Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Ninette Joan Pihl Dahl, Peter Beier, Rune Rask Clausen
|
Hold
|
2022 id/s (1s id, 3s id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Puls og kondition
I dette forløb skal eleverne blive bekendt med basal konditionstræning: Vi skal få pulsen op og vi skal snakke om faglige termer som kontinuerlig træning><intervaltræning, arbejdsintensitet (lav, moderat, høj) og pulsmåling. Vi arbejder mest med intervalløb - ofte integreret i en løbeleg (kryds og bolle, banko, ludo, osv).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Badminton
Vi skal arbejde med teknik (serv, clear, smash, drop/netdrop) og taktik (spilcentrum, løbemønstre, offensivt og defensivt spil)
Og så skal vi spille en masse kampe (double og single)
Læsestof:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Performance (eksamen)
Eleverne skal arbejde med tælling af musik og inddeling af musikken i omkvæd, vers og mellemspil. De skal også læse om Labans bevægelsesteorier og prøve dem af i forskellige danse. Vi starter med at danse fælles koreografier (Saturday Night Fever + andre små serier), men til slut skal de i små grupper arbejde med at finde et stykke musik og sætte bevægelser/dans til musikstykket.
Undervisningen har taget udgangspunkt i "Hvad er en god koreografi" fra Fodfæste og himmelkys.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Slagbold (eksamen)
Eleverne stiftede bekendtskab med både cricket (somestop og nonstop) og softball (slow pitch).
Eleverne arbejde med basale tekniske færdigheder som at kaste og gribe. I begge spil arbejdede de med at øve pitcher-kastet og batter (gærdespiller) rollen.
Desuden blev der arbejdet med de taktiske elementer i at få bolden hurtigt til pitcher/få lukket (de rigtige) baser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Aerobic (Eksamen)
Aerobic.
Eleverne har arbejdet med forskellige aerobic grundtrin og sammensatte serier.
Eleverne har arbejdet med musiktælling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#7 Træningsprojekt
Eleverne har arbejdet med træningsprojekt, De har planlagt og gennemført forskellige træningstyper med udgangspunkt i styrketræning med aerobe aktiviteter.
Træningsprojektet har taget udgangspunkt i en pre-test og post test.
B-bogen s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6 Badminton/pickleball (eksamen)
Eleverne har arbejdet med ketchersport og spillet badminton og pickleball.
I begge spil har de arbejdet med grundslag som: forhånd, baghånd, flugtningerne og serv.
Undervisningen er baseret på øvelser fra Badminton Danmark "Fysisk motorisk basistræning i badminton"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Ultimate (eksamen)
Ulimate:
Eleverne har ultimate. Vi har arbejdet med de forskellige kast i ultimate (forhånd, baghånd og overhåndskast)
Vi har arbejdet med taktiske elementer af spillet f.eks. angrebsåbninger og forskellige forsvarstaktiker.
Undervisningen har bestået af små tekniske øvelser kombineret med mange mindre spiløvelser og det færdige spil.
Undervisningen har taget udgangspunkt i hæftet Ultimate i Gymnasiet - Dansk Frisbee Union.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Skumtennis
Eleverne har arbejdet med skumtennis.
Eleverne har arbejdet med forskellige grundslag i tennis: forhånd, baghånd, flugtning og serv.
Undervisningen har været fokuseret på isolerede øvelser, til spiløvelser til det færdige spil.
Undervisningen har taget udgangspunkt i "Aldersrelateret træning" fra Dansk Tennisforbund.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52110530770",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52110530770",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52110530770"
}