Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jakob Bækgaard
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skriftlighed og argumentation
Titel 2 Mundtlighed og talen
Titel 3 Reklamernes verden
Titel 4 Dansk Historie forløb: Det moderne gennembrud
Titel 5 Det moderne gennembrud og socialrealismen + værk
Titel 6 Romantik og romantisme
Titel 7 Oplysningen + værk
Titel 8 Familiens bånd + værk
Titel 9 Mennesket i naturen + værk
Titel 10 Dokumentarens former + medieværker
Titel 11 Kortfilm
Titel 12 Den reflekterende tekst + værk
Titel 13 Optakt til SRP
Titel 14 Reportagens former
Titel 15 Modernismen og lyrik fra nyeste tid + værk
Titel 16 Samtale og kommunikation i fiktion + værk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skriftlighed og argumentation

Kapitlet "Retorik og argumentation" fra Claus Holst: Dansk på ny (Læreplan 2017), Systime iBog.

Der har været fokuseret på følgende:
- De tre appelformer: patos, logos og etos.
- Argumentation: Toulmin's model (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkør og gendrivelse).
- Kommunikationssituationen (retorisk pentagram, Lasswel).

Desuden er der læst opgaver tilknyttet de enkelte afsnit i iBogen.

Materiale (udover iBogen):
Mathis Uglebjerg Vinholt: Tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi (2022)
https://dansketaler.dk/tale/mathias-uglebjerg-vinholt-demonstrationstale-om-laerlingeoproeret-2022/
Søren Schultz Hansen: Unge får stress, fordi de er slaver af tiden (2022)
https://www.information.dk/debat/2022/03/unge-faar-stress-fordi-slaver-tiden

DR Debatten: Forbandede ungdom:
https://www.dr.dk/drtv/episode/debatten_-forbandede-ungdom_349836 (program udløbet på dr.dk)

Om anmeldelsen som genre: https://aiu.dk/mediehandbogen/medier/genrer/anmeldelse/

Forløb om retorik og argumentation med kobling til skriftlighed. Eleverne skal opnå viden om appelformer, argumenttyper og argumentation og introducereres til begreber til analyse af argumenterende tekster. Undervejs er kommunikationssituationen og den gode debatkultur blevet tematiseret og eleverne har set et eksempel på en tv-debat og arbejdet med at skrive deres egne debatindlæg. Der har desuden været fokus på anmeldelsesgenren i form af en anmeldelse af et selvvalgt værk. I forbindelse med de skriftlige opgaver er der blevet arbejdet med sammenhæng og struktur i en tekst og brug af forbinderord.





Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mundtlighed og talen

Kapitlet "Mundtlighed" fra Claus Holst: Dansk på ny (Læreplan 2017), Systime iBog.

Der har været fokuseret på følgende:
- stemmens virkemidler (Artikulation, frasering, tempo og pause, styrke og tryk, toneleje, samt klang (resonans og kompression).
- mundtlig fortolkning
- kroppens virkemidler (herunder afstande (zoner))
- taler, herunder Aristoteles' fem faser samt forskellige talegenrer.

Desuden er der løst opgaver tilknyttet de enkelte afsnit i iBogen.

Materiale (udover iBogen):
Marie Hagensens tale ved klimastrejken på Christiansborgs Slotsplads 2022
https://www.dansketaler.dk/tale/marie-hagensens-tale-ved-klimastrejken-pa-christiansborgs-slotsplads
H.K.H Kronprinsesse Marys tale til Frederiks 50 års fødselsdag
https://www.youtube.com/watch?v=RmT5VhhG0Ls


Volodymyr Zelenskyjs tale til folketinget, 2022
https://dansketaler.dk/tale/volodymyr-zelenskyjs-tale-til-folketinget-2022/
Putins tale: Her er centrale uddrag fra Vladimir Putins opsigtsvækkende tale om Ukraine
https://www.information.dk/udland/2022/02/putins-tale-centrale-uddrag-vladimir-putins-opsigtsvaekkende-tale-ukraine
H.M. Dronningens nytårstale 2023
Forløb om mundtlighed og retorik. Med udgangspunkt i det foregående forløb om retorik og argumentation er der blevet arbejdet med mundtlig argumentation og mundtlighed mere generelt med fokus på stemmens og kroppens virkemidler samt mundtlig fortolkning. Et særligt fokuspunkt har været talen som genre. Eleverne har fået viden om talens struktur og opbygning, analyseret taler og skrevet og fremført deres egne taler.


Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Reklamernes verden

Fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2017
Reklamer
Medieanalyse af trykte reklamer
Medieanalyse af reklamefilm

Coop - Mere genanvendelse (reklamefilm)
McDonald's - Genanvendelse på menuen  (reklamefilm)
Kohberg - Vi er bagere (reklamefilm)
Stryhns - Skurvogn  (reklamefilm)

Fra Videnskab.dk
Robert George Heath: ”Sådan forfører reklamerne vores underbevidsthed”, 4 oktober, 2016
David Waller: ”Når vi installerer ad-blockers, finder annoncørerne”, 15 august, 2016
Niels Ebdrup: ”Reklamemusikken tager røven på os”, 24 august, 2011

Forløb om reklamer. Eleverne skal opnå viden om reklamers opbygning, formål og måde at nå deres målgruppe. De skal kunne analysere både trykte reklamer og reklamefilm og opnå viden om forskellige reklamefilmsgenrer og forskellige måder at markedsføre reklamer på samt reklamernes psykologiske påvirkning. Formålet er, at eleverne kan forholde sig kritisk, analytisk og reflekteret til reklamer. Undervejs har de arbejdet med at analysere selvvalgte reklamer og der har været særligt fokus på reklamer med klimabevidsthed.

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk Historie forløb: Det moderne gennembrud

Baggrund:

Sørensen, Mimi og Jesper Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime, 2014:
Det moderne gennembrud: ud med Gud (1871-1890)

Tekster:
Georg Brandes: "Indledning til hovedstrømninger"
Amalie Skram: "Constance Ring" (uddrag)
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
J.P. Jacobsen: "To Verdener"
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)"

Forløb om det moderne gennembrud i samarbejde med historie. Eleverne skal opnå grundviden om det moderne gennembrud, herunder de vigtigste forfattere. De skal desuden kende til de centrale problemstillinger i perioden og vise hvordan de kommer til udtryk i forbindelse med analyse af litterære tekster og sagprosa.
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det moderne gennembrud og socialrealismen + værk

Herman Bang: "Irene Holm"

J.P. Jacobsen.: Marie Grubbe

Vibeke Marx: "Forpustet" (uddrag af novelle)

I forlængelse af forløbet om Det moderne gennembrud er J.P. Jacobsens roman Marie Grubbe blevet læst som værk og Herman Bangs novelle "Irene Holm" er blevet analyseret med fokus på Bangs impressionistiske stil. Der er blevet perspektiveret til nyere socialrealisme med det formål at belyse den socialkritiske tendens i fiktion fra det moderne gennembrud til nyere tid.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Romantik og romantisme

Tekster:
N.F.S. Grundtvig: Langt højere bjerge så vide på jord
Suspekt og Folkeklubben: "Danmark"
Adam Oehlenschläger: Guldhornene
Schack von Staffeldt: Indvielsen
Schack von Staffeldt: Platonisme
Schack von Staffeldt: Liljen og Dugdraaben
Schack von Staffeldt:Kunstnerlængsel
H.C. Andersen: Klokken
Emil Aarestrup: Angst
St. St. Blicher: "Sildig opvågnen"

Baggrund:
Bertelsen, Tinne Serup, Peter Kennebo og Barbara Kjær-Hansen: "1800-1870: Romantikken" i Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime, 2012

www:
Om romantismen: https://www.youtube.com/watch?v=G9PwTmkKJNg
Romantisme
Steen Beck og Tony Andersen: Ind i sjælen ud i verden. Episode 11: "Klokken":
https://www.hcapodcast.dk/podcast/11-klokken/

Eleverne skal have baggrundsviden om romantikken og romantikkens genretræk og kunne skelne mellem nyplatonisme og universalromantik og genkende disse strømninger i konkrete tekster. De skal desuden kunne perspektivere til andre af periodens strømninger (biedermeier og nationalromantik) og kunne redegøre for romantismen og den grundlæggende forskel på romantik og romantisme. I forbindelse med gennemgang af nationalromantik er der blevet perspektiveret til en nutidig nationalsang: "Danmark" af Suspekt og Folkeklubben.

Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Oplysningen + værk

Baggrund:
Tinne Serup Bertelsen og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime, 2012:
”Oplysningstiden”

Tekster:
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget (værklæsning)
Ludvig Holberg: ”Frøernes Klagemål”
Ludvig Holberg: ”Om Aben”
Ludvig Holberg: ”Om Maanen”
Ludvig Holberg: ”Om Muldvarpen”
Leonora Christine Ulfeldt: "Heltinders pryd"
Charlotta Dorothea Biehl: Mit ubetydelige levneds løb (uddrag)

www:
https://denstoredanske.lex.dk/fabel?utm_source=denstoredanske.dk&utm_medium=redirect&utm_campaign=DSDredirect
https://denstoredanske.lex.dk/J.F._Struensee

Film:
Frederikke Aspöck: Viften (2022)

Litteraturhistorisk forløb om oplysningstiden. Eleverne skal kende til oplysningens kendetegn og historiske baggrund og kunne bruge deres viden om oplysningstiden i forbindelse med analyse af tekster fra perioden. Der har i forløbet været fokus på Ludvig Holbergs teaterstykke Jeppe på Bjerget og Holbergs fabler. Frederikke Aspöcks film, Viften, er desuden blevet analyseret med fokus på fremstillingen af oplysningstiden. Endelig er der blevet arbejdet med debatgenren i forlængelse af forløbet.

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Familiens bånd + værk

Baggrund:
"Sagatiden" og ""Sagaen som genre" fra Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime, 1999
Om folkeviser (Fra Anette Hauge Nielsen, Maria Katrine Staugaard Lindequist og Julie Baden Korch-Frandsen: Dansk på NY, Systime, 2010)
Jens Kistrup: "Ikke at hævde sit eget"

Ravnkel Frøjgodes saga
Ebbe Skammelsøn
Roselil og hendes moder
Ursula Andkjær Olsen: "Velfærdsdødedansen"
Kristian Leth: En vej ud af tågen (værk)

Dokumentar
Christian Sønderby Jepsen og Pernille Bervald Jørgensen:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/blodets-baand

Tematisk forløb med fokus på familiens rolle fra sagatiden frem til i dag. Eleverne skal kende til forskellige tekster, hvor familien spiller en afgørende rolle og kunne koble familietemaet til forskellige genrer (saga, folkevise, biografisk essay, dokumentar).





Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Mennesket i naturen + værk

Fra Gustafsson, Thor: Klimalitteratur, Systime, 2020:
Eske K. Mathiesen: Endnu en gang er det slående (2010)
Eske K. Mathiesen: Er ikke ansat hos poplerne (2005)
Eske K. Mathiesen: Endelig lykkes det (2005)
Karl Ove Knausgårds tale "Fienden er følelsen af maktesløshet" (2017)
Om Cli-fi + to trailere
Epilog om dannelse
Charlotte Weitze: (af) Den afskyelige (2016)
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider (2014)
Yahya Hassan: KNÆL FOR MONSUNEN (2019)
Selvvalgt fiktionsværk med fokus på naturen

Artikler:
Carsten Rahbek, Jacob Heilmann-Clausen og Anders Højgård Petersen: "Forskere: Urørt skov er nødvendigt for både biodiversitet og klima", Altinget, 25. marts, 2020:
https://www.altinget.dk/miljoe/artikel/forskere-uroert-skov-er-noedvendigt-for-baade-biodiversitet-og-klima>

Nina Pratt: "Det religiøse sprog i klimadebatten skaber splittelse", Jyllands-posten, 18. august, 2019:
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11551565/det-religioese-sprog-i-klimadebatten-skaber-splittelse/

Teori:
Thor Gustafsson: Fire centrale tendenser i klimalitteraturen:
https://emu.dk/stx/dansk/litteraturanalyse-og-fortolkning/klimalitteratur-i-dansk

Forløb om menneskets forhold til naturen. Med udgangspunkt i et foredrag af Johs. Nørregaard Frandsen og en artikel af Thor Gustafsson skal eleverne kende til udviklingen i natursynet i Danmark samt de fire tendenser i klimalitteraturen og kunne bruge deres viden i forbindelse med læsning af tekster. De har læst tekster i forskellige genrer, der tematiserer natur, heriblandt digte, tale, fagartikel og romanuddrag. Herudover er cli-fi  blevet inddraget som en særlig genre, der tematiserer menneskets forhold til naturen. Derudover har eleverne læst et selvvalgt fiktionsværk med fokus på naturen.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Dokumentarens former + medieværker

