Holdet 2024 fy/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e)
Hold 2024 fy/z (1z fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bølger (grundforløb)
Titel 2 Energi
Titel 3 Atomer og lys
Titel 4 Den nære astronomi
Titel 5 Big Bang-teorien

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bølger (grundforløb)

Efter forløbet skal du kunne:
- Beskrive en harmonisk bølge ved brug af de grundlæggende bølgeegenskaber: amplitude, bølgelængde, periode og frekvens
- Bestemme en bølges udbredelsesfart ved brug af bølgeligningen
- Beskrive de grundlæggende bølgeegenskabers betydning for fysiske egenskaber for lyd og lys såsom lydens tone og lysets farve
- Beskrive hvordan bølger kan svække eller forstærke hinanden, når de støder sammen, og forklare dette bølgefænomens betydning for strengeinstrumenter
- Beskrive hvordan man ved hjælp af et optisk gitter kan bestemme bølgelængden af laserlys med forskellige farver
- Beskrive de forskellige typer af stråling i det elektromagnetiske spektrum, og forklare sammenhængende mellem strålingstypernes bølgelængde, frekvens og energi
- Beskrive sammenhængen mellem en varm genstands temperatur og farve
- Beskrive hvordan bølger bliver reflekteret og afbøjet i bølgens overgang mellem to forskellige materialer, og forklare dette bølgefænomens betydning for forskellige naturfænomener og menneskabt teknologi (fx regnbuer, optiske illusioner, lysledere og linser)
- Tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt

Eksperimenter:
- Lydens fart i luft
- Stående bølger på en streng
- Gitterligningen
- Spejling og brydning

Materiale:
- Fysik C bogen kapitel 3. Bølger, lyd og lys (ekskl. 3.8 Dopplereffekt)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Efter forløbet skal du kunne:
- forklare de grundlæggende energiformer – termisk, kemisk, strålings-, elektrisk, kinetisk og potentiel energi – og forstå, hvad de er knyttet til.
- forklare de fysiske principper bag energiomdannelse, herunder energibevarelse, effekt og nyttevirkning.
- beskrive hvordan de grundlæggende energiformer bruges til at producere elektricitet og varme i samfundet, f.eks. gennem vindmøller, solceller, vandkraft og kraftvarmeværker.
- beskrive fordele og ulemper ved de forskellige energikilder samt hvilke faktorer (f.eks. klima og geografisk placering), der påvirker energikildens effektivitet
- forklare hvordan temperaturen påvirker, hvordan molekyler bevæger sig, og hvordan det hænger sammen med stoffets tilstandsformer og faseovergange
- beregne mængden af energi i forskellige former (elektrisk, termisk, potentiel, kinetisk og mekanisk energi)
- bruge loven om energibevarelse til at beskrive og løse konkrete fysiske problemstillinger.
- tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt

Eksperimenter:
- Solcellers effektivitet
- Måling af varmefylder
- Bevarelse af mekanisk energi

Materiale:
- Fysik C bogen kapitel 2
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Solcellers effektivitet (journal) 24-11-2024
Måling af varmefylder (gruppejournal) 22-12-2024
Bevarelse af mekansk energi (journal) 02-02-2025
Videoaflevering i forløbet om energi 09-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Atomer og lys

Efter forløbet skal du kunne:
- Beskrive og skitsere atomers opbygning, og forklare begrebet stationære tilstande i Bohrs atommodel
- Forklare hvordan lys absorberes og emitteres, når elektroner springer mellem energiniveauer i et atom
- Bestemme energien og bølgelængden af en foton, der emitteres eller absorberes, når en elektron springer mellem to energiniveauer, og derigennem bestemme fotonens type og/eller farve.
- Forklare, under hvilke forhold emissions- og absorptionsspektre dannes, og hvordan disse spektre anvendes til at identificere grundstoffer, fx i stjerner eller ukendte gasser.
- Tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt

Eksperimenter:
- Måling af en natriumlampes bølgelængde

Materiale:
- i-Fysik C kapitel 3.2 (supplerende tekst)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Måling af en natriumlampes bølgelængde 09-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den nære astronomi

Efter forløbet skal du kunne:
- Forklare, hvorfor vi oplever nat og dag som følge af Jordens rotation om sin akse.
- Beskrive, hvordan Jordens hældning og bane omkring Solen påvirker dagens længde på forskellige tidspunkter af året.
- Forklare, hvorfor Jorden oplever forskellige årstider, og hvordan hældningen af Jordens akse påvirker solindstrålingen gennem året.
- Skitsere hvordan Månens bevægelse i sin bane omkring Jorden, sammen med Jordens og Månens bevægelse omkring Solen, skaber Månens forskellige faser og hvordan formørkelser opstår.
- Forklare hvilke energiomdannelser der sker i Solens kerne for at producerere lys og varme.
- Tegne en fysisk model af Solens struktur og beskrive dens vigtigste lag
- Beskrive hvordan energi transporteres gennem Solen og op til overfladen via stråling og konvektion
- Forklare, hvordan fænomener i Solens atmosfære, såsom soludbrud og koronamasseudkastninger, påvirker Jorden og skaber polarlys.

Materiale:
- astronomi.androide.dk, kapitel 13.1-13.4.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Big Bang-teorien

Efter forløbet skal du kunne:
- Forklare de grundlæggende forudsigelser i Big Bang-teorien og de vigtigste observationelle beviser for teorien, herunder Hubbles lov og den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling.
- Redegøre for sammenhængen mellem galaksernes afstand og recessionshastighed og analysere en graf for Hubbles lov, herunder hvordan denne relation viser, at universet udvider sig.
- Redegøre for det kosmologiske princip, som siger, at universet er ensartet og ser ens ud i alle retninger, og hvordan dette betyder, at universet udvider sig jævnt, uden et centralt punkt.
- Beskrive rødforskydningen af fjerne galakser og herunder forklare forskellen mellem Doppler-rødforskydning og kosmologisk rødforskydning i denne sammenhæng.
- Bestemme galaksers recessionshastighed ved at analysere absorptionslinjerne i deres spektrum og anvende forskydningen af disse linjer til at beregne deres hastigheder.
- Forklare, hvordan betingelserne i det tidlige univers, hvor stof og stråling var tæt koblet, førte til dannelsen af den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling, som vi observerer i dag.

Materialer:
- Fysik C bogen kapitel 6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer