Holdet 2022 EN/bft - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Eva Pors, Peter Toft
Hold 2022 EN/bft (1bft EN, 2bft EN, 2bft EN/v, 3bft EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 - The Bizarre World of Tim Burton
Titel 2 02 - Writing Essays
Titel 3 03 - Evil
Titel 4 04 - English Around the World (Exam)
Titel 5 05 - Multicultural Britain (Exam)
Titel 6 06 - Empires at War
Titel 7 07 - The African-American Experience (Exam)
Titel 8 08 - Minimalism -afviklet af Eva Pors (Exam)
Titel 9 09 - SRO - afviklet delvist af Eva Pors
Titel 10 10 - Canada (Exam)
Titel 11 11 - South Africa
Titel 12 12 - British Romanticism (Exam)
Titel 13 13 - American Postmodernism (Exam)
Titel 14 14 - Shakespeare (Exam)
Titel 15 15 - Hemingway (Exam)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 - The Bizarre World of Tim Burton

INDHOLD:

Tekster:

- Tim Burton - An Outcast with an Unusual View of the World (Heine Carlsen)

- Vincent (digtet, som kortfilmen af samme navn er baseret på, Tim Burton, 1982)

- Udvalgte digte fra "The Melancholy Death of Oyster Boy and Other Stories" med tilhørende illustrationer (Tim Burton, 1997): http://homepage.tinet.ie/~sebulbac/burton/home.html

- Elements of Gothic Horror. http://www.virtualsalt.com/gothic.htm


Film:

- Vincent (Tim Burton, 1982): https://www.youtube.com/watch?v=F3eic4WaW3c

- Frankenweenie (Tim Burton, 1984)


- Kort uddrag af verdens første gothic horror film:
 Le Manoir du Diable (Georges Méliès, 1896)

- Kort uddag af "Dracula" (1931)


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Analyse og fortolkning af den amerikanske multikunstner Tim Burtons bizarre univers, som udfolder sig på tværs af forskellige genrer og medieplatforme.

- Analyse af hvilke gennemgående træk, der karakteriserer Burtons værker i forhold til karaktertyper, stil, tematik og budskab.

- Biografisk analyse, hvor Burtons eget liv sammenholdes med hans poesi, billedkunst og film. Hvorledes afspejler Burtons værker hans eget liv?

- Analyse af hvorledes Burtons inspirationskilde gothic horror kommer til udtryk i hans værker.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 02 - Writing Essays

Forløbet introducerer eleverne for det engelske essay, som indgår i den skriftlige eksamen. Fokus lægges på analyse af fiction. Fokus på non-fiction gemmes til 2.g. Den overordnede struktur er, at eleverne læser teoriafsnit med fokus på bestemte dele af det engelske essay. Hvert teoriafsnit afløses af konkrete skriveøvelser, hvor teorien tages i brug. Forløbet munder ud i skrivning af et helt sammenhængende essay.


Teori:

- Lærerproducerede OneNote-sider med teori og tips om, hvordan man skriver et godt engelsk essay. (Ca. 4 sider)
Teoriens primære kilde er "Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF" (Bjørn Christensen og Poul Tornøe, 2019)

- Lærerproduceret essay checklist


Short stories:

- "Pool" (Corey Campbell, 2009)

- "Every Good Boy" (David Nicholls, 2011)


Særlige fokuspunkter:

- Metoder og fagbegreber indenfor fiction analysis, såsom characterization, setting, symbolism, main theme, message, mm.

- Essayets overordnede struktur med fokus på inddeling i relevante afsnit, logisk progression og rød tråd.

- Indhold og struktur i forskellige typer af afsnit i et essay, herunder indledning, analytiske afsnit og konklusion.

- Topic sentences - den vigtige første sætning i et nyt afsnit

- Citatteknik og PEE-modellen

- At skrive med flow og med glidende overgange i fokusskift vha. linkers, såsom furthermore, as a result, however, mm.

- Stilleje - at undgå alt for uformelt sprog, såsom talesprog og slang

- Bedømmelseskriterierne for den skriftlige eksamen, som findes i læreplanen for "Engelsk A, stx"
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 03 - Evil

INDHOLD:

- "Bad or Mad" (Sean Spence) fra Wider Contexts, Jonna Engberg-Pedersen et al (red.). Kbh.: Gyldendal, 2012.

- The Psychology of Evil (TED Talk, Philip Zimbardo): https://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_on_the_psychology_of_evil

- Lærerproduceret tekst om Mark Granovetters "Threshold Model of Collective Behavior". Forklaringsmodellen uddybes og eksempliferes med et video-eksempel på en "smittende handling":
https://www.youtube.com/watch?v=GA8z7f7a2Pk

Nyhedsklip, hvor grunden til school shooting trenden diskuteres:
http://www.cnbc.com/2016/06/14/malcolm-gladwell-why-mass-shootings-like-orlandos-club-attack-keep-happening.html

- The Lottery (Shirley Jackson, 1948) http://sites.middlebury.edu/individualandthesociety/files/2010/09/jackson_lottery.pdf?nt=1

”Where the Wild Roses Grow” (Nick Cave, fra Murder Ballads ,1996) samt musikvideoen:
https://www.youtube.com/watch?v=lDpnjE1LUvE

"We Need to Talk About Kevin" (film, Lynne Ramsay, 2011):


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Definition af begrebet ondskab med indragelse af mitigating circumstances, samt forskellen på natural og moral evil.

- Philip Zimbardos teori ”The Lucifer Effect”. Begreberne bad apple, bad barrel og bad barrel maker bruges til at forklare hvorfor/hvordan ondskab kan opstå. I forlængelse af dette skal eleverne kunne redegøre for de 3 måder man ifølge Zimbardo kan reagere på, hvis man konfronteres med ondskab.

- Mark Granovetters "Threshold Model of Collective Behavior" bruges til at forklare, hvorledes sandsynligheden for om en person udfører en bestemt handling afhænger af, hvor mange andre personer, der allerede udfører handlingen.

- Analyse af digte/sange med anvendelse af relevant faglig terminologi.

- Analyse af forskellige typer medietekster med anvendelse af relevant faglig terminologi.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 04 - English Around the World (Exam)

Forløb om engelsk som lingua franca (ELF). Eleverne skal kende til steder, hvor engelsk tales som officielt nationalsprog og opnå basal viden om den historiske udvikling af engelsk som lingua franca. De skal kende til forskellen på standard English og non-standard English og kunne redegøre for centrale karakteristika ved ELF-kommunikation. De skal desuden opnå viden om ELF-kommunikation i autentiske kommunikationssituationer, fiktion samt i universitetssammenhæng. Endelig perspektiveres der til "emojis" som et muligt nyt bud på lingua franca.


TEKSTER:

BBC Magazine: How English Evolved into a Global Language: https://www.bbc.com/news/magazine-12017753 2 s.

"English around the World" (fra Targets, Gyldendal, 1998) - 4 sider

- David Crystal on English as a Global Language:
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=121

- David Crystal on Standard English:
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=183

- Definition af ELF (fra STX Engelsk B vejledning til læreplanen)

- “An introduction to English as a Lingua Franca” by Jennifer Jenkins:
https://www.youtube.com/watch?v=ZvWCqvxK9Hg

- Linguistic terms - kort lærerproduceret oversigt

- Signs and t-shirt prints in English from ELF-countries – countries where English is not the native language

- Borat Plays Bowls : https://www.youtube.com/watch?v=kNIl5jvpjKw

- Excerpt from “The Sinking of the Odradek Stadium” (Harry Mathews, 1975) - 1/2 side

- Dialects from native speakers and accents from ELF-speakers: http://www.dialectsarchive.com/globalmap

- When English is not your mother tongue: English in the world of science (Chris Woolston and Joana Osório, 2019):
https://www.nature.com/articles/d41586-019-01797-0

- Millionth English Word Declared: https://www.youtube.com/watch?v=wbm-FSkdgEY

- 25 Academic English Words You Should Know: https://www.youtube.com/watch?v=BNL7qK09r7I

- How emojis became the planet’s lingua franca (Sam Leith, 2017): https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/emojis-are-not-just-for-kids


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Forklaringen på hvorfor engelsk og eksempelvis ikke dansk er endt som det dominerende, globale sprog – herunder politiske, økonomiske, teknologiske, militære og kulturelle faktorer.

- Forskellen på standard English og non-standard English

- Features of ELF og viden om hvordan ELF afviger fra standard English. Fokus i ELF ligger på at blive forstået fremfor på grammatisk korrekthed.

- ELF-strategier såsom ”accommodation”, hvor man tilpasser sit sprog til talepartneren.

- Linguistic terms - begreber, der beskriver forskellige måder at tale på: ethnolect, sociolect, chronolect, dialect og accent.

- Engelsk som et demokratisk og levende sprog, der er i konstant udvikling. Gamle ord dør. Nye ord kommer til.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 05 - Multicultural Britain (Exam)

Forløbet starter med at fokusere på the British Empire og i forlængelse af dette på British identity. Resten af forløbet tematiserer multiculturalism og the immigrant experience. Brexit inddrages til sidst.


Tekster:

- What’s in a name? - fra Life in the United Kingdom (2007)

- British map of the empire (1886) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Imperial_Federation%2C_Map_of_the_World_Showing_the_Extent_of_the_British_Empire_in_1886_%28levelled%29.jpg

- Hjemmesiderne http://www.britishempire.co.uk/ og www.victorianweb.org/history/empire/index.html til research om The British Empire.

- Intro to multiculturalism - lærerproduceret tekst om multiculturalism - ca. 1 side

- A Sikh Girl's Bridal Path (Madeleine Fullerton, New Society, 16. juni 1983)

- Dusk Over Atlantic Wharf (Susmita Bhattacharya, 2006)

- Uddrag af "Chameleon" (Ranbir Sahota, 2006)

- Drawing Europe - Politikkens samling af Brexit Cartoons fra hele Europa: https://politiken.dk/newsinenglish/art5635633/Drawing-Europe

Digte og sange:

- Rule Britannia (James Thompson, 1740)

- Land of Hope and Glory (Arthur Christopher Benson, 1902)

-  The British (Benjamin Zephaniah)

Film:

- Family Guy – season 10, episode 22 (Seth MacFarlane, 1999-nu) – sketch med stereotyp amerikansk opfattelse af Britishness.

- Live performance of "Rule Britannia" at Last Night of the Proms, 2009:
https://www.youtube.com/watch?v=Sgd9nYqVz2s

- WTF is Brexit (Foil Arms and Hog sketch, 2016): https://www.youtube.com/watch?v=daB7np-RtOM

- East is East (Damien O’Donnell, 1999)


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- British Imperialism

- British identity (and stereotypes)

- Anvendelse af grundviden om historiske og samfundsmæssige forhold i Storbritannien til analyse og perspektivering af aktuelle forhold.

- Multiculturalism - potentialer og udfordringer

- Melting pot vs. salad bowl

- Begreberne assimilation, integration og segregation

- Grundlæggende årsager til Brexit og de umiddelbare konsekvenser.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 06 - Empires at War

INDHOLD:

- War (kort definerende tekst om begrebet krig): https://education.nationalgeographic.org/resource/war/

- WW1 Oversimplified (videoer med gennemgang af WW1):
https://www.youtube.com/watch?v=dHSQAEam2yc
https://www.youtube.com/watch?v=Mun1dKkc_As

- WW1 poems: "The Soldier" (Rupert Brooke, 1914) og "The Hero" (Siegfried Sassoon, 1917)

- WW1 letters by Captain the Hon. Julian Henry Francis Greenfell, (November 3rd, 1914) og Second Lieutenant John Sherwin Engall (June 28th, 1916) fra "War Letters from Fallen Englishmen" (Laurence Housman, Pine Street Books, 2002)

- Kort dansk tekstsproget tekst fra faktalink.dk om de vigtigste begivenheder under WW2, som blev oversat til engelsk.

- Uddrag fra Winston Churchil taler fra WW2 fra "Timeless Themes - War, Imperialism, Identity, New Technology, Globalisation (Lis Ramberg Beyer, Lindhardt og Ringhof, 2013) s. 95-97

- Lydoptagelse af Churchills tale "Blood, Toil, Tears and Sweat" (1940):
https://www.youtube.com/watch?v=8TlkN-dcDCk&t=40s

- Korte lærerproducerede tekster om the Vietnam War og Protests against the Vietnam War med udgangspunkt i følgende kilde: https://www.history.com/topics/vietnam-war/vietnam-war-history

- The Man I Killed (Tim O'Brien, 1991)

- Opening scenes fra følgende Vietnam War films:
Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
Platoon (Oliver Stone, 1986)
Full Metal Jacket" (Stanley Kubrick, 1987)
Sidsnævnte blev set i fuld længde.

- Video om Muhammed Alis Vietnam War Opposition: https://www.pbs.org/video/muhammad-ali-refuses-vietnam-war-draft-gqtvtv/

- Imagine (John Lennon, 1971)

- US military struggling to stop suicide epidemic among war veterans
(Ed Pilkington, theguardian.com, 1 February 2013)

- Your time in Iraq makes you a threat to society (TED Talk, Andrew Chambers, 2013) https://www.youtube.com/watch?v=X6AYmzunPlQ

- 5 ways to kill a man (digt af Edwin Brock, 1966)


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

Et forløb om krig med britisk og amerikansk deltagelse, herunder WW1, WW2, Vietnam-krigen og krigene i Irak og Afghanistan.

- Definition af krig med inddragelse af citater om krig af Aeschylus, John Steinbeck, Margaret Atwood og Sebastien Junger, samt inddragelse af "Just War Theory" og begreberne "jus ad bellum" og "jus in bello", der beskriver de kriterier, der skal opfyldes for at kunne retfærdiggøre krigsførelse.

- Fremstillingen af krig på tværs af forskellige typer genrer og tekster, herunder breve, taler, TED Talk foredrag, digte, sange, noveller og film.

- Kontrasterende holdninger om krig: patriotisme, necessary sacrifice og idéen om "the greater good" vs. uetisk spild af menneskeliv.

- Konsekvenser af krig, herunder de menneskelige omkostninger, med inddragelse af begrebet "moral injury", PTSD, og selvmordsepidemier blandt amerikanske war veterans.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11,79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 07 - The African-American Experience (Exam)

Tekster:

- The Declaration of Independence (uddrag) - fra Arildsen og Plougheld: "Follow That Dream" (Systime, 1997) s.122

- America the Story of Us: Declaration of Independence (The History Channel) https://www.youtube.com/watch?v=yb7MI8NQLoo

- The Frontier Heritage (Edward N. Kearney, 1984) fra "Worlds of English" (Systime)

- "A Short Historic Overview of African-American History" - Lærerproduceret OneNote-side med nedslag i afroamerikansk historie fra slaveriet og frem til i dag, med historiske fotos.

- "The Ethics of Living Jim Crow" fra Uncle Tom's Children (Richard Wright, 1938)

- The Flowers (Alice Walker, 1973)

- Kort uddrag om the American Civil Rights Movement fra https://www.britannica.com/event/American-civil-rights-movement

I Have a Dream (Martin Luther King Jr., 1963): https://www.youtube.com/watch?v=I47Y6VHc3Ms

- Black Lives Matter: From social media post to international movement (Aleem Maqbool, 2020) https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53273381 - 4 sider

- A rather long FaceBook post post by a white American woman who has an adopted black son. She has written about their everyday experiences with prejudice (2020)


Malerier:
- American Progress (John Gast, 1872)
- American Justice (White Justice), (Joe Jones, 1933)
- To the Lynching! (Paul Cadmus, 1935)
- Strange Fruit (Boris Gorelick, 1939)

Film:
- The Hate U Give (George Tillman Jr., 2018))
- Uddrag af "In the Heat of the Night" (Norman Jewison, 1967)


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER

- The Frontier Heritage og de amerikanske kerneværdier self-reliance, equality of opportunity, can-do spirit og individualism

- Historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA med særligt fokus på den afroamerikanske befolkning.

- Forholdene for afroamerikanere under Segregation med fokus på the Jim Crow Laws og lynchings.

- The Civil Rights Movement

- Billedkunst som form for socialt oprør

- The Black Lives Matter Movement's opståen og dagsorden, samt diskussion af hvorfor race stadig er et aktuelt emne i amerikansk samfundsdebat.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11,79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 08 - Minimalism -afviklet af Eva Pors (Exam)

- Short Cuts (Raymond Carver, 1994)

- “Literary Minimalism: A Brief Overview of Why Less is More” by Arun Prabhu (2018) from: https://penlighten.com/literary-minimalism

- "The End of The Fucking World" (season 1, episodes 1 + 2, Netflix, 2019)


Særlige fokuspunkter:

- Den litterære strømning ’minimalism’ i en amerikansk kontekst centreret omkring 1970’erne.

- Værkslæsning af novellesamling med tilgange ud fra generaliseringer og karakteristikker vedrørende skrivestil (minimalism) og forfatter (Raymond Carver).

- At kende og bruge begreberne: minimalism, blanks, open ending, in medias res, implicit/explicit, less is more, social criticism, suburban America, gender roles,  show vs. tell, the iceberg technique.

At genkende minimalistiske genretræk i filmmediet.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 09 - SRO - afviklet delvist af Eva Pors

Barselsvikar Eva Pors afviklede SRO-vejledningen i januar 2024. Peter Toft afviklede mundtlige prøver i februar 2024.


INDHOLD (ca. 20 sider I alt):

- Uddrag fra selvbiografien "Greetings from Bury Park" (Sarfraz Manzoor: 2008)

- "10 years ago, I thought Britain was becoming more tolerant. I was wrong." (Sarfraz Manzoor, The Guardian, 2019) https://www.theguardian.com/books/2019/jul/06/sarfraz-manzoor-xenophobia-has-not-only-returned-it-has-become-normalised-


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Analyse af non-fiction
- Struktur i en større skriftlig analyseopgave
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 10 - Canada (Exam)

Størstedelen af teksterne stammer fra Pors, Eva: Cross Country Canada. Lindhardt og Ringhof, 2014.


- Lærerproduceret og forkortet version af "A Very Brief History of Canada" (Claire Campbell, pp. 11-24) - 3 sider

- In Flanders Fields (poem by John McCrae, 1915) og Anthony Hutchcroft ́s musikalske udgave: https://www.youtube.com/watch?v=Ky2WKqmrnnI

- Molson Canadian Beer commercial: "The Rant - I Am Canadian" (p. 45 + https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU )


- Jim Carrey on Canada: https://www.youtube.com/watch?v=2ic3xNfEPo


- Map of North America (Paintings by Greg Curnoe, pp. 47)

- America is Sexy (Will Ferguson, pp. 50-53)

- Introduction to Canadian Multiculturalism (Robert Chr. Thomsen, pp. 63-65)

- Everybody Talked Loudly in Chinatown (Anne Jew, 1997)

- The Chinese Violin (Short film by Joe Chang, 2002): https://www.nfb.ca/film/chinese_violin/

- Twice Upon a Time (Short film directed by Giles Walker, 1979): https://www.nfb.ca/film/twice_upon_a_time

- Introduction to indigenous peoples of Canada (Robert Chr. Thomsen, pp. 89-92)

- These are my people (Documentary film by Roy Daniels et al, 1969): https://www.nfb.ca/film/these_are_my_people

- O Canada (English version of the national anthem by Robert Stanley Weir, 1908, p. 98)

- Canada (Poem by Lenore Keeshig-Tobias, p. 99)

- Canadian street art:
https://nationalismstudies.files.wordpress.com/2014/11/2769692138_5bcd3c2c8b_z.jpg

- Red River Women:
http://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-dc75304f-e77c-4125-aacf-83e7714a5840

- The Suicide Emergency Among Canada's First Nations: http://www.theatlantic.com/international/archive/2016/04/canada-suicide/477684/

- Residential Schools in Canada: https://thecanadianencyclopedia.ca/en/article/residential-schools-in-canada-plain-language-summary

- Intergenerational Trauma: Residential Schools: https://www.youtube.com/watch?v=IWeH_SDhEYU&t=68s

- Daniel Kennedy's personal account of his time at a Residential School: https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/residential-schools

- Namwayut: We are all one: Truth and reconcliation in Canada: https://www.youtube.com/watch?v=2zuRQmwaREY

- I Lost My Talk (poem by Rita Joe, 1988)


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Canadisk historie og canadiske samfundsforhold med særligt fokus på identity,
multiculturalism og indigenous peoples.

- Indflydelsen af Canadisk deltagelse i WW1 på Canadisk identitet og selvforståelse, bl.a. som "a peacekeeping nation".

- Canada og USAs lillebror-storebror-forhold, og Canadas kamp for at opnå en selvstændig identitetsforståelse, der ikke opsluges af amerikansk kultur. Kontrasterne mellem Canada og USA er bl.a. mosaic vs. melting pot, forholdet til Great Britain, og landenes forskellige forståelser og tilgange til begrebet freedom.

- Canadian multiculturalism med inddragelse af begreber som bilingualism, diversity og mosaic, samt hvilke potentialer og udfordringer, som et samfund af denne type medfører.

- De særlige forhold, der gør sig gældende for Indigenous Peoples of Canada - historisk og i dag.

- Residential Schools og nøglebegreberne cultural genocide, forced assimilation, intergenerational trauma og reconciliation.

- Hjemmesideanalyse med fokus på samspillet mellem indhold, form og målgruppen.

- At kunne inddrage relevant faglig terminologi samt ovenstående viden om Canadisk historie og samfundsforhold i analyse og fortolkning af forskellige Canadiske medietekster.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 11 - South Africa

INDHOLD:

- Lærerproduceret PowerPoint og foredrag om Sydafrikas historie med nedslag i kolonitiden, kultursammenstød mellem indfødte, Boers/Afrikaaners og the British, indførslen af Apartheid, kampen for nedbrydelsen af Apartheid, og Sydafrikanske forhold i dag.

- "What Life Was Like in South Africa During Apartheid" (Michelle Faul, 2013) fra "From Apartheid to Zefside" (Trier Josefsen, Lindhardt og Ringhof, 2015)

- The Waste Land (Alan Paton, 1961)

- Death of a Tsotsi (Alan Paton, 1961)

- Nelson Mandela's Life Story: https://www.youtube.com/watch?v=t9xtS57534Y

- Extract of De Klerk's speech on the opening of the South African Parliament (1990)

- Nelson Mandela's Inaugural Address (May 10, 1994)

- Dead Man's Shoes (David Evans, 1998)

- The Guilt (Rayda Jacobs, 2001)

- District 9 (film, Neill Blomkamp, 2009)


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Viden om Sydafrikansk historie, kultur og samfundsforhold med særligt fokus på den britiske indflydelse, forholdet mellem sorte og hvide, og Apartheid.

- At kunne inddrage den oparbejde viden om Sydafrikanske forhold i analyse og fortolkning af forskellige sydafrikanske medietekster.

- The casual horrors of Apartheid and the subsequent feeling of "guilt" that seems to exist among white South Africans
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 12 - British Romanticism (Exam)

INDHOLD:

- "Romanticism" fra A Short History of Literatures in English (Barkholt og Jepsen) s. 25-39

- BBC Documentary: The Romantics - Nature: https://www.youtube.com/watch?v=liVQ21KZfOI

- What makes a poem a poem?: https://www.youtube.com/watch?v=JwhouCNq-Fc

- "The Chimney Sweeper" fra Songs of Innocence (William Blake, 1789)

- I Wandered Lonely as a Cloud (William Wordsworth, 1804)

- She Walks In Beauty (Lord Byron, 1813)

- Dead Poets Society (Film instrueret af Peter Weir, 1989)


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Romanticism som britisk litterær strømning fra 1792-1832.

- At kunne forklare begrebet Romanticism. Nøgleord inkluderer bl.a. love, emotion, spontinaity, innocence, childhood vs. adulthood, nature vs. industrialisation og pantheism.

- At læse tekster fra de centrale forfattere W. Blake, W. Wordsworth og Lord Byron.

- At arbejde med poesi og lyrik som litterær genre, og derved opnå
særligt kendskab til litterære virkemidler såsom metafor, allitteration, simili, personification og rimtyper

- At arbejde med romantisk litteratur vha. den ideologikritiske metode, hvor teksterne analyseres og fortolkes med afsæt i deres periodiske kontekst, fx industrialiseringens indflydelse på samtidens livsstil.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 13 - American Postmodernism (Exam)

INDHOLD:

- "Postmodernism" fra "A Glossary of Literary Terms" (M.H. Abrams, 1999)

- "Introduction to Postmodernism" fra An Introduction to Contemporary American Fiction (Alan Bilton, 2002)

- Lærerproduceret tekst om postmoderne træk i film og tv-serier baseret på bogen "Postmoderne Film" (Per Helmer Hansen, 2015).

- On the Beach (short story af Brett Easton Ellis, 1994)

- The Garden of Earthly Delights (digt af Charles Simic, 1974) + Hieronymus Bosch' oliemaleri af samme navn fra 1490-1510 for at kunne fortolke titlens reference.

- The Kid (digt af Simon Armitage, 1992)

- Udvalgte scener fra tv-serien "Family Guy" (Seth MacFarlane, 1999-nu)

- Doodlebug (kortfilm instrueret af Christopher Nolan, 1997)

- Being John Malkovich (film instrueret af Spike Jonze, 1999)


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Postmodernisme som væsentlig strømning i amerikansk litteraturhistorie.

- At kunne forklare begrebet postmodernisme som en gruppering af værker indenfor kunst, litteratur og film med bestemte karakteristika, samt som en slags verdensanskuelse, der på trods af præfikset "post" som sådan ikke har afløst modernismen men eksisterer side om side. Relevante nøgleord inkluderer lack of meaning/coherence, subjectivity, fluid identity, consumerism, simulacrum, intertextuality, post-structuralism, and the surface being equally or more important than what's underneath.

- Kontrasten mellem modernismens tro på logik og systemer og postmodernismens afvisning af samme.

- Gennemgående træk i postmoderne film og tv: dissolving of the self (karakterernes identiteter opløses), fragmented plot (tidsmæssig sammenhæng og årssagssammenhæng nedbrydes), metafiction (værket gør opmærksom på, at det netop blot er et værk) og hybrid (sammenblanding af forskellige genrer og høj stil/lav stil).

- At kunne analysere og fortolke forskellige typer amerikanske medietekster ved at identificere og diskutere postmoderne træk og tematikker.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 14 - Shakespeare (Exam)

INDHOLD:

- "The Renaissance" fra A Short History of Literatures in English (Barkholt og Jepsen) s. 10-22

- "Sonnet" fra A Glossary of Literary terms (M.H. Abrams, 199)

- Sonnet 130 - My Mistress' Eyes (William Shakespeare)

"Verse or Prose" fra Romeo and Juliet by Shakespeare (Clausen og Kaalund, 2017) s. 38-41

- Romeo and Juliet - Act I + Act II scene one (William Shakespeare, 1597)

- Video SparkNotes: Shakespeare's Romeo and Juliet summary: https://www.youtube.com/watch?v=dRrvQ1vZxcg

- Romeo + Juliet (film instrueret af Baz Luhrman, 1996)

- Shakespeare foredrag v. Jesper Trier Gissel


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- At stifte bekendtskab med Old English, Middle English og Early Modern English, som forgængere til Modern English.
  
- At kunne genkende og forklare karakteristiske træk ved Shakespeares sprog (Early Modern English)

- At opnå kendskab til the the Renaissance som historisk og litterær periode og at kunne sætte den i kontrast til the Middle Ages, fx individualitet overfor slægt, og kvinden som et aktivt seksuelt væsen overfor kvinden som guddommelig og uopnåelig.

- At anvende den ideologikritiske metode, hvor Shakespeares tekster analyseres og fortolkes med afsæt i deres periodiske kontekst.

- At kunne forklare, hvad der kendetegner en sonnet, samt forskellen på Petrarchan Sonnets (Italian sonnets) og Shakespearean sonnets (English sonnets) i både struktur og indhold.

- At kunne redegøre for handlingen i "Romeo and Juliet" i store træk, samt at kunne analysere og fortolke skuepillets tematikker. Særligt fokus har været lagt på Act II scene one (the balcony scene).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 15 - Hemingway (Exam)

Forløbet tematiserer Ernest Hemingway (1899-1961) og hans forfatterskab.

Tekster:

- Hemingway's Unbelievable Real-Life Story: https://www.youtube.com/watch?v=d-4COmFp064

- Hemingway's writing style - lærerproduceret OneNote-side baseret på følgende kilder:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=218
https://writersinitiative.com/creative-writing/ernest-hemingway-writing-style

Short stories:

'- Indian Camp (Ernest Hemingway, 1924)
- A Very Short Story (Ernest Hemingway, 1924)
- A Clean Well-Lighed Place (Ernest Hemingway, 1933)

Værkslæsning:

- The Old Man and the Sea (Ernest Hemingway, 1952)


SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:

- Six-word stories

- Hemingway's writing style: the iceberg theory, minimalism, omission, explicit vs. implicit information

- Hemingways themes: the complexities of human life, human struggles that transcend time and place, love, loss, loneliness, sacrifice, stoicism, masculinity, mm.

- Værkslæsning af "The Old Man and the Sea" med fokus på characterisation og den gamle mands positive glass-half-full syn på verden, hans forhold til naturen, og romanens religiøse symbolik.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer