Holdet gt DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2025 DA/gt (gt DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Studielæsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Studielæsning

Formålet med forløbet
Formålet med forløbet er først og fremmest at præsentere eleverne for relevante studieteknikker, der skal støtte deres tilegnelse af viden ved læsning af faglige tekster i alle fag. Samtidig introducerer forløbet eleverne til grundlæggende tekstanalytiske begreber ved læsning af introducerende fagtekster i dansk samt to noveller, en klassisk (Boccaccios ”Falken”) og en moderne (Pia Juuls ”Alle kan ro”). Som en del af forløbet skriver eleverne en mindre opgave om deres forhold til læsning samt en personkarakteristik (i alt 4,5 timers fordybelsestid).
Særlige fokuspunkter:
Studielæsning: Før-læsning, at gøre hjernen parat, læseformål, overblikslæsning, VØL-model, to-kolonnenotat, teksttyper.
Danskfaglig analyse: Genretræk (klassisk novelle og moderne novelle), fortæller og synsvinkel, fremstillingsformer, kompositionsanalyse, personkarakteristik.

De faglige mål
- Eleverne skal kunne anvende relevante læsestrategier både før, under og efter læsning af faglige tekster i alle fag
- Eleverne skal have kendskab til forskellige typer af faglige tekster og deres opbygning
- Eleverne skal kende til og kunne anvende forskellige danskfaglige analysebegreber til analyse af fiktive tekster

Materiale
Kernestof:
- Giovanni Boccaccio: Dekameron (uddrag) ”Falken”, 1353, (verdenslitteratur i oversættelse) (5,7 ns)
- Pia Juul: ”Alle kan ro”, 2012, (4,9 ns)
- Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 234-239, Systime, 2014, (4,8 ns)
- Jørn Ingemann Knudsen: Textanalyse.dk, s. 35-39, Systime, 2005, (3,6 ns)
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, s. 37-40, Systime 2015, (4,9 ns)
Supplerende stof:
- Jesper Quistgaard: ”Overgang” (kortfilm), 2013, (1,7 ns)
- Diverse fagtekster fra forskellige fag (”Tekst A-F”) (4,4 ns)
Arbejdsformer
- Eleverne arbejder selvstændigt og parvist med tilegnelse af strategierne og det faglige stof
- Der reflekteres over læsestrategier i klassesamtale
- Eleverne arbejder med skriftlig udtryksfærdighed samt en mindre tekstproduktion i forlængelse af det analytiske arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer