Holdet gc ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e)
Hold 2025 ma/gc (gc ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Regneregler og ligninger
Titel 2 Lineære funktioner
Titel 3 Statistik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Regneregler og ligninger

I dette forløb arbejdes der med følgende:

regningsarternes hierarki
at løse ligninger
at reducere
at gange ind i parenteser
at gange to parenteser sammen
kvadratsætningerne
at bruge nulreglen
at sætte uden for parentes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineære funktioner

I dette forløb arbejdes der med følgende:

- Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner
- Tegning af grafen for den lineære funktion ud fra a og b
- Sildeben
- Brug af formlerne for a og b
- Bevis af a og b
- At kunne opstille en lineær model og indføre passende variable ud fra tekst
- At forklare betydningen a og b i konkrete sammenhænge
- xy-plot af datamateriale
- Lineær regression i TI-Nspire  
- Forklaringsgraden r^2 punktplot
- Modellering
- Skæring mellem graferne for to lineære funktioner – både grafisk og     analytisk samt vha. TI-Nspire
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Statistik

I dette forløb arbejdes der med følgende:

- At kende til begreberne hyppighed, kumuleret (summeret) hyppighed, frekvens og kumuleret (summeret) frekvens samt udregning af disse
- At kunne illustrere frekvens og hyppighed for ugrupperede observationer i pindediagrammer eller søjlediagrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere frekvens og hyppighed for grupperede observationer i histogrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere kumuleret frekvens for ugrupperede observationer i trappediagrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere kumuleret frekvens for grupperede observationer i sumkurver samt aflæse på disse
- At kunne udregne middelværdi og fortolke denne for ugrupperede observationer
- At kunne udregne middelværdi og fortolke denne for grupperede observationer ved brug af intervalmidtpunkt
- At kunne bestemme nedre kvartil, median og øvre kvartil for ugrupperede observationer ved opstilling af observationer i stigende rækkefølge.
- At kunne bestemme nedre kvartil, median og øvre kvartil for grupperede observationer ud fra sumkurven
- At kunne fortolke kvartilsættet i den konkrete sammenhæng
- At kunne tegne og fortolke boksplot for både grupperede og ugrupperede observationer
- At kunne aflæse fraktiler og fortolke disse på en sumkurve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer