Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 En/gc (gc En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Rites of Passages
Forløbet er et introduktionsforløb til engelsk i gymnasiet udarbejdet på Stenhus Gymnasium og HF af engelsk faggruppen. Der arbejdes med det overordnede tema 'Rites of Passage' der dækker over overgangsritualer, især ift. overgangen fra barn til voksen som det kommer til udtryk igennem læsning og analyse af fiktion samt non-fiktion.
I kernestoffet indgår følgende teoretiske begreber:
Home-out-home
Separation - transition/liminality - incorporation
Følgende tekster findes i kompendiet:
Ernest Hemingway: Indian Camp (short story, 1921)
Langston Hughes: Mother to Son (poem, 1922)
Alice Walker: The Flowers (short story, 1973)
Steve Jobs: Commencement speech at Stanford University (speech, 2005)
Klassen vil derudover arbejde med film ift. filmanalyse, karakteranalyse og ordforråd.
Der arbejdes der med følgende grammatik, også inkluderet i kompendiet:
Morfologi: ordklasser
Syntax: nexus, ordstilling, kongruens
Substantivers flertal og uregelmæssigheder i stavemåde
tællelighed
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære elever - dejligt at møde jer i mandags :) NU skal I have tre ting med om jer selv, så I kan introducere jer til de andre - det er ret kedeligt hvis det er jeres mobil, rejsekort og nøgler eller airpods, så gerne noget lidt mere personligt :) Glæ
-
Good afternoon students :) Please remember your compendiums (Rites of Passage) - IF you've already gotten it. If not, we'll get together. - Anne
-
Vi skal arbejde med billedanalyse og oplæggene, så husk hvem I var i gruppe med, og hav billede og jeres noter med :) - Hav også kompendiet med, for hvis vi har tid, skal vi videre med emnet :) -Vi ses. Anne
-
Dear Class, please read the first 8 lines of Indian Camp (in your compendium) for today -no more, no less :) -Anne
-
Rites of passage; sider: 7-10, 18
Kompendium
-
Read the WHOLE story: Indian Camp.
-
Jeg er desværre syg. I har skriveværksted -dvs. dem, der har skriftligt fravær i et fag skal arbejde med det. Resten har fritime. Mvh Anne
-
Husk kompendiet. Vi skal skrive opgave i dag og arbejde med et digt.
-
Dear students - please read the rest of the story we started - "The Flowers" by Alice Walker. -All the best. -Anne
-
Kære alle - hav kompendiet med, og vær klar til at snakke om de sidste fire spørgsmål til Flowers (en del af jer lavede dem udenfor, en del inde i timen, og nogen fik at vide, det er lektier.). Anne
-
Kære klasse, I skal have læst side 31 i kompendiet til i dag. Det bliver en grammatiknørkletime :) -Anne
-
Kære elever, jeg sidder i møde i timen i dag, så derfor skal I arbejde selv. Man må gerne gå hjem og arbejde, men det timen er sat af til, skal I være klar på på mandag (hvor vi også får nye pladser.)
-
Vi gennemgår hvad, I lavede i onsdags, og nørkler mere grammatik.
-
Husk kompendiet. -Anne
-
Vi arbejder med filmanalyse. -Anne
-
Vi starter med filmanalyse i B9
-
Vi mødes i biografen :) -Anne
-
Remember your notes from Americn Beauty, so we can talk about an analysis. -Anne
-
Kære hold husk at have lavet de sidste spørgsmål til filmen (I fik arket i mandags). Og hav kompendiet med. Vi skal arbejde med taler :) Anne
-
Læs op på termerne omkring hvordan man analyserer en tale (og et digt) på s. 44 og 45 i kompendiet, så I kan arbejde med taler i dag :) -Anne
-
I får tid til at skrive jeres taler færdige, og vi holder dem i dag - Husk at læse op på termer hjemme og at vi ØVER :) - Så arbejd på det, men ingen stress :) - Anne
-
Der var en gruppe, der ville lave en tale til os om klassenn :) (Savannah, Lillie og?)
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72155764175",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72155764175",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72155764175"
}