Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 sa/y (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi:
• Identitetsdannelse og socialisering
• Sociale og kulturelle forskelle
Metode:
• Kvalitativ metode
Materiale:
Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen. 2017. Luk Samfundet Op! 3. udgave. Siderne:
- 39-47
- 51-56
- 63-80
Skam. 2016. Sæson 2: Episode 1 og 2. NRK.
Tværs: Noor er ikke dansker. 2021. Drtv.dk. https://www.dr.dk/drtv/episode/239854
Fire statistikker om familielivets udvikling i Danmark 1950-2007: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/statistik-familieliv-1950-2007/
Politiken. 2012. Gymnasieelever må ikke fejle. David Bisbjerg. Debat. Bragt i Politiken 16. maj 2012.
Zetland. 202. Tidens største løgn er, at vi kan, hvad vi vil. Hakon Mosbech, Zetland d. 25. marts 2021.
Dr.dk. 2019. Jeg bingewatcher reality-tv, når jeg får chancen: Hvorfor bliver jeg opslugt af det? Pernille Kjeldgaard Kristensen. Dr.dk d. 17/11-2019. https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/jeg-bingewatcher-reality-tv-naar-jeg-faar-chancen-hvorfor-bliver-jeg-opslugt
DRTV. 2015. Historien bag historien: De perfekte piger. DR1 og DRTV 9/6-2015. Kan ses på: https://www.youtube.com/watch?v=OHCF5qRULwU&ab_channel=AndersCordes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ulighed og velfærd
Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
• Sociale og kulturelle forskelle
Økonomi
• Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Metode
• Kvantitativ og kvalitativ metode.
Materiale:
Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen. 2017. Luk Samfundet Op! 3. udgave. Siderne:
- 93-98
- 104-107
- 187
- 190-198
- 201-216
Brøndum, Peter & Jakob Glenstrup Jensby. 2020. Ulighedens mange ansigter. Forlaget Columbus. Kapitlerne:
- Kapitel 1: Introduktion til ulighed og social ulighed
- 1:1: Ulighed og social ulighed.
- 1:2: Lighedsbegreber.
- 2:1: Absolut fattigdom.
- 2:2: Relativ fattigdom.
Brøndum, Peter & Marie Berg Carlsen. 2024. Vores samfund. Forlaget Columbus. 1. udgave. Siderne:
- 15-17
- 190-193
- 205-206
DR1. 2016. En vej – to verdener. Afsnit 1. Sendt på DR1 29/02-2016.
Information.dk. 2019. Enlig mor på integrationsydelse ønsker sig et køleskab, der virker, og senge til sine børn. Laura Friis Wang. 16/02-2019.
Ted talk by Anna Rosling Rönnlund: Everyone lives on Dollar Street. Gapminder.org: https://www.gapminder.org/videos/everyone-lives-on-dollar-street/
Figurer og tabeller om social arv i Danmark: https://klassesamfund.dk/opgaver/tema-2-den-sociale-arv-i-danmark
Dr.dk. 2025. Dansk økonomi i 'voldsom vækst' - men én ting kan spolere festen. Søren Nielsen. 20/02-2025. https://www.dr.dk/nyheder/penge/dansk-oekonomi-i-voldsom-vaekst-men-en-ting-kan-spolere-festen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokrati og magt
Faglige mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Politik
• Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
Materiale:
Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen. 2017. Luk Samfundet Op! 3. udgave. Siderne:
- 108-118
- 122-123
- 125-131
- 133-137
- 154-158
- 166
Brøndum, Peter & Marie Berg Carlsen. 2024. Vores samfund. Forlaget Columbus. 1. udgave. Siderne:
- 34-48
- 113-114
- 127
- 146-152
- 158-167
Jyllands-Posten. 2016. Et demokratisk opråb: Vi skal have indført det direkte demokrati. Jesper Bering Kristensen. 10/04-2016. https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE8572439/et-demokratisk-opraab-vi-skal-have-indfoert-det-direkte-demokrati/
Politiken. 2025. Amerikansk juraprofessor i dystert opråb: »Hvis Trump ikke bliver stoppet, er den amerikanske forfatning i bund og grund forbi«. Jesper Thobo-Carlsen & Anders Tornsø Jørgensen. 22/03-2025. https://politiken.dk/internationalt/int_usa/art10338101/%C2%BBHvis-Trump-ikke-bliver-stoppet-er-den-amerikanske-forfatning-i-bund-og-grund-forbi%C2%AB
Dr.dk. Explainer: Hvorfor er CO2-afgiften på landbruget springfarligt for regeringen? 21/02-2024. https://www.dr.dk/stories/1288510966/derfor-skaber-co2-afgift-paa-landbruget-saa-stort-politisk-drama
Deadline DR2: Hans Rosling: Man skal ikke bruge medier til at forstå verden. Uddrag. DR2 02/09-2015. https://www.youtube.com/watch?v=bcpjl0mxRvs&ab_channel=P3Essensen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161782517",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161782517",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161782517"
}