Holdet 2022 HI/my - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Brian Bech Knudsen
Hold 2022 HI/my (1my HI, 2my HI, 3my HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget med introduktion til historie
Titel 2 Middelalder og Danmarks tilblivelse
Titel 3 Dansk-Historie forløbet - Danmark ca. 1850-1920
Titel 4 Renæssance og reformation
Titel 5 Enevælde i Danmark og Europa
Titel 6 Politisk og industriel revolution
Titel 7 Imperialismen og Første Verdenskrig
Titel 8 Mellemkrigstiden
Titel 9 Den kolde krig
Titel 10 Palæstina

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget med introduktion til historie

NB: ved eksamen i historie kan flg. anvendes:
· OneNote - klassenotesbogen
· Ordbøger: Ordnet.dk, sproget.dk, Gyldendals ordbøger
· Lærebøger og egne noter

------------------------------

1. Intro. At bruge historiebøger rigtigt. Skriveøvelse: skriv din egen historie. Ting fra fortiden.

2. Romerriget: Overblik - begyndelse, slutning mm. SPOR: 6-11.

3. Romerriget - Erobring af Italien. SPOR: 12-17. Årsagsforklaring - hvorfor bliver Rom en verdensmagt?

4. Romerriget - De puniske krige. SPOR: 18-22.

5. Romerriget - Det økonomiske og politiske system. SPOR: 28-33. Kildekritisk analyse af Quintus Tullius Ciceros brev til broderen Marcus SPOR: 34-37. Klientssystemet.

6. Romerriget - enkeltpersoners betydning for historien . SPOR: 38-43. Marius, Sulla, Crassus, Pompejus, Cæsar. Læreroplæg - SPOR 48-54 Octavian/Augustus - på vej ind i kejsertiden.


7. Romerriget: Overblik over kejsertiden. Pax Romana. SPOR: 52-53, 61-66, 68 og Augustus’ efterfølgere: https://da.wikipedia.org/wiki/Romerske_kejsere


8. Romerriget: Film: Gladiator  (Ridley Scott, 2000) og kritisk vurdering af fremstilling af Romerrigets   historie.


9. Romerriget: Film: Gladiator  (Ridley Scott, 2000) og kritisk vurdering af fremstilling af Romerrigets historie (Allen Ward om Gladiator)

10. Romerriget: Film: Gladiator  (Ridley Scott, 2000) og kritisk vurdering af fremstilling af Romerrigets historie (Allen Ward om Gladiator)


11. Romerriget: Film: Gladiator  (Ridley Scott, 2000) og kritisk vurdering af fremstilling af Romerrigets historie (Allen Ward om Gladiator)


12. Romerriget: Slaverne i Romerriget. SPOR:96-101.


13. Afslutning, evaluering.





Materialer:

Steg, Kristian: På sporet af Romerriget. Lindhart og Ringhof, 2015. (SPOR)

Ward, Allen: The Movie Gladiator in Historical Perspective (anmeldelse - oversat af BK)

Internet og video:

https://www.youtube.com/watch?v=XPTAjNVvrYg

https://da.wikipedia.org/wiki/Romerske_kejsere
https://faktalink.dk/titelliste/romerriget/arven-efter-romerriget

Arbejdsformer:
Blandede arbejdsformer




Fokuspunkter:
Antikken - særligt Romerriget
Introduktion til historiefaget, kildekritikkens grundbegreber, kildekritisk analyse.
Arbejde med forskellige materialetyper

Antal lektioner:
13

Omfang: 50 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Middelalder og Danmarks tilblivelse


1. Middelalder i Europa - intro.

2. Samfundet i middelalderen - De, der arbejder, de, der kæmper og de, der beder (MID)

3. Fremstilling af middelalder. Film: Arn - tempelridderen. Analyse m. noteark. Læsning af filmanmeldelse: https://www.fyens.dk/kultur/Arn-som-krigerisk-munk/artikel/918274.

4. Fremstilling af middelalder. Film: Arn - tempelridderen. Analyse m. noteark. Læsning af filmanmeldelse: https://www.fyens.dk/kultur/Arn-som-krigerisk-munk/artikel/918274

5. Korstogene. (MID)

6. Tanker og tro i middelalderen. (MID).

7.  Intro - klimahistorie og vikinger. Herunder artikel fra dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/fn-udgiver-verdens-vigtigste-dokument-det-er-en-rapport-alle-politikere-skal


8. Vikingetid. Historien om Danmark. https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_474373  .Landsbyer og byer, kongemagt, Harald Blåtand, Vikingetogterne. GTDH: 26-37.

9. Vikingetid. Landsbyer og byer, kongemagt, Harald Blåtand, Vikingetogterne. GTDH: 26-37.

10. Vikingerne i England. Dyk ned i vikingehistorien på egen hånd -
https://danmarkshistorien.lex.dk/Vikingerne_i_England,_793-1066

11. Nordboerne i Grønland. Materiale fra BK og  https://natmus.dk/historisk-viden/verden/nordatlanten/nordboerne-i-groenland/?force=desktop

12. Historiebrug - vikingetiden i Danmark. MEG: 28-31, 38-39, 51. Analyse af erindringssted: Jelling. Inkl.:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Jellingstenene,_ca._950-965  og http://natmus.dk/museerne/kongernes-jelling/monumentomraadet/

13. Nordboerne forsvinder fra Grønland - hvorfor? materiale BK.

14. Afslutning.





Litteratur og materialer:

Frederiksen, Peter (m.fl.): Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2014. GTDH

Frederiksen, Peter: Grundbog til historie - verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. (GTH)

Iversen, Kristian og Nedergaard, Ulla: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel. Columbus 2014. (MEG)

Steg, Kristian m.fl.: På sporet af middelalderen. Praxis 2022. (MID)

Faktalink om korstogene:  http://www.faktalink.dk/titelliste/kors/korshele

https://natmus.dk/historisk-viden/verden/nordatlanten/nordboerne-i-groenland/?force=desktop

Vikinger : Historien om Danmark: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565

Arbejdsformer:
Blandede arbejdsformer

Fokuspunkter:

- Danmarks tilblivelse, vikingetiden
- Brug af historie, analyse af erindringssted
- Middelalder, middelalderliv, korstoge




Omfang: 47s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dansk-Historie forløbet - Danmark ca. 1850-1920

Ikke eksamensforløb.

1. Slutningen af 1800-tallet i en større sammenhæng. Lang linje - fra reformation og renæssance til velfærdsstaten (1500 - 1973). Hvad peger frem mod slutn. Af 1800-tallet? Hvad peger videre?? GTDH: 286-293
Uddrag af Historien om Danmark (8) - Grundloven, folket og magten: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572   (overblik over sidste halvdel af 1800-tallet i Danmark).


2. + 3.  Livet på landet - Landboreformer, husmænd, bønderne (andelsbevægelse, højskoler). HI: kildekritik. GTDH: 154-158 (bl. Den demografiske transition). Kildeanalyse: Søren Mørch: Danmarks historie 1880-1960 s. 13- 19:
I. Nommels, K.: T1 - Sundhedsforhold på landet.
II. Olsen, Frants A.:T2 - Leveforhold omkring 1890.

4. Industrialiseringen og arbejderne.  Overblik: http://denstoredanske.dk/Dansk_litteraturs_historie/Dansk_litteraturs_historie_3/1870-1920/Industrialisering_og_urbanisering . GTDH: 161-163.
Kildeanalyse af en eller flere kilder:
i. Statistik: Arbejdsstyrken på jernstøberier og maskinfabrikker 1839 - 1914 (fra Hyldtoft, Ole (m.fl.): Det industrielle Danmark, s. 165
ii. Fabriksloven af 23. maj 1873 (fra Hyldtoft, Ole (m.fl.): Det industrielle Danmark, s. 198-200.
iii. Reglement for Rubens Dampvæveri 1869 ((fra Søren Mørch: Danmarks historie 1880-1969. s. 57-59
iv. Tobaksdreng i Vejle omkring 1880 (fra Hyldtoft, Ole (m.fl.): Det industrielle Danmark, s. 204-210)
v. Billede: Edvard Larsen - Udvandrere på Larsens Plads (1890)


5. De fattige: GTDH: 155-156. Skriveøvelse: Hvad fortæller kilderne om de fattige i slutningen af 1800-tallet? (her inddrages gerne Danmarks Forsorgsmuseum i Svendborg: https://www.svendborgmuseum.dk/forsorgsmuseet). Kildemateriale: kilder:
i. Afsnit fra børnebog: Den fattige Rasmus, 1866 (fra Hyldtoft, Ole (m.fl.): Det industrielle Danmark, s. 100.
ii. Uddrag af artikler fra Socialdemokraten, 1887: Besøg på fattiganstalter. (fra Søren Mørch: Danmarks historie 1880-1969. s. 104-106.



6. Kvindefrigørelse og valgret. GTDH: 165-167. Kildesøgning på www.danmarkshistorien.dk efter kilder der kan belyse kvinders forhold i perioden. Tidens tanker og kultur. GTDH: 158n - 161øverst.
Eksempler på problemformuleringer og arbejde med egne problemformuleringer.

7. Eksempler på problemformuleringer og arbejde med egne problemformuleringer.

8. Ekskursion til Danmarks Forsorgsmuseum (28. april 2023).






Materialer:
Frederiksen, Peter m. fl.: Grundbog til Danmarkshistorien. Systime 2012. (GTDH)

Danmarkshistorien.dk - kildesøgning: www.danmarkshistorien.dk

Historien om Danmark (8) - Grundloven, folket og magten: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572

Hyltoft, Ole m.fl.: Det industrielle Danmark 1840 - 1914. Systime, 1981.

Mørch, Søren: Danmarks historie 1880-1960. Gyldendal, 1984.  s. 13- 19. Div. kildemateriale: Nommels, K.: T1 - Sundhedsforhold på landet og Olsen, Frants A.:T2 - Leveforhold omkring 1890.




Arbejdsformer:
Blandede arbejdsformer


Fokuspunkter:
Danmarkshistorie - slutningen af 1800-tallet. Diverse emner.
Historisk metode - kildekritik.

Antal lektioner: 8

Omfang: 65 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Renæssance og reformation

1. Baggrund og generelle træk ved renæssancen. Arbejde med tidslinier -  Antikken, Middelalderen, Renæssancen. Renæssancebyerne Mellem- og Norditalien. Humanismen. REN: 15-22

2. Firenze - sociale forhold. REN: 73-80. Billeder på renæssancen:  http://topdocumentaryfilms.com/medici-godfathers-renaissance/

3.  Renæssancen i Firenze. Mediciernes Firenze. REN: 38-42 og drama-doku om Mediciernes Firenze: http://topdocumentaryfilms.com/medici-godfathers-renaissance/  

4. Rollespil - Magten i Firenze.


5.Opdagelsesrejser GTH: 162 - 168n.

6. Opdagelsesrejser, Aztekerne, Kulturmøde eller sammenstød? GTH: 188 - 193 (kilde 44,45,46 - Individuel kildelæsning og analyse) og 167m - 168n.

7. Reformationen. GTH: 169-173 og film: Luther (uddrag).

8.  Reformation i DK (I). informationssøgningsøvelse - finde tre tekster om reformationen i Danmark.

9. Reformation i DK (II). Miniforedrag: Renæssancen (og reformationen) i DK.
https://www.youtube.com/watch?v=Vh2eGBtpD3I




Materialer:


Danielsen, Kim Beck og Stemann, Sanne: Renæssancen – da mennesket kom i centrum. Systime 2005. (REN).  

Frederiksen, Peter: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime 2000. (GTH)


Film:  
Luther (2004).

Medici - Godfathers of the Renaissance: http://topdocumentaryfilms.com/medici-godfathers-renaissance/ (drama-doku).

The Renaissance - the Age of Michelangelo and Leonardo da Vinci (1/2) (uddrag): https://www.youtube.com/watch?v=BmHTQsxxkPk

Renæssance og reformation I Danmark: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-renaessancen-i-danmark/


Arbejdsformer:
Blandede arbejdsformer.


Fokuspunkter:

Europæisk historie og verdenshistorie  
Renæssancen i Europa og Danmark
Reformationen
Kolonisering: kulturmøde eller sammenstød

Antal lektioner:
9

Omfang: 51 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Enevælde i Danmark og Europa

1. Europa på enevældens tid, Frankrig og England i enevældens tidsalder, merkantilismen:   GTH: 215-219 + 233-34 og 237-39, GTH: 220-225, GTH: 225-227 + 246-250.

2. Enevælden i Danmark intro, pest, svenskekrige. STU: 9, 18-25, 40-41, 44-51, 70-71. http://da.wikipedia.org/wiki/Svenskekrigene

3. Frederik d. 3.s håndfæstning (1648), enevældens indførelse (1660), enevældens samfund, økonomisk nedtur mm. og evt. udblik til enevælde i Europa: GTD-I - (ibog): p132 (kilde: Frederik d. 3s Håndfæstning), 124, 125, 126.

4. Enevælde, oplysningstid, oplyst enevælde. Hvad kendetegner enevælden i Danmark? http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/enevaelden/ , Hvad er karakteristisk for oplysningstiden i Danmark (og Europa)?

https://danmarkshistorien.lex.dk/Oplysningstiden_ca._1750-1800

Hvad forstår man ved oplyst enevælde?

NB: Modul 4 - De to links til www.danmarkshistorien.dk (overfor) virker ikke længere men materiale findes i word-filer i holdets Onenoterume (modul 4 - markeret med orange).

5. Miniforedrag - den danske enevælde -  https://www.youtube.com/watch?v=70vUaxdhBdI . Det oplyste enevælde - under hvilken konge finder vi det mest oplyste enevælde?: Læreroplæg om oplysningsfilosoffer: John Locke, Voltaire, Montesquieu, Rousseau




Litteratur:

Frederiksen, Peter: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime 2000. (GTH)
Frederiksen, Peter (m. fl.): Grundbog til Danmarkshistorien. (I-bog). Systime 2010. (GTD - I)

Hansen, Gese Friis: Som Tyrker og uchristne. Svenskerne på Langeland 1658 - 59. Langelands Museum, 2018. (STU).



http://da.wikipedia.org/wiki/Svenskekrigene

Birgit Løgstrup: miniforedrag om den danske enevælde:
https://www.youtube.com/watch?v=70vUaxdhBdI

Filmmateriale:

En kongelig affære (2012) - kort uddrag.



Arbejdsformer:

Matrixarbejde og gruppe. Oplæg ud fra skriveøvelse.



Fokuspunkter:
perioden ca. 1650-1750
– Enevælde - Europa og Danmark
– Oplysningstid
– At arbejde med kildemateriale. Kildekritisk analyse.



Antal lektioner: 6

Omfang: 55 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Politisk og industriel revolution

1. Intro. Revolutionernes epoke. Den amerikanske revolution 1776. Hvad er en
Revolution? GTH2: 15-19

2. Forløb, årsager og skylden for uafhængighedskrigen? "Historisk retssag". GTH2: 15-19 og VF1914-I: 103-105 og 429 (Resolution mod Stempelloven 1765, Te-selskabet i Boston 1773 og Uafhængighedserklæringen 1776 mm.).

3. Hvem havde skylden for uafhængighedskrigen? "Historisk retssag". Styrker og svagheder ved den nye amerikanske statsdannelse. GTH2: 15-19 og VF1914-
I: 103-105 og 429 (Resolution mod Stempelloven 1765, Te-selskabet i Boston 1773 og Uafhængighedserklæringen 1776 mm.).

4. Den franske revolution - intro. https://topdocumentaryfilms.com/french-revolution/
Dokumentar om revolutioner (uddrag): https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031210081755

5. Den franske revolution - tidslinie. Menneskerettighedserklæringen. Årsager til revolutionens udbrud. GTH2 19-24 og tekst 13: Menneskerettighedserklæringen
(GTH2: 49-50) .

6. Napoleonstiden i Europa og Danmark. Historieskrivningsprojekt - skriv 1-3
sider i historiebog for folkeskolens mindre klasser. GAD ("Napoleon"), GTH2: 23-
26, VF1914-I: 432-434.


7. Afslutning - quiz - Den franske revolution og Napoleonstiden.


8. Intro. Den industrielle revolution. GAD:290-292 Industrialisering mm og FAK: 545-546.


9. Den industrielle revolution. Baggrund og årsager. GTH2: 9-14 (kildelæsning:
Om forbedringer i husdyrbruget og Om forbedringer i dyrkningen af jorden.
https://www.dokumentarfilm.com/en/industrial-revolution-great-britain-1750-1850/


10. Billeder til den industrielle revolution + historisk billedanalyse. GTH2: 31-34
og DIR: 24,25,31.

11. Billeder til den industrielle revolution + historisk billedanalyse. GTH2: 31-34
og DIR: 24,25,31.

12. . Prøveeksamen - Opstil, analysér og diskutér én eller flere faglige problemstillinger: Den industrielle revolution i Danmark. GTDH: 154-156 (Befolkningseksplosion og sociale problemer). Kildetekster i GTDH: Rubens Dampvæveri (170-173), Millschou Christensen: Om børnearbejde (176-178), Maren Vest: En ufaglært kvindes erindringer (178-181)

13. Prøveeksamen - Opstil, analysér og diskutér én eller flere faglige problemstillinger: Den industrielle revolution i Danmark. GTDH: 154-156 (Befolkningseksplosion og sociale problemer). Kildetekster i GTDH: Rubens Dampvæveri (170-173), Millschou Christensen: Om børnearbejde (176-178), Maren Vest: En ufaglært kvindes erindringer (178-181)

14. Afslutning af eksamensøvelse og Historien om Danmark - dokumentar.



Materialer:

Bekker-Nielsen, Tønnes: GADs historieleksikon. Gads Forlag, 1994. (GAD)

Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 - i dansk perspektiv. Systime, 2010-14. (VF1914-
I)
Frederiksen, Peter (mfl.): Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750 - 1945 (GTH2)
http://da.wikipedia.org/wiki/Amerikanske_pr%C3%A6sidenter og

Dokumentar om revolutioner (uddrag): https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031210081755

Fakta – Gyldendals etbinds leksikon, Gyldendal 1988. (FAK)

Frederiksen, Peter (mfl.): Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750 - 1945 (GTH2)

Frederiksen, Peter (m.fl.): Grundbog til Danmarkshistorien. Systime, 2012 (GTDH)


Olsen, Knud Ryg: Den industrielle revolution: fremskridt eller blot forandring?
Gyldendal, 1981. (DIR). NB: nogle billeder hentet i farveversion på www.

Dokumentar om den industrielle revolution:
https://www.dokumentarfilm.com/en/industrial-revolution-great-britain-1750-1850/
https://www.dr.dk/drtv/episode/andelsbevaegelsens-historie_-det-begyndte-i-brugsen-_-andelsbevaegelsens-historie-_1_3__454329-

Fokus:

Revolutioner
Politiske ideologier
Verdenshistorie, europæisk historie og danmarkshistorie i 1700- og 1800-tallet.
Historieformidling - skrive et kapitel i en historiebog for folkeskoleniveau

Arbejdsformer:

Varierede arbejdsformer - bl.a. matrixgrupper og ”historisk retssag”.
Skriveøvelse - formidling.




Antal lektioner: 16

Omfang: 65 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Imperialismen og Første Verdenskrig


1. Intro - Imperialismen – kolonipolitik. GB, Frankrig, Tyskland. GTH2 oversigtslæsning GTH2: 74-85 - imperialismen - kolonipolitikken. Tidslinje - imperialismen ca. 1900.

2. Danskere i Congo. Peter Thygesen: CFJ (TV-dokumentar) Peter Thygesen - DR dokumentar ”Erobrerne”. Kong Leopold og Congo. http://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/det-danske-congo-aeventyr-erobrerne

3. Årsagerne til første Verdenskrig. Forklar hvad der sker op til udbruddet af krigen og find årsagerne til at der bliver krig - Verden efter 1914: 31-40. Øvelse - diagrammer over første Verdenskrig. Skriveøvelse fremlægges: årsagerne til Første Verdenskrig. https://www.bbc.com/news/magazine-26048324

4. Årsagerne til første Verdenskrig. Forklar hvad der sker op til udbruddet af krigen og find årsagerne til at der bliver krig - Verden efter 1914: 31-40. Øvelse - diagrammer over første Verdenskrig. Skriveøvelse fremlægges: årsagerne til Første Verdenskrig. https://www.bbc.com/news/magazine-26048324

5. Forløbet af Første Verdenskrig. Læreroplæg og noter. Krigens historie: 83-86 (KH)

6. Forløbet af Første Verdenskrig. Læreroplæg og noter. Krigens historie: 83-86 (KH)

7. Propaganda: KH: 102-104 og Billedanalyse - vælg en plakat - http://www.ww1propaganda.com/ og brug af model til historisk billedanalyse.


8. Dokumentarfilm - Peter Jackson: They Shall not Grow Old (2018).

9. Dokumentarfilm - Peter Jackson: They Shall not Grow Old (2018).

10. Krigens afslutning. VE1914: 46-51. Wilsons 14 punkter, Versaillestraktaten. Det ændrede Europakort.


11. Krigens afslutning. VE1914: 46-51. Wilsons 14 punkter, Versaillestraktaten.  Hvad mente eftertiden om Wilsons politik (uddrag af artikel af Inga Floto)

12+13. Det ændrede Europakort.Afslutning.


Litteratur og Materialer:


Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. Systime, 2006-2007. (VE1914)


Frederiksen, Peter (mfl.): Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750 – 1945 (GTH2)

Floto, Inga: Hvad mente eftertiden om Wilsons politik?
https://tidsskrift.dk/historisktidsskrift/article/download/50992/66436?inline=1>


Jeppe Bæk Meier, Rasmus Thestrup Østergaard: Krigens historie : fra krudtrevolution til hybridkrig. (2017) (KH)



Film/video:

- Uddrag fra DR2 Serie i tre dele om Congos historie (med P. Thygesen).
Peter Thygesen - DR dokumentar ”Erobrerne”. http://www.filmstriben.dk/skole/film/details.aspx?transid=0fe969f8e708454a93be65a6fe4dacc1&id=2622491802

Jackson, Peter: They Shall not Grow Old (dokumentar, 2018).

10 teorier om hvem der startede Første Verdenskrig: https://www.bbc.com/news/magazine-26048324

Arbejdsformer:
Blandede

Fokuspunkter:
Periode: tiden ca. 1870 til ca. 1920.

- kulturmøder: imperialisme     
- national identitet
- centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie


Antal lektioner: 13

Omfang: 44 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Mellemkrigstiden


1. Økonomisk krise. 4 faser i mellemkrigstiden. udvikling af fascismen i Italien. VE1914: 81-88. Øvelse: filmmateriale - italiensk fascisme. Skriveøvelse: Kan fascisme sprede sig igen i vore dage i Europa?

2. Hitlers vej til magten - bl.a. baggrund. Oversigt over udvikling i Tyskland 1870-1914 (fra HVTM). Weimar og Hitlers magtovertagelse. VE1914: 89-99. Eksamensøvelse: Hvad var de væsentligste årsager til Hitlers magtovertagelse? (her inddrages bl.a. VE1914: 94-99 tekst 6, 7 og billede, s. 97 og en plakat fra http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwtwo/nazi_propaganda_gallery.shtml )


3. Hitlers vej til magten - bl.a. baggrund. Oversigt over udvikling i Tyskland 1870-1914 (fra HVTM). Weimar og Hitlers magtovertagelse. VE1914: 89-99. Eksamensøvelse: Hvad var de væsentligste årsager til Hitlers magtovertagelse? (her inddrages bl.a. VE1914: 94-99 tekst 6, 7 og billede, s. 97 og en plakat fra http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwtwo/nazi_propaganda_gallery.shtml).


4. Revolution i Europa. Den russiske revolution. National Geographic dokumentar - overblik: https://www.youtube.com/watch?v=OHZ3Qww9kIY
Tidslinje: https://www.slagmark.dk/tidslinje-russisk
VE1914: 59-64 og http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Rusland_og_Centralasien/Ruslands_historie/Sovjetunionen_1917-1991/Den_Russiske_Revolution

5. USA i Mellemkrigstiden. VE1914: 110-114. Herunder https://www.youtube.com/watch?v=4F4yT0KAMyo inkl. Engelsk tekst - ”Brother, Can You Spare a Dime” (1931)

6. Danmark i Mellemkrigstiden. Påskekrisen 1920. Krise i 1930’erne. Kanslergadeforliget.  VE1914: 114-118 og GAD (Kanslergadeforliget): 326.
https://danmarkshistorien.lex.dk/Kanslergadeforliget_1933
https://danmarkshistorien.lex.dk/Augusta_Erichsens_beretning_om_Kanslergadeforliget


7. Fortolkning og vurