Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 ap/gc (gc ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sprogforståelse (AP)
De faglige mål med forløbet er
• Eleverne skal kunne anvende viden om grammatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og andre sprog herunder morfologisk analyse, tidsbestemmelse af verber og sætningstyper (hoved- og ledsætninger).
• Eleverne skal kunne foretage syntaktisk analyse i dansk og moderne fremmedsprog.
• Eleverne skal på baggrund af ovenstående kunne belyse forskelle mellem moderne sprog.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Intro, Almen sprogforståelse (AP) (2).pptx
-
Forløbsplan, AP almen, til elever.doc
-
Medbring skriveredskab og bogen: Babelstårnet (I fik den i går)
-
Læs i Babelstårnet: s. 36-37 (afsnit 2.4.4.-2.4.6), s. 38 (2.4.8) og s. 39-40 (2.4.10). Jeg har herunder skrevet en række spørgsmål, som skal hjælpe dig til at forstå, det du læser. Jeg gennemgår det i timen, men det er nemmere for dig, hvis det ikke
-
Hjælpespørgsmål til lektien: Hvad er et morfem? Hvad betyder "tempus" (slå det op)? Hvad beskriver verber? Hvordan er bøjningen på tværs af sprog? Hvordan finder man stammen af et verbum? Hvad betyder det, at et verbum bøjes regelmæssigt? Hvilke tide
-
Verber, spørgsmål i skema.docx
-
Læs i Babelstårnet: s. 37-38 (2.4.7 og 2.4.8). Medbring Babelstårnet og kompendium om verber. Lav opgave side 7, "Verber bøjes i" - udfyld de første tre linjer med bøjninger af verbet.
-
Hjælpespørgsmål: Hvilke tider findes der i verbalsystemet? Hvad vil det sige, at et verbum er finit? Hvilke former af verbet er infinitte (ikke finitte)?
-
Medbring Babelstårnet og kompendium om verber.
-
Kære gc, jeg er syg i dag. I har skriveværksted, det vil sige, at I skal arbejde med jeres skriftlige opgaver i alle fag, hvis I har nogen I mangler at lave. Lektiehjælperne kommer og tager fravær og tjekker opgaver. Bh. Gisela
-
Opsamling på verber, især passiv i forskellige tider. Læs vedhæftede pp-show igennem, tak. Medbring Babelstårnet og kompendium om verber.
-
Verbets tider og former, oversigt, opgaver.docx
-
Passiv-opgaver.pdf
-
Aktiv og passiv.pptx
-
Øvelse, aktiv-passiv.docx
-
Du fik et kompendium med opgaver til passiv: "Passiv af verber" (også vedhæftet herunder). Læs skemaet øverst side 143 - og forsøge at lære tiderne udenad. Lav opgave 2, side 143. Læs pp-show om passiv igennem - vedhæftet herunder. Medbring Babelstår
-
Besvar disse spørgsmål: Substantiver, spørgsmål.docx
-
Se denne igennem: Substantiver mm (AP) (LO).pptx
-
I skal læse om substantiver (navneord) og adjektiver (tillægsord) og artikler (kendeord) på følgende sider i Babelstårnet: s. 40-43 (afsnit 2.4.12, 2. 4. 13, 2.4.14, 2.4.15 og 2.4.16) og afsnit 2.4.21 på side 45. I timen skal I kunne forklare, hvad e
-
Pronominer (stedord), artikler (kendeord),.pptx
-
Læs om pronominer i Babelstårnet, s. 43-45 (afsnit 2.4.17-2.4.20). Vi gør samtidig substantiver, adjektiver og artikler helt færdige. Lav opgaver i kompendiet: substantiver, s. 4, øverst; adjektiver s. 7, hele siden; s. 9 hele siden (om kort tillægsf
-
Adverbier (biord).pptx
-
Medbring dit kompendium om morfologi. Hvad lærte I i forrige lektion? Vi er ved at være ved vejs ende i morfologi og skal lave nogle afsluttende øvelser.
-
Præpositioner.pptx
-
Konjunktioner.pptx
-
Lav opgaverne på side 19 og 20 i morfologisk kompendium om adverbier (tjek dine opgaver med facitlisten, vedhæftet herunder). Læs vedhæftede pp om adverbier. Memorer de to typer af adverbier for dig selv. Læs om adverbier, præpositioner, konjunktione
-
Morfologi, facitliste til kompendium.pdf
-
Lav opgave s. 27 (konjunktioner), opgave s. 33 (repetition af ordklasser), opgave s. 36 (morfologi, begreber). Medbring kompendium og Babelstårnet. Vi tager en mellemtest i morgen i morfologi - kun til jer selv, jeg skal ikke se resultatet.
-
Lav opgaven fra i dag færdig. Tjek med facit herunder. Mellemtest i dag i morfologi - alle ordklasser!
-
Facithæfte til morfologi.pdf
-
Øveopgave til mellemtest morfologisk analyse.pdf
-
Læs Babelstårnet s. 27-29 (2.3.1, 2.3.2., 2.3.3.) om subjekt, verballed, genstandsled (direkte objekt), hensynsled (indirekte objekt). Tag "mellemtesten" med, som I lavede i onsdags, hvor jeg var syg. Den skal være lavet til i dag. Vi kan tale om pro
-
Kære gc, jeg har set forkert i skemaet, kommer først kl. 10.00! (Plejer at møde kl. 10.25). Mens I venter bedes I lave opgaver i minlæring.dk via vedhæftede link (kommer om lidt). Vær nu flittige, please, vi har ikke tid til at lave ingenting!
-
Minlæring - verbal, subjekt, direkte objekt, indirekte objekt
-
Alle led i sætningen.pptx
-
Lav opgaverne på side 1-5 i syntaktisk kompendium om verbal, subjekt, direkte objekt, indirekte objekt. HUSK kompendium med syntaksøvelser!!!
-
Medbring kompendium om syntaktisk analyse. Vi gennemgår de sidste led i dag: subjektsprædikat, objektsprædikat. Adverbialled, konjunktional, hypotaktisk, parataktisk. Og det kommer til at gå hurtigt - så vi kan tage en midtvejsscreening i næste time.
-
ledsætninger og helsætningsanalyse øvelser RN.docx
-
AT_Øvesætninger til repetition efter midtvejsprøven i AP.docx
-
Husk Babelstårnet.
-
Hoved-ledsætning.pptx
-
Medbring jeres kompendier (verber, morfologi, syntaks, eksamen) inkl. det I fik i torsdags til eksamenslæsning. I dag laver I opgaver og stiller spørgsmål til det, som I synes er sværest.
-
Mere repetition eller evt. dansk - sociolingvistik - vi mangler en time vi lånte til AP i torsdags. Har I styr på lekter, slang, sproghandlinger, sproghistorie, kancellistil? Medbring eksamenskompendium og sociolingvistikkompendium.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72189350493",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72189350493",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72189350493"
}