Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Niels Jakob Mørk Hansen
|
Hold
|
2022 HI/hq ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Romerriget
Steg, Kristian Jepsen: "På sporet af Romerriget". Lindhardt og Ringhof 2015. Side 7-17, 19-27, 29-37, 39-47, 49-54, 58-59, 61-68, 71-76, 81-86 + s. 89, 97-101 111-113. Lærebogstekst og diverse kilder.
Vist:
"Pompeji - the last day".
"Julius Cæsars vej til magten" (DR TV).
Kernestof:
Forløb før ca. 500
• Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• Historiebrug og – formidling
• Historiefaglige teorier og metoder
Samlet omfang: Ca. 70 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vikingetid og middelalder
Frederiksen: "Grundbog til Danmarkshistorien". Systime 2010. S. 27-35 + teksterne 4 og 5
Nationalmuseet: "Vinkler på Vikingetiden" s.15-21 + 25-28.
Iversen og Pedersen: "Danmarks Historie mellem erindring og glemsel". Columbus 2015. Side 28-34.
Frederiksen, P: "Vores Verdenshistorie 1". Columbus 2019. Side 119-150. Lærebogstekst og diverse kildeuddrag.
Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie". Systime 2000. Teksterne 32, 39, 40 og 41(s.138-141 + 154-157)..
Steg og Heebøl: "På sporet af middelalderen". Side ?
Vist:
"Historien om Danmark" afsnit 3.
"Pest over Europa" afsnit 1 (uddrag).
Kernestof:
Forløb mellem ca. 500-ca. 1500
• Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Historiebrug og – formidling
• Historiefaglige teorier og metoder
Samlet omfang: Ca. 80 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk-historie forløb Danmark ca. 1850-1920
Kühle, Ebbe: "Danmark Historie Samfund". Gyldendal 1994. Side 88-102, 106-109, 116-127 og 135-144.
Mørch, Søren: "Danmarks Historie 1880-1960". Gyldendal 1984. Side 13-16, 55-59, 104-106,
Søndberg, Olaf: "Den danske revolution 1830-1866". Systime 1999. Side 76-78.
Kilder fra danmarkshistorien.dk: "Christian Christensen om fattigdom 1887" og Louis Pio: "Maalet er fuldt".
Besøg på Fattiggården/Danmarks Forsorgsmuseum i Svendborg.
Vist:
"Den sorte skole" om slaget på Fælleden(DR TV).
"Historien om Danmark"(uddrag)(afsnittet 8 ind til industrialiseringen).
Video fra Danmarkshistorien.dk om Grundloven.
Forløbet med har været læst med henblik på udarbejdelse af DHO.
Fokus: Den politiske udvikling, landbrug/livet på landet, industrialisering/arbejderbevægelse, kvinders rettigheder.
Kernestof:
Forløb mellem ca. 1500-1900 og efter ca. 1900
• Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• Historiebrug og – formidling
• Historiefaglige teorier og metoder
Samlet omfang: Ca. 70 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Enevælde i Danmark og Europa
Frederiksen: "Vores verdenshistorie 2". Columbus 2019. Side 65-72.
Frederiksen m.fl.: "Grundbog til Danmarkshistorien". Systime 2008. Side 97-107 og 123-138. Teksterne 21, 22 og 30.
Kühle, E: "Danmark Historie Samfund". Gyldendal 1994. Side 81-82.
Olden-Jørgensen: "Svenskekrigene". Aarhus Universitetsforlag 2018. S. 61-70.
"Hyldestdigt til Griffenfeld". Fra: Litteraturportalen, Gyldendal.
"Kong Frederik 6.´s svar på liberale debattørers adresse"("Vi alene vide").
"Skrivelse til Kong Frederik den 7. 20. marts 1848".
Vist:
"Historien om Danmark", afsnit 7 og afsnit 8(uddrag)(DR TV).
Danmarkshistorien.dk ("Hvorfor blev enevælden ikke et despoti?")
Videoer om enevælde fra danmarkshistorien.dk
Kernestof:
Forløb mellem ca. 1500 og 1900.
• Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Politiske og sociale revolutioner
• Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• Historiebrug og – formidling
• Historiefaglige teorier og metoder
Samlet omfang: Ca. 50 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
De store revolutioner
Frederiksen, P: "Vores Verdenshistorie 2". Columbus 2019. S. 73-105.
Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie". Systime 2007. Tekst 4 og 8 (s. 33-34 og 40-41).
Vist ”Den industrielle revolution"(DR TV 2013).
Fokus på:
Revolutioner og menneskerettigheder.
Industrialisering.
Indsigt i de store forandringer der sker i verden: Politisk, teknologisk og nye tanker.
Kernestof:
Forløb mellem 1500-1900
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶- Politiske og sociale revolutioner
̶- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Samlet omfang: Ca. 40 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Første verdenskrig (herunder Imperialismen)
Frederiksen, P: "Vores Verdenshistorie 2". Columbus 2019. S. 194-203.
Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945".Systime 2007.
Side 117-130. Teksterne 32, 34, 36, 37, 38, 39, 41, 42, 43.
"Startskuddet" (Weekendavisen 27.6.2014).
"Striden om første verdenskrig er langt fra slut" (Berl. Tidende 11.11.2018).
"Krestens breve og dagbøger". Gyldendal 2012. S. 38-41.
Bundgaard Christensen, C: "Danskere på Vestfronten". Gyldendal 2018. S. 25-34.
Brugt siden www.denstorekrig.dk. Bl.a. "Breve fra fronten" og "Dilemmaspil". Videoforedrag om kildeanalyse af brev fra sønderjyde i krig.
Vist:
"Apokalypsen 1" (Menneskehedens fald) (uddrag).
"Apokalypsen 5" (Om krigens afslutning).
SDU foredrag om 1. verdenskrig ved Nils Arne Sørensen(video).
Arbejdsformer:
Vekslende mellem oplæg, gruppearbejde og små elevoplæg.
Fokuspunkter:
National identitet, imperialisme og afgørende brud i den moderne historie.
Kernestof:
Tiden efter ca. 1900.
- Politiske og sociale revolutioner
̶- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶- Historiebrug og -formidling
̶- Historiefaglige teorier og metoder.
Omfang: Ca. 60 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mellemkrigstiden
1. Økonomisk krise. udvikling af fascismen i Italien. VE1914: 81-88. Øvelse: filmmateriale - italiensk fascisme. Kilde: "Mussolini: Om den fascistiske lære". Vist: "Den italienske fascisme 1"(uddrag) (DR TV).
2. Hitlers vej til magten - bl.a. baggrund. Oversigt over udvikling i Tyskland 1870-1914 (fra HVTM). Weimar og Hitlers magtovertagelse. VE1914: 89-99. Kilde: "Nazismens fremvækst" fra Frederiksen m.fl.: "Grundbog til historie", s. 256-259.
4. Revolution i Europa. Den russiske revolution.
VE1914: 59-64.
5. USA i Mellemkrigstiden. VE1914: 110-114. Herunder https://www.youtube.com/watch?v=4F4yT0KAMyo inkl. Engelsk tekst - ”Brother, Can You Spare a Dime” (1931)
6. Danmark i Mellemkrigstiden. Påskekrisen 1920. Krise i 1930’erne. Kanslergadeforliget. VE1914: 114-118. Kilde: "Augusta Erichsen om Kanslergadeforliget" fra danmarkshistorien.dk.
Vist "Danmarks Historie" (DVD) om Kanslergadeforliget.
7. Podcast: "Hvad nu hvis... Hitler var blevet dræbt den 8. november 1939. DR Lyd. Kildelæsning: "Wannseekonferencen". Også arbejdet med billedanalyse af Hitler.
8. Eksamensøvelse:
”Roosevelt om socialloven, 1935”, ”Hvad skal jøden med et klaver”. Tegning fra ”Der Stürmer”(1930) og billede af synagogen i Berlin efter krystalnatten 9.11.1938. Statistik om, hvor mange tyskere der kendte til jødeforfølgelserne. Den jødiske historiker Daniel Goldhagen og den tyske professor Ulrich Herbert om årsagen til jødeforfølgelserne (Fra Bryld: Verden efter 1914).
Litteratur og materialer:
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. Systime, 2006-2007. (VE1914).
Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie 1750-1945. Systime 2000.
Arbejdsformer:
Blandede
Fokuspunkter:
Emner: Mellemkrigstiden. kommunisme, den russiske revolution, nazisme, fascisme, Hitlers vej til magten
Kernestof:
- Ideologiernes kamp. Konflikter.
- Velfærdsstaten.
- National identitet
Faglige mål:
- Dokumentere centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie.
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
- Forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår
Antal lektioner: 10
Omfang: ca. 60 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Besættelsestiden
Sørensen, Jakob: "Modstandsbevægelsen". Systime 2019. Siderne 9-19, 23-35, 37-45, 51-57, 65-75, 77-85, 91-104, 107-114, 122-127, 136-142, 147-150 og 179-183.
"Fem forbandede år - med nuancer"(Weekendavisen 05.08.88).
"Gustav fortæller". Fyens Stiftstidende 25.12.2017.
Kilder:
"Wannseekonferencen" (fra Bryld: "Verden efter 1914", 2006).
"Oprop"
"Staunings udtalelse ved samlingsregeringens dannelse 8. juli 1940".
"Erik Scavenius ved sin tiltræden som udenrigsminister 8 .jui 1940".
"John Christmas Møllers radiotale fra London 6. september 1942".
Vilhelms Buhls ”antisabotagetale” 2.9.1942 og Torsten Buhl: ”Min farfars tale under Besættelsen er udskældt. Men den var ansvarlig”(Kristl. Dagbl.04.09.23).
"Uddrag af tale holdt af Mogens Fog den 5. maj 1945".
"Anders Fogh Rasmussen tale den 29.8.2003".
Billeder og tekster fra Nationalmuseets samlinger.
Vist:
Film: "Hvidstengruppen"(1).
”Hvidstengruppen - de sidste vidner"(1995).
Videoer fra Nationalmuseet om sabotage.
"Historien om Danmark" afsnit 10. DR TV
Lyttet til Podcasten ”befrielsen” afsnit 1.2. (om illegale blade). EMUen.
Kernestof:
Tiden efter ca. 1900.
̶- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶̶- Historiebrug og -formidling
̶- Historiefaglige teorier og metoder.
Arbejdsformer:
Blandede. Lærerforedrag, gruppearbejde, oplæg. Tur til Odense (by og Assistens Kirkegård), for bl.a. at se på steder fra Besættelsestiden.
Samlet omfang: Ca. 100 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Den kolde krig
Bryld: "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv". Systime 2013. S. 149-180 og s. 292-304.
Ryg Olsen og Søndberg: "Grundbog til historie - fra kold krig til globalisering". Systime 2009. S. 69-82. Tekst 14,15, 17 og 18.
Andre kilder(fra "Verdenshistorien efter 1914...":
"Winston Churchills jerntæppetale, 5. marts 1946".
"Stalins svar på Churchills jerntæppetale, 14. marts 1946".
"Ronald Reagans "evil empire tale" 8.3.1983".
"Og en særlig tak til Langelandsfortet(Berl.T. 06.10.2012).
”Hed debat om dansk rolle i kold krig”(Politiken 4.11.2012).
Arbejdet skriveøvelse - med eksempler på eksamenssæt:
Billedmateriale om Berlinmuren + tabeller om befolkningstal.
”Tekst 72 Om socialistiske landes frie udvikling 5. juli 1989” i: Bryld og Haue: ”Kilder til den nye verden”. Systime 1997. ”Kan DDR reddes” i: Andersen m.fl.: ”Fokus(kernestof i historie) - Fra verdenskrig til velfærd”. Gyldendal 2008.
Podcasten: "Hvad nu hvis...? afsnit 4:5 Stanislav Petrov havde fulgt sin ordre" (uddrag) DR Lyd. Kontrafaktisk historie.
Vist:
"Danmark i den kolde krig" afsnit 1("Cubakrisen"). Uddrag af "TV Aktuelt" 3.9.1987 om de to Tysklande(DR TV/Bonanza).
klip fra Schlüterbesøg i Østberlin 1988 og Vestfyns Gymnasiums tur til Muren i 1989.
”Historien bag den kolde krig” afsnit 1(uddrag) og afsnit 2 (DRTV)
Fokus på bl.a. den kolde krigs opdeling af verden, på historiesyn og på mennesket som historieskabt og historieskabende.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde og elevoplæg.
Kernestof:
Tiden efter ca. 1900.
̶- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶̶- Historiebrug og -formidling
̶- Historiefaglige teorier og metoder.
Samlet omfang: Ca. 80 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Israel-Palæstina konflikten
Bender, J: "Palæstinaproblemet", 3.udg.. Gyldendal 1999. Side 26-34, 50-73, 86-92, s.165-71 og s. 182-186.
Wive Mortensen, H: "Israel. En stat i Mellemøsten", 2.udg.. Systime 2017. Side 17-30, 33-40, 45-53, 59-60, 69-72 og s.147-156.
Desuden diverse kort over området.
Vist:
"Historien om et land", afsnit 1 og afsnit 2(uddrag)(TV2 1996)
"Verdens brændpunkter" (DR TV)
Forløbet har været læst som forløb med fokuspunkt uden for Europa og USA.
Fokus på den historiske baggrund for konflikten samt på årsagerne til, at det er konflikt, der fortsat er aktuel, trods mange forsøg på at løse den.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde og elevoplæg.
Kernestof:
Tiden efter ca. 1900.
̶- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶̶- Historiebrug og -formidling
̶- Historiefaglige teorier og metoder.
Samlet omfang: Ca. 85 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition/kronologiforløb
Repetition/kronologiforløb.
Opsamling, repetition, kronologi - efter 3 år med historiefaget.
Samlet læsemængde for hele undervisningsforløbet 1.-3.g.:
745 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52883050529",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52883050529",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52883050529"
}