Jonas O. Mattson: En dag vil jeg flyve (2017)
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/en-dag-vil-jeg-flyve-/

Ziska Szemes: Mig og min næse (2009) (værk)

Flemming Østergaard: Kunstig intelligens er en revolution i samfundet - for EU og resten af verden (2023) (værk)

Min klimakamp (2017)
https://www.dr.dk/drtv/serie/min-klimakamp_55723

Uddrag af observerende dokumentar: Lars Engels: Dømt til behandling (1997)
https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4

Uddrag af autoritativ dokumentar: Advokaternes tag selv bord (2015)
https://www.dr.dk/nyheder/penge/video-se-hele-dokumentaren-advokaternes-tag-selv-bord-her

Uddrag af interagerende dokumentar: Indefra med Anders Agger: Oppositionsleder
https://www.dr.dk/drtv/episode/indefra-med-anders-agger_-oppositionsleder_63019

Korte uddrag af følgende dokumenter med henblik på at bestemme genre:
1. Dansen med far
Instruktør: Zenia Marlene Grindorf
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/dansen-med-far-/

2. My
Instruktør: Troels Hansen
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/my/

3. Vi lader billedet stå et øjeblik
Instruktør: Esther Wellejus
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/vi-lader-billedet-sta-et-ojeblik/

4. Mødet med min far Kasper Højhat
Instruktør: Lea Glob
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/modet-med-min-far-kasper-hojhat/

5. Mirror
Instruktør: Joachim Ladefoged
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/mirror/

6. Manifest
Instruktør: Assa Rytter
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/manifest/

Baggrund fra Dorte Granild & Mette Wolfhagen. Dox. Forløb i medier, Lindhardt og Ringhof, 2016:
S. 53-90 (dokumentarens historie)
S. 33-44 (dokumentarens klassiske genrer)
S. 52-64 (den poetiske, refleksive og performative dokumentar)

Oversigt over de filmiske virkemidler:
https://www.filmiskevirkemidler.dk/arbejdsark/DeFilmiskeVirkemidler.pdf

Forløb om dokumentaren som genre. Eleverne skal kende til autenticitetsmarkører og opnå viden om forskellige typer dokumentargenrer (Bill Nichols' seks dokumentargenrer). De skal kunne inddrage denne viden i analyse af dokumentarer med inddragelse af filmiske virkemidler. Derudover er dokumentargenrens udvikling blevet tematiseret i form af et historisk overblik over genren. I forbindelse med forløbet har eleverne set og analyseret to dokumentarer.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kortfilm

Lasse Skjødt: "Loneliness"
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/loneliness/

Selvvalgt film fra  https://www.ekkofilm.dk/shortlist/ og https://offstream.dk/

Richard Raskins syv parametre:
https://filmfestival.dk/off-aaret-rundt/med-skolen-i-biografen/de-7-parametre/

Forløb om analyse af kortfilm. Med udgangspunkt i viden om Richard Raskins syv parametre for kortfilm er der blevet arbejdet med analyse af kortfilm. Efter at have analyseret Lasse Skjødts kortfilm "Loneliness" i fælleskab har eleverne arbejdet med at analysere en selvvalgt kortfilm, der er blevet fremlagt i grupper.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Den reflekterende tekst + værk

Fra Borup Jensen, Thorkild: At skrivetænke. Essays i undervisningen, Dansklærerforeningen, 2000:
Syv kendetegn ved essayet

Filosofiske fragmenter af Schlegel og Søren Kierkegaard

Michel Montaigne: "Om tre omgangsformer" og "Om fravær i ægteskab og venskab"

Klaus Rifbjerg: Essay 21 (Om slutningen på et venskab)

Martin A. Hansen: "Hos hine enkelte"

Karen Blixen: "Gensyn med England"

Linea Maja Ernst: "Om at være næsten syg" i Weekendavisen, 27. oktober 2017

Bo Green Jensen: "Nok til hele ugen" i Weekendavisen, 3. februar 2017

Radioudsendelse om Michel Montaigne
http://den2radio.dk/udsendelser/essays-1-michel-montaigne/

Selvvalgt værk (essaysamling)

Med udgangspunkt i en tematisering af fragmentet som reflekterende genre har forløbet haft særligt fokus på essayet som genre. Eleverne skal kunne genkende genretræk ved det klassiske essay og bruge dem i en analyse af et essay. I forløbet er der også blevet arbejdet med den reflekterende artikel. Endelig er der blevet arbejdet med værklæsning, hvor eleverne har læst en selvvalgt essaysamling.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Optakt til SRP

Optakt til SRP. Fokus på gennemgang af formalia, opgavens opbygning og dele samt sprog. Eleverne har læst eksempler på SRP-opgaver med henblik på at genkende de taksonomiske niveauer og forholde sig til formalia og sprog.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Reportagens former

Mette Maj: "Rend og hop på Bakketoppen" i Frederiksborg Amts Avis, lørdag 11 maj, 2013
Henrik Cavling: Eksplosionen
Henry Hellsen: Krigens sidste billeder
TV2nord: Jeppe på bjerget
Morten Sabroe: Et svin i Berlin

Baggrundsmateriale fra Lisbet Borker og Povl Erik Brøndgaard: Avisreportagen - fra Cavling til Sabroe, Dansklærerforeningens forlag, 2001

Forløb om reportagen som genre. Med udgangspunkt i  viden om nyhedstrekanten og nyhedskriterier får eleverne et grundlæggende historisk overblik over reportagens udvikling og skal kende til forskellige typer af reportager og reportagegenrer. De skal opnå viden om reportagens kendetegn og kunne inddrage denne viden i forbindelse med analysen af reportager.
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Modernismen og lyrik fra nyeste tid + værk

Johannes V. Jense: "Paa Memphis Station"
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål"
Rudolf Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt"
Ole Sarvig: "Strandbillede", "Kold aften", "Eftermiddag", "Kirkeland" "Jernbanevogne", "Min sorg", "Et støvet gry", "Jegkærner", "Modne", "Fra nattens hus", "Korsruder", "Ingen før os", "Telefonaks", "Tavshed".
Benny Andersen: "Smil", "Morgenhymne", "Den kritiske frø", "Filosofi"
Hans Jørgen Nielsen: "Sneen er sne"
Inger Christensen: Sommerfugledalen (værklæsning)
Norsk og svensk modernistisk poesi:
Gunvor Hofmo: Digt uden titel  
Af Öyvind Fahlström: Det stora och det lilla (uddrag), Bord 1966
Jan Erik Vold: TALE FOR LOFFEN
Peter Seeberg: "Patienten"
Signe Gjessing: Uddrag fra Illuminationen af alt (2024)

Baggrund:
"Modernisme efter 1950"
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5242
Fra Faktalink.dk:
Tore Daa Funder: "Ekspressionismen"
Marie Büchert: Virkeligheden i dansk lyrik fra efterkrigstiden til i dag
https://litteratursiden.dk/index.php/artikler/virkeligheden-i-dansk-lyrik-fra-efterkrigstiden-til-i-dag
Om sonetten som form og sonetkransen
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Stilistik,_retorik_og_metrik/sonet
https://meyersfremmedordbog.dk/ordbog?query=sonet-krans

www:
Digte af Vagn Steen
http://www.afsnitp.dk/galleri/hvader/vagnsteen.html


Forløb om modernisme. Eleverne skal opnå viden om dansk modernisme fra den tidlige modernisme i form af ekspressionismen til modernismens tre faser: heretica-modernisme, konfrontationsmodernisme og skrifttematisk modernisme. De skal kunne skelne mellem de forskellige faser og inddrage viden om dem i analysen af modernistisk lyrik. I forbindelse med forløbet er Inger Christensens Sommerfugledalen blevet læst som værk. Afsluttende er der blevet perspektiveret til svensk og norsk modernisme og trukket linjer til lyrik fra nyeste tid. Endelig er der også blevet blevet læst et eksempel på modernismen i prosa i form af Peter Seebergs novelle "Patienten".
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Samtale og kommunikation i fiktion + værk

Helle Helle: "Hedebølge"
Helle Hele: Rester

www:
Minimalisme
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029
Realisme
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5140

Baggrundsmateriale om transaktionsanalyse, tomme pladser og sproghandlinger.

Forløb med fokus på samtale og kommunikation i fiktion af Helle Helle. Eleverne er blevet introduceret til transaktionsanalyse, sproghandlinger og tomme pladser. De skal kunne inddrage transaktionsanalyse, sproghandlinger og tomme pladser i analyse af fiktion. I forløbet er der desuden blevet læst et værk (Rester) af Helle Helle med fokus på samtale og kommunikation.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer