Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 fy/gø (gø fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro og Bølger
Efter forløbet skal du kunne:
- Beskrive en harmonisk bølge ved brug af de grundlæggende bølgeegenskaber: amplitude, bølgelængde, periode og frekvens
- Bestemme en bølges udbredelsesfart ved brug af bølgeligningen
- Beskrive de grundlæggende bølgeegenskabers betydning for fysiske egenskaber for lyd og lys såsom lydens tone og lysets farve
- Beskrive hvordan bølger kan svække eller forstærke hinanden, når de støder sammen, og forklare dette bølgefænomens betydning for strengeinstrumenter
- Beskrive hvordan man ved hjælp af et optisk gitter kan bestemme bølgelængden af laserlys med forskellige farver
- Beskrive de forskellige typer af stråling i det elektromagnetiske spektrum, og forklare sammenhængende mellem strålingstypernes bølgelængde, frekvens og energi
- Beskrive sammenhængen mellem en varm genstands temperatur og farve
- Beskrive hvordan bølger bliver reflekteret og afbøjet i bølgens overgang mellem to forskellige materialer, og forklare dette bølgefænomens betydning for forskellige naturfænomener og menneskabt teknologi (fx regnbuer, optiske illusioner, lysledere og linser)
Obligatoriske forsøg:
- Lydens fart i luft
- Stående bølger på en streng
- Gitterligningen
- Spejling og brydning
Materiale:
- Fysik C bogen kapitel 3. Bølger, lyd og lys (ekskl. 3.8 Dopplereffekt)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fysik C Bogen; sider: 7-9, 11-15, 23-24, 84-88, 93-97, 100-106, 108-112, 117-121, 126-129, 131-136, 141-143
-
Medbring jeres fysik bog
-
Supergraf.docx
-
Supertabel.docx
-
Træn enheder og symboler hjemmefra
-
Løs øvelse 1.3.1 + 1.3.4 + (1.3.5) s. 25
-
Øvelse 3.1.1 + 3.1.2 + 3.1.5 + 3.1.6 s. 88-91
-
Løs øvelse 3.1.5 s. 91
-
Løs øvelse 3.2.1 (ikke e) + 3.2.2 (a + c) + 3.2.3 side 97-98
-
Tokes ekstra lektie til alle er at tegne den flotteste bølge.
-
Læs: Lydens fart.docx
-
Løs øvelse 3.3.4 + 3.3.5 s. 106-107
-
Læs: Stående bølger på streng.docx
-
Løs øvelse 3.4.1 + 3.4.2 s. 113-114
-
Løs øvelse 3.6.1 + 3.6.2 + 3.6.3 + 3.6.4 s. 129-130
-
Læs: Gitterligningen (forsøgsvejledning).docx
-
Løs øvelse 3.5.2 s. 122
-
Læs: Spejling og brydning af lys.docx
-
Løs Øvelse 3.7.4 + 3.7.5 + 3.7.6 s. 139-140
-
Læs jeres noter igennem fra lyd indtil nu (se evt. studieplanen)
-
Download appen "Phyphox"
-
Vejledning: Dopplereffekten (MJ).docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Lydens hastighed
|
05-09-2025
|
|
Stående bølger på en streng
|
12-09-2025
|
|
Lysets bølgelængde
|
22-09-2025
|
|
Brydning og spejling af lys
|
03-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72172360559",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72172360559",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72172360559"
}