Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/1 (1g bk/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Fortællinger i kunsten.
Fortællinger i kunsten.
Forløbet tager afsæt i Jesper Christiansens kunstneriske virke. Eleverne blev introduceret til Christiansens gengivelsesstrategi - motiv på sort baggrund, stor detalje grad, indlejrede fortællinger og referencer til kunsthistorien. Eleverne skulle med afsæt i Christiansens virke skabe deres bud på 'Melankoliens anatomi'.
Værker:
Jesper Christiansen, Anatomy of Melancholy (2019-20). (Formal- og betydningsanalyse)
Nike fra Samothrake (ca. 220-185 f. v. t.)
Nicolas Poussin, Druerne fra Kanaan eller Efteråret (1660-1664).
Heironimus Wierx, Kobbertryk (1607).
Tekst: Rainer Maria Rilke, Herbst (Das Buch der Bilder).
Albrecht Dürer, Melancholia I (1515). (Formal- og betydningsanalyse).
Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=Mn0KJdBUxCU (Jesper Christiansen - De fire årstider, Odsherreds Kunstmuseum).
Wolter, J (2013) Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst. s. 93-96. Grafik. Fra træsnit til offset. Dette med fokus på Albrecht Dürer og værket Melancholia I, 1515.
Relevante faglige begreber: Åben og lukket komposition, statisk og dynamisk komposition, kompositionslinjer, det gyldne snit, hierarkisk og additiv komposition, symmetrisk komposition. Rummet og opbyggelse af illusionsrum (overlapning, repoussoir, gradienter, linearperspektivet, synsvinkel), Lys og skygge (naturligt lys, egenskygge og slagskygge, synlig lyskilde, billedet har sit eget lys, ophævelse af en samlet belysning). Farven (lys/mørk-kontrast, kold/varm-kontrast, komplementærfarver, kvalitets- og kvantitetskontrast).
Praktisk arbejde:
1. Gengivelse af en udsnit af Christiansens Anatomy of Melancholy. Farveblyant på sort karton.
2. Maleri på sortgrundet lærred.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
TP1 BK/fysik 'Bølger og Serpentine pavilions
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Flyver
|
05-03-2025
|
Lydoptagelser af soundscapes
|
11-03-2025
|
Fællesværk
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur kroppen klassisk eller ekspressiv gengive
Skulptur menneskekroppen klassisk eller ekspressiv gengivelsesstrategi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eks projekt Et værk til et offentlige rum i Holbæk
Inspirationstur til København
Turen fungerer som afslutning på skulptur (Nyklassicismen og Thorvaldsen) og som inspiration til eksamensprojekter: vi ser på eksperimenterende arbejdsmetoder på Kunstakademiets arkitektskole og på større installationsværker og animationer på Copenhagen Contemporary
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162966514",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162966514",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162966514"
}