Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fy/y (1y fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 2: Energi
Vi starter forløbet med grundlæggende viden om forskellige energiformer, samt energiomdannelse mellem disse energiformer ud fra hverdagseksempler. Dette eksemplificeres i et eksperiment med selvvalgt elektrisk husholdningsapparat, hvor elektrisk energi omdannes til andre energiformer, samt nyttevirkningseksperimentet hvor elektrisk energi omsættes til termisk energi, hvortil begrebet energibevareles også berøres.
Resten af tiden har vi fokus på termisk energi, hvor vi skal udføre beregninger med formlen for termisk energi for at øge forståelse af begrebet specifik varmekapacitet. Dette bruges bl.a. i eksperimentet specifik varmekapacitet af lod.
Der vil også være fokus på vands faser, faseskift samt analyse af vands fasediagram, hvilket sluttes af med et delvist selvstændigt projekt om afkøling af drink med resultater der formidles i en poster.
Forløbet afsluttes med et virtuelt Escape Room hvor eleverne skal bruge deres erhvervede viden om energiformer, energiomdannelse (energikæder), termisk energi, effektformlen og fordampningsvarme til at forklare hvordan man kan producere energi på forskellige måder ved både brug af vedvarende energi samt brug af fossilt brændsel. I forbindelse med denne øvelser erfarer elever desuden også hvilke energiproduktioner der er brugt i Danmark samt hvilke der er mest "grønne".
Kernestof:
- Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Supplerende stof:
- Danmarks energiproduktion her iblandt undersøgelser af vedvarende energiproduktion og CO2 udledning.
Kernestof:
- Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- Eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Supplerende stof:
- Danmarks energiproduktion her iblandt undersøgelser af vedvarende energiproduktion og CO2 udledning.
Materiale:
Fysik C bogen kapitel 2.1, 2.2., 2.3, 2.4, 2.6 og 2.7
https://www.epicurious.com/expert-advice/do-whiskey-stones-work-as-well-as-ice-cubes-to-chill-a-drink-article
https://whiskyadvocate.com/whiskey-stones-ice-comparison
Powerpoint fra undervisning (se forløbsplan i OneNote)
Eksperimenter
Eksp: Effekten af husholdningsapparater
Eksp: Nyttevirkning
Eksp: Specifik varmekapacitet af lod
Eksp: Hvad køler bedst min drink
Opgaver
Opg: Energiformer og energiomdannelse
Opg: Effektformlen
Opg: Den gode fysikopgave
Opg: Termisk energi
Opg: Specifik varmekapacitet
Opg: Vands fasediagram
Opg: Energiproduktion
Projekter
Poster "hvad køler bedst min drink?"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 4: Atomfysik
Vi starter med at se på atomers opbygning med fokus på Bohrs Atommodel. Med udgangspunkt i hydrogen-atomet skal vi lære om absorption og emission af fotoner, vi laver en kvalitativ undersøgelse af forskellige grundstoffers spektrallamper, og lærer om hvordan hvert grundstof udsender et unikt spektrum.
Vi repeterer kort teori om det elektromagnetiske spektrum fra grundforløbet, og sammen med teori om atomers opbygning og Bohrs Atommodel skal vi lære om hvorfor solen lyser. Til dette laves en kort introduktion til fussionsprocesser, sortlegene-stråling og plank-kurver.
Forløbet sluttes af med at se en dokumentar om det kvantefysiske verdensbillede (eller bare om Niels Bohr? - den specifikke dokumentar er ikke valgt endnu)
Kernestof:
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
Supplerende stof:
- Fussionsprocesser i solens indre
- Sortlegemestråling og plank kurver
Materiale:
Fysik c-bogen kapitel 4 side 145-174
Artikel:
Hvorfor lyser stjernerne
Eksperimentielle øvelser:
Emp: grundstofdetektiv
Eksp: lysspektre
Eksp: UV-perler
Opgaver:
Opg: Atomets opbygning
Opg: Bohrs atommodel
Opg: Tegneserie om Bohrs atommodel
Opg: solens lys
Opg: solens spektrum
Se: Titanernes kamp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Nær Astronomi
Kernestof:
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Nøgleord:
Solsystemets dannelse og opbygning
Afstande i systemet
Typer af planeter
Ellipsebaner (meget kort)
Andre "kloder" i solsystemet
Solformørkelse
Måneformørkelse
Materiale:
Fysik c-bogen kapitel 5 afsnit 5.1, 5.2, 5.3(uddrag), 5.4 (side 176-193, 196, 206-212)
Powerpoints fra undervisningen (se side i OneNote)
Eksperimentielle øvelser:
Eksp: afstande i solsystemet (toiletrulle)
Eksp: Sol- og Måneformørkelse (Tellurium)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 5: Kosmologi
Kernestof:
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede:
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
Supplerende stof:
Mælkevejen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162934748",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162934748",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162934748"
}