Holdet gu DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2025 DA/gu (gu DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Studielæsning
Titel 2 Sociolingvistik (del af AP)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Studielæsning

Beskrivelse af forløbet:
Forløbet introducerer eleverne til grundlæggende tekstanalytiske begreber ved læsning af to noveller, en klassisk (Boccaccios ”Falken”) og en moderne (Pia Juuls ”Alle kan ro”). I forbindelse med læsningen af noveller og introducerende fagtekster præsenteres eleverne for forskellige studielæsningsteknikker.

De faglige mål
- Eleverne skal kunne anvende relevante læsestrategier både før, under og efter læsning af faglige tekster i alle fag
- Eleverne skal have kendskab til forskellige typer af faglige tekster og deres opbygning
- Eleverne skal kende til og kunne anvende forskellige danskfaglige analysebegreber til analyse af fiktive tekster


Materiale:
Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime 2014, s. 234-239
Jørn Ingemann Knudsen: Textanalyse.dk, 2005, s. 35-39
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2015, s. 37-40
Boccaccio: Falken
Pia Juul: Alle kan ro

Særlige fokuspunkter:
Analytiske: Genretræk (klassisk novelle og moderne novelle), fortæller og synsvinkel, fremstillingsformer, kompositionsanalyse, personkarakteristik.
Studielæsning: Før-læsning, at gøre hjernen parat, læseformål, overblikslæsning, VØL-model, to-kolonnenotat, teksttyper.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Boccaccio: Falken (person og fremstillingsformer) 27-08-2025
Glæden ved læsning 04-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sociolingvistik (del af AP)

Forløbet introducerer eleverne til de sociolingvistiske temaer, som de skal kunne til AP-prøven. Undervejs i forløbet forventes det, at teknikker fra studielæsning inddrages i forbindelse med tekstlæsning.
Babelstårnet anvendes, øvrige tekster og øvelser er i kompendiet til sociolingvistik. Derudover foreligger et kompendium med fakultative øvelser.
Særlige fokuspunkter:
Høj og lav stil, sproghistorie, slang, sproghandlinger, -lekter, facework og høflighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppeopgave om slang 24-09-2025
Høj og lav stil 29-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer