Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 bk/h (1h bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Akromatiske farver, clair obscure, lys og skygger
I dette indledende forløb skal vi se på hvordan en kunstner kan udtrykke sig gennem tegninger hvor der kun arbejdes med de akromatiske farver og vi skal også eksperimentere med selv at lave en tonetegning med tegnekul.
Tematik :
Kultegning som udtryk: at sænke hastigheden på vores billedstrøm for at yde motivet ære og respekt.
Rejsen over havet i håbet om et bedre liv.
- eget værk fra forløbet en kultegning, hvor du arbejder med lys og skygger.
- et kort med din egen gråtoneskala.
Kunstner i fokus er Robert Longo, og hans monumentale kultegninger.
fagord og metoder I kommer til at lære og bruge i dette korte forløb er bl.a.
Akromatiske farver -> gråtone skalaen.
skala: størrelse
Clair obcsure -> kraftig lys og skyggevirkning, der tilføjer dramatik
Hvordan skygger skaber dybde i et billede.
Hyperrealisme
Samtidshistoriske ikoner
Triptykon: et tredelt billede, (altertavler)
Særligt for Robert Longo: Han skaber kultegninger i meget stor skala ud fra pressefotos. Han mener at motiverne, billedernes indhold er vigtige at de fremstår med en særlig vægt når de genskabes i en tidskrævende tegning i et stort format.
Monumental skala. Tegningerne kommer til at fremstå som monumenter.
I laver alle formalanalyser af mindst et af Robert Longos værker 'Raft at sea'. i løbet af forløbet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Billedets virkemidler: Komposition
Pensum Billedkunst, metode, kronologi, tema side 7-17
Kompositionsformer, blikretning, beskæringer og geometriske former som kunstneren har brugt til at placere sine motivdele på billedfladen. Statisk > < dynamisk komposition, Åben > < Lukket komposition. Det gyldne snit, og endelig Additiv > < Hierarkisk komposition.
I denne del af vores forløb har vi også set på rumdannelse i billedfladen på et elementært niveau: Synsvinkel: Frø-, normal- og fugleperspektiv . Rumdannelse med overlapninger, rumdannelse via formindskning. Skygger og rumdannelse.
Vi analyserer malerier fra fra de opgivne sider
Peter Paul Rubens: 'Salomons dom'
Edgar Degas: Strygersker'
Nabamuns Have
Vincent Van Gogh, 'Kartoffelspiserne'
Michelangelo, 'Den hellige familie'
Eugéne Delacroix, 'Friheden fører folket på barrikaderne
samt værker af Robert Longo, 'The Raft'
Egne arbejder
- Gruppearbejde, I skal genskabe et af de gennemgåede værker under emnet komposition som et fotografi, et gruppebillede.
- 2 papir collager med hhv. en statisk og en dynamisk komposition (individuelt arbejde)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Tematik biodiversitet, kunst og naturvidenskab
I dette forløb arbejder vi i feltet mellem kunst og naturvidenskab.
Materialer; lærerproduceret materiale på baggrund af udgivelsen Kunstens Stemmer, af Lise Mark afsnittet 'Naturen som eksperimentarium'. Vi har set to korte videoer fra Kunstens stemmer hvor Rune Bosse beskriver sit arbejde med sit skovlaboratorium og beskriver et par af sine værker.
Historisk set er der mange ligheder mellem fortidens botanikere og strømninger indenfor samtidskunsten der arbejder med emner som tid og biodiversitet.
Kunstner: Rune Bosse (Samtidskunstner født 1987) han arbejder med installationskunst og plantecollager, han henter inspiration fra naturvidenskabens metoder, hans værksteder ligner laboratorier.
Værker af Rune Bosse vi skal se på:
- 'Tempus Circularis Fagus Sylvatica', 2016. Installation der handler om naturens cirkulære tid.
- 'Ur-planze' mixed media, 'Tørret urplante' i ramme med museumsglas 2022.
Kunstner og botanikker Anna Atkins (1799, død 1871) Anna Atkins arbejdede med teknikken cyanotypi. Hun lavede cyanotypier af de engelske tangplanter hun naturvidenskabeligt kortlagde.
Værker af Anna Atkins: Et cyanotypifotogram lavet af Atkins , som var en del af hendes bog fra 1843, Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions
Egne værker fra dette forløb
- Jeres egen Ur-planzen, en plante/collage,
- et ark der beskriver de egenskaber jeres Ur-planzen har.
- et cyanotypi af jeres Ur-planzen
- et kunstnerportræt af Rune Bosse lavet som en poster
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Gentagelser: grafik, farver, additiv og hierarkisk
Gentagelser: grafik, farver, additiv og hierarkiske kompositionsformer.
I dette forløb ser vi på en række kunstnere fra forskellige perioder i kunsthistorien, som alle har det tilfælles at de kan lide at arbejde med gentagelser af det samme motiv i deres grafiske arbejder.
Grafikken, den spejlvendte verden, som udtryksform kan grafikken noget særligt fordi du kan gentage dit motiv mange gange, du kan skabe variationer af dit motiv, fordi du kan variere dine farvekombinationer og de medier du vælger at trykke dit motiv på. Det er der noget frisættende i, noget befriende i gentagelsen, noget legende og ikke perfekt.
I skal eksperimentere med gentagelser, additive og hierarkiske kompositionsformer i dette forløb.
I kommer særligt til at se på perioden Popart, som kunstneren Andy Warhol var en del af. Derudover kommer I til at arbejde i grupper omkring billedanalyser og kunstnerportrætter at følgende kunstnere.
Kunstnere og deres værker gennemgået som elevpræsentationer:
Käthe Kollwitz, 'Frontal Self-Portrait', 1922–23. Woodcut on homemade beige paper
Käthe Kollwitz (1867–1945). 'Self Portrait', 1924. Woodcut.
Henri Matisse (1869-1954), 'Tête de femme en mascaron', 1938
Andy Warhol, 'untitled, Marilyn Monroe' 1967
Tal R Linoleumstryk “Cher”
Kunstner: Farshad Farzankia, Titel :“Demon Words”, Metode: Træsnit
Lærerproduceret P.P. med link til yderligere læsning.
Film hvor Tal R fortæller om hans arbejde med træsnit.
https://www.youtube.com/watch?v=bzum_Dx5h3k
https://www.youtube.com/watch?v=U-cBjlcdNzQ
Egner værker:
- 3 selvportrætter lavet som linoleumssnit i tre forskellige farvekombinationer, du skal kunne redegøre for dit farvevalg ud fra Johannes Ittens farvecirkel.
- Derudover laver du 1 enkelt værk, hvor du skal sætte et af dine grafiske tryk særligt i scene så der er dele af din personlighed der kommer særligt til udtryk.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Kroppe, kort skulpturforløb
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojektet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72141925375",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72141925375",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72141925375"
}