Holdet 2024 bi/ø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 bi/ø (1ø bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv og Celler
Titel 2 Evolution
Titel 3 Proteinien
Titel 4 Mikrobiologi
Titel 5 Organsystemer
Titel 6 Økologi
Titel 7 Repetition og Supplerende

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv og Celler

Dette forløb omhandler livets kendetegn, celler og membrantransport.

Kernestof dækket:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser

Faglige mål dækket:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

Keywords: Celler, Eukaryote, Prokaryote, Stofskifte, Livets Kendetegn, Cellemembran, Membrantransport, Cytoplasma, Ribosom, Cellekerne, Grønkorn, Cellevæg, Plasmid, Mitokondrie, Ru ER, Glat ER, Fosfolipid, Diffusion, Transportproteiner, Osmose, Aktiv Transport, Endocytose, Exocytose, Natrium/kalium-pumpen
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Cellebilleder 21-11-2024
Cellebilleder 22-11-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Evolution

Kernestof dækket i dette forløb:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Faglige mål dækket:
anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Keywords: Intra- og Interspecifik Konkurrence, Evolutionsteorien, Genetisk Variation, DNA, Mutationer, Naturlig Selektion, Seksuel Selektion, Artsbegrebet, Populationer, Darwins Finker, Birkemåleren, Genetik, Øjenfarve, Mendels 1. Lov, Mendels 2. Lov, Krydsningsskemaer, Heterozygote, Homozygote, Genotype, Fænotype, Udspaltningsforhold, Dominante, Recessiv, Allel, Blodtyper, Kønsceller

Forsøg:
Næb som fanger mad
To-gens Majsforsøg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Evolution Journal 10-01-2025
Evolution Journal 10-01-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Proteinien

Kernestof dækket i dette forløb:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶ ̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

Faglige mål dækket i dette forløb:
--anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
--formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Supplerende stof:
-- sundhed, sygdom og medicin
-- bioteknologi

Keywords: DNA, RNA, Kromosom, Haploid, Diploid, Homozygot, Heterozygot, Kønsceller, Somatiske Celler, Fosfat, Deoxyribose, Ribose, Nukleotider, Basepar, Adenin, Guanin, Thymin, Cytosin, Uracil, Dobbeltstrenget, Hydrogenbindinger, Genom, Gener, Peptid, Proteiner, Aminosyrer, Codon, Anti-codon, Proteinsyntese/Det Centrale Dogme, Transkription, Translation, mRNA, tRNA, skabelonstreng, kodende streng, Splejsning, RNA-polymerase, Cellekerne, Ribosom

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DNA Kunstværk 06-01-2025
DNA Kunstværk 24-01-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mikrobiologi

Kernestof dækket i dette forløb:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶ evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Supplerende stof dækket:
̶ sundhed, sygdom og medicin
̶ bæredygtighed
̶ miljøbeskyttelse

Faglige mål opnået:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Keywords:
Agarplade, Bakterier, Celler, Antibiotika, Flercellet, Encellet, DNA, Cytoplasma, Plasmider, Ribosomer, Cellemembran, Cellevæg, Flageller, Mitokondrier, Grønkorn, Celledeling, DNA-replikation, Mitose, Gær, Aerob Respiration, Anaerob Respiration, Mælkesyregæring, Alkoholgæring, Mikroorganismer, Nøle/lagfase, Eksponentiel Fase, Stationær Fase, Dødsfase, Enzym, Sukkernedbrydning, Mikrobielle vækstfaktorer, pH, Salinitet, Temperatur, Svanemærket, UV-lys, Mutation, Fotosyntese, Kuldioxid, Ilt, Vand, Glukose, ATP, ADP, Lysenergi, Virus, Værtsorganisme, RNA, Proteinsyntese, Evolution, Vaccine, Stofskifte, Hydrogenperoxid/Brintoverilte, Sikkerhed, Katalase, Peroxisom

Forsøg:
Podningsforsøg Agarplader
Stamme 323 Gærforsøg
Gær/Levervulkan (Katalase)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Anbefalingsbrev til Fødevareministeren 06-03-2025
Anbefalingsbrev til Fødevareministeren 08-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Organsystemer

Kernestof dækket:
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
regulering

Faglige mål dækket:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder

Keywords: Blodkredsløbet, Åndedrætssystemet, Skeletsystemet, Nervesystemet, Muskelsystemet, Fordøjelsessystemet*, Hormonsystemet*, Forplantningssystemet*, Urinvejssystemet, Lymfesystemet, (Hud, hår, negle, slimhinder)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økologi

Kernestof dækket i dette forløb:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Faglige mål dækket i dette forløb:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
--bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Supplerende stof dækket:
--bæredygtighed
̶ miljøbeskyttelse

Forsøg:
Terrestrisk undersøgelse af Stenhus og Knudsskoven med Raunkjærcirkler
Limnisk Undersøgelse af Sø med makroindeks

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biodiversitet opgaver 24-03-2025
Feltarbejde Manual 08-05-2025
Feltarbejde Manual 15-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition og Supplerende

Repetition af Pensum samt udførelse af PTC forsøg og tilhørende bioteknologiske opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer