Holdet 2024 sa/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa/t (1t sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik, magt og demokrati
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 3 Økonomi og velfærd
Titel 4 Ulighed i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik, magt og demokrati

Forløbet har til formål at introducere eleverne til teori og faglige begreber om politik, forskellige politiske systemer, politiske aktører og beslutningsprocesser. Forløbet tager udgangspunkt i dansk politik. Dette involverer et fokus på ideologier, de politiske partiers fremkomst og udvikling, samt de politiske skillelinjer der kendetegner dansk politik i dag. Videre skal eleverne arbejde med partiadfærd.   

Afslutningsvis lægges der op til klassedebatter om hvad demokrati og medborgerskab er, samt at eleverne selv skal udvikle og/eller forfine deres argumentation om, hvad et velfungerende demokrati egentlig er.      

Hvad er et demokrati?​
Hvad er politik?​
Hvad kendetegner de politiske partiers adfærd?​
Hvad kendetegner vælgernes adfærd?​
Hvordan er det danske politiske system opbygget?​
Hvordan bidrager vi til demokratiet og hvilken indflydelse har EU?​
Er vores demokrati truet?

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Brundbog:
Brøndum og Hansen: Luk Samfundet Op! 3. udgave. Columbus, 2017. Kapitel 6.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

I dette forløb undersøges identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Forløbet tager sit afsæt i sociologiske teorier om det senmoderne samfund og de ændrede vilkår for identitetsdannelse, som det har afstedkommet.
To fokuspunkter står centralt i forløbet: 1) at fastlægge et fælles teoretisk udgangspunkt for at forstå det senmoderne samfund sammenlignet med tidligere typer af samfund, og 2) at undersøge konsekvenserne ved dette med særligt fokus på den komplekse identitetsdannelses mange muligheder og faldgruber. Hensigten er dermed også at åbne op for at eleverne kan diskutere egne erfaringer med identitetsdannelse, og sammen forsøge at diagnosticere deres egen samtid.  

I forløbet søges følgende problemstillinger besvaret:

Hvad påvirker individets socialisering og identitetsdannelse?
Hvad er identitetsdannelse?Hvilken rolle spiller sociale medier for vores identitetsdannelse?
Hvordan påvirker samfundet vores socialisering?
Hvad kendetegner ifølge Anthony Giddens det senmoderne samfund?
Hvad kendetegner ifølge Thomas Ziehe individet og dets reaktioner på det senmoderne samfunds udvikling?
Hvad kendetegner ifølge Byung-Chul Han det senmoderne samfund?


Da forløbet lægger op til, at eleverne løbende skal bruge egne erfaringer i arbejdet, vil mundtlig argumentation og kvalificeringen af egne synspunkter være et centralt fokusområde. Forløbet afsluttes med en prøveeksamen.

Kernestof :
- identitetsdannelse og socialisering
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Kernebegreber:
Identitet (Mead), identitetsdannelse, normer og værdier, primær-, sekundær- og tertiær socialisering, dobbeltsocialisering, senmodernitet, aftraditionalisering (Giddens), kulturel frisættelse (Ziehe),  Han's teori,  facesetting, frontstage og backstage (Goffman).  

Læringsmål (primære):
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Grundbogsmateriale: Brøndum og Hansen: Luk Samfundet Op! 3. udgave, Columbus 2017. Kapitel 2 og 3.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi og velfærd

Hovedformålet med undervisningsforløbet ”Økonomi og velfærd” er, at øge elevernes viden om og lyst til at arbejde med de økonomiske spørgsmål og prioriteringer.  

Undervejs i undervisningsforløbet introduceres eleverne for en række centrale økonomiske begreber som vækst, inflation, betalingsbalance, markedsligevægt, markedsmekanisme, finanspolitik, konjunkturer osv. Desuden introduceres eleverne til det økonomiske kredsløb og konjunkturforløb. Det er ambitionen, at eleverne tilegner sig viden om de økonomiske forhold og får mulighed for at teste deres videntilegnelse på den danske økonomi gennem mindre øvelser og undersøgelser.  

De økonomiske begreber og teorier er det centrale kernestof forløbet igennem, men det forsøges knyttet dels til elevernes egen hverdag dels til det omkringliggende samfund. Derudover kigger vi på den offentlige sektor og dens rolle ift. velfærd, og forbereder afslutningsvis en glidende overgang til årets sidste forløb om velfærdsstatens udfordringer.

Afslutningsvist vil eleverne blive indført grundlæggende teori om velfærdsmodeller, velfærdsprincipper (herunder stat, marked og civilsamfund) samt de interne og eksterne udfordringer, som den danske velfærdsstat står overfor. Eleverne vil blandt andet skulle arbejde med den demografiske udvikling og det demografiske træk, undersøge omfanget af outsourcing og social dumping i Danmark, samt diskutere mulighederne for fremadrettet at sikre velfærdsstaten videre udvikling.      


Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

Kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter
- Kvantitativ metode

Grundbog: Hansen og Banke: Luk Samfundet Op! 3. udgave, Columbus 2017. Kapitel 8 og 9.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ulighed i Danmark

Forløbet har til formål at give eleverne indsigt i de faktorer, der skaber og reproducerer uligheder i vores samfund. Eleverne skal desuden selvstændigt kunne argumentere for deres egne holdninger til problemstillinger vedrørende ulighed under inddragelse af teoretiske og ideologiske perspektiver på ulighed.

Eleverne vil gennem forløbet stifte bekendtskab forskellige teoretiske og ideologiske perspektiver på fattigdom, ulighed og social mobilitet, herunder Bourdieus begrebsapparat, økonomisk ulighed, fattigdom, ulighed i sundhed, segmenter, chanceulighed, mm.
Derudover vil der være fokus på forskelle i kulturelle mønstre med udgangspunkt i begreber om national identitet, integration og identitetsdannelse knyttet til kulturelle forskelle.

Indhold:
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Social differentiering og kulturelle mønstre
- Kvantitativ metode

Grundbog: Hansen og Banke: Luk Samfundet Op! 3. udgave. Columbus, 2017. S. 93-107  og s. 44-50.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer