Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi/a (1a bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
På opdagelse i generne
Indhold:
- Klassisk genetik, Mendels arvelove, arv af egenskaber og sygdomme (dominante, co-dominante, recessive og kønsbunde eksempler).
- Krydsningsskemaer og stamtavler.
- Gennemgang, opgaver og øvelser om DNA´s opbygning og funktion.
- Fra DNA til protein; det centrale dogme, den genetiske kode og proteinsyntesen (transskription og translation) gennemgås.
- Eksempler på genmutationer og mulige konsekvenser.
Eksperimentelt - Planlagt:
- Isolering af DNA fra planteceller (journal)
- PTC-smagere (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Evolution
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klorofylmutanter
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mikrobiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bakterier, vækstfaktorer & antibiotika
|
03-03-2025
|
Alkohol-gæring
|
12-03-2025
|
Mikroskopi - Fotojournal
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi & biodiversitet
Indhold:
Der arbejdes med de generelle og vigtigste begreber i økologi;
- Eksempler på økosystemer
- Abiotiske og biotiske faktorer, organisk / uorganisk stof.
- Fotosyntese og respiration hos primærproducenter (planter og alger).
- Relationen mellem BPP = NPP + R.
- Fødekæder, fødenet, energipyramider og energistrøm.
- Kulstofs kredsløb og drivhuseffekt (naturlig vs. menneskeskabt).
- Biodiversitet ...planlagt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fotosyntese, respiration & vækst
|
07-04-2025
|
Skoven som økosystem - Fotojournal
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kost & sundhed - fra grundforløbet
Indhold:
Fokus på den daglige kost, kostråd og næringsstoffernes kemiske opbygning og funktion; kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Kostundersøgelse og varedeklarationer.
Fordøjelses systemet og enzymernes funktion, samt optagelse af de forskellige næringsstoffer med forskellige transportprocesser (passiv transport og aktiv transport (fra NV-forløbet).
Glykæmisk indeks.
Eksperimentelt & øvelser:
- Kostanalyse (journal)
- Fordøjelses-processer: Fibre-amylase-galde (J)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sexologi - Fra grundforløbet
Indhold:
Der arbejdes med kønsorganernes opbygning og funktion hos begge køn.
Dernæst fokus på hormonerne FSH, LH, østrogen, progesteron og testosteron, samt hormonreguleringen hos mænd og kvinder med særligt fokus på menstruationscyklus.
Eksempler på negativ og positiv feedback ved hormonel regulering.
Eksperimentelt med aflevering af journaler:
- Ægløsnings- og graviditetstest med LH & HCG-sticks (J)
- Mikroskopi af celle-præparater fra æggestok- og testikelvæv (J)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162865173",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162865173",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162865173"
}