Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fy/z (1z fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bølger (grundforløb)
Efter forløbet skal du kunne:
- Beskrive en harmonisk bølge ved brug af de grundlæggende bølgeegenskaber: amplitude, bølgelængde, periode og frekvens
- Bestemme en bølges udbredelsesfart ved brug af bølgeligningen
- Beskrive de grundlæggende bølgeegenskabers betydning for fysiske egenskaber for lyd og lys såsom lydens tone og lysets farve
- Beskrive hvordan bølger kan svække eller forstærke hinanden, når de støder sammen, og forklare dette bølgefænomens betydning for strengeinstrumenter
- Beskrive hvordan man ved hjælp af et optisk gitter kan bestemme bølgelængden af laserlys med forskellige farver
- Beskrive de forskellige typer af stråling i det elektromagnetiske spektrum, og forklare sammenhængende mellem strålingstypernes bølgelængde, frekvens og energi
- Beskrive sammenhængen mellem en varm genstands temperatur og farve
- Beskrive hvordan bølger bliver reflekteret og afbøjet i bølgens overgang mellem to forskellige materialer, og forklare dette bølgefænomens betydning for forskellige naturfænomener og menneskabt teknologi (fx regnbuer, optiske illusioner, lysledere og linser)
- Tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt
Eksperimenter:
- Lydens fart i luft
- Stående bølger på en streng
- Gitterligningen
- Spejling og brydning
Materiale:
- Fysik C bogen kapitel 3. Bølger, lyd og lys (ekskl. 3.8 Dopplereffekt)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Efter forløbet skal du kunne:
- forklare de grundlæggende energiformer – termisk, kemisk, strålings-, elektrisk, kinetisk og potentiel energi – og forstå, hvad de er knyttet til.
- forklare de fysiske principper bag energiomdannelse, herunder energibevarelse, effekt og nyttevirkning.
- beskrive hvordan de grundlæggende energiformer bruges til at producere elektricitet og varme i samfundet, f.eks. gennem vindmøller, solceller, vandkraft og kraftvarmeværker.
- beskrive fordele og ulemper ved de forskellige energikilder samt hvilke faktorer (f.eks. klima og geografisk placering), der påvirker energikildens effektivitet
- forklare hvordan temperaturen påvirker, hvordan molekyler bevæger sig, og hvordan det hænger sammen med stoffets tilstandsformer og faseovergange
- beregne mængden af energi i forskellige former (elektrisk, termisk, potentiel, kinetisk og mekanisk energi)
- bruge loven om energibevarelse til at beskrive og løse konkrete fysiske problemstillinger.
- tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt
Eksperimenter:
- Solcellers effektivitet
- Måling af varmefylder
- Bevarelse af mekanisk energi
Materiale:
- Fysik C bogen kapitel 2
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fysik C bogen; sider: 31-38, 40-44, 46-48, 60-64, 68-72, 75-78
-
Solcellers effektivitet.docx
-
Forsøgsgrupper.docx
-
Energi og effekt.pptx
-
Energiforbrug, effekt og nyttevirkning (opgaver + facit).docx
-
Energi, effekt og nyttevirkning (formler).pptx
-
Sørg for at have delt data fra forsøget om solcellers effektivitet med alle personer i gruppen.
-
Energikilder og deres rolle i samfundet (opgaveformulering).docx
-
Postergrupper.docx
-
energistatistik_2023.pdf
-
Termisk energi (projekt om øl).pptx
-
Måling af varmefylder.docx
-
Tag en dåseøl (eller en sodavand eller lignende) med til timen i dag.
-
Færdiggøre Del 1 i Power-pointet frem til og med slide 28, hvis du ikke blev færdig med det i sidste uge.
-
Dødbringende mønter (mekanisk energi).pptx
-
Bevarelse af mekanisk energi.docx
-
Videoanalyse af faldende bold ved hjælp af Vernier Video Analysis.docx
-
Lav opgaverne til Power Pointet "Dødbringende mønter" fra sidste uge færdigt, hvis du ikke blev færdig med det sidst. Forsøg at svare på spørgsmålene på slide 27.
-
Videoaflevering i forløbet om energi.docx
-
Eksamen Fysik C Energi og energiomdannelse 01
-
Fysik C, Termisk energi et forslag til fremlæggelse 02
-
Fysik C, eksamen, mekanisk energi 03.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Solcellers effektivitet (journal)
|
24-11-2024
|
Måling af varmefylder (gruppejournal)
|
22-12-2024
|
Bevarelse af mekansk energi (journal)
|
02-02-2025
|
Videoaflevering i forløbet om energi
|
09-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atomer og lys
Efter forløbet skal du kunne:
- Beskrive og skitsere atomers opbygning, og forklare begrebet stationære tilstande i Bohrs atommodel
- Forklare hvordan lys absorberes og emitteres, når elektroner springer mellem energiniveauer i et atom
- Bestemme energien og bølgelængden af en foton, der emitteres eller absorberes, når en elektron springer mellem to energiniveauer, og derigennem bestemme fotonens type og/eller farve.
- Forklare, under hvilke forhold emissions- og absorptionsspektre dannes, og hvordan disse spektre anvendes til at identificere grundstoffer, fx i stjerner eller ukendte gasser.
- Tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt
Eksperimenter:
- Måling af en natriumlampes bølgelængde
Materiale:
- i-Fysik C kapitel 3.2 (supplerende tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Måling af en natriumlampes bølgelængde
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den nære astronomi
Efter forløbet skal du kunne:
- Forklare, hvorfor vi oplever nat og dag som følge af Jordens rotation om sin akse.
- Beskrive, hvordan Jordens hældning og bane omkring Solen påvirker dagens længde på forskellige tidspunkter af året.
- Forklare, hvorfor Jorden oplever forskellige årstider, og hvordan hældningen af Jordens akse påvirker solindstrålingen gennem året.
- Skitsere hvordan Månens bevægelse i sin bane omkring Jorden, sammen med Jordens og Månens bevægelse omkring Solen, skaber Månens forskellige faser og hvordan formørkelser opstår.
- Forklare hvilke energiomdannelser der sker i Solens kerne for at producerere lys og varme.
- Tegne en fysisk model af Solens struktur og beskrive dens vigtigste lag
- Beskrive hvordan energi transporteres gennem Solen og op til overfladen via stråling og konvektion
- Forklare, hvordan fænomener i Solens atmosfære, såsom soludbrud og koronamasseudkastninger, påvirker Jorden og skaber polarlys.
Materiale:
- astronomi.androide.dk, kapitel 13.1-13.4.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Big Bang-teorien
Efter forløbet skal du kunne:
- Forklare de grundlæggende forudsigelser i Big Bang-teorien og de vigtigste observationelle beviser for teorien, herunder Hubbles lov og den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling.
- Redegøre for sammenhængen mellem galaksernes afstand og recessionshastighed og analysere en graf for Hubbles lov, herunder hvordan denne relation viser, at universet udvider sig.
- Redegøre for det kosmologiske princip, som siger, at universet er ensartet og ser ens ud i alle retninger, og hvordan dette betyder, at universet udvider sig jævnt, uden et centralt punkt.
- Beskrive rødforskydningen af fjerne galakser og herunder forklare forskellen mellem Doppler-rødforskydning og kosmologisk rødforskydning i denne sammenhæng.
- Bestemme galaksers recessionshastighed ved at analysere absorptionslinjerne i deres spektrum og anvende forskydningen af disse linjer til at beregne deres hastigheder.
- Forklare, hvordan betingelserne i det tidlige univers, hvor stof og stråling var tæt koblet, førte til dannelsen af den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling, som vi observerer i dag.
Materialer:
- Fysik C bogen kapitel 6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162936752",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162936752",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162936752"
}