Holdet 2022 id/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Ninette Joan Pihl Dahl, Peter Beier, Rune Rask Clausen
Hold 2022 id/s (1s id, 3s id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Puls og kondition
Titel 2 Forløb#2 Badminton
Titel 3 Forløb#3 Performance (eksamen)
Titel 4 Forløb#4 Slagbold (eksamen)
Titel 5 Forløb#5 Aerobic (Eksamen)
Titel 6 Forløb#7 Træningsprojekt
Titel 7 Forløb#6 Badminton/pickleball (eksamen)
Titel 8 Forløb#8 Ultimate (eksamen)
Titel 9 Forløb#9 Skumtennis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Forløb#2 Badminton

Vi skal arbejde med teknik (serv, clear, smash, drop/netdrop) og taktik (spilcentrum, løbemønstre, offensivt og defensivt spil)

Og så skal vi spille en masse kampe (double og single)

Læsestof:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Performance (eksamen)

Eleverne skal arbejde med tælling af musik og inddeling af musikken i omkvæd, vers og mellemspil. De skal også læse om Labans bevægelsesteorier og prøve dem af i forskellige danse. Vi starter med at danse fælles koreografier (Saturday Night Fever + andre små serier), men til slut skal de i små grupper arbejde med at finde et stykke musik og sætte bevægelser/dans til musikstykket.

Undervisningen har taget udgangspunkt i "Hvad er en god koreografi" fra Fodfæste og himmelkys.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Slagbold (eksamen)

Eleverne stiftede bekendtskab med både cricket (somestop og nonstop) og softball (slow pitch).
Eleverne arbejde med basale tekniske færdigheder som at kaste og gribe. I begge spil arbejdede de med at øve pitcher-kastet og batter (gærdespiller) rollen.
Desuden blev der arbejdet med de taktiske elementer i at få bolden hurtigt til pitcher/få lukket (de rigtige) baser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Aerobic (Eksamen)

Aerobic.

Eleverne har arbejdet med forskellige aerobic grundtrin og sammensatte serier.

Eleverne har arbejdet med musiktælling.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#7 Træningsprojekt

Eleverne har arbejdet med træningsprojekt, De har planlagt og gennemført forskellige træningstyper med udgangspunkt i styrketræning med aerobe aktiviteter.

Træningsprojektet har taget udgangspunkt i en pre-test og post test.

B-bogen s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#6 Badminton/pickleball (eksamen)

Eleverne har arbejdet med ketchersport og spillet badminton og pickleball.

I begge spil har de arbejdet med grundslag som: forhånd, baghånd, flugtningerne og serv.

Undervisningen er baseret på øvelser fra Badminton Danmark "Fysisk motorisk basistræning i badminton"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Ultimate (eksamen)

Ulimate:

Eleverne har ultimate. Vi har arbejdet med de forskellige kast i ultimate (forhånd, baghånd og overhåndskast)

Vi har arbejdet med taktiske elementer af spillet f.eks. angrebsåbninger og forskellige forsvarstaktiker.

Undervisningen har bestået af små tekniske øvelser kombineret med mange mindre spiløvelser og det færdige spil.

Undervisningen har taget udgangspunkt i hæftet Ultimate i Gymnasiet - Dansk Frisbee Union.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Skumtennis

Eleverne har arbejdet med skumtennis.

Eleverne har arbejdet med forskellige grundslag i tennis: forhånd, baghånd, flugtning og serv.

Undervisningen har været fokuseret på isolerede øvelser, til spiløvelser til det færdige spil.

Undervisningen har taget udgangspunkt i "Aldersrelateret træning" fra Dansk Tennisforbund.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer