Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/4 (1g bk/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kreative processer hos surrealisterne
I dette forløb arbejder vi med surrealisternes kreative processer.
Forløbets fokus er at eksperimentere med og se på hvad surrealisternes formål var med at anvende tilfældighedsprincipper som afsæt for deres færdige værker.
Kunstner i fokus: Max Ernst
Anvendes tilfældighedsprincipper fortsat i dag blandt samtidige kunstnere?
Vi ser på værker af den britiske kunstner duo Dino og Jake Chapman.
Praktiske øvelser:
- Cadavre Exquis
- Tilfældig skabning dit frottage bidrag til holdets Histoire Naturelle (Naturhistorie)
- Overmalings værk
Skriftlig opgave:
refleksionsskriv over din arbejdsproces med overmaling samt baggrundsviden om Max Ernst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strømninger i det 20 århundredes kunst
Vi ser filmen 'Værk uden skaber', der lægger sig op ad den tyske kunstner Gerhard Richters liv.
Titel:Værk uden skaber
Originaltitel:
Werk ohne Autor
Land:
Tyskland, Italien
År:
2018
Instruktør:
Florian Henckel von Donnersmarck
Manuskript:
Florian Henckel von Donnersmarck
Forløbet var egentligt tænkt til at skulle være en optakt til et emne om Ikonoklasme/ideologisk billedstorm i det 20 århundrede. Nazisternes udstilling for 'Degenereret kunst' 'Entartete kunst' i Dresden indleder filmen om Gerhard Richter og viser et eksempel på ideologisk ikonoklasme, et spor som fortsætter i filmen i hans år som maler i det socialistiske DDR. Filmen skulle havde været opfulgt at et besøg på Glyptotekets Ikonoklasme udstilling, men det kunne ikke lykkes at komme afsted på tur dertil. Så forløbet står lidt alene men værket 'Tante Marianne' kan dog indtænkes i forløbet 'Kunstens fortællinger' i betydningsanalytisk forstand.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
13-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kunstens fortællinger
I dette forløb trænes komplette værkanalyser både formal og betydningsanalyse gennem gruppearbejder med efterfølgende fremlæggelser.
Alle elever har læst tekstuddrag:
Kapitel 7 Kunstens fortællinger side 187-200, samt side 116-117 om Rodins Kysset. fra Jonas Wolters 'Kunst i teori og praksis' Tidernes forlag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur kroppen klassisk eller ekspressiv gengive
Skulptur menneskekroppen klassisk eller ekspressiv gengivelsesstrategi.
Vi fokuserer på hvordan hhv. klassisk og ekspressiv gengivelsesstrategier bliver anvendt, når en billedhugger gengiver sit motiv.
Vores gennemgående motiv i skulpturforløbet er gengivelser af menneskekroppen.
Der opøves færdigheder i at arbejde praktisk med skulptur, modellering.
Der opøves færdigheder i at arbejde teoretisk med skulptur formal og betydningsanalytisk.
Eleverne forventes at udarbejde 1 planche med en analyse af eget værk og 1 planche med en analyse af en kendt kunstners værk (Bertel Thorvaldsen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
TP1 BK/fysik 'Bølger og Serpentine pavilions
En pavillon til Stenhus Gymnasium eller til et byrum i Holbæk– lyd, lys og varme.
Pavillonen skal bidrage positivt til brugernes dagligdag og velvære på Stenhus Gymnasium eller et andet sted i Holbæk.
Krav til opgaven:
I skal skabe en pavillon med et behageligt lydmiljø.
Et arkitektonisk værk der forholder sig til, at vi i vores omgivelser udsættes for positive såvel som negative påvirkninger af lyd-, lys- og varmebølger, og at mødet med disse påvirkninger skal være tænkt ind i jeres projektbeskrivelse og i jeres færdige værk - en arkitekturmodel.
Det færdige værk skal være ledsaget af en flyer, hvor I præsenterer præcis den fysikfaglige viden om bølger I har anvendt i udarbejdelsen af formen og valget af materialer til jeres pavillon. Den skal også rumme refleksioner over værkets møde med modtageren, og hvilke hensyn I har taget i forhold til social bæredygtighed i jeres projekt og i forhold til de valgte materialernes miljøhensyn og bæredygtighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eks projekt Et værk til et offentlige rum i Holbæk
Inspirationstur til København som inspiration til eksamensprojekter: vi ser på eksperimenterende arbejdsmetoder på Kunstakademiets arkitektskole og på større installationsværker og animationer på Copenhagen Contemporary
Kunst i det offentlige rum mit Bk C eksamensprojekt 2025.
Et specifikt offentligt rum i Holbæk, som elevens værk skal forholde sig til.
Analyse af stedets funktion og kontekst
Funktion. Hvad bliver rummet/området brugt til?
Hvad er dets visuelle udtryk?
Hvem der bruger det
Om stedet har en døgnrytme, man bliver nødt til at forholde mig til?
Hvilken sammenhæng/kontekst værket taler ind i (hvem er værkets naboer)?
Om der er risiko for hærværk på værket (og gør det noget)?
Hvordan forestiller du dig dit værk kan bidrage til samtaler mellem mennesker der oplever det?
Redegør for arbejdsprocessen
-Redegør for valg af kunstnerisk udtryk. Maleri, relief, paste up, foto, animation, skulptur eller arkitektur.
-Fremvis Brainstorm og logbog over min proces.
-perspektiver dit eget værk med følgende to værker af kendte kunstnere, som har givet inspiration til dit eget værk:
(Kunstner + titel + årstal)
1
2
• Til sidst, en kort formal og betydningsanalyse af eget værk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Billedernes fortælling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162985722",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162985722",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162985722"
}