Holdet 2024 bi/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 bi/d (1d bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 På opdagelse i generne
Titel 2 Evolution
Titel 3 Mikrobiologi
Titel 4 Økologi & biodiversitet
Titel 5 Kost & sundhed - fra grundforløbet
Titel 6 Sexologi - Fra grundforløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 På opdagelse i generne

Indhold:
- Klassisk genetik, Mendels arvelove, arv af egenskaber og sygdomme (dominante, co-dominante, recessive og kønsbunde eksempler).
- Krydsningsskemaer og stamtavler.
- Gennemgang, opgaver og øvelser om DNA´s opbygning og funktion.
- Fra DNA til protein; det centrale dogme, den genetiske kode og proteinsyntesen (transskription og translation) gennemgås.
- Eksempler på genmutationer og mulige konsekvenser.

Eksperimentelt - Planlagt:
- Isolering af DNA fra planteceller (journal)
- PTC-smagere (journal)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Evolution

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økologi & biodiversitet

Indhold:
Der arbejdes med de generelle og vigtigste begreber i økologi;
- Eksempler på økosystemer
- Abiotiske og biotiske faktorer, organisk / uorganisk stof.
- Fotosyntese og respiration hos primærproducenter (planter og alger).
- Relationen mellem BPP = NPP + R.
- Fødekæder, fødenet, energipyramider og energistrøm.
- Kulstofs kredsløb og drivhuseffekt (naturlig vs. menneskeskabt).
- Biodiversitet undersøgt i nærliggende biotop...planlagt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotosyntese, respiration & vækst 09-04-2025
Skoven som økosystem - Fotojournal 16-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kost & sundhed - fra grundforløbet

Indhold:
Fokus på den daglige kost, kostråd og næringsstoffernes kemiske opbygning og funktion; kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Kostundersøgelse og varedeklarationer.
Fordøjelses systemet og enzymernes funktion, samt optagelse af de forskellige næringsstoffer med forskellige transportprocesser (passiv transport og aktiv transport (fra NV-forløbet).
Glykæmisk indeks.

Eksperimentelt & øvelser:
- Kostanalyse (journal)
- Fordøjelses-processer: Fibre-amylase-galde (J)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sexologi - Fra grundforløbet

Indhold:
Der arbejdes med kønsorganernes opbygning og funktion hos begge køn.
Dernæst fokus på hormonerne FSH, LH, østrogen, progesteron og testosteron, samt hormonreguleringen hos mænd og kvinder med særligt fokus på menstruationscyklus.
Eksempler på negativ og positiv feedback ved hormonel regulering.

Eksperimentelt med aflevering af journaler:
- Ægløsnings- og graviditetstest med LH & HCG-sticks (J)
- Mikroskopi af celle-præparater fra æggestok- og testikelvæv (J)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skoven som økosystem - Fotojournal 16-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer