Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 DA/gø (gø DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag skal I lave en læsescreening. Det er IKKE en prøve, men en screening for at finde ud af, om I skal tilbydes hjælp af vores læsevejledere.Hvis du allerede har meddelt skolen, at du er ordblind, skal du ikke screenes igen. Derfor skal du medbring
-
Medbring en opladet computer. I skal skrive i dag.
-
Ingen lektier, men medbring kompendiet "Dansk i grundforløbet".
-
Ingen lektier, men medbring kompendiet "Dansk i grundforløbet" og kompendiet med de to noveller (herunder "Falken").
-
Lektie: Læs "Falken" færdig.
-
Valg 25-28 10JAN2025.pdf
-
Lektie: Læs s. 5-7 i kompendiet om fremstillingsformer, og forsøg at finde eksempler på forskellige fremstillingsformer i "Falken".
-
Lektie: Læs s. 236-238 om novellegenren, og udfyld VØL-skemaet. Medbring kompendiet og novellerne.
-
Ingen lektier, men medbring studielæsningskompendiet og novellen "Alle kan ro".
-
Lektie: Læs s. 60-61 i "Babelstårnet" om dialekt og sociolekt. Brug vedhæftede "to-kolonneark" til notater. Lektien hører til vores nye ap-forløb om sociolingvistik, som I skal til eksamen i d. 30/10.
-
I skal på et "stjerneløb" på skolen, som afrunder vores studielæsningsforløb.
-
Lektie: Læs s. 2-9 i kompendiet om lekter og slang (s. 2 er repetition). Brug vedhæftede VØL-model til din lektielæsning om slang. Kompendiet blev udleveret i sidste modul i fredags, men findes også i vores sociolingvistikmappe i Lectio.
-
Lektie: Læs "C'est la vie" og "Ben" på s. 10-15. Understreg slangord.
-
Medbring sociolingvistikkompendiet. I får timen til at arbejde med gruppeafleveringsopgaven.
-
Lektie: Læs s. 17-18 i kompendiet om den vellykkede samtale samtale. Noter nøgebegreber. Medbring "Babelstårnet".
-
Kære gø!
-
Vi samler op på jeres arbejd-selv fra sidste uge, og så får I slang-gruppeopgaven tilbage. Medbring kompendium og "Babelstårnet".
-
Lektie: Læs og lyt til interview på s. 19-22 i sociolingvistikkompendiet. I kan lytte via nedenstående link (I skal ikke høre hele interviewet, men kun den del der er på tekst).
-
Lektie: Vi skal nu i gang med sproghistorie, hvor I skal læse s. 67-69 samt lave en tidslinie med, hvornår hvilke sprog har haft stor indflydelse på dansk sprog.
-
Lektie: Læs s. 52-58 (minus de grønne bokse) i "Babelstårnet og s. 25 i kompendiet.
-
Ingen lektier. I skal i timen omskrive tekst fra høj til lav stil og omvendt.
-
Lektie: Overvej, om der er noget i sociolingvistikforløbet, du har brug for at repetere. Vi samler op på jeres tekster i høj og lav stil.
-
Lektie: Kast et blik på slang, som vi repeterer i dag.
-
Lektie: Brug 20 minutter på at repetere begreber og definitioner til området "sproghandlinger, samarbejde, høflighed og facework", som vi repeterer i dag. Genlæs s. 17-18 i kompendiet om den vellykkede samtale.
-
Lektie: Kast et blik på sproghistorie, offentligt/privat sprog, inkl. kancellistil, som vi repeterer i dag.
-
Vi mødes kl. 8.30 til fælles morgenmad i klassen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72155681531",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72155681531",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72155681531"
}