Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 ap/ge (ge ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP
Formålet med forløbet i almen AP (uddrag fra læreplanen)
Forløbet styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem sprogene. Eleverne skal i forløbet på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag.
De faglige mål med forløbet er
• Eleverne skal kunne anvende viden om grammatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og andre sprog herunder morfologisk analyse, tidsbestemmelse af verber og sætningstyper (hoved- og ledsætninger).
• Eleverne skal kunne foretage syntaktisk analyse i dansk og moderne fremmedsprog.
• Eleverne skal på baggrund af ovenstående kunne belyse forskelle mellem moderne sprog.
Fagligt indhold i almen AP:
Gennem det faglige indhold skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Det faglige indhold er:
• grammatisk terminologi og analysefærdighed, herunder morfologisk analyse (ordklassebestemmelse), syntaktisk analyse (sætningsanalyse), verbernes tider, sætningsniveauer og -opbygning (herunder at kunne skelne mellem hoved- og ledsætninger). Desuden også forholdet mellem kasus og ledfunktion (dvs. syntaktisk analyse og betydningen af denne for kasus). Her inddrages eksempler fra andre sprog foruden dansk.
• elevers egen tekstproduktion (af mindre opgaver med grammatisk udgangspunkt)
Pensum i almen AP.
Pensum i almen AP består af 25 sider i Babelstårnet + 3 dokumenter (derudover består pensum også af 25 sider i latin og 25 sider i AP sociolingvistik). Følgende sider er pensum i Babelstårnet:
• Babelstårnet p. 36-37 (afsnittene 2.4.4. – 2.4.6), p. 38 (afsnit 2.4.8) samt p. 39-40 (afsnit 2.4.10)
• Babelstårnet p. 37-38 (afsnit 2.4.7 og igen 2.4.8)
• Babelstårnet p. 39 (afsnit 2.4.9.)
• Babelstårnet p. 40-43 (afsnit 2.4.12, 2.4.13, 2.4.14, 2.4.15 og 2.4.16) + afsnit 2.4.21 (p. 45)
• Babelstårnet p. 43-45 (afsnit 2.4.17-2.4.20)
• Babelstårnet p. 45-46 (afsnit 2.4.23 – 2.4.24), p. 46-48 (afsnit 2.4.25) samt afsnit 2.4.26 + 2.4.27 (p. 48).
• Babelstårnet p. 27-29 (2.3.1., 2.3.2. og 2.3.3.)
• Babelstårnet p. 48-51 (afsnit 2.5.1. – 2.5.2)
Yderligere pensummateriale:
• Yderligere pensummateriale: ”Skematisk forklaring og oversigt over sætningsled” (dokument)
• Yderligere pensummateriale: ”Forholdet mellem ordklasser og sætningsled” (dokument)
• Yderligere pensummateriale: ”Ejefald på forskellige sprog” (dokument)
Supplerende materiale:
Foruden de 25 siders pensum i Almen AP suppleres undervisningen med diverse kreative opgaver, illustrationer, lege og power points mm, der skal hjælpe eleverne i arbejdet med pensum.
HUSK: Almen AP er 1 af 3 fag, der tilsammen bidrager til faget Almen sprogforståelse. Til prøven testes eleverne i alle tre dele, hvorfor hvert fag har deres eget pensum på ca. 25 sider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Til i dag og alle timer fremover skal I medbringe Babelstårnet. Lektien til i dag er Babelstårnet p. 36-37
-
Centrale begreber modul 1+2.doc
-
Øvelse finit - infinit form.docx
-
Læs s. 38-39 i Babelstårnet
-
Lav disse øvelser i jeres morfologikompendium til i dag:
-
Læs s. 40 (fra "Gruppe B") - 45 (til og med "artikler")i Babelstårnet til i dag.
-
Genlæs det korte afsnit om diatese på s. 39 i Babelstårnet til i dag.
-
Læs s. 40 fra "Gruppe B" til s. 45 "artikler" til i dag.
-
Læs eller genlæs s. 43-45 om pronominer + s. 45 afsnit 2.4.22 til s. 48 afsnit 2.4.26 i Babelstårnet.
-
Minlæring
-
Øv jer på de ti ordklasser. I skal kunne dem på latin til i dag:)9 - ORDKLASSER oversigt.pdf Vær opmærksom på, at proprier hører under substantiver hos os på Stenhus, og at der i oversigten mangler én ordklasse. Kan I se hvilken?
-
Læs s. 27 afsnit 2.3 til s. 31 afsnit 2.3.4 i Babelstårnet og kig på vedhæftede oversigt. Orientér dig om subjekt, verballed, objekt, indirekte objekt, subjektsprædikat og objektsprædikat.
-
Minlæring: konjunktionaler
-
Læs om subjektsprædikat, objektsprædikat, adverbialled, præpositonsforbindelser og konjunktionaler i vedhæftede til i dag. Sætningsled oversigtsark - Skema.doc
-
Læs eller genlæs om adverbialled, præpositonsforbindelser og konjunktionaler i vedhæftede til i dag. Sætningsled oversigtsark - Skema.doc
-
Vi øver syntaksanalyse af helsætninger og afholder en lille spørgetime op til midtvejsscreeningen. Husk Babelstårnet og begge kompendier.
-
I denne time har I midtvejsscreening. I opfordres til at læse op til den som var det den rigtige prøve. I finder pensum under "Studieplan" her på Lectio.
-
Husk syntakskompendiet
-
Husk jeres syntakskompendier
-
Diatese og tempus
-
Medbring jeres kompendier tænk over, om I har spørgsmål til pensum, I har brug for at få afklaret inden AP-prøven:)
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72195923695",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72195923695",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72195923695"
}