
-
Du skal til timen i dag repetere al den viden du har om Luther og fagbegreber til vores Luther-forløb
-
Du skal være klar til at fremlægge om Luther ud fra dit billede
-
Husk at medbringe dit ark med billeder over Luthers liv
-
Martin Luthers 95 teser mod afladen uddrag.docx
-
Læreroplæg: Martin Luther.pptx
-
Hvad er forskellen på katolicisme og protestantisme, 20/9 2010, Kristendom.dk
-
Eksamensgennemgang.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam - inkl. teori om overgangsritualer
Vi arbejder med væsentlige sider af Islam både historisk og nutidigt.
Vi arbejder med Islams formative periode, åbenbaringer fra Mekka og Medina, Hadith, trosforestillinger, etik - herunder de 5 søjler (med fokus på valfart) - og sharia.
Vi ser på begrebet Euroislam for at belyse islam i en nutidig, europæisk og dansk kontekst - som en vestlig nyformulering af Islam.
Mangfoldigheden indenfor islam belyses ved bl.a. at se på Jihads forskellige betydninger samt forskellen på de 4 grupperinger: sekularister, modernister, traditionalister og fundamentalister.
Sidst ser vi Submission som eksempel på islam-kritik og som et eksempel på en virkelighedsnær problemstilling.
Omfang: ca. 60 sider + klip fra nettet + film om Hajj
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Makkah TV Live Online 24/7
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 10-14
-
Shia vs Sunni Islam: What’s the Real Difference?
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 14-16
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 19
-
Medbring bogen Muslimernes Religion
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 20-29
-
Medbring bogen "Muslimerenes Religion"
-
Medbring eventuelle rekvisitter til jeres videooptagelse
-
Bøgerne og koranen.pdf
-
Jeres video (og evt. quiz til klassen) skal være klar
-
Medbring bogen "Muslimernes Religion"
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 29-35
-
Overgangsritualets 3 faser.doc
-
overgangsritualer side 2.pdf
-
overgangsritualer side 1.pdf
-
Medbring jeres papirer til overgangsritualer og valfarten Hajj
-
Husk jeres papirer til overgangsritualer og pilgrimsrejsen Hajj
-
Medbring alle papirer til overgangsritualer og pilgrimsrejsen Hajj
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 35
-
Du skal til i dag repetere din viden om islam - jo mere du kan huske, desto større chance for at vinde :)
-
"Muslimernes Religion, Tro praksis og sharia" af Jens Forman, Systime, 2006: side 42-48
-
Medbring ark om Jihad
-
Introduktion til tekst i religion.doc
-
Genrer religion.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme - inkl. konversionsteori
Først erhverves viden om begreber inden for den tidlige hinduisme og buddhismen. Buddhismen sammenlignes med den tidlige hinduisme for at se på forskelle og ligheder. Klassen arbejder derefter med Buddha, Dharma og Sangha og vi ser på forskellene på de tre buddhistiske hovedretninger: Theravada, Mahayana og Vajrayana (Tibetansk Buddhisme og Dalai Lama).
Forløbet afsluttes med at se på Buddhismens møde med Vesten - herunder Det Buddhistiske Center på Svanemøllevej samt Christian Stadils syn på reinkarnation.
Undervejs arbejder vi med L. Rambos konversionsteori.
Omfang: ca. 27 sider + billeder + film
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329367694",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329367694",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329367694"
}