Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Birgitte Herløv Madsen
Hold 2022 HI/a (1a HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Oldtid - Egypten
Titel 2 Vikinger
Titel 3 Danmark. Moderne gennembrud. DHO
Titel 4 Middelalder
Titel 5 Slaveriet og den amerikanske borgerkrig
Titel 6 Den danske revolution
Titel 7 Tysklands historie
Titel 8 Velfærdsstatens historie
Titel 9 Den kolde krig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Oldtid - Egypten

Frederiksen "Grundbog til verdens historie -1750" s. 15-23, 43-50, 75-80
https://denstoredanske.lex.dk/Egypten_i_oldtiden
Bo Dahl Hermansen "Handel og økonomi i oldtidens Egypten" https://denstoredanske.lex.dk/Egypten_i_oldtiden_-_handel_og_%C3%B8konomi
Kim Ryholt "Egypten i oldtiden - samfundsforhold" https://denstoredanske.lex.dk/Egypten_i_oldtiden_(Samfundsforhold)
Paul John Frandsen "Egypten i oldtiden - sprog" https://denstoredanske.lex.dk/Egypten_i_oldtiden_-_sprog
Kim Ryholt "Egypten i oldtiden - skrift" https://denstoredanske.lex.dk/Egypten_i_oldtiden_-_skrift
Jørgen Podeman Sørensen "Egypten i oldtiden - religion" https://denstoredanske.lex.dk/Egypten_i_oldtiden_-_religion

=31s

Faglige mål og kernestof:
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
historiefaglige teorier og metoder.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oldtidens Egypten 20-12-2022
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vikinger

Information 7/3 2013 "Vikingerne kommer"
HBO "Vikings" s1 e1-2
Nationalmuseet "Vinkler på vikingetiden" s. 15-21, 25-26, 29-38, 38-43, 83-90
Adam af Bremen om kirkelige forhold i Danmark ca 1075
Alcuins brev til Higbald, biskop af Lindisfarne, 793
Ahmead-al-tartushi "Beretning om Hedeby" ca 950
Ibn Fadlan om vikingernes skikke ca 922
Middelton korset
Danelagen-traktaten oversat af Jørgen Bjerrum 1961
= 38 s.

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vikinger 12-02-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmark. Moderne gennembrud. DHO

Frederiksen, Peter m.fl: "Grundbog til Danmarkshistorien" Systime (2012) side 123-138, 144-147, 153- 159, 173- 176.

Mørch, Søren: "Danmarkshistorie 1880- 1960" Gyldendal (1984) side 13-19, 57-65, 104-106

Hyldtoft, Ole: "Det industrielle Danmark 1840- 1914" Systime (1981) side 154-167, 200-209.
dr.dk "Historien om Danmark" s:1, E:9

Besøg på Danmarks Forsorgsmuseum, Svendborg
= 75 sider

forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Middelalder

Frederiksen, Peter m.fl: "Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund" Systime (2013) side 111-125, 140-143 og 156-158

Mogens Carstensen "Middelalderliv" Gyldendal (1999) side 21-25, 122-125 og 137-143
dr.tv "Historien om Danmark" S1:E3



= 58s

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Slaveriet og den amerikanske borgerkrig

Hemmersham m.fl: "Slaveriet og den amerikanske borgerkrig" Gyldendal (2000) side 9-20, 33-35, 40-41, 50-56 , 65-74

Steve McQueen: "12 Years A Slave" (2013)
= 48 sider

globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den danske revolution

Danmarks Radio "Historien om Danmark" S1, E8 (2017)
Olaf Søndberg "Den danske revolution 1830-1866" s. 12-33, 38-55, 61-68 + kilde 14, 15, 16,  18, 21, 23, 25, 26, 27.
HC Lundbye "En dansk kyst"

= 70 sider

̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tysklands historie

Bryld, Carl-Johan "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv" Systime (2010) side 31-51, 81-85, 89-110, 121-131.

Nazistpartiets program 1920 Karl Christian Lammers: NSDAP i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 1. januar 2020 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=133292

Video: Hitler på partidagen 1934 https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=342&L=436
Video: Leni Riefenstalhl: Triumph des Willens, 1935 https://www.youtube.com/watch?v=GHs2coAzLJ8  

Dokumentar om Leni Riefenstahl:
https://www.youtube.com/watch?v=xjgYS8uXwFk

Kritik af ”fører-kulten”
https://www.information.dk/2005/03/hitler-bestak-folket

Torben Smith "Nazizme og nynazisme" Munksgaard. Kilde 43 og 44

Daniel J. Goldhagen "Hitler's Willing Executioners. Ordinary Germans and the Holocaust" (USA, 1996), s. 6

Christopher R. Brownings "Ordinary Men. Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland" (New York, 1998, 1. udgave 1992), s. 188-189

Krakket på Wall Street https://www.youtube.com/watch?v=ccNilnpvbJg

Århus Universitet: Er krisen nødvendige og/eller tilstrækkelige for sammenbrud? https://www.youtube.com/watch?v=89fPD_uzZzo  


= 92 sider

̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Velfærdsstatens historie



Københavns Stadsarkiv: "Alma Kristine Petersens beretning" https://www.kbharkiv.dk/udforsk/undervisning/folkeskole/byliv-omkring-1900/kilder-til-byliv-omkring-1900/alma-kristine-petersen

Augusta Eriksens beretning om Kanslergadeforliget. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/augusta-erichsens-beretning-om-kanslergadeforliget/

Socialdemokratiet (1945) "Fremtidens Danmark" https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fremtidens-danmark-socialdemokratiets-valgprogram-1945/

Billeder af byudvikling:
"Parcelhus, Bo Bedre 1.3.1969"
"Rækkehuse i Bækkevang, Lyngby 1952-54"
"5-fingerplan, København, 1947"
"Højhusbyggeri, Arbejderen.dk"
"Folks hjem" fra Den Gamle By, Århus

Arbejdermuseet (1984) "Tekster om arbejderfamilien - 1950'erne" Gustav Christensens beretning

"Boliger fordelt efter husets art" http://denstoredanske.dk/Danmarkshistorien/Landet_blev_by/På_Vestens_vilkår/Boligen  

"Farlig ungdom" Filmplakat fra 1953

Gallup 1960 "Har ungdommen for løse tøjler?"

Bo Bojesen satiretegning "Bare 16 år" Politiken 22.8.1962

Faktalink.dk: "Ungdomsoprøret 1968" https://faktalink.dk/ungdomsoproret-1968

Rasmussen, Søren Hein "Ungdomsoprør og kulturliv i 1960'erne" (2009)

"Myten om '68" Information 12.11.2004

Kilder til belysning af kvindebevægelsen:
http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=22689&sid=kvind
http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=22699&sid=kvind
Pat Mainardi: "Opvaskens politik". KAMP, 197?
Drude Dahlerup: "Rødstrømperne". Bind 1, 1998, s. 170 + note 17 s. 246
"Vi opførte os som høns" Ekstra Bladet 12.5.1970
"Vi er en hær af undertrykte". Qak. Mak 6, juli 1970 s. 37
http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=22699&sid=kvind

"Nu har vi ventet længe nok" Valgplakat fra Fremskridtspartiet 1973

= 70

globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den kolde krig

Bryld,Carl-Johan: "Verden efter 1914- i dansk perspektiv" Systime (2010): s149-163, 165-178, 204-214, 275-294

Frederiksen, Peter "Vietnam fra drage til tiger" Systime (2003) side 16-17, 94-99, 134-135.

Roger Donaldson "13 Days" (2001)

Gero von Boehm (ZDF) "Eine nacht im November" (ZDF 10/11-2009)

= 85 sider

Faglige mål og kernestof:

̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer