Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Birgitte Herløv Madsen
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Vikinger
Information 7/3 2013 "Vikingerne kommer"
HBO "Vikings" s1 e1-2
Nationalmuseet "Vinkler på vikingetiden" s. 15-21, 25-26, 29-38, 38-43, 83-90
Adam af Bremen om kirkelige forhold i Danmark ca 1075
Alcuins brev til Higbald, biskop af Lindisfarne, 793
Ahmead-al-tartushi "Beretning om Hedeby" ca 950
Ibn Fadlan om vikingernes skikke ca 922
Middelton korset
Danelagen-traktaten oversat af Jørgen Bjerrum 1961
= 38 s.
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vikinger
|
12-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Danmark. Moderne gennembrud. DHO
Frederiksen, Peter m.fl: "Grundbog til Danmarkshistorien" Systime (2012) side 123-138, 144-147, 153- 159, 173- 176.
Mørch, Søren: "Danmarkshistorie 1880- 1960" Gyldendal (1984) side 13-19, 57-65, 104-106
Hyldtoft, Ole: "Det industrielle Danmark 1840- 1914" Systime (1981) side 154-167, 200-209.
dr.dk "Historien om Danmark" s:1, E:9
Besøg på Danmarks Forsorgsmuseum, Svendborg
= 75 sider
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Middelalder
Frederiksen, Peter m.fl: "Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund" Systime (2013) side 111-125, 140-143 og 156-158
Mogens Carstensen "Middelalderliv" Gyldendal (1999) side 21-25, 122-125 og 137-143
dr.tv "Historien om Danmark" S1:E3
= 58s
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Slaveriet og den amerikanske borgerkrig
Hemmersham m.fl: "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig" Gyldendal (2000) side 9-20, 33-35, 40-41, 50-56 , 65-74
Steve McQueen: "12 Years A Slave" (2013)
= 48 sider
globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Den danske revolution
Danmarks Radio "Historien om Danmark" S1, E8 (2017)
Olaf Søndberg "Den danske revolution 1830-1866" s. 12-33, 38-55, 61-68 + kilde 14, 15, 16, 18, 21, 23, 25, 26, 27.
HC Lundbye "En dansk kyst"
= 70 sider
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tysklands historie
Bryld, Carl-Johan "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv" Systime (2010) side 31-51, 81-85, 89-110, 121-131.
Nazistpartiets program 1920 Karl Christian Lammers: NSDAP i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 1. januar 2020 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=133292
Video: Hitler på partidagen 1934 https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=342&L=436
Video: Leni Riefenstalhl: Triumph des Willens, 1935 https://www.youtube.com/watch?v=GHs2coAzLJ8
Dokumentar om Leni Riefenstahl:
https://www.youtube.com/watch?v=xjgYS8uXwFk
Kritik af ”fører-kulten”
https://www.information.dk/2005/03/hitler-bestak-folket
Torben Smith "Nazizme og nynazisme" Munksgaard. Kilde 43 og 44
Daniel J. Goldhagen "Hitler's Willing Executioners. Ordinary Germans and the Holocaust" (USA, 1996), s. 6
Christopher R. Brownings "Ordinary Men. Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland" (New York, 1998, 1. udgave 1992), s. 188-189
Krakket på Wall Street https://www.youtube.com/watch?v=ccNilnpvbJg
Århus Universitet: Er krisen nødvendige og/eller tilstrækkelige for sammenbrud? https://www.youtube.com/watch?v=89fPD_uzZzo
= 92 sider
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Velfærdsstatens historie
Københavns Stadsarkiv: "Alma Kristine Petersens beretning" https://www.kbharkiv.dk/udforsk/undervisning/folkeskole/byliv-omkring-1900/kilder-til-byliv-omkring-1900/alma-kristine-petersen
Augusta Eriksens beretning om Kanslergadeforliget. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/augusta-erichsens-beretning-om-kanslergadeforliget/
Socialdemokratiet (1945) "Fremtidens Danmark" https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fremtidens-danmark-socialdemokratiets-valgprogram-1945/
Billeder af byudvikling:
"Parcelhus, Bo Bedre 1.3.1969"
"Rækkehuse i Bækkevang, Lyngby 1952-54"
"5-fingerplan, København, 1947"
"Højhusbyggeri, Arbejderen.dk"
"Folks hjem" fra Den Gamle By, Århus
Arbejdermuseet (1984) "Tekster om arbejderfamilien - 1950'erne" Gustav Christensens beretning
"Boliger fordelt efter husets art" http://denstoredanske.dk/Danmarkshistorien/Landet_blev_by/På_Vestens_vilkår/Boligen
"Farlig ungdom" Filmplakat fra 1953
Gallup 1960 "Har ungdommen for løse tøjler?"
Bo Bojesen satiretegning "Bare 16 år" Politiken 22.8.1962
Faktalink.dk: "Ungdomsoprøret 1968" https://faktalink.dk/ungdomsoproret-1968
Rasmussen, Søren Hein "Ungdomsoprør og kulturliv i 1960'erne" (2009)
"Myten om '68" Information 12.11.2004
Kilder til belysning af kvindebevægelsen:
http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=22689&sid=kvind
http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=22699&sid=kvind
Pat Mainardi: "Opvaskens politik". KAMP, 197?
Drude Dahlerup: "Rødstrømperne". Bind 1, 1998, s. 170 + note 17 s. 246
"Vi opførte os som høns" Ekstra Bladet 12.5.1970
"Vi er en hær af undertrykte". Qak. Mak 6, juli 1970 s. 37
http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=22699&sid=kvind
"Nu har vi ventet længe nok" Valgplakat fra Fremskridtspartiet 1973
= 70
globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Den kolde krig
Bryld,Carl-Johan: "Verden efter 1914- i dansk perspektiv" Systime (2010): s149-163, 165-178, 204-214, 275-294
Frederiksen, Peter "Vietnam fra drage til tiger" Systime (2003) side 16-17, 94-99, 134-135.
Roger Donaldson "13 Days" (2001)
Gero von Boehm (ZDF) "Eine nacht im November" (ZDF 10/11-2009)
= 85 sider
Faglige mål og kernestof:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52883042047",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52883042047",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52883042047"
}