Holdet 2024 me/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e)
Hold 2024 me/2 (1g me/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dokumentar og filmiske virkemidler (grundforløb)
Titel 2 Actionfilm
Titel 3 Pilotprojekt: en actionfilm
Titel 4 Eksamensprojekt
Titel 5 TP1 - Fysik og mediefag: Bølger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dokumentar og filmiske virkemidler (grundforløb)

Fokus: Dokumentargenren og læren om de filmiske virkemidler

Forløbet indeholder grundlæggende introduktion til mediefaglig terminologi sammen med en introduktion til dokumentargenren.

Fokus på fakta-kontrakten, autenticitetsmarkører og følgende undergenrer: Observerende, Autoritativ og Deltagende dokumentar.

Eleverne har løbende produceret små dokumentarfilm baseret på kompendiets undergenrer. Desuden er lavet næranalyser af udvalgte dokumentar-citater.

Visuelt indhold:

- "Dokumentarfilmen og virkeligheden". Tilrettelæggelse: Maria Månson. DR1 2019 (CFU)

- "Kandis for livet". 2021. Jesper Dalgaard. (første 60 min.) - CFU
- "Dømt til behandling". 1997. Lars Engels (første 6 min.) - CFU
- "Bowling for Columbine" Michael Moore. 2009. USA (første 15 min.) - CFU
- "I skattely"4/4. DR1 2013 (første 15 min.) - CFU
- "Operation X - narret til porno" TV2 2006 (fra 31:30) - CFU

Lumiere brothers first film: https://www.youtube.com/watch?v=6Uo3hV-BWv4

Litteratur:
Granild, Dorte: DOX - Forløb i medier. Lindhardt og Ringhof 2016 s. 15-22, 33-44

Siderne vedr. grundlæggende mediefaglig terminologi er egenproducerede af mediefaggruppen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Actionfilm

Forløb om actionfilmgenren opståen og vækst med fokus på 1980er og 90er-action. Forløbet introducerede eleverne til grundlæggende genreteori ifht. action samt undergenrene hardbody og den kvindelige actionhelt. Eleverne lavede løbende analyseøvelser på baggrund af de tre viste actionfilm, Die Hard, Predator, The long kiss goodnight, og lavede også små action øvelsesproduktioner på baggrund af Master shot-eksempler (se nedenfor).


Tekster:
Sørensen, Erling; "Genrefilm og filmgenrer". Systime 2016 s. 77-84

MASTER SHOTS 2ND EDITION. Christopher Kenworthy. Published by Michael Wiese Productions. 2012. s. 8-9, 14-17.

Udvalgte og bearbejdede uddrag af: Ayers, Drew; ”Bodies, Bullets and Bad Guys: Elements of the hardbody film”. Film Criticism , Spring, 2008, Vol. 32, No. 3 pp. 41-67. [min oversættelse] (vedlagt)

Den kvindelige actionhelt. Dokument om kvindelige actionhelte med udgangspunkt i Rikke Shubarts definitioner. (vedlagt)

"NP History of Action Movies": https://www.youtube.com/watch?v=j3Bmay11Liw

Actionfilm-franchises: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Action_film_franchises

Film:
Die Hard. John McTiernan. 1988. USA
Predator - jagten er begyndt. John McTiernan. 1987. USA
Kill Bill vol.1 - Tarantino 2005. USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pilotprojekt: en actionfilm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt

Forud for selve eksamensproduktionsforløbet lavede holdet en øvelse med fokus på effektiv dialogafvikling. Eleverne introduceredes til 180 graders reglen og dialogkryds. Produktionen vistes i klassen med efterfølgende elevoplæg og feedback fra de andre elever. Én produktion kvalificerede sig til Stenhus Filmfestival 2023 på baggrund af afstemning i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 TP1 - Fysik og mediefag: Bølger

Tværfagligt forløb mellem fysik og mediefag ud fra problemformuleringen:

"Hvordan kan fænomenet bølger anvendes og opleves kunstnerisk".

Produktkrav var en kortfilm samt en filmplakat.

Løbende udsattes eleverne for begrænsninger og benspænd for at fremme kreativitet og bryde med vanetænkning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer