Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 nv/gø (gø nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til NV
Forløbets overordnede problemstilling
Hvordan observerer og beskriver man naturen?
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til grundlæggende naturvidenskabelige arbejdsformer og tankegange.
Eleverne skal opnå indsigt i de metodiske overvejelser, begreber og undersøgelsesmetoder, der er fælles for alle naturfagene på gymnasie niveau. Naturvidenskabens metoder og praksis er centralt i forløbet, hvorfor der i mindre grad er fokus på faglig fordybelse og formidling af fagspecifikt indhold.
Læringsmål
Undersøgelser i felten og laboratoriet
• Hvad er nogle fordele og ulemper ved feltundersøgelser?
• Hvad er nogle fordele og ulemper ved laboratorieundersøgelser?
• Hvad er en variabel, og hvilke variabeltyper findes der?
• Hvilken type variabel er der tale om i en given situation?
Undersøgelsestyper
• Hvad er henholdsvis en kvalitativ og en kvantitativ undersøgelse?
• Hvad er henholdsvis en induktiv og en hypotetisk-deduktiv undersøgelse?
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Havet og klimaforandringer
Indhold:
I dette tema anvendes og øves naturvidenskabelig tankegang og metode. Bl.a. hypotesedannelse, variabelkontrol (afhængig, uafhængig og kontrolleret) og datatyper (kvalitative, ordnede og kvantitative).
Temaet har fokus på havet med eksempler på økologiske / biologiske, kemiske / fysiske og naturgeografiske aspekter.
Processerne respiration og fotosyntese og klimaforandringer som følge af øget kuldioxidkoncentration i atmosfæren behandles, herunder;
- klimaforandringernes påvirkning af havvandet ved forsuring
- øgede havvandstemperatur
- ændringer i de globale havstrømme undersøges med teori og modelforsøg.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Bæredygtig fødevareproduktion
Forløbets Problemstilling:
Hvordan kan planteproduktion optimeres for at imødekomme fremtidens behov grundet et stigende befolkningstal?
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72172423871",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72172423871",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72172423871"
}