Titel
4
|
06 TP1-projekt: Bølger
FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb har vi arbejdet med objektkunst og installation med særligt fokus på sammenhængen mellem lyd, form og rum. Med udgangspunkt i Marcel Duchamps revolutionerende readymades og begrebet Objét trouvé, har eleverne fået indblik i, hvordan hverdagsobjekter og affald kan få ny betydning i kunstnerisk sammenhæng.
Vi har bl.a. gennemgået følgende kunsthistoriske nedslag:
• Marcel Duchamp og hans ikoniske værk Fontæne (1917), der introducerede idéen om
det fundne objekt som kunst.
• Joana Vasconcelos, som med sine farverige og tekstilbaserede værker som Valkyrie-
serien, udfolder monumental installation med et feminint og sanseligt udtryk.
• Joel S. Allen, som med værket Hooked on Svelte arbejder med genbrugsmaterialer,
tråd og organiske ophængninger, hvor skulpturen nærmest smelter sammen med
installationens karakter.
• Leopold og Rudolf Blaschka og deres naturvidenskabelige glasmodeller af havdyr –
særligt modellen af blæregoplen (ca. 1880–90) – blev brugt som en visuel og æstetisk
reference på vores ekskursion til udstillingen Havet på Louisiana.
PRAKTISK:
Vi har arbejdet praktisk og tværfagligt mellem fysik og billedkunst, med temaet “Bølger” som omdrejningspunkt. Eleverne skulle skabe en skulptur inspireret af et spektrogram baseret på en lydoptagelse, der formidlede en særlig følelse eller stemning.
BEGREBER:
• Samtidskunst, Objektkunst, Assemblage, Readymade / Objét trouvé, Installation,
Sanselig formidling, skulpturanalyse.
VÆRKER:
• Marcel Duchamp: “Fountain”. 1917, replica 1964, Materiale: Porcelæn. Mål: 36,0 x 48,0
x 61,0 cm.
• Edgar Degas: “Danserinde på 14 år”, 1880. Bronzestøbning (efter original i voks) ca.
1922. Materiale: Bronze, stof, silkesatinbånd. Mål: Ca. 98 x 35 x 24 cm. Lokation:
Musée d'Orsay, Paris (flere kopier findes i bl.a. New York og London)
• Sonja Ferlov Mancoba: Levende grene, 1935. Materialer: Drivtømmer. Dimensioner
ukendt. Museum Jorn, Silkeborg.
• Joana Vasconcelos, Marilyn, 2009. Rustfrit stålgryder og låg, beton. (2x) 297 x 155 x
410 cm. Privat samling
• Joana Vasconcelos: Independente Vermelho [Rødt Uafhængigt Hjerte], 2005.
Installation: Gennemsigtigt plastbestik, malet jern, metalkæde, motor, strømenhed. 345
x 200 x 80 cm. Lissabon
• Danh Vo, Oma Totem, 2009. Philips tv, Gorenje vaskemaskine, Bomann mini-køleskab,
Krucifiks. Private collection, Torino.
• Tracey Emin: “My Bed”, 1998. Installation: Kassettekarm, madras, sengetøj, puder og
forskellige objekter. Ca. 229 x 254 x 137 cm. Tate Britain, London (hvor det blev
udstillet som en del af en større udstilling).
• Joel S. Allen: Hooked on Svelte, 2016. Mixed media. Dimensioner: varierer i størrelser.
Privat eje, fotograferet til Fiber Art Now Magazine.
• Joana Vasconcelos: Valkyrie Rán, 2016. Tekstil, LED-lys, broderi, perleudsmykning.
Dimensioner: 25 × 6 × 51 meter. ARoS Aarhus Kunstmuseum
• Xu Bing: Tiger Skin Rug, 1999-2000. Cigaretter (ca. 500.000 stk.), lim, tæppeunderlag.
Dimensioner: ca. 12,2 × 4,6 meter. Installationen vejer omkring 200 kg. Først udstillet
som en del af Tobacco Project ved Virginia Museum of Fine Arts, 2011.
• Leopold og Rudolf Blaschka: “Model af blæregople”, ca. 1880-1890. Skulptur i farvet
glas. Mål: Varierer (modellerne er naturtro, men ofte forstørrede). National Museum
Wales, Cardiff. Foto: James Turner.
TEORI:
• Læreroplæg med power point.
• Louisiana Museum of Modern Art. (2024). Undervisningsmateriale – Havet. Hentet fra
https://louisiana.dk/wp-content/uploads/2024/10/Undervisningsmateriale-HAVET.pdf.
|