Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 ap/gy (gy ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP grundforløb
Formålet med forløbet i almen AP (uddrag fra læreplanen)
Forløbet styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, sproglige kreativitet og fantasi samt samspillet mellem sprogene. Eleverne skal i forløbet på introducerende niveau opnå viden om og grundlæggende kundskaber og færdigheder i sproglig analyse af tekster med brug af den relevante terminologi. Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence ved at udvikle elevernes evne til at tilegne sig viden gennem tekster og fagsprog i alle fag.
De faglige mål med forløbet er
• Eleverne skal kunne anvende viden om grammatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og andre sprog herunder morfologisk analyse, tidsbestemmelse af verber og sætningstyper (hoved- og ledsætninger).
• Eleverne skal kunne foretage syntaktisk analyse i dansk og moderne fremmedsprog.
• Eleverne skal på baggrund af ovenstående kunne belyse forskelle mellem moderne sprog.
Fagligt indhold i almen AP:
Gennem det faglige indhold skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Det faglige indhold er:
• grammatisk terminologi og analysefærdighed, herunder morfologisk analyse (ordklassebestemmelse), syntaktisk analyse (sætningsanalyse), verbernes tider, sætningsniveauer og -opbygning (herunder at kunne skelne mellem hoved- og ledsætninger). Desuden også forholdet mellem kasus og ledfunktion (dvs. syntaktisk analyse og betydningen af denne for kasus). Her inddrages eksempler fra andre sprog foruden dansk.
• elevers egen tekstproduktion (af mindre opgaver med grammatisk udgangspunkt)
Pensum i almen AP.
Pensum i almen AP består af 25 sider i Babelstårnet + 3 dokumenter (derudover består pensum også af 25 sider i latin og 25 sider i AP sociolingvistik). Følgende sider er pensum i Babelstårnet:
• Babelstårnet p. 36-37 (afsnittene 2.4.4. – 2.4.6), p. 38 (afsnit 2.4.8) samt p. 39-40 (afsnit 2.4.10)
• Babelstårnet p. 37-38 (afsnit 2.4.7 og igen 2.4.8)
• Babelstårnet p. 39 (afsnit 2.4.9.)
• Babelstårnet p. 40-43 (afsnit 2.4.12, 2.4.13, 2.4.14, 2.4.15 og 2.4.16) + afsnit 2.4.21 (p. 45)
• Babelstårnet p. 43-45 (afsnit 2.4.17-2.4.20)
• Babelstårnet p. 45-46 (afsnit 2.4.23 – 2.4.24), p. 46-48 (afsnit 2.4.25) samt afsnit 2.4.26 + 2.4.27 (p. 48).
• Babelstårnet p. 27-29 (2.3.1., 2.3.2. og 2.3.3.)
• Babelstårnet p. 48-51 (afsnit 2.5.1. – 2.5.2)
Yderligere pensummateriale:
• Yderligere pensummateriale: ”Skematisk forklaring og oversigt over sætningsled” (dokument)
• Yderligere pensummateriale: ”Forholdet mellem ordklasser og sætningsled” (dokument)
• Yderligere pensummateriale: ”Ejefald på forskellige sprog” (dokument)
Supplerende materiale:
Foruden de 25 siders pensum i Almen AP suppleres undervisningen med diverse kreative opgaver, illustrationer, lege og power points mm, der skal hjælpe eleverne i arbejdet med pensum.
HUSK: Almen AP er 1 af 3 fag, der tilsammen bidrager til faget Almen sprogforståelse. Til prøven testes eleverne i alle tre dele, hvorfor hvert fag har deres eget pensum på ca. 25 sider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære gy!Jeg glæder mig til at møde jer og til at komme i gang med AP!
-
Lektie: Babelstårnet p. 36-37 (afsnittene 2.4.4. – 2.4.6), p. 38 (afsnit 2.4.8) samt p. 39-40 (afsnit 2.4.10)
-
Lektie: Læs s. 37-39 (2.4.7, 2.4.8 (igen) og 2.4.9) i "Babelstårnet". I timen samler vi op på nogle af opgaverne, som I lavede i mandags.
-
Lektie: Medbring kopiark om aktiv/passiv, som vi samler op på. Læs s. 40-43 (2.4.12, 2.4.13, 2.4.14, 2.4.15 og 2.4.16) og s. 45 (2.4.21) i Babelstårnet.
-
Lektie: Læs s. 43-45 (2.4.17-2.4.20) om pronominer (stedord). I timen samler vi også op på opgaverne om substantiver, adjektiver og artikler.
-
Lektie: Færdiggør opgaverne om pronomener på kopiark: Opg. 1, 5 og 7. Læs herudover i "Babelstårnet" s. 45-48 (2.4.23, 2.4.24, 2.4.25, 2.4.26 og 2.4.27)
-
Subjekt og verballed
-
Lektie: Brug 15 minutter på at lave opgaver på Minlæring om subjekt, verballed, direkte objekt og indirekte objekt. Følg links på timen i fredags (d. 4/9-25). Medbring "Babelstårnet" samt øvrige udleverede løse ark.
-
Kære gy!
-
LEKTIE: Vi har midtvejsevaluering i dag, så I skal læse op på alt det, vi har arbejdet med indtil nu. Kig i studieplanen. Da vi har tre moduler i dag, er rækkefølgen følgende:
-
Lektie: Lav opg. 1-10 på vedhæftede ark, som også blev uddelt i fredags. Vi samler op på screeningen.
-
Lektie: Læs vedhæftede dokument, og læs s. 48-51 i "Babelstårnet" om "Sætningernes syntaks".
-
Lektie: Repeter, hvordan man kan kende en hoved- og ledsætning.
-
Lektie: Læs vedhæftede dokument om genitiv (ejefald). Overvej, hvad du har brug for, at vi repeterer frem mod ap-eksamenen d. 30/10! I, der kan tale et andet sprog end dansk, må gerne forklare resten af klassen, hvordan man laver ejefald på det pågæl
-
Lektie: Brug 20 minutter på at repetere frem mod eksamenen, herunder finitte/infinitte verbalformer, diatese og ordklasser.
-
Lektie: Brug 20 minutter på at repetere frem mod eksamenen, herunder om syntaktisk analyse med fokus på direkte og indirekte objekt, prædikater samt parataktiske og hypotaktiske konjunktionaler. Genlæs vedhæftede filer.
-
Lektie: Brug 20 minutter på at repetere frem mod eksamenen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72195930344",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72195930344",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72195930344"
}