Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 sa/gu (gu sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb: Ligestilling i Danmark
Spørgsmålet om ligestilling mellem kønnene er fortsat en aktuel tematik, som strækker sig langt tilbage i historien. Ligestillingsspørgsmålet medfører ofte mange emotionelle reaktioner i forhold til de forskelle, som vi kan identificere mellem mænd og kvinder, herunder spørgsmål om retfærdighed i forhold til de forskelle eller direkte uligheder, som vi fortsat kan konstatere og opleve, når vi kigger på relationerne mellem kønnene med sociologiske, økonomiske og politologiske briller. Med fokus på spørgsmålet om, hvorvidt der er ligestilling mellem kønnene i Danmark, introduceres eleverne til de tre centrale fagområder inden for samfundsfaget. Herunder skal eleverne arbejde med aktuel empiri og forsøge at anvende deres viden om samfundsfaglige begreber til at forklare de forhold, som viser sig i arbejdet med dette tema.
Kernestof og faglige mål (i grundforløbet)
- At grundforløbet skal tilrettelægges som et tema med inddragelse af sociologi, politik og økonomi.
- At eleverne i grundforløbet præsenteres for kvalitative og kvantitative data.
- At de tre faglige discipliner (sociologi, politologi og økonomi) så vidt muligt indgår med lige stor vægt i grundforløbet.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Grundbog:
• Luk samfundet op 3 udg.; sider: 12-26, 30-38, 108-114, 118-123, 174-179, 190-192
Artikler:
• Nina Wegener og Mathilde Tronegård; ”Studievalg Danmark: Vi skal alle hjælpe unge med at se ud over køn”, Altinget.dk 7. Januar 2021. https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/studievalg-danmark-vi-skal-alle-hjaelpe-de-unge-med-at-se-ud-over-koen
• Maria Jeppesen, “Mænd overvurderer deres indsats i hjemmet”, 18. oktober 2016” Avisen.dk: https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx
• Liberal Alliance: https://www.liberalalliance.dk/blog/hvorfor-klatrer-alex-i-traeer/
• Malte Larsen, Jyllandsposten 8. marts 2020, ”Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling” https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11971317/koenskvoter-er-det-stik-modsatte-af-ligestilling/
• SF’s hjemmeside: https://sf.dk/det-vil-vi/ligestilling/
Videoer:
- UNDP med flere: Video om verdensmålene: https://www.verdensmaalene.dk/maal/5
- Barbie-film trailer: Warner Brothers, 2023: https://www.youtube.com/watch?v=pBk4NYhWNMM
- Danmarks Radio, Explainer om ligeløn: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-ligeloen_373336
- Debat film on ligeløn fra Forlaget Columbus: https://gron.luksamfundetop.dk/kapitel-1/kapitel-1/debatfilm/
Videoer om ideologier udgivet af Forlaget Columbus:
- https://forlagetcolumbus.dk/boeger/politik/politikbogen/videoer/kapitel-2
- Partifilm - Luk Samfundet Op
- https://vimeo.com/209565871
- https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/partifilm-om-politiske-ideologier
- https://vimeo.com/685445705
- https://vimeo.com/639856044
Andet:
- Data fra DST: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling#2
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til samfundsfag. Husk jeres grønne ‘Luk samfundet op’. Denne skal I altid have med i grundforløbet.
-
Arbejdsark om Ligestilling.docx
-
Modul 2 - Kønsmønstre og ligestilling.pptx
-
Modul 3 - Ligestilling i DK - Socialisering_til gc.pptx Hvordan læser man en tabel - spørgsmål (1).docx Socialseringsskema - egne betragtninger.docx
-
Skriv gerne noter til følgende spørgsmål mens I læser: 1. Hvad menes med ”Kønsroller”2. Redegør for/ hvad betyder begrebet sociale mønstre.3.. Hvilke eksempler på sociale mønstre blandt kønnene bliver nævnt i teksten?4. Hvad vil det sige, at noget
-
'Luk samfundet op!', 3. udg., Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke, Columbus, 2017; sider: 14-20, 36-38, 108-115, 138-139, 184-189
-
Modul 4 - Socialisering og kønsroller.pptx
-
Kvindernes dom - Mænd overvuderer deres egen indsats i hjemmet - Avisen.dk 2016.docx Svarark til artiklen Kvindernes dom.docx
-
Skriv noter til følgende lektiespørgsmål, mens I læser lektierne: 1.Hvad er en norm for noget? 2.Hvad er forskellen på formelle og uformelle normer? 3.Hvad betyder internalisering? 4.Hvad betyder sanktion? 5.Hvad handler social kontrol om? 6.Hvad er
-
Gruppearbejde med Danmarks Statistik - forskelle mellem køn.docx
-
Arbejdsark til modul 6.docx
-
I skal i dag lære endnu mere om økonomi. Nemlig om de økonomiske mål. I skal blot læse teksten, som lektie.
-
Vi gentager lektien fra sidste mandag, hvor jeg desværre ikke var der hos jer.
-
Denne gang må i gerne have læst lektie grundigt - sidste gang bad jer bare om at 'skimlæse' denne.
-
Arbejdsark Intro til ideologier.docx
-
Det gode ideologiskema.docx
-
I dette modul skal I arbejde selv - og I kan selv vælge hvornår I laver vedhæftede arbejdsopgave. Det eneste I skal gøre for ikke at få fravær er at oploade jeres udfyldte ideologiskema under elevfeedback SENEST kl. 16. den. 1.10. Det vil sige, at I
-
Lektiespørgsmål til s 138-139 om lovgivningsprocessen i dansk politik.docx
-
Undersøgelsesopgave om lovningsprocessen, og partiernes holdning til øremærket barsel.docx
-
Vi gennemgår jeres store ideologiskema - og Mikkel har kage med!
-
Cirkeltræning De tre klassiske ideologier.docx
-
Læs eller genlæs disse sider og lav lektiespørgsmålene i vedhæftede arbejdsark.
-
Spørgsmål til podcasten De tabte drenge_Udprint til gåturen rundt om skolen.docx
-
Eneste lektie er at I skal have earplugs med, så I kan høre podcast undervejs i timen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171418806",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171418806",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72171418806"
}