Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Britt Borchert-Jørgensen, Christina Sandal Wagner
|
Hold
|
22 FRB (1g FRB, 2g FRB, 3g FRB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderbog Bonjour Lyon
Vi har siden skoleårets start fulgt grundbogen "Bonjour Lyon" der giver et godt indblik i den franske kultur da vi følger danske Lea der er på udvekslingsophold i Lyon. Sideløbende lærer vi om de grammatiske regler og øver udtale og ordforråd.
Vi nåede til afsnit 18 (s.167).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Francophonie
EKSAMENSEMNE (SAMMEN MED FRANCOPHONIE LES ANTILLES)
Kort forløb om frankofone lande. Der startes med en generel introduktion, hvorefter fokus indsnævres til Afrika, med fokus på Congo, og Belgien, samt deres indbyrdes forhold.
Indhold:
TV5Monde, "Francophonie" web: https://apprendre.tv5monde.com/fr/exercice/3249?id_serie=14348&nom_serie=nous_nous_informons_en_francais&niveau=a1_debutant&exercice=1
Hergé, "Tintin au Congo" Casterman, cop. 1970 (uddrag)
"Tintin au Congo n'est pas raciste" Le Parisien 2012 web: https://www.leparisien.fr/societe/tintin-au-congo-n-est-pas-raciste-05-12-2012-2382071.php'
"RD Congo : à Kinshasa, le roi des Belges entame une visite très symbolique" France24, 2022 web: https://www.france24.com/fr/afrique/20220607-rd-congo-%C3%A0-kinshasa-le-roi-des-belges-entame-une-visite-tr%C3%A8s-symbolique
Film:
Standaert "Hop" 2002
Sange og videoklip:
Taha "Je suis Africain" 2019 fra: https://enseigner.tv5monde.com/fiches pedagogiques-fle/je-suis-africain
Armand "La minute Belge - Non, peut-être" 2017 web: https://www.youtube.com/watch?v=tYFVDSbdEY0&t=4s
Armand "La minute Belge - Ouille-ouille" 2018 web: https://www.youtube.com/watch?v=Q 7DWYxWKXw
Hjemmeside: http://uis.unesco.org/fr/home
Supplerende materiale i form af billeder, powerpoints, øvelsesark osv.
18 ns
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
05-09-2023
|
Ouille
|
22-09-2023
|
Frankofoni
|
27-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
La cuisine
EKSAMENSEMNE
Forløb om mad og madkultur, herunder også hvordan mad kan påvirke os, f.eks. ved at fremkalder minder, og have betydning for en fælles identitet. Der arbejdes også med et historisk perspektiv og forskellen på mad og gastronomi.
Indhold:
Babon "Podcast en français. La cuisine en France"
https://www.francaisavecpierre.com/podcast-en-francais-la-cuisine-en-france/
"Salade Orientale" http://www.manger-leger.fr/recette-salade-orientale-93.html
Proust "À La Recherche du Temps Perdu : Du côté de chez Swann" 1913
(uddrag)
Barbery "Une Gourmandise" Éditions de la Loupe, 2008 (Uddrag)
"Le Wagon Culinaire" fra Weibrecht, "Quelle Histoire" 1995
"CUISINE FRANÇAISE" https://www.leboulangerparisien.com/la-cuisine-francaise/
"Cuisine versus gastronomie" https://www.cestmoilechef.fr/cuisine-traditionnelle-ou gastronomie-francaise-quelles-sont-les-differences/
Videoklip:
"Les Français à table" 2020 https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques fle/les-francais-table
Hjemmeside:
https://www.bocusedor.com/fr
Supplerende materiale i form af billeder, powerpoints, øvelsesmateriale osv.
20 ns
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4
|
04-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Les Jeunes
Kort forløb om unge, med fokus på både fordele og udfordringer ved at være ung.
Indhold:
Félix Macherez: « Dans la chambre des jeunes Français qui vivent toujours chez leurs parents » Vice.com, 2016 (uddrag) https://www.vice.com/fr/article/bnqejv/les- francais-qui-vivent-toujours-chez-leurs-parents
Libert, "Campus Market aide les étudiants en galère de meubles" 2018, https://www.20minutes.fr/lille/2280663-20180530-lille-campus-market-aide-etudiants- galere-meubles fra Eksamensopgave d. 8 december 2021
«Je suis bien avec les ados de toutes les cultures », pp. 43-44 in Bering, Mette og Mimi Sørensen: Paroles francophones (Gyldendal 2015)
Sang: Louane: Jeune (2015) https://www.youtube.com/watch?v=I_dbhHU1CGA
kortfilm: Zrehen, Uriel Jauoen, "Petit cœur" (2013) https://www.youtube.com/watch?v=9Ik_g4nKKDc
Film:
Dahan, "La Möme" 2007
Videoklip:
Macron, Emmanuel : Vœux 2018 à la jeunesse https://www.youtube.com/watch?v=Lr1pTIqQdS4
19 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Contes de fées
Forløbet skal introducere eleverne til eventyrgenren, lære dem at analysere eventyr og diskutere relevansen af eventyr idag. Der er desuden fokus på mundtlighed.
Materiale:
"Blanche Neige" fra: Kolstrup, "Franske børn fortæller eventyr" 1982
"Les trois petits cochons" fra: Kolstrup, "Franske børn fortæller eventyr" 1982
"Le petit chaperon rouge" fra Perrault "Contes" Hachette Livre, 2011
"Le chat botté" fra Perrault "Contes" Hachette Livre, 2011
Dutourd "La petite chaperon vetûe en rouge" fra Christoffersen, Nina
Mohr, Birte Dahlgreen: Il était une fois, Systime 1983
"Contes de fées : pourquoi ils sont si importants pour les enfants" web: https://actu.fr/lifestyle/contes-de-fees-pourquoi-ils-sont-si-importants-pour-les-enfants_57449701.html
"Tout conte fait" web: https://www.youtube.com/watch?v=376jkOdeBRk
24 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
La Francophonie - Les Antilles
EKSAMENSEMNE - Dette forløb er en tilføjelse til forløbet eleverne havde om francophonie i 2.g.
Fokus på Guadeloupe og Martinique DOM-TOM
Studieplan:
La francophonie giver eleverne et indblik i historien om og det daglige liv i Frankrigs oversøiske departementer. Fokus er på Les Antilles, herunder særligt La Guadeloupe. Undervisningen har taget udgangspunkt i bogen
La Guadeloupe - un chapitre exotique af Mette Bering og Mimi Sørensen.
Eleverne har også arbejdet kort med fransktalende afrikanske lande, herunder særligt La republique Centafricaine. I den forbindelse havde vi besøg af en fodboldspillere der oprindeligt kommer derfra. Han holdte et oplæg på fransk om livet i sit hjemland, vejen til DK og de forskelle der er mellem DK og den Centralafrikanske republik. Eleverne skulle alle stille mindst ét spørgsmål til oplægsholderen.
I forbindelse med dette forløb har eleverne også arbejdet med FNs verdensmål.
Kernestof:
"La créolité" s.34-35 i La Guadeloupe - un chapitre exotique af Mette Bering og Mimi Sørensen
"La cuisine c'est vraiment quelque chose qui me soulage" s.53-55 i La Guadeloupe - un chapitre exotique af Mette Bering og Mimi Sørensen
Film: Monsieur Chocolat af Roschdy (2016).
Supplerende stof:
La Guadeloupe - un chapitre exotique af Mette Bering og Mimi Sørensen s.5-22 + s.26-38 + s.49-67
Den store danske "Den centralafrikanske republik"
Tekst/side med opgaver DROM-COMS (TICs en FLE: Découverte des Outre-mer français)
Forskellig musik fra regionen: Jocelyne Labylle, Cheela - LAISSE PARLER LES GENS (feat. Jacob Desvarieux, Passi) (Clip Officiel)
Gwo-ka
Musik fra La Réunion på creolsk « Ici la Réunion » Melanz Nayson
https://www.youtube.com/watch?v=6SadOY4sUOo
Kompetencer/formål:
Interkulturel kompetence
21 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La bonne vie en France
Forløbet "La cuisine" som eleverne havde i 2.g er et tillæg til dette forløb, der inddrager perspektiver fra alle dele af "det gode liv". I 3.g er der derfor læst op på emnerne la musique og les films (og et par tekster om mad- og vinkultur)
« Les marchés en France » fra Franskportalen
« Interview avec Victoire » s.41-42 i « Paroles françaises » af Mette Bering og Mimi Sørensen
« Comment bien connaître un français ? » s.55 i « Paroles françaises » af Mette Bering og Mimi Sørensen
Paroles françaises af Mette Bering et Mimi Sørensen, afsnit : « La bonne vie ? » s.37-40, s.43-45.
À toi la parole s.30-33, s.44-47, s.80-83.
Tekst om champagne produktion fra hjemmesiden https://agriculture.gouv.fr/le-champagne-secrets-de-fabrication
La cuisine, histoire, la vie quotidienne, la géographie/les régions
www.regions-departements-france.fr
Français avec Pierre video et film https://www.francaisavecpierre.com/regionalismes-en-francais/
Baudelaire digt : Le vin
Spil om Frankrig og det franske sprog
Tekster fra Franskportalen.dk :
Les traditions et coutumes
Les habitudes alimentaires
Les Marches en France
Sange : Chevaliers de la table ronde, Indila, Noroy, Véronique Sanson, Gims
30 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
La guerre (deuxième guerre mondiale)
EKSAMENSEMNE
Forløbet omhandler de franske forhold under 2. Verdenskrig, set ud fra forskellig litteratur/medier. Eleverne startede med en introduktion på dansk og fransk, hvor vi fik et overblik over krigens opstart og forløb samt studerede kort, så de kunne se hvor vi var henne i Frankrig. Kortet blev konsulteret flere gange i forløbet, så eleverne kunne følge med i Arlettes rejse i Témoignages, som vi har taget udgangspunkt i. Udover at arbejde med Arlettes historie, har vi også læst dele af manuskriptet og set filmen "Au revoir les enfants" af Louis Malle. Til slut læste vi et kort stykke af Régine Deforges "La bicyclette bleue".
Kernestof:
Témoignages - Les rafles et l'histoire d'Arlette, systime 2024 (ibog) eleverne har læst hele bogen pånær et par enkelte kapitler.
Au revoir les enfants af Louis Malle
Film + film manuskript
Supplerende stof
Deforges, Régine: La bicyclette bleue 1981 éditions Ramsay
Skak, Annemarie: Gloser og resumeer til Regine Deforges La bicyclette bleue
40ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
27,53 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52878328534",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52878328534",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52878328534"
}