Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fy/a (1a fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 2: Energi
Vi starter forløbet med grundlæggende viden om forskellige energiformer, samt energiomdannelse mellem disse energiformer ud fra hverdagseksempler. Dette eksemplificeres i et eksperiment med selvvalgt elektrisk husholdningsapparat, hvor elektrisk energi omdannes til andre energiformer, samt nyttevirkningseksperimentet hvor elektrisk energi omsættes til termisk energi, hvortil begrebet energibevareles også berøres.
Resten af tiden har vi fokus på termisk energi, hvor vi skal udføre beregninger med formlen for termisk energi for at øge forståelse af begrebet specifik varmekapacitet. Dette bruges bl.a. i eksperimentet specifik varmekapacitet af lod.
Der vil også være fokus på vands faser, faseskift samt analyse af vands fasediagram, hvilket sluttes af med et delvist selvstændigt projekt om afkøling af drink med resultater der formidles i en poster.
Forløbet afsluttes med et virtuelt Escape Room hvor eleverne skal bruge deres erhvervede viden om energiformer, energiomdannelse (energikæder), termisk energi, effektformlen og fordampningsvarme til at forklare hvordan man kan producere energi på forskellige måder ved både brug af vedvarende energi samt brug af fossilt brændsel. I forbindelse med denne øvelser erfarer elever desuden også hvilke energiproduktioner der er brugt i Danmark samt hvilke der er mest "grønne".
Kernestof:
- Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Supplerende stof:
- Danmarks energiproduktion her iblandt undersøgelser af vedvarende energiproduktion og CO2 udledning.
Materiale:
Fysik C bogen kapitel 2.1, 2.2., 2.3, 2.4, 2.6 og 2.7
https://www.epicurious.com/expert-advice/do-whiskey-stones-work-as-well-as-ice-cubes-to-chill-a-drink-article
https://whiskyadvocate.com/whiskey-stones-ice-comparison
Powerpoints fra undervisningen (se forløbsplan i OneNote)
Eksperimenter:
Eksp: Effekten af husholdningsapparater
Eksp: Nyttevirkning
Eksp: Specifik varmekapacitet af lod
Eksp: Hvad køler bedst min drink
Opgaver
Opg: Energiformer og energiomdannelse
Opg: Effektformlen
Opg: Den gode fysikopgave
Opg: Termisk energi
Opg: specifik varmekapacitet
Opg: Vands fasediagram
Opg: Energiproduktion
Projekter
Poster: Hvad køler bedst min drink?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb3: Nær astronomi
Dette forløb startes ud med at undersøge afstande i solsystemet vha. toiletpapir-modellen. Derefter lærer vi om de forskellige kloder i solsystemet via projektet Stenhus Express, hvor hver gruppe skal undersøge fakta for en klode i solsystemet og derefter skal lave en kort reklamefilm for en rejse til denne klode.
Derefter følger en række øvelser hvor vi vha. Tellurium og efterfølgende tegninger skal undersøge Månens faser samt solformørkelse og måneformørkelse.
Alle eksperimentet i dette forløb er blevet filmet i små sekvenser med forklaringer.
Kernestof:
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Nøgleord:
Solsystemets dannelse og opbygning
Afstande i systemet
Typer af planeter
Ellipsebaner (meget kort)
Andre "kloder" i solsystemet
Månens faser
Solformørkelse
Måneformørkelse
Materiale:
Fysik c-bogen kapitel 5 afsnit 5.1, 5.2, 5.3(uddrag), 5.4 (side 176-193, 196, 206-212)
Eksperimentelt arbejde:
Eksp: afstande i solsystemet (toiletrulle)
Eksp: Månens faser (Tellurium)
Eksp: Sol- og Måneformørkelse (Tellurium)
Opgaver:
Projekt Stenhus-Express
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 4: Atomfysik
Forløbet opstartes med at vi skal lære om atomers opbygning og dets bestanddele. Vi går i dybden med antallet af protoner, neutroner og selve nukleontallet for et givent grundstof-isotop.
Herefter skal vi lære om Bohrs atommodel, vi skal undersøge emissionsspektre for spektrallamper med et håndspektroskop, og vi laver en øvelse der skal vise at hvert atom udsender et unikt spektrum, hvor vi med laminerede skalmodeller for en række atomer og "fotoner", hvor eleverne skal bestemme et unikt spektrum der passer til hvert atom.
Forløbet afsluttet med at se dokumentaren Titanernes kamp som handler om opfindelsen og udviklingen af den kvantemekaniske model.
Kernestof:
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede:
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
Nøgleord:
Atomer, protoner, neutroner, elektroner, nukleoner, isotoper, skalmodel, Bohrs atommodel, tilstande, grundtilstand, exciteret tilstand, fotoner, frekvens, bølgelængde, energi, absorption, emission, kontinuert spektrum, emissionsspektrum, absorptionsspektrum, kontinuert spektrum,
Materiale:
Fysik c bogen kapitel 4 side 147-174
Powerpoints fra undervisningen (se side i onenote)
Dokumentar: titanernes kamp (Atomets opdagelse afsnit 1) https://mitcfu.dk/Materialer/CurrentLoan
- Log ind på mitcfu.dk
- Klik på mine materialer
- Vælg "nuværende lån"
Eksperimentelt arbejde:
Emp: grundstofdetektiv
Eksp: lysspektre
Opgaver:
Opg: atomets opbygning
Opg: tegneserie Bohrs atommodel
Opg: Bohrs atommodel
Se: Titanernes kamp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 5: Kosmologi
Dette er et kort forløb med introduktion til ideerne bag Big Bang teorien og universets udvikling. Vi strejfer begreber som kosmologiske princip og kosmisk baggrundsstråling.
Vi laver et eksperiment med elastikker som er en visuel model for universets udvidelse og Hubble loven. VI går derefter i dybden med fænomenet rødforskydning hvor vi et eksperiment skal bestemme rødforskydningsfaktoren for fire galakser ud fra deres absorptionspektra, og derefter beregne galaksernes hastighed væk fra os.
Vi slutter af med at høre to podcast, den ene handler om Big Bang teorien, og den anden handler om modeller for universets udvikling.
Som supplerende stof skal vi se et offentlig foredrag om Mælkevejen fra Aarhus universet som live-streames til Stenhus Gymnasium.
Kernestof:
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede:
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
Supplerende stof:
- Mælkevejen
Nøgleord:
Big Bang teorien, universets udvidelse, det kosmologiske princip, Hubble loven, rødforskydning, rødforskydningsfaktor, afstand, hastighed, galakse, kosmologisk baggrundsstråling, universets ursuppe, kosmologiske modeller for universets udvikling,
Materiale:
Fysik c-bogen kapitel 6 side 213-239
Powerpoints fra undervisningen (se side i onenote)
Podcast:
https://open.spotify.com/episode/0fFtEQtDl0j4O4kskxDoMt?si=eQk_6KhOQ_m2W6lG-3-eCA
https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-forklarer/2024/hvordan-ender-det-hele-11162400006
Eksperimentelt arbejde:
Eksp: elastikmodellen
Eksp: rødforskydning
Opgaver:
Opg: Hubble loven
Lyt: Big Bang teorien
Lyt: Hvordan det hele ender
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162889607",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162889607",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162889607"
}