Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jakob Bækgaard
|
Hold
|
2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skriftlighed og argumentation
Kapitlet "Retorik og argumentation" fra Claus Holst: Dansk på ny (Læreplan 2017), Systime iBog.
Der har været fokuseret på følgende:
- De tre appelformer: patos, logos og etos.
- Argumentation: Toulmin's model (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkør og gendrivelse).
- Kommunikationssituationen (retorisk pentagram, Lasswel).
Desuden er der læst opgaver tilknyttet de enkelte afsnit i iBogen.
Materiale (udover iBogen):
Mathis Uglebjerg Vinholt: Tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi (2022)
https://dansketaler.dk/tale/mathias-uglebjerg-vinholt-demonstrationstale-om-laerlingeoproeret-2022/
Søren Schultz Hansen: Unge får stress, fordi de er slaver af tiden (2022)
https://www.information.dk/debat/2022/03/unge-faar-stress-fordi-slaver-tiden
DR Debatten: Forbandede ungdom:
https://www.dr.dk/drtv/episode/debatten_-forbandede-ungdom_349836 (program udløbet på dr.dk)
Om anmeldelsen som genre: https://aiu.dk/mediehandbogen/medier/genrer/anmeldelse/
Forløb om retorik og argumentation med kobling til skriftlighed. Eleverne skal opnå viden om appelformer, argumenttyper og argumentation og introducereres til begreber til analyse af argumenterende tekster. Undervejs er kommunikationssituationen og den gode debatkultur blevet tematiseret og eleverne har set et eksempel på en tv-debat og arbejdet med at skrive deres egne debatindlæg. Der har desuden været fokus på anmeldelsesgenren i form af en anmeldelse af et selvvalgt værk. I forbindelse med de skriftlige opgaver er der blevet arbejdet med sammenhæng og struktur i en tekst og brug af forbinderord.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mundtlighed og talen
Kapitlet "Mundtlighed" fra Claus Holst: Dansk på ny (Læreplan 2017), Systime iBog.
Der har været fokuseret på følgende:
- stemmens virkemidler (Artikulation, frasering, tempo og pause, styrke og tryk, toneleje, samt klang (resonans og kompression).
- mundtlig fortolkning
- kroppens virkemidler (herunder afstande (zoner))
- taler, herunder Aristoteles' fem faser samt forskellige talegenrer.
Desuden er der løst opgaver tilknyttet de enkelte afsnit i iBogen.
Materiale (udover iBogen):
Marie Hagensens tale ved klimastrejken på Christiansborgs Slotsplads 2022
https://www.dansketaler.dk/tale/marie-hagensens-tale-ved-klimastrejken-pa-christiansborgs-slotsplads
H.K.H Kronprinsesse Marys tale til Frederiks 50 års fødselsdag
https://www.youtube.com/watch?v=RmT5VhhG0Ls
Volodymyr Zelenskyjs tale til folketinget, 2022
https://dansketaler.dk/tale/volodymyr-zelenskyjs-tale-til-folketinget-2022/
Putins tale: Her er centrale uddrag fra Vladimir Putins opsigtsvækkende tale om Ukraine
https://www.information.dk/udland/2022/02/putins-tale-centrale-uddrag-vladimir-putins-opsigtsvaekkende-tale-ukraine
H.M. Dronningens nytårstale 2023
Forløb om mundtlighed og retorik. Med udgangspunkt i det foregående forløb om retorik og argumentation er der blevet arbejdet med mundtlig argumentation og mundtlighed mere generelt med fokus på stemmens og kroppens virkemidler samt mundtlig fortolkning. Et særligt fokuspunkt har været talen som genre. Eleverne har fået viden om talens struktur og opbygning, analyseret taler og skrevet og fremført deres egne taler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Reklamernes verden
Fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2017
Reklamer
Medieanalyse af trykte reklamer
Medieanalyse af reklamefilm
Coop - Mere genanvendelse (reklamefilm)
McDonald's - Genanvendelse på menuen (reklamefilm)
Kohberg - Vi er bagere (reklamefilm)
Stryhns - Skurvogn (reklamefilm)
Fra Videnskab.dk
Robert George Heath: ”Sådan forfører reklamerne vores underbevidsthed”, 4 oktober, 2016
David Waller: ”Når vi installerer ad-blockers, finder annoncørerne”, 15 august, 2016
Niels Ebdrup: ”Reklamemusikken tager røven på os”, 24 august, 2011
Forløb om reklamer. Eleverne skal opnå viden om reklamers opbygning, formål og måde at nå deres målgruppe. De skal kunne analysere både trykte reklamer og reklamefilm og opnå viden om forskellige reklamefilmsgenrer og forskellige måder at markedsføre reklamer på samt reklamernes psykologiske påvirkning. Formålet er, at eleverne kan forholde sig kritisk, analytisk og reflekteret til reklamer. Undervejs har de arbejdet med at analysere selvvalgte reklamer og der har været særligt fokus på reklamer med klimabevidsthed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk Historie forløb: Det moderne gennembrud
Baggrund:
Sørensen, Mimi og Jesper Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime, 2014:
Det moderne gennembrud: ud med Gud (1871-1890)
Tekster:
Georg Brandes: "Indledning til hovedstrømninger"
Amalie Skram: "Constance Ring" (uddrag)
Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
J.P. Jacobsen: "To Verdener"
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)"
Forløb om det moderne gennembrud i samarbejde med historie. Eleverne skal opnå grundviden om det moderne gennembrud, herunder de vigtigste forfattere. De skal desuden kende til de centrale problemstillinger i perioden og vise hvordan de kommer til udtryk i forbindelse med analyse af litterære tekster og sagprosa.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det moderne gennembrud og socialrealismen + værk
Herman Bang: "Irene Holm"
J.P. Jacobsen.: Marie Grubbe
Vibeke Marx: "Forpustet" (uddrag af novelle)
I forlængelse af forløbet om Det moderne gennembrud er J.P. Jacobsens roman Marie Grubbe blevet læst som værk og Herman Bangs novelle "Irene Holm" er blevet analyseret med fokus på Bangs impressionistiske stil. Der er blevet perspektiveret til nyere socialrealisme med det formål at belyse den socialkritiske tendens i fiktion fra det moderne gennembrud til nyere tid.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantik og romantisme
Tekster:
N.F.S. Grundtvig: Langt højere bjerge så vide på jord
Suspekt og Folkeklubben: "Danmark"
Adam Oehlenschläger: Guldhornene
Schack von Staffeldt: Indvielsen
Schack von Staffeldt: Platonisme
Schack von Staffeldt: Liljen og Dugdraaben
Schack von Staffeldt:Kunstnerlængsel
H.C. Andersen: Klokken
Emil Aarestrup: Angst
St. St. Blicher: "Sildig opvågnen"
Baggrund:
Bertelsen, Tinne Serup, Peter Kennebo og Barbara Kjær-Hansen: "1800-1870: Romantikken" i Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime, 2012
www:
Om romantismen: https://www.youtube.com/watch?v=G9PwTmkKJNg
Romantisme
Steen Beck og Tony Andersen: Ind i sjælen ud i verden. Episode 11: "Klokken":
https://www.hcapodcast.dk/podcast/11-klokken/
Eleverne skal have baggrundsviden om romantikken og romantikkens genretræk og kunne skelne mellem nyplatonisme og universalromantik og genkende disse strømninger i konkrete tekster. De skal desuden kunne perspektivere til andre af periodens strømninger (biedermeier og nationalromantik) og kunne redegøre for romantismen og den grundlæggende forskel på romantik og romantisme. I forbindelse med gennemgang af nationalromantik er der blevet perspektiveret til en nutidig nationalsang: "Danmark" af Suspekt og Folkeklubben.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Oplysningen + værk
Baggrund:
Tinne Serup Bertelsen og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime, 2012:
”Oplysningstiden”
Tekster:
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget (værklæsning)
Ludvig Holberg: ”Frøernes Klagemål”
Ludvig Holberg: ”Om Aben”
Ludvig Holberg: ”Om Maanen”
Ludvig Holberg: ”Om Muldvarpen”
Leonora Christine Ulfeldt: "Heltinders pryd"
Charlotta Dorothea Biehl: Mit ubetydelige levneds løb (uddrag)
www:
https://denstoredanske.lex.dk/fabel?utm_source=denstoredanske.dk&utm_medium=redirect&utm_campaign=DSDredirect
https://denstoredanske.lex.dk/J.F._Struensee
Film:
Frederikke Aspöck: Viften (2022)
Litteraturhistorisk forløb om oplysningstiden. Eleverne skal kende til oplysningens kendetegn og historiske baggrund og kunne bruge deres viden om oplysningstiden i forbindelse med analyse af tekster fra perioden. Der har i forløbet været fokus på Ludvig Holbergs teaterstykke Jeppe på Bjerget og Holbergs fabler. Frederikke Aspöcks film, Viften, er desuden blevet analyseret med fokus på fremstillingen af oplysningstiden. Endelig er der blevet arbejdet med debatgenren i forlængelse af forløbet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Familiens bånd + værk
Baggrund:
"Sagatiden" og ""Sagaen som genre" fra Johannes Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime, 1999
Om folkeviser (Fra Anette Hauge Nielsen, Maria Katrine Staugaard Lindequist og Julie Baden Korch-Frandsen: Dansk på NY, Systime, 2010)
Jens Kistrup: "Ikke at hævde sit eget"
Ravnkel Frøjgodes saga
Ebbe Skammelsøn
Roselil og hendes moder
Ursula Andkjær Olsen: "Velfærdsdødedansen"
Kristian Leth: En vej ud af tågen (værk)
Dokumentar
Christian Sønderby Jepsen og Pernille Bervald Jørgensen:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/blodets-baand
Tematisk forløb med fokus på familiens rolle fra sagatiden frem til i dag. Eleverne skal kende til forskellige tekster, hvor familien spiller en afgørende rolle og kunne koble familietemaet til forskellige genrer (saga, folkevise, biografisk essay, dokumentar).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mennesket i naturen + værk
Fra Gustafsson, Thor: Klimalitteratur, Systime, 2020:
Eske K. Mathiesen: Endnu en gang er det slående (2010)
Eske K. Mathiesen: Er ikke ansat hos poplerne (2005)
Eske K. Mathiesen: Endelig lykkes det (2005)
Karl Ove Knausgårds tale "Fienden er følelsen af maktesløshet" (2017)
Om Cli-fi + to trailere
Epilog om dannelse
Charlotte Weitze: (af) Den afskyelige (2016)
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider (2014)
Yahya Hassan: KNÆL FOR MONSUNEN (2019)
Selvvalgt fiktionsværk med fokus på naturen
Artikler:
Carsten Rahbek, Jacob Heilmann-Clausen og Anders Højgård Petersen: "Forskere: Urørt skov er nødvendigt for både biodiversitet og klima", Altinget, 25. marts, 2020:
https://www.altinget.dk/miljoe/artikel/forskere-uroert-skov-er-noedvendigt-for-baade-biodiversitet-og-klima>
Nina Pratt: "Det religiøse sprog i klimadebatten skaber splittelse", Jyllands-posten, 18. august, 2019:
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11551565/det-religioese-sprog-i-klimadebatten-skaber-splittelse/
Teori:
Thor Gustafsson: Fire centrale tendenser i klimalitteraturen:
https://emu.dk/stx/dansk/litteraturanalyse-og-fortolkning/klimalitteratur-i-dansk
Forløb om menneskets forhold til naturen. Med udgangspunkt i et foredrag af Johs. Nørregaard Frandsen og en artikel af Thor Gustafsson skal eleverne kende til udviklingen i natursynet i Danmark samt de fire tendenser i klimalitteraturen og kunne bruge deres viden i forbindelse med læsning af tekster. De har læst tekster i forskellige genrer, der tematiserer natur, heriblandt digte, tale, fagartikel og romanuddrag. Herudover er cli-fi blevet inddraget som en særlig genre, der tematiserer menneskets forhold til naturen. Derudover har eleverne læst et selvvalgt fiktionsværk med fokus på naturen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Den reflekterende tekst + værk
Fra Borup Jensen, Thorkild: At skrivetænke. Essays i undervisningen, Dansklærerforeningen, 2000:
Syv kendetegn ved essayet
Filosofiske fragmenter af Schlegel og Søren Kierkegaard
Michel Montaigne: "Om tre omgangsformer" og "Om fravær i ægteskab og venskab"
Klaus Rifbjerg: Essay 21 (Om slutningen på et venskab)
Martin A. Hansen: "Hos hine enkelte"
Karen Blixen: "Gensyn med England"
Linea Maja Ernst: "Om at være næsten syg" i Weekendavisen, 27. oktober 2017
Bo Green Jensen: "Nok til hele ugen" i Weekendavisen, 3. februar 2017
Radioudsendelse om Michel Montaigne
http://den2radio.dk/udsendelser/essays-1-michel-montaigne/
Selvvalgt værk (essaysamling)
Med udgangspunkt i en tematisering af fragmentet som reflekterende genre har forløbet haft særligt fokus på essayet som genre. Eleverne skal kunne genkende genretræk ved det klassiske essay og bruge dem i en analyse af et essay. I forløbet er der også blevet arbejdet med den reflekterende artikel. Endelig er der blevet arbejdet med værklæsning, hvor eleverne har læst en selvvalgt essaysamling.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Optakt til SRP
Optakt til SRP. Fokus på gennemgang af formalia, opgavens opbygning og dele samt sprog. Eleverne har læst eksempler på SRP-opgaver med henblik på at genkende de taksonomiske niveauer og forholde sig til formalia og sprog.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Reportagens former
Mette Maj: "Rend og hop på Bakketoppen" i Frederiksborg Amts Avis, lørdag 11 maj, 2013
Henrik Cavling: Eksplosionen
Henry Hellsen: Krigens sidste billeder
TV2nord: Jeppe på bjerget
Morten Sabroe: Et svin i Berlin
Baggrundsmateriale fra Lisbet Borker og Povl Erik Brøndgaard: Avisreportagen - fra Cavling til Sabroe, Dansklærerforeningens forlag, 2001
Forløb om reportagen som genre. Med udgangspunkt i viden om nyhedstrekanten og nyhedskriterier får eleverne et grundlæggende historisk overblik over reportagens udvikling og skal kende til forskellige typer af reportager og reportagegenrer. De skal opnå viden om reportagens kendetegn og kunne inddrage denne viden i forbindelse med analysen af reportager.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Modernismen og lyrik fra nyeste tid + værk
Johannes V. Jense: "Paa Memphis Station"
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål"
Rudolf Broby-Johansen: "Bordelpige dræber ufødt"
Ole Sarvig: "Strandbillede", "Kold aften", "Eftermiddag", "Kirkeland" "Jernbanevogne", "Min sorg", "Et støvet gry", "Jegkærner", "Modne", "Fra nattens hus", "Korsruder", "Ingen før os", "Telefonaks", "Tavshed".
Benny Andersen: "Smil", "Morgenhymne", "Den kritiske frø", "Filosofi"
Hans Jørgen Nielsen: "Sneen er sne"
Inger Christensen: Sommerfugledalen (værklæsning)
Norsk og svensk modernistisk poesi:
Gunvor Hofmo: Digt uden titel
Af Öyvind Fahlström: Det stora och det lilla (uddrag), Bord 1966
Jan Erik Vold: TALE FOR LOFFEN
Peter Seeberg: "Patienten"
Signe Gjessing: Uddrag fra Illuminationen af alt (2024)
Baggrund:
"Modernisme efter 1950"
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5242
Fra Faktalink.dk:
Tore Daa Funder: "Ekspressionismen"
Marie Büchert: Virkeligheden i dansk lyrik fra efterkrigstiden til i dag
https://litteratursiden.dk/index.php/artikler/virkeligheden-i-dansk-lyrik-fra-efterkrigstiden-til-i-dag
Om sonetten som form og sonetkransen
http://denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Stilistik,_retorik_og_metrik/sonet
https://meyersfremmedordbog.dk/ordbog?query=sonet-krans
www:
Digte af Vagn Steen
http://www.afsnitp.dk/galleri/hvader/vagnsteen.html
Forløb om modernisme. Eleverne skal opnå viden om dansk modernisme fra den tidlige modernisme i form af ekspressionismen til modernismens tre faser: heretica-modernisme, konfrontationsmodernisme og skrifttematisk modernisme. De skal kunne skelne mellem de forskellige faser og inddrage viden om dem i analysen af modernistisk lyrik. I forbindelse med forløbet er Inger Christensens Sommerfugledalen blevet læst som værk. Afsluttende er der blevet perspektiveret til svensk og norsk modernisme og trukket linjer til lyrik fra nyeste tid. Endelig er der også blevet blevet læst et eksempel på modernismen i prosa i form af Peter Seebergs novelle "Patienten".
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Samtale og kommunikation i fiktion + værk
Helle Helle: "Hedebølge"
Helle Hele: Rester
www:
Minimalisme
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029
Realisme
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5140
Baggrundsmateriale om transaktionsanalyse, tomme pladser og sproghandlinger.
Forløb med fokus på samtale og kommunikation i fiktion af Helle Helle. Eleverne er blevet introduceret til transaktionsanalyse, sproghandlinger og tomme pladser. De skal kunne inddrage transaktionsanalyse, sproghandlinger og tomme pladser i analyse af fiktion. I forløbet er der desuden blevet læst et værk (Rester) af Helle Helle med fokus på samtale og kommunikation.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869621894",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869621894",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869621894"
}