Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 sa/gc (gc sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Ligestilling i Danmark
Spørgsmålet om ligestilling mellem kønnene er fortsat en aktuel tematik, som strækker sig langt tilbage i historien. Ligestillingsspørgsmålet medfører ofte mange emotionelle reaktioner i forhold til de forskelle, som vi kan identificere mellem mænd og kvinder, herunder spørgsmål om retfærdighed i forhold til de forskelle eller direkte uligheder, som vi fortsat kan konstatere og opleve, når vi kigger på relationerne mellem kønnene med sociologiske, økonomiske og politologiske briller. Med fokus på spørgsmålet om, hvorvidt der er ligestilling mellem kønnene i Danmark, introduceres eleverne til de tre centrale fagområder inden for samfundsfaget. Herunder skal eleverne arbejde med aktuel empiri og forsøge at anvende deres viden om samfundsfaglige begreber til at forklare de forhold, som viser sig i arbejdet med dette tema.
Kernestof og faglige mål (i grundforløbet)
- At grundforløbet skal tilrettelægges som et tema med inddragelse af sociologi, politik og økonomi.
- At eleverne i grundforløbet præsenteres for kvalitative og kvantitative data.
- At de tre faglige discipliner (sociologi, politologi og økonomi) så vidt muligt indgår med lige stor vægt i grundforløbet.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Grundbog:
• Luk samfundet op 3 udg.; sider: 12-26, 30-38, 108-114, 118-123, 174-179, 190-192
Artikler:
• Nina Wegener og Mathilde Tronegård; ”Studievalg Danmark: Vi skal alle hjælpe unge med at se ud over køn”, Altinget.dk 7. Januar 2021. https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/studievalg-danmark-vi-skal-alle-hjaelpe-de-unge-med-at-se-ud-over-koen
• Maria Jeppesen, “Mænd overvurderer deres indsats i hjemmet”, 18. oktober 2016” Avisen.dk: https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx
• Liberal Alliance: https://www.liberalalliance.dk/blog/hvorfor-klatrer-alex-i-traeer/
• Malte Larsen, Jyllandsposten 8. marts 2020, ”Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling” https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11971317/koenskvoter-er-det-stik-modsatte-af-ligestilling/
• SF’s hjemmeside: https://sf.dk/det-vil-vi/ligestilling/
Videoer:
- UNDP med flere: Video om verdensmålene: https://www.verdensmaalene.dk/maal/5
- Barbie-film trailer: Warner Brothers, 2023: https://www.youtube.com/watch?v=pBk4NYhWNMM
- Danmarks Radio, Explainer om ligeløn: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-ligeloen_373336
- Debat film on ligeløn fra Forlaget Columbus: https://gron.luksamfundetop.dk/kapitel-1/kapitel-1/debatfilm/
Videoer om ideologier udgivet af Forlaget Columbus:
- https://forlagetcolumbus.dk/boeger/politik/politikbogen/videoer/kapitel-2
- Partifilm - Luk Samfundet Op
- https://vimeo.com/209565871
- https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/partifilm-om-politiske-ideologier
- https://vimeo.com/685445705
- https://vimeo.com/639856044
Andet:
- Data fra DST: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling#2
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modul 1 - Intro til samf - grundforløbet.pptx
-
Ingen lektie: glæder mig til at se jer igen! Vh Mikkel
-
Arbejdsark om Ligestilling.docx
-
Hvordan læser man en tabel - spørgsmål.docx
-
Skriv gerne noter til følgende spørgsmål mens I læser: 1. Hvad menes med ”Kønsroller”2. Redegør for/ hvad betyder begrebet sociale mønstre.3.. Hvilke eksempler på sociale mønstre blandt kønnene bliver nævnt i teksten?4. Hvad vil det sige, at noget
-
'Luk samfundet op!', 3. udg., Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke, Columbus, 2017; sider: 14-21, 30-38, 110-115, 138-139, 184-194
-
I skal have gjort jeres videoer færdige til dagens undervisning - og skimlæs desuden de sider som I ikke laver en video om I Luk samfundet op. Skriv hvis I er i tvivl om denne lektie.
-
Gruppearbejde med Danmarks Statistik - forskelle mellem køn.docx
-
Interviewguide til forældreinterview om ligestilling ml. kønnene.docx
-
Arbejdsark til modul 6.docx
-
https://www.squibler.io/dangerous-writing-prompt-app/write?limit=5&type=minutes
-
Debatfilm - Luk Samfundet Op
-
https://www.mm.dk/oekonomi/artikel/emma-holten-vil-forvandle-underskud-til-uvurderlig-vaerdi-for-samfundet
-
Forsøg at 'skimlæse' siderne om de økonomiske mål - for der er ganske meget læsestof.
-
Mens I læser skal I forsøge at svare på følgende spørgsmål:
-
I dagens arbejd selv timer skal I i par udfylde vedhæftede arbejdsark. Arket handler om ideologier, og tager udgangspunkt i s. 108-110 i Luk Samfundet Op. Jeg håber øvelserne giver mening for jer! Når I er færdige oploader I jeres arbejde i elevfeedb
-
Arbejdsark Intro til ideologier (1).docx
-
Det gode ideologiskema.docx
-
I dette modul skal I arbejde selv - og I kan selv vælge hvornår I laver vedhæftede arbejdsopgave. Det eneste I skal gøre for ikke at få fravær er at oploade jeres udfyldte ideologiskema under elevfeedback SENEST kl. 16. den. 29.9. Det vil sige, at I
-
Cirkeltræning De tre klassiske ideologier.docx
-
Det er virkelig lang tid siden. Som lektie skal I finde jeres gamle 'store ideologiskema' frem, som I lavede den 29.9 og medbringe dette til undervisningen. Derudover skal I læse om om lovningsprocessen i grundbogen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171393619",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171393619",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171393619"
}