Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 DA/gu (gu DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Studielæsning
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet introducerer eleverne til grundlæggende tekstanalytiske begreber ved læsning af to noveller, en klassisk (Boccaccios ”Falken”) og en moderne (Pia Juuls ”Alle kan ro”). I forbindelse med læsningen af noveller og introducerende fagtekster præsenteres eleverne for forskellige studielæsningsteknikker.
De faglige mål
- Eleverne skal kunne anvende relevante læsestrategier både før, under og efter læsning af faglige tekster i alle fag
- Eleverne skal have kendskab til forskellige typer af faglige tekster og deres opbygning
- Eleverne skal kende til og kunne anvende forskellige danskfaglige analysebegreber til analyse af fiktive tekster
Materiale:
Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime 2014, s. 234-239
Jørn Ingemann Knudsen: Textanalyse.dk, 2005, s. 35-39
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2015, s. 37-40
Boccaccio: Falken
Pia Juul: Alle kan ro
Særlige fokuspunkter:
Analytiske: Genretræk (klassisk novelle og moderne novelle), fortæller og synsvinkel, fremstillingsformer, kompositionsanalyse, personkarakteristik.
Studielæsning: Før-læsning, at gøre hjernen parat, læseformål, overblikslæsning, VØL-model, to-kolonnenotat, teksttyper.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Boccaccio: Falken (person og fremstillingsformer)
|
27-08-2025
|
|
Glæden ved læsning
|
04-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Sociolingvistik (del af AP)
Forløbet introducerer eleverne til de sociolingvistiske temaer, som de skal kunne til AP-prøven. Undervejs i forløbet forventes det, at teknikker fra studielæsning inddrages i forbindelse med tekstlæsning.
Babelstårnet anvendes, øvrige tekster og øvelser er i kompendiet til sociolingvistik. Derudover foreligger et kompendium med fakultative øvelser.
Særlige fokuspunkter:
Høj og lav stil, sproghistorie, slang, sproghandlinger, -lekter, facework og høflighed.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Babelstårnet; sider: 52-53, 56-57, 60-61, 67-69
-
Lekter (lektieopgave til Babelstårnet s. 60-61).docx
-
Sociolingvistik_Kompendium_2025.pdf
-
Sociolingvistik (KOMPENDIUM); sider: 3, 10-15, 17-18
-
I har ingen lektier for. I timen skal I arbejde videre med jeres gruppeopgave om slang.
-
I får 20 minutter til at gøre gruppeopgaven om slang færdig. Den skal afleveres efter timen. Måske skal I arbejde lidt derhjemme, hvis I ikke mener, at I kan blive færdige på 20 minutter. Resten af timen kigger vi på det, der hedder sproghandlinger.
-
I har ingen lektier for, men medbring høretelefoner og sociolingvistik-kompendiet. Vi arbejder videre med samtaleanalyse.
-
I har ingen lektier for, men medbring Sociolingvistikkompendiet. I skal lave Ghita-opgaven (værklæsning), og så samler vi op i 6. lektion.
-
I denne time går vi lidt grundigere ned i faceworkteorien. Tag både sociolingvistikkompendiet og Babelstårnet med. I den sidste time fokuserer vi på sproghistorie og lektien.
-
I har ingen lektier for til i dag! Medbring både Babelstårnet og Sociolingvistikkompendiet.
-
Øvelse Offentligt og privat sprog.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Gruppeopgave om slang
|
24-09-2025
|
|
Høj og lav stil
|
29-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72155660350",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72155660350",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72155660350"
}