Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2020/21 - 2022/23
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Niels Jakob Mørk Hansen
|
Hold
|
2022 DA/a (1a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Argumentation og retorik
Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk”(i-bog). Systime 2015. Afsnit 4.10.
Argumentation og retorik. ”Håndbog til dansk” afsnit 4.9.
Chr. Xs tale ved befrielsen 1945 og Dronning Margrethes nytårstale 2011.
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Awards 2020.
Darger & Hansen: "Begreb om Dansk Grundbog", DLF 2020. Side s.131-134, s.140-142 og s. 148-149.
"Opskriften på den gode tale" + video.
Eksempler på talers "stjernestunder", f.eks. Reagans tale ved Berlinmuren 1987.
Arbejdet med egne taler. Både at skrive dem og at fremføre dem.
Hendricks: "Sociale medier er som et onlinekasino"(Berl. T. 16.11.2019) - brugt til debatterende artikel.
Opsamling. Læst dokument om redegørelse, referat og diskussion med eksempler. Stiloplæg og påbegyndt stilskrivning.
Fokuspunkter
1) Analyse af taler og tekst med forskellige argumenttyper og retoriske virkemidler. 2) Introduktion til den debatterende artikel - og skriftlig opgave med at skrive en miniudgave af den debatterende artikel.
Arbejdet med Dronningens nytårstale 2021 i første modul 2022.
Samlet omfang: Ca. 30 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sagaer, folkeviser og eventyr
Afsnit om sagaer fra Henrik Poulsen: "Dansk STX". Systime 2012.
Sørensen og Rangvid: "Brug Litteraturhistorien". Systime 2014. Side 15-18 og s. 24
"Håndbog til dansk"(i-bog) afsnit 3.6. om eventyrgenren.
”Gunnars drab”.
”Torbens datter”.
”Ebbe Skammelsøn” og ”Ebbe Skammelsøn” i rapudgave.
H.C. Andersen ”Klods Hans” og folkeeventyret ”Klotte Hans”.
H.C. Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren".
Repetition: H.C. Andersen: "Tepotten" og læsninger af den i "Litteraturens Veje" s. 14-31. Systime 2009.
Samlet omfang: Ca. 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dan Turell: Vangede Billeder (værk)
Læst Dan Turell: "Vangede Billeder"(1977 udgave) som værk.
Vist: "Øgendahl og de store forfattere" om Dan Turell (DR).
Uddrag af "Sort kort og mærkeligt livet er"(2008) (Filmcentralen).
I forlængelse af arbejde med bogen, har eleverne skrevet deres egne "Vangede Billeder" om deres egen barndomsby.
Omfang: 187 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DHO med fokus på slutningen af 1800-tallet
Forløb om 1800-tallet med fokus på social indignation og levevilkår. Dvs.: Fokus på slutningen af århundredet, men med kort perspektiv til begyndelsen af 1800-tallet(Romantikken). I litteraturhistorisk sammenhæng er der primært arbejdet med fokus på Det Moderne Gennembrud. Hele forløbet er anvendt som oplæg til og baggrund for DHO-skrivning.
Kjær Hansen og Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs". Systime 2014. Side 91-94, 96-100, 104-106.
Sørensen og Rangvid: "Brug Litteraturhistorien". DLF/Systime 2014. Side 102-104, 106-107, 110-118.
Henrik Pontoppidan: "Ane Matte"(1887)
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød"(1887)
Holger Drachmann: "Engelske Socialister"(1872).
U.P. Overby: "Socialisternes Marsch"(1871).
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem"(uddrag)(1879).
Amalie Skram: "Constance Ring"(uddrag)(1885).
Vist:
"Øgendahl og de store digtere" om Pontoppidan.
"1800-tallet på vrangen" afsnit 7 (uddrag).
Besøg på Forsorgsmuseet (fattiggården) i Svendborg.
Samlet omfang: Ca. 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grundforløb
1 del:Tekstlæsningsforløb med fokus begrebsindlæring til analyse og fortolkning af novellegenren
LEKTION TEKST BEGREBER & MATERIALE FORSLAG TIL LEKTIONSFORLØB
1 Fotos (butiksfacader, skolebygninger)
Anne Friis: "Vi er da voksne mennesker" (uddrag af roman, 2011).
Begreber:
Analyse & fortolkning (ubevidst/bevidst)
- Fiktion
- Realisme
- At stille gode spørgsmål FORLØB:
Kort intro til faget
Analyse & fortolkning - det er noget vi alle kan (ubevidst):
• Butiksfacader og skolebygninger
At analysere bevidst er bl.a. at stille gode spørgsmål: Vi læser Anna Friis: "Vi er da voksne mennesker" og stiller gode spørgsmål til den (individuelt). Og svarer på de bedste spørgsmål (gruppearbejde). Vi skelner mellem forståelsesspørgsmål (konkrete) og fortolkende (dybe) spørgsmål. Og måske kommer vi kort ind på begreberne fiktion og realisme.
2 Simon Fruelund: "Borgerligt tusmørke" (uddrag af roman, 2006).
Begreber:
Analyse & fortolkning:
- Tomme pladser
- Læse mellem linjerne
- Hjemmearbejde: Læs uddraget af Borgerligt tusmørke. Vælg mindst to husnumre, og stil to gode, fortolkende spørgsmål til hver.
Kort lærerintro til begrebet ”tema”.
Pararbejde: Svar på hinandens spørgsmål, og diskuter hvilke temaer jeres svar peger på.
Kort lærerintro til ”tomme pladser” eller ”at læse mellem linjerne”. Udgangspunktet er en række eksempler der peger på vores evne til at ”læse mellem linjerne”, fylde ”huller ud” osv.
3 Lone Hørslev: "Paradis" (fra novellesamlingen En ordentlig mundfuld, 2017).
Begreber:
Resume
Synsvinkel:
- Indre
- Ydre
- Vekslende
Fortæller:
- Jegfortæller
- Personalfortæller
- Alvidende fortæller
Materiale:
Skema over de mest anvendte fortællertyper (fra Håndbog til dansk Kap. 3.3 Fortæller).
Hjemmearbejde:
Lone Hørslevs novelle "Paradis" (2017). Skriv et kort resumé (6-8 linjer).
• Kende til begreber der hører til analyse af fortæller og synsvinkel i en episk tekst
• Genkende forskellige fortællerroller og se, at de har forskellig effekt
• Lærerforedrag om fortæller og synsvinkel. Benyt begreber og forklaring fra Håndbog til dansk Kap. 3.3 Fortæller
Arbejdet med "Paradis"
Gruppearbejde: Analyser fortælleforhold og synsvinkel i "Paradis"
4+ 5 Morten Pape: "Planen"(prologen)(1995)
6 Jan Sonnergaard: "Bananfluerne" (fra novellesamlingen "Jeg er stadig bange for Caper Michael Petersen", 2005).
Analyse og fortolkning med brug af begreberne ovenfor.
• Resumé
• motiv
• Tema
• Tid og miljø
• fremstillingsformer
• Personkarakteristik
Kort læreroplag om genren - analyserende artikel
• Fremhævelse af indledning - indhold og funktion.
Gruppearbejde, hvor elever hjælper hinanden til fælles forståelse af indhold under de foreslåede analysepunkter. Skriver indledning og giver respons i grupper.
7 Jan Sonnergaard: "Bananfluerne"
Skriftligt produkt (individuelt):
• Resume
• Analyse og fortolkning
I grupper gennemgås resumé (skrevet hjemmefra som lektie) og der gives respons
Fordybelsestid! - skriveproces
8. "Sølvbryllup" af Kim Fupz Akeson - novelle analyseres med fokus på personkarakteristikker og skrivning af story-board
Kortfilm
1: "Over"(2015) (filmcentralen)
2: Palma (2013) (ekko)
3: "Eating Out"(1993)
Fokus på genre og filmiske virkemidler med begrebsindlæring fra leksikonafsnittet på Filmcentralen.
Læst: Langdahl, Olsen og Quist: ”Krydsfelt”. Gyldendal 2011. Side 329-339 om filmiske virkemidler.
Samlet omfang: Ca. 40 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Helte
Jørgen Leth: "Sportsdigte". Gyldendal 1967. Udvalgte digte læst: "Rundstrækning", "Jeg havde vundet", "Mit løb", "En dag måtte jeg indrømme", "Kvartfinalen", "Under træning spillede jeg", "Drømmen om at eje en baghånd".
Halfdan Rasmussen: "Noget om helte"(1955).
"Danmark spejler sig i Zelenskyj som i Davids kamp mod Goliat"(Kristeligt Dagblad 23.08.23.
"Jeg er Zlatan" fortalt til David Lagerkrantz(2014). Uddrag af bogen: S. 55-66.
Tom Kristensen: "Fribytter"(1920).
UFO: "Fribytter". Hentet fra http://rod-ord.dk/temaerne/
"Vi er alle helte". Information 14.11.2013.
Arbejdet med digtanalyse. Arbejdet med helterollen i historisk perspektiv og belyst med forskellige eksempler på at være en helt. Endelig også arbejdet med argumentationsanalyse og en debatterende artikel om, hvad der definerer en helt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Værk: Hans Scherfig: "Det forsømte forår"
”Håndbog til dansk”(ibog) afsnit 3.1. om personkarakteristik.
”Håndbog til dansk”(ibog) analysevejledning.
Hans Scherfig: "Det forsømte forår"(1940).
Film: "Det forsømte forår"(1993).
Fokus på Hans Scherfig som forfatter - hans tid og temaer. Fokus på forholdet mellem roman og film. Endelig fokus på litterær analyse af en roman. Derudover brugt forløbet som udgangspunkt for at arbejde med den reflekterende artikel. Emne: Skolen.
Samlet omfang: Ca. 200 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Oplysningstiden
Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs". Systime 2020 S. 79-94.
H.A.Brorson: "Den yndigste rose"(1732).
Ludvig Holberg(kanon): "Jeppe på Bjerget"(1722). Drama/værk.
P.A. Heiberg: "Vise"(1790).
Ludvig Holberg(kanon): "Censur"(1749).
Film: "Jeppe på Bjerget"(1981).
Fokuspunkter:
Fokus på:
Litteraturhistorisk læsning og tolkning af tekster.
Samlet omfang: Ca. 60 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sange om Danmark
Schultz Larsen, O.: "Håndbog til dansk"(i-bog). Afsnit 4.1., 4.2., 4.3. og 4.6
Ewald og Taber: "Når sproget spiller". Systime 2016. S. 58-68.
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født"(1850).
Chr. Richardt: "Venner, ser på Danmarks kort"(1889).
J.V. Jensen: "Hvor smiler fager den danske kyst"(1925).
Benny Andersen: "Længsel efter Sverige"(1972)
Shu-bi-dua: "Danmark"(1978).
C.V. Jørgensen: "Senior og søn"(1979).
C.V. Jørgensen: "Det blonde danske smil"(1980).
Gnags: "Danmark"(1986).
TV 2: "Kom lad os brokke os"(1996).
Natasja: "Gi´ mig Danmark tilbage"(2007).
Folkeklubben: "Danmarksfilm"(2014).
Et sprogligt emne. Fokus. Arbejdet med sproglig analyse - ord, rim, rytme, billedsprog. Arbejdet med fortolkning af teksterne - set i lyset af tekst og samtid. Endelig har eleverne arbejdet med at skrive deres egne sange om Danmark. Derudover brugt forløbet som udgangspunkt for at arbejde med den analyserende artikel. Emne: Tekstlæsning af lyrik.
Samlet omfang: Ca. 30 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romantikken
Fibiger, Johannes m.fl.: "Litteraturens veje". Gad 1996. Side 14-31(om litterære metoder med H.C.Andersens "Tepotten" som teksteksempel), s.137-144, s. 150-152 og s.166-174.
Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs". Systime 2020. Hele afsnittet om Romantikken.
S. Staffeldt: "Indvielsen"(1804).
A. Oehlenschläger(kanon): "Guldhornene"(1802).
A. Oehlenschläger(kanon): "Der er et yndigt land"(1819) Richard Dybeck: "Du gamla, du fria"(1844)(svensk).
H.C. Andersen: "Klokken"(1845).
H.C. Andersen: "Skyggen"(1847). Eksempel på Romantisme.
E. Aarestrup: "Angst"(1838) og "Nordexpeditionen"(1838).
St. St. Blicher(kanon): "Sildig opvågnen"(1828)(værk).
Emilius Bærentzen: ”Familiebillede”
N.F.S. Grundtvig(kanon): "Dejlig er den himmel blå" (1810/1853).
Vist:
Uddrag af "1800-tallet på vrangen" afsnit 1, 2 og 3(DR TV).
Lyttet til podcast ”Ind i sjælen - ud i verden” om ”Klokken”.
Fokus på litteraturhistorie - på karakteristiske temaer og "afsnit" i Romantikken.
Samlet omfang: Ca. 100 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dokumentar og medieværk(værk 4)
Granild og Wolfhagen. Lindhardt og Ringhof 2016. Side 18-21 og 33-34.
Dokumentarfilm:.
"Side om side"(2009)(Filmcentralen).
"Rain on Canvas"(Filmcentralen).
"Yahya - den fødte digter"(2021)(DR TV) (Medieværk)
"Julebrødrene"(2018)(Filmcentralen).
Fokuspunkter: De forskellige typer dokumentarer. Og fokus på filmiske virkemidler og filmanalyse - til brug for analyse af dokumentarfilm.
Samlet læsestof: Ca. 20 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Lyrikforløb: Yahya Hassan: "Yahya Hassan"
Læst Yahya Hassan: "Yahya Hassan". Gyldendal 2013. (Lyrikværk)
Ewald og Taber: "Når sproget spiller". Systime 2016. S. 17-24, 61-68 og 76-24.
Dan Turell: "Hyldest til hverdagen"(1984).
”Yahya - den fødte digter” (DRTV).
Per Vers: "Verdensborger" (2006).
Fokus på lyrik og de virkemidler, der ligger i lyrikken, både i tekst og fremførelse. Også fokus på tema, realisme og det selvbiografiske i litteraturen. Endelig inddraget korte perspektiveringer til andre former for lyrik fra tidligere forløb (f.eks. Romantikken og Sange om Danmark).
Samlet omfang: Ca. 190 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det Moderne Gennembrud
Kjær, Hansen og Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs"(i-bog). Afsnit 6.
Henrik Pontoppidan: "Muldskud"(1890).
J.P. Jacobsen: "Fru Marie Grubbe"(indledningen)(1876).
Herman Bang: "Pernille"(1880).
Herman Bang: "Irene Holm"(1890).
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem"(1879)(værk, drama).
Amalie Skram: "Det røde gardin"(1899)
Vist:
"Et dukkehjem", 2. akt(DR TV 1974).
”Øgendahl og de store forfattere” (om Herman Bang).
Periodelæsning. Fokus på Det Moderne Gennembruds teksttyper og temaer, herunder f.eks. naturalisme og realisme.
Samlet omfang: Ca. 135 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Modernisme og realisme i det 20 århundrede
Forløbet har - som litteraturhistorisk baggrund - været knyttet til Bertelsen og Kjær Hansen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs". Systime 2014. Kap. 7(i-bog).
Forløbet er gennemført med følgende periodeopdeling af modernismen - med tilhørende tekster til hver periode::
Tidlig modernisme(1890-1945)
Folkelig realisme og socialrealisme(1900-1945)
Efterkrigsmodernisme(1945-1960)
60´er-modernisme(1960-1970)
Ny realisme(1960-1980)
Storbymodernisme(1980-1990)
Minimal modernisme(1990-2000)
Johs. V. Jensen(kanon): "På Memphis Station"(1906).
Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand"(1905).
Martin Andersen Nexø(kanon): "Sevilla"(1903)
Tom Kristensen(kanon): "Middag"(1920).
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet"(1918).
Karen Blixen(kanon): "Kitosh´historie"(1937)
Peter Seeberg(kanon): "Patienten"(1962).
Martin A. Hansen(kanon): "Paradisæblerne"(1953).
Leif Panduro: "Uro i forstæderne"(1962).
Benny Andersen: "Den pæne mand"(1966).
Benny Andersen: "Man burde"(1964).
Klaus Rifbjerg(kanon): "Livet i badeværelset"(1960).
Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt”(1960)
Vita Andersen: "Du er ikke mandschauvinist og jeg er ikke Bianca Jagger"(1977).
Michael Strunge: "Berlin, mit hoved"(1983).
Helle Helle: "Film"(1996)
Vist uddrag fra "Digtere, divaer og dogmebrødre", afsnit 2 og 6(DR TV/Bonanza).
Vist "Øgendahl og de store digtere" afsnittene om Johannes V. Jensen, Jeppe Aakjær, Karen Blixen og Michael Strunge(DR TV),
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde og elevoplæg.
Forløbet af læst med fokus på modernismen og de modernistiske træk. Men også med opmærksomhed på det realistiske motiv, som har dannet udgangspunkt for teksterne(opfattelsen og "bearbejdningen" af den moderne verden). For Martin Andersens Nexøs vedkommende var fokus selvfølgelig socialrealismen.
Samlet omfang: Ca. 125 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Reportagen
Borker, L og Brøndgaard P.E.(red.): "Avisreportagen fra Cavling til Sabroe". DLF 2001. S. 7-14.
"Rend og hop på Bakketoppen"(Frederiksborg Amts Avis 11.5.2013).
Henrik Cavling: "Eksplosionen"(1882).
Henry Hellssen: "Krigens sidste Billeder"(1918).
Herman Bang: "Branden"(1884).
TV-reportage: "Jeppe på bjerget", TV2 Nord 2019.
"De sårede"(kort uddrag af dokumentar) (2010).
Jan Grarup: "Hvor jernkorsene gror" (uddrag)(2019).
Forløbet har primært haft fokus på at se på reportagen med et sprogligt perspektiv - og et mediemæssigt med udgangspunkt i den såkaldt udvidede nyhedsgenre. Derudover også inddraget fiktions- og faktakoder.
Samlet omfang: ca. 30 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Rap og hip hop
Aasbjerg Petersen, Jan: "Det´ sprog til et beat". Dlf 2010. Side 25-33, 45-48, 51-57.
Læst om rim og rytme i ”Håndbog til Dansk”. Systime 2015.
Læst følgende tekster:
Jyder med attituder: "Oldinger med holdninger".
Lyttet til podcasten "Den nye stil - historien om dansk rap"(brugt afsnit 1-6 til oplæg/matrixgrupper).
Per Vers: ”Black Power”(2005).
Per Vers: "Jeg har tænkt"(2024).
Eleverne har arbejdet med følgende tekster efter eget valg. Det drejer sig om følgende tekster + videoer.
L.O.C.: "Ung for evigt".
L.O.C.: "Kun en pige".
UfoÝepha: "Fluen op væggen".
Ataf: "Gade Captaine".
Nik og Jay: ”De vigtigste skridt”.
Fremlæggelse af tekster.
Vist uddrag af ”Hausgaard & Vers - rejsende i dansk ”afsnit 6(uddrag).
Arbejdet med elevernes egne SMS-beskeder. Remediering af SMS-beskeder til rap.
Forløbet har været afviklet som virtuel undervisning.
Repetition:
Jokeren feat. Blæs Bukki: "Gå væk!" 2009.
Samlet omfang: ca. 30 sider
UNDERVISNING - SAMLET OMFANG IALT: CA. 1350 SIDER.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869605977",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869605977",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869605977"
}