Holdet 22 FRB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Britt Borchert-Jørgensen, Christina Sandal Wagner
Hold 22 FRB (1g FRB, 2g FRB, 3g FRB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderbog Bonjour Lyon
Titel 2 Francophonie
Titel 3 La cuisine
Titel 4 Les Jeunes
Titel 5 Contes de fées
Titel 6 La Francophonie - Les Antilles
Titel 7 La bonne vie en France
Titel 8 La guerre (deuxième guerre mondiale)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderbog Bonjour Lyon

Vi har siden skoleårets start fulgt grundbogen "Bonjour Lyon" der giver et godt indblik i den franske kultur da vi følger danske Lea der er på udvekslingsophold i Lyon. Sideløbende lærer vi om de grammatiske regler og øver udtale og ordforråd.

Vi nåede til afsnit 18 (s.167).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Francophonie

EKSAMENSEMNE (SAMMEN MED FRANCOPHONIE LES ANTILLES)
Kort forløb om frankofone lande. Der startes med en generel introduktion, hvorefter fokus indsnævres til Afrika, med fokus på Congo, og Belgien, samt deres indbyrdes forhold.


Indhold:

TV5Monde, "Francophonie" web: https://apprendre.tv5monde.com/fr/exercice/3249?id_serie=14348&nom_serie=nous_nous_informons_en_francais&niveau=a1_debutant&exercice=1


Hergé, "Tintin au Congo" Casterman, cop. 1970 (uddrag)

"Tintin au Congo n'est pas raciste" Le Parisien 2012 web: https://www.leparisien.fr/societe/tintin-au-congo-n-est-pas-raciste-05-12-2012-2382071.php'

"RD Congo : à Kinshasa, le roi des Belges entame une visite très symbolique" France24, 2022 web: https://www.france24.com/fr/afrique/20220607-rd-congo-%C3%A0-kinshasa-le-roi-des-belges-entame-une-visite-tr%C3%A8s-symbolique 



Film: 

Standaert "Hop" 2002 



Sange og videoklip: 

Taha "Je suis Africain" 2019 fra: https://enseigner.tv5monde.com/fiches  pedagogiques-fle/je-suis-africain 

Armand "La minute Belge - Non, peut-être" 2017  web: https://www.youtube.com/watch?v=tYFVDSbdEY0&t=4s 

Armand "La minute Belge - Ouille-ouille" 2018 web: https://www.youtube.com/watch?v=Q 7DWYxWKXw 

Hjemmeside: http://uis.unesco.org/fr/home


Supplerende materiale i form af billeder, powerpoints, øvelsesark osv.



18 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 05-09-2023
Ouille 22-09-2023
Frankofoni 27-10-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 La cuisine

EKSAMENSEMNE
Forløb om mad og madkultur, herunder også hvordan mad kan påvirke os, f.eks. ved at fremkalder minder, og have betydning for en fælles identitet. Der arbejdes også med et historisk perspektiv og forskellen på mad og gastronomi.


Indhold:

Babon "Podcast en français. La cuisine en France"
https://www.francaisavecpierre.com/podcast-en-francais-la-cuisine-en-france/

"Salade Orientale" http://www.manger-leger.fr/recette-salade-orientale-93.html

Proust "À La Recherche du Temps Perdu : Du côté de chez Swann" 1913
(uddrag)

Barbery "Une Gourmandise" Éditions de la Loupe, 2008 (Uddrag)

"Le Wagon Culinaire" fra Weibrecht, "Quelle Histoire" 1995

"CUISINE FRANÇAISE" https://www.leboulangerparisien.com/la-cuisine-francaise/

"Cuisine versus gastronomie" https://www.cestmoilechef.fr/cuisine-traditionnelle-ou gastronomie-francaise-quelles-sont-les-differences/


Videoklip:

"Les Français à table" 2020 https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques fle/les-francais-table


Hjemmeside:

https://www.bocusedor.com/fr

Supplerende materiale i form af billeder, powerpoints, øvelsesmateriale osv.


20 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4 04-12-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Les Jeunes

Kort forløb om unge, med fokus på både fordele og udfordringer ved at være ung.

Indhold:
Félix Macherez: « Dans la chambre des jeunes Français qui vivent toujours chez leurs parents » Vice.com, 2016 (uddrag) https://www.vice.com/fr/article/bnqejv/les- francais-qui-vivent-toujours-chez-leurs-parents


Libert, "Campus Market aide les étudiants en galère de meubles" 2018, https://www.20minutes.fr/lille/2280663-20180530-lille-campus-market-aide-etudiants- galere-meubles fra Eksamensopgave d. 8 december 2021


«Je suis bien avec les ados de toutes les cultures », pp. 43-44 in Bering, Mette og Mimi Sørensen: Paroles francophones (Gyldendal 2015)

Sang: Louane: Jeune (2015) https://www.youtube.com/watch?v=I_dbhHU1CGA

kortfilm: Zrehen, Uriel Jauoen, "Petit cœur" (2013) https://www.youtube.com/watch?v=9Ik_g4nKKDc

Film:
Dahan, "La Möme" 2007

Videoklip:
Macron, Emmanuel : Vœux 2018 à la jeunesse https://www.youtube.com/watch?v=Lr1pTIqQdS4

19 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Contes de fées

Forløbet skal introducere eleverne til eventyrgenren, lære dem at analysere eventyr og diskutere relevansen af eventyr idag. Der er desuden fokus på mundtlighed.

Materiale:
"Blanche Neige" fra: Kolstrup, "Franske børn fortæller eventyr" 1982
"Les trois petits cochons" fra: Kolstrup, "Franske børn fortæller eventyr" 1982

"Le petit chaperon rouge" fra Perrault "Contes" Hachette Livre, 2011

"Le chat botté" fra Perrault "Contes" Hachette Livre, 2011

Dutourd "La petite chaperon vetûe en rouge" fra Christoffersen, Nina
Mohr, Birte Dahlgreen: Il était une fois, Systime 1983

"Contes de fées : pourquoi ils sont si importants pour les enfants" web: https://actu.fr/lifestyle/contes-de-fees-pourquoi-ils-sont-si-importants-pour-les-enfants_57449701.html

"Tout conte fait" web: https://www.youtube.com/watch?v=376jkOdeBRk


24 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 La Francophonie - Les Antilles

EKSAMENSEMNE - Dette forløb er en tilføjelse til forløbet eleverne havde om francophonie i 2.g.
Fokus på Guadeloupe og Martinique DOM-TOM


Studieplan:
La francophonie giver eleverne et indblik i historien om og det daglige liv i Frankrigs oversøiske departementer. Fokus er på Les Antilles, herunder særligt La Guadeloupe. Undervisningen har taget udgangspunkt i bogen
La Guadeloupe - un chapitre exotique af Mette Bering og Mimi Sørensen.
Eleverne har også arbejdet kort med fransktalende afrikanske lande, herunder særligt La republique Centafricaine. I den forbindelse havde vi besøg af en fodboldspillere der oprindeligt kommer derfra. Han holdte et oplæg på fransk om livet i sit hjemland, vejen til DK og de forskelle der er mellem DK og den Centralafrikanske republik. Eleverne skulle alle stille mindst ét spørgsmål til oplægsholderen.  

I forbindelse med dette forløb har eleverne også arbejdet med FNs verdensmål.

Kernestof:
"La créolité" s.34-35 i La Guadeloupe - un chapitre exotique af Mette Bering og Mimi Sørensen

"La cuisine c'est vraiment quelque chose qui me soulage" s.53-55 i La Guadeloupe - un chapitre exotique af Mette Bering og Mimi Sørensen

Film: Monsieur Chocolat af Roschdy (2016).

Supplerende stof:
La Guadeloupe - un chapitre exotique af Mette Bering og Mimi Sørensen s.5-22 + s.26-38 + s.49-67   
Den store danske "Den centralafrikanske republik"

Tekst/side med opgaver DROM-COMS (TICs en FLE: Découverte des Outre-mer français)


Forskellig musik fra regionen: Jocelyne Labylle, Cheela - LAISSE PARLER LES GENS (feat. Jacob Desvarieux, Passi)  (Clip Officiel)
Gwo-ka

Musik fra La Réunion på creolsk « Ici la Réunion »  Melanz Nayson
https://www.youtube.com/watch?v=6SadOY4sUOo


Kompetencer/formål:
Interkulturel kompetence

21 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La bonne vie en France

Forløbet "La cuisine" som eleverne havde i 2.g er et tillæg til dette forløb, der inddrager perspektiver fra alle dele af "det gode liv". I 3.g er der derfor læst op på emnerne la musique og les films (og et par tekster om mad- og vinkultur)

« Les marchés en France » fra Franskportalen
« Interview avec Victoire » s.41-42 i « Paroles françaises » af Mette Bering og Mimi Sørensen
« Comment bien connaître un français ? » s.55 i « Paroles françaises » af Mette Bering og Mimi Sørensen

Paroles françaises af Mette Bering et Mimi Sørensen, afsnit : « La bonne vie ? » s.37-40, s.43-45.
À toi la parole s.30-33, s.44-47, s.80-83.
Tekst om champagne produktion fra hjemmesiden https://agriculture.gouv.fr/le-champagne-secrets-de-fabrication
La cuisine, histoire, la vie quotidienne, la géographie/les régions

www.regions-departements-france.fr

Français avec Pierre video et film https://www.francaisavecpierre.com/regionalismes-en-francais/

Baudelaire digt : Le vin

Spil om Frankrig og det franske sprog

Tekster fra Franskportalen.dk :
Les traditions et coutumes
Les habitudes alimentaires
Les Marches en France

Sange : Chevaliers de la table ronde, Indila, Noroy, Véronique Sanson, Gims


30 ns

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 La guerre (deuxième guerre mondiale)

EKSAMENSEMNE
Forløbet omhandler de franske forhold under 2. Verdenskrig, set ud fra forskellig litteratur/medier. Eleverne startede med en introduktion på dansk og fransk, hvor vi fik et overblik over krigens opstart og forløb samt studerede kort, så de kunne se hvor vi var henne i Frankrig. Kortet blev konsulteret flere gange i forløbet, så eleverne kunne følge med i Arlettes rejse i Témoignages, som vi har taget udgangspunkt i. Udover at arbejde med Arlettes historie, har vi også læst dele af manuskriptet og set filmen "Au revoir les enfants" af Louis Malle. Til slut læste vi et kort stykke af Régine Deforges "La bicyclette bleue".


Kernestof:
Témoignages - Les rafles et l'histoire d'Arlette, systime 2024 (ibog) eleverne har læst hele bogen pånær et par enkelte kapitler.

Au revoir les enfants af Louis Malle
Film + film manuskript

Supplerende stof
Deforges, Régine: La bicyclette bleue 1981 éditions Ramsay
Skak, Annemarie: Gloser og resumeer til Regine Deforges La bicyclette bleue

40ns
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27,53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer