Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 idh/1 (1h id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Les Lanciers
Les Lanciers: 6 gange a 1,5 moduls varighed
Faglige mål og kernestof:
Eleverne skal beherske centrale færdigheder indenfor musik og bevægelse.
I lanciers arbejder vi med basal taktforståelse og rytmefornemmelse. Eleverne får kendskab til takttælling og at bevæge sig til takterne i musikken.
Eleverne skal opnå tekniske færdigheder som at kunne udføre dansens grundtrin som f.eks. chassé og pas de bas.
Ydermere er fokus på kropsholdning, roller (at føre/blive ført) og udtryk, som gerne skulle give eleverne en øget forståelse for dansen. Derudover arbejder vi i lanciers med kroppens placering og bevægelse i rummet og i forhold til andre.
Eleverne arbejder med selv at sammensætte simpel koreografi til musik med inspiration i lanciers. De skal udarbejde en kreativt produkt, hvor de ændrer på en selvvalgt tur (1-5).
I forbindelse med det kreative arbejde præsenteres eleverne for opgivet model: "Model for leg med bevægelsen muligheder" fra bogen "Idræt C- teori i praksis".
Materiale:
Sørensen og Pöckel: Idræt C- teori i praksis. Systime, 2018. "Dansen sprog", s. 93-94
Hjemmeside:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-danser-vi-lanciers
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Padel
Padel: 5 undervisningsgange i Sportsbyen a 1,5 modul + en turneringsaften i Sportsbyen.
Eleverne vil i dette forløb stifte bekendtskab med Padel. Nedenfor følger de tekniske og taktiske mål for forløbet.
Tekniske elementer:
Grundslag (Forhånd, Baghånd), Flugtning, lob og serv. Desuden introduceres brug af bagvæg.
Der er i forbindelse med ovenstående slag arbejdet med benarbejde, træfpunkt,
Taktiske elementer:
Eleverne er kort præcenteret for positionering på banen.
Der arbejdes progressivt frem imod at kunne anvende de tekniske og taktiske elementer i spilsituationer.
Eleverne har desuden fået gennemgået point systemet i Padel, men i den praktiske undervisning er der ligeledes benyttet anden pointtælling ved småkampe (for at opnå flere skift/rotationer).
Teoretisk id:
Eleverne er blevet præsenteret for emnet "idrættens organisering i Danmark".
Eleverne har desuden fået udleveret teori omhandlende padels historie og har ligeledes teori om spillets regler mm. (introduktion til padel)
Materiale:
Sørensen og Pöckel: Idræt C- teori i praksis. Systime, 2018:
”Idræt. Fag, fritidsinteresse, livsstil”, s. 7-16
https://www.danskpadelforbund.dk/ny-i-padel/hvad-er-padel/
https://www.danskpadelforbund.dk/ny-i-padel/padels-oprindelse-og-historie/
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Floorball
Floorball 6 gange a 1,5 modul
Eleverne skal opnå grundlæggende færdigheder indenfor floorball. Nedenfor ses de tekniske, taktiske og sociale mål for forløbet.
Tekniske mål:
Eleverne skal tilegne sig færdigheder indenfor basal floorballteknik, således at de kan mestre et kontrolleret spil, og at der skabes flow i spillet.
Eleverne vil blive vurderet på.
• Korrekt udgangsstilling (lavt tyngdepunkt) og fatning på stav
• Driblinger (forhånd til baghånd)
• Forskellige typer af pasninger (Træk, håndled og flip)
• Forskellige former for skud (håndledsskud, trækskud og slagskud)
Taktiske mål:
Eleverne skal tilegne sig taktiske boldspilsfærdigheder, herunder:
• Evnen til at placere sig på banen og gøre sig spilbar.
Sociale mål:
At eleverne får en indsigt i vigtigheden af relationelle færdigheder i forbindelse med floorball. De skal kunne:
• Indgå i forskellige typer af samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller i floorball.
Teoretiske mål:
Eleverne præsenteres for teori omhandlende puls og pulsmålinger, hvilket desuden afprøves i praksis i forbindelse med floorballspillet.
Litteratur:
Kock og Hviid, Floorball- undervisningsmateriale. Institut for idræt, Københavns universitet, 2008:
”Floorball regler”, s. 10-11
Sørensen og Pöckel: Idræt C- teori i praksis. Systime, 2018:
”Kondition”, s. 128-133.
"Boldbasis", s. 111-117.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Basketball
7 gange med basketball a 1,5 times modul
Faglige mål og kernestof:
Tekniske færdigheder:
- At eleverne kan lave en jump-stop og en 1-2 standsning
- At eleverne kan drible og lave retningsskift vha. cross-over
- At eleverne behersker 2-håndsafleveringen/brystafleveringen, studsafleveringen og 1-håndsafleveringen med dominant hånd
- At eleverne kan lave et lay-up fra dominant hånd.
- At eleverne kan udføre korrekt skudteknik
Taktiske færdigheder:
- At eleverne kan udføre personligt forsvar inkl. kommunikation med medspillerne
- At eleverne kan demonstrere give an go, backdoor-cut, og v-cut og forstår principperne bag begrebet ’spilbarhed´.
Fysiske kompetencer:
- At eleverne kan gennemføre isolerede tekniske, taktiske og fysiske øvelser samt deltage aktivt i spillet.
Teoretisk forståelse:
Den praktiske undervisning suppleres med teori omhandlende team og hold. Her er der fokus på hvordan en gruppes sammenhold har indflydelse på teamets præstation (gennem social kohæsion og opgave kohæsion). Derudover skal eleverne arbejde med hvordan en gruppe udvikler sig i faser samt hvordan man igennem teambuilding kan forbedre kohæsionen på holdet.
Litteratur:
Pdf-fil om "Regler": "Basketball om spillet og grundlæggende regler"
Pöckel og Sørensen, Idræt C- teori i praksis. Systime, 2018:
"Holdidræt og teambuilding", s. 60-64
Supplerende litteratur:
"Give an go, backdoor-cut, og v-cut" fra ”3 mod 3 basketball kompendium” af Jesper W. Sørensen, 2014
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Træningsprojekt: Crossfit og testning
6 gange med træningsprojekt a 1,5 times varighed.
Undervisningen består af træning med fokus på crossfit og muskeludholdenhed.
Eleverne har undervejs i forløbet gennemført forskellige træninger, både lærerstyret og elevstyret. Eleverne har i grupper stået for at planlægge og gennemføre en WOD for resten af holdet.
Følgende WOD's er blevet gennemgået i praksis:
-EMOTM, Tabata, AMRAP
Derudover er eleverne blevet præsenteret for principperne bag følgende WOD:
-Figth gone bad, Ladder, Death by.
Eleverne har desuden afprøvet følgende test fra politiets fysiske optagelsesprøve undervejs i forløbet:
-2400 m løbetest, hurtighedstest, længdespring, kropshævninger, bænkpres
I undervisningen har eleverne beskæftiget sig med teori omhandlende cross fit (herunder crossfit's 10 fysiske domæner og typer af forskellige WODS). Eleverne har desuden læst teori omhandlende muskletræning.
Eleverne evalueres på baggrund af deres tekniske udførelse, fysiske kapacitet samt evne til at opbygge og gennemføre et træningsprogram/WOD.
Materiale:
Sørensen og Pöckel: Idræt C- teori i praksis. Systime, 2018:
”Muskeltræning”, s. 136-142.
Supplerende:
Politiets fysiske optagelsesprøver (mænd og kvinder):
https://politi.dk/politiskolen/adgangskrav-ansoegning-og-proeveforloeb/proever
Power point om:
-Crossfit i forbindelse med træningsprojektet
-Styrketræning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Opvarmningsprogram
Opvarmningsprogrammer:
7 gange a 1,5 moduls varighed
De første 3 gange i forløbet vil undervisningen være lærerstyret. Her vil eleverne arbejde med forskellige rytmiske bevægelser til musik i form af forskellige hoppe-, løbe- og svingøvelser. Dette så eleverne kan inspireres til forskellige bevægelsestyper og arbejder med bevægelseskvalitet. I forbindelse med sving vil eleverne arbejde med forskellen på førte, markerede og svingene bevægelser. Ydermere vil eleverne se et eksempel på et færdigt opvarmningsprogram og arbejde med generel musikforståelse og optælling af musik.
Undervisningen vil ligeledes bestå af øvelser hvor eleverne selv skal udvikle mindre bevægelsessekvenser til musik.
De efterfølgende gange skal eleverne selv i grupper, udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik. Delelementer fra dette skal fremvises for resten af holdet.
Krav til opvarmningsprogarmmet:
- Opvarmningsprogrammet laves i mindre grupper af 3-5 personer.
- Opvarmningsprogrammet skal foregå til musik og have en varighed på ca. 15 minutter
- Alle i gruppen skal deltage
Eleverne vil blive evalueret på deres evne til at:
- Følge rytmen til et stykke musik og til at kunne tælle musik i forbindelse med udførelse af bevægelser
- Kunne bruge musikken sammen med bevægelserne, så der ses en sammenhæng imellem musik og bevægelse
- Teknisk korrekt at udføre bevægelserne og derned kunne vise bevægelseskvalitet i forskellige typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop, udstræk.
Eleverne vil i forløbet præsenteres for teori omhandlende opvarmning.
Materiale:
Om førende, svingende og markerede bevægelser: Winter, Engel, Nørgaard og Herskind: Fodfæste og himmelkys – undervisning i rytmisk bevægelse, gymnastik og dans. Hovedland, 2002:
”Bevægelsens grundkvaliteter”, s. 107.
Sørensen og Pöckel: Idræt C- teori i praksis. Systime, 2018:
”Opvarmning, træning og test”, s. 119-123.
Opvarmning intro - Udleveret PowerPoint
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72151824298",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72151824298",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72151824298"
}