Holdet 2024 re/ø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024 re/ø (2ø re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam
Titel 2 Hinduisme
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Jehovas vidner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam

Fagligt mål:
-  redegøre for væsentlige sider af en verdensreligion (islam)

Her fokuseres der på:
- islams oprindelse og formative periode
- centrale trosforestilinger: Syn på Gud, profeter, koran, dommedag, forudbestemmelse samt synet på Jerusalem
- ritualer (de fem søjler) med fokus på valfarten som overgangsritual.
- klassisk og moderne sharia med fokus på grundlaget for sharia (4 rødder) og de fire forskellige tilgange til moderne sharia (Formans model)

Kernestof:
- islam set i globalt perspektiv under inddragelse af dens europæiske og danske kontekst. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadith samt nutidige tekster

Generelt baggrundsmateriale:
- Jens Forman: Muslimernes religion; sider: 9-16, 19-35, 49-55
- Video om Islams opståen: https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo&ab_channel=TrueTube
- Ritualteori fra Begrebsnøglen til religion af Carsten Lykke-Kjeldsen, Systime 2016

Teori gennemgået:
- De fem ritualtyper: Udvekslingsritualer, kalenderritualer, afværgeritualer, overgangsritualer og kultdrama
- Ritualets tre dimensioner: Vertikal, horisontal, kontemplativ
- Genneps model for overgangsritualer

Klassiske tekster:
- Sura 112, vers 1-4, Sura 5, vers 38, Sura 24, vers 1-9 (forskelle på åbenbaringer fra Mekka og Medina)
- Ibn Ishaqs overlevering om Muhammed: ”Fortælling om Muhammeds åbenbaringer”, fra: Koranen og profeten Muhammed (2006), her taget fra Grundbogen til religion C side 94
- Profetens himmelrejse, fra: Jens Forman: Muslimernes religion, Systime, 2006, s. 66-68 (Tekst 6)
- Muslimsk Dommedagsforståelse, Jens Forman: Muslimernes religion, Systime, 2006, s. 83-85 (tekst 15)
- Hadith Gabriel (prøve)

Nutidige tekster
- Native Deen musikvideo: http://www.youtube.com/watch?v=wAfUMfCtcDA
- Lille video fra Islamisk trossamfund, om hvilke frisurer der er korrekte
- Hasan al-Banna: Det muslimske broderskab, Jens Forman: Muslimernes religion, Systime, 2006, s. 124-125 (tekst 35)
- Video om Sharia i Tingbjerg: https://www.youtube.com/watch?v=-Ch64dkivM0&ab_channel=BellawebBella
- Islamsvar.dk

Film:
- Hajj – pilgrimsrejse til Mekka, DR, 2001

Omfang: 16 lektioner

Begreber:
- Monoteisme
- Polyteisme
- Muhammed: Profeternes segl
- Mekka og Medina
- Hidjra
- Umma
- Sunna
- Islams tekster: Koranen, hadith, sira
- De fem søjler
- De seks trosartikler
- Axis mundi
- Sharia og de fire kilder hertil: Koranen, hadith, analogi og konsensus
- Haram og halal
- Formans fire kategorier: Sekularisme, modernisme, traditionalisme, fundamentalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hinduisme

Forløbet har taget udgangspunkt i Allan Poulsens bog "Hinduisme". Eleverne har arbejdet med:
• Atman, Karma, Samsara, Brahman og Moksha.
• Bhagavadgita og de tre frelseveje (Jnana, Karma og Bhakti)
• Trimurti og tilbedelsen af guder (puja)
• Kastesytemet og kønsroller
• De fire livsaldre inklusive ritualet for den hellige tråd
Der er læst tekster fra Vedaerne, Upanishaderne, Bhagavadgita og Manus lovbog

Faglige mål opfyldt:
• redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
• karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
• karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Baggrundsstof
Andreasen og Poulsen (2010): Religion og kultur, s. 39-55

Tekster taget fra Poulsen (2012): Hinduismen:
• Brihadaranyaka-Upanishad: Karma, samsara, moksha
• Uddrag af Bhagavadgita kap. 1 og 2
• Rigveda: Purusha-hymnen
• Manus Lovbog: Kasteregler
• Stephen Huyler: Det tilbagetrukne stadium

Øvrige tekster:
Manus Lovbog: Kvindens stilling
Poul Struve Nielsen: ”De uønskede piger” i Kristeligt Dagblad 4. august 2007
Ulla Poulsen: ”I Indien smider man da piger væk” i Kristeligt Dagblad 20. oktober 2019
Werner Jacobsen: Tyve og prostitueredes plads i samfundet fra "Asiatiske akkorder" 1965

Dokumentarfilm og online-kilder:
DR, MitCFU: Fem skarpe om hinduismen
DR1, MitCFU: Bryllup i farver (2)
DR2, MitCFU: Verdens værste job
”How to have a puja at home”: https://www.youtube.com/watch?v=Pbxlh8oRNWU&ab_channel=Howcast
Ritualet for den hellige tråd: https://www.youtube.com/watch?v=9_qD9UW05z4&ab_channel=adiishvideos
Indiske ægteskabsannoncer: Matrimonialsinda.com

Teori gennemgået
• Myteteori: Kosmogoni, antropogoni, teogoni, eskatologi
• Jan Hjärpes model

Omfang: 15 lektioner

Begreber
• Polyteisme
• Brahman
• Atman
• Samsara
• Karma
• Moksa
• Jnana marga/erkendelsens vej
• Bhakti marga/hengivelsens vej
• Karma marga/handlingens vej
• Puja
• Darshan
• Prasad
• Murti
• Do-ut-des
• Trimurti: Brahma, Vishnu, Shiva (og Devi)
• Askese
• De fire livsaldre: Læretiden, forsørgeren, pensionisten, omvandrende asket
• To-gange-født
• Kastesystemet: Varna og jati
• De fire varnaer: Præstekasten (brahmin), krigerkasten (kshatriya), bondekasten (vaishya) og tjenerkasten (shudra) + de kasteløste (dalit)
• Dowry
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Forløbet er opdelt i 2:
Emne 1: Kristendom i det senmoderne
Emne 2: Den formative periode, forholdet til jødedommen og reformationen

Emne 1:
Baggrund
- Læreroplæg om sekularisering og afsekularisering
- Fire sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse, Grundbogen til Religion C, Dorte Thelander Motzfeldt m.fl., Systime 2019, side 307-308.

Tekster:
- Her er meningen, 4. august 2006 – Kristeligt Dagblad, http://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/2006-08-04/her-er-meningen (interview med Phil Zuckerman)
- Religionens betydning i USA og Danmark - Phil Zuckerman, Danskernes akademi, her fra: https://www.youtube.com/watch?v=9dUaqtT5vhU
- Anne M. Sørensen: Det indre marked, Politiken 16.03.2005, http://politiken.dk/kultur/boger/ECE108532/det-indre-marked/
- Tabel: Færre danskere er medlem af folkekirken, Kilde: http://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/medlemsfald-stadig-faerre-danskere-er-medlem-af-folkekirken
- http://www.natkirken.dk/
- http://brorsons.dk/

Emne 2: Den formative periode og reformationen
Baggrund
- Jens Forman: De kristnes religion, 2009, s. 48-56, 92-94
- Baggrund om myter fra Grundbog til religion C
- Om Johannes Døberen: http://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/det-fort%C3%A6ller-bibelen-om-johannes-d%C3%B8beren
- Lærerark om lignelser som genre, udarbejdet af Jakob Mikkelsen, Stenhus Gymnasium
- Artikel om Martin Luther: https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/martin-luther-1483-1546
- DR P3: Satirevideo om nadveren: https://www.youtube.com/watch?v=mXQuJBkmFcc
- Folkekirken.dk: Sådan foregår dåb
Baggrund til udviklingen i påsken fra de første jødiske fester til den kristne jødiske påske:
- De politiske forhold på Jesu tid: http://www.religion.dk/kristendom.dk/religioese-og-politiske-forhold-paa-jesu-tid
- Den kristne påske - dag for dag: https://www.kristendom.dk/indføring/den-kristne-påske-dag-dag

Tekster:
- 1 mosebog kap. 3: Syndefaldet
- 1 mosebog kap. 17, 1-26: Omskærelsen
- Esajas bog kap. 11, 1-16: Davidssønnens fredsrige
- Esajas bog kap. 52, 13-15 + kap. 53, 1-12: Herrens lidende tjener
- Daniels bog kap. 7, 13-15: Menneskesønnen
- Matthæusevangeliet kap. 1
- Markusevangeliet kap. 1, 1-15
- Matthæusevangeliet kap. 5, 17-22 + 33-48: Uddrag af Bjergprædikenen
- Lukasevangeliet kap. 15, 11-32: Lignelsen om den fortabte søn
- Markusevangeliet kap. 15, 1-15, 22-39 + kap. 16, 1-20: Lidelseshistorien
- Martin Luther: Uddrag af De 95 teser mod afladshandel
- Martin Luther: Uddrag af Den verdslige øvrighed og lydighedens grænse
- Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste, kristendom.dk: https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste

TV-klip:
- 5 skarpe om kristne skrifter, DRKultur, 2014
- Video af de kongelige tvillingers barnedåb: https://www.youtube.com/watch?v=eBfHNTOa9Y4

Kernestof:
– kristendom set i globalt perspektiv, navnlig i dens europæiske og danske fremtræden. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster

Begreber
• Den dovne folkekirke
• Synkretisme
• Sekularisering
• Afsekularisering
• De fire sociologiske teorier om, hvorfor man bliver religiøs
• Det religiøse supermarked
• Den kristne grundmyte
• Problemmyten
• Løsningsmyten
• Pagt/testamente
• Moseloven, de 10 bud
• Messias, kristus
• Messiasforventning
• Undfangelseskristologi
• Adoptionskristologi
• Protestantismens to sakramenter: Dåb (overgangsritual) og nadver
• Næstekærlighed
• Radikalisering af Moseloven (Bjergprædikenen)
• Sindelagsetik
• Lignelse
• Apokatastasis
• Dobbelt udgang
• Pesach, sedermåltidet
• Påske, den sidste nadver
• Transsubstantiation
• Realpræsens
• Sonoffer
• Aflad(shandel)
• Den katolske kirkes 7 sakramenter
• To-regimente-læren
• Sola fide
• Sola scriptura
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jehovas vidner

Undervisningsbeskrivelse Jehovas vidner 2024/2025 Stenhus Gymnasium
Forløbet har set på følgende emner
• Forholdet mellem Jehovas Vidner som minoritet og majoriteten
• De centrale trosforestillinger (videnskaben, alternativ livsstil, Guds navn, Bibelen, Jesus)
• Syn på dommedag og 1914 som begyndelsen på de sidste tider
• Fundamentalistiske træk hos Jehovas Vidner

Kernestof:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster

Baggrundslitteratur:
- Annika Hvitmar: Danske verdensreligioner - Kristendom, Gyldendal, 2007, s. 215-223, 231-232, 235, 237-244
- Typer af religiøse bevægelser og minoriteter, fra: Tim Jensen (red), minoritetsreligioner i Danmark - religionssociologisk set, Columbus, 1991, s. 20-25 (Beckfords model)
- Følner og Lund: Fundamentalisme i kristendom og islam, systime, 2008, s. 21-29

Tekster:
- Bibelcitater anvendt til JV's forståelse af dommedag:
Fjerde Mosebog 14, 34, Lukas 1, 30-33, Daniels Bog 4, 10-14, Andet Timotheusbrev 3, 1-5, Anden Kongebog 25, 8-16, Johannes’ Åbenbaring 12, 6 + 14,Lukas 21, 20-25,  Salmernes Bog 2, 1-6
- Nanna Fønss: Jeg levede et liv uden frihed, fra: Jydske Vestkysten, 9/8 2005
- Jevas vidner om blodstranfusion: http://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/jehovas-vidner-hvorfor-ingen-blodtransfusion/ +
http://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/bibelen-om-blodtransfusion/
- Videnskab og tro, fra. Vågn op!, 22 januar 2004
- Godkender Jehova en alternativ livsstil, fra: Vågn op!, 1 oktober 2003
- Gud har et navn!, fra: Vågn op! 24 januar 2004

Til ritualer:
- https://www.jw.org/da/bibliotek/film/#da/mediaitems/VODIntExpBlessings/pub-jwb_202003_5_VIDEO
- https://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/frelse-og-forkyndelse-fra-d%C3%B8r-til-d%C3%B8r/

Dokumentar: Indefra med Anders Agger 2. Jehovas Vidner, DR2, 2013

Begreber:
- Beckfords model: Ydre og indre dimension
- JV’s skrifter: Vågn op! og Vagttårnet
- Majoritet og minoritet
- Selvsegregation
- Uangribelighed
- Udelukkelse/udstødelse
- Det himmelske håb
- Synet på Jesus: Guds søn og Messias, men ikke guddommelig
- Maksimalistisk bibelsyn
- Ritualer: Dåben, Mindehøjtiden og forkyndelsen
- Alimentære koder/holdningen til blodtransfusion
- Fundamentalistiske træk hos JV
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer