Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 dr (1g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Absurd teater
Henrik Flygare: Klar scene, side140- 156
Det Absurde teaters baggrund, budskab til publikum, scenografi, dialog, og skuespiludtryk.
Det Absurde Teaters brud med illusionen om virkeligheden på scenen. Bruddet med de tre enheder.
Eleverne har arbejdet med praktiske øvelser i forbindelse med sprogets betydning i det absurde teater herunder skindialogen, stiliserede bevægelser og iscenesættelse af uddrag fra absurde dramaer.
Eleverne har set uddrag af "Venter på Godot" og "Enetime" og arbejdet med dramaturgisk analyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
00'ernes teater
Introduktion til 00'ernes teater med særligt fokus på Det reflekterende samtidsteater og Christian Lollikes stil
Viden om strømninger i samtidsteateret ( det postdramatiske teater, dramaturgien, spillestil og dramatikere og scenisk arbejde hermed.)
Centrale begreber: Det postdramatiske teater, Det refleksive/politiske teater, Virkelighedsteateret (researchbaseret teater), Lyddrama. Dramaturgien og udtryksformen.
Iscenesættelser af uddrag og klip
A. Fokus på det det refleksive samtidsteater/ politiske teaters historie(kort), forskellige dramaturgiske og udtryksmæssige former
B. Fokus på Lollike som eksponent for det postdramatiske teater- arbejde med uddrag fra følgende forestillinger af Lolike : "Underværket", "Familien der kunne tale om alt" og "Dom over skrig"
C: Fokus på scenisk arbejde med fysisk, ekspressiv spillestil og postdramaets 'karakter'
Læst stof:
Teater i det nye årtusinde s. 33- 45(teaterhistorisk baggrund)
Teater Live: s.27 -37 (Dramaturgi og karakteren)
Nullernes teater Teaterhistorie- tendenser i nullerne / Det reflekterende samtidssteater
Mål:
Viden om de vigtigste tendenser og strømninger i nullernes teater. Dramatik, dramatikere og typiske tendenser.
At få kendskab til vigtige teatertendenser i perioden
Fokus på det det refleksive samtidsteater/ politiske teaters kort historie,forskellige dramaturgiske og udtryksmæssige former
Gennem arbejde/afprøvning af små realisationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensprojekt
I skal udarbejde jeres eget eksamensprojekt i grupper. Løbende udfylder i Logbogen, som danner baggrund for jeres digitale præsentation til den mundtlige eksamen.
Grupper
Premiere for et inviteret publikum til Teaterfestival onsdag d.7. maj 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69163009517",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69163009517",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69163009517"
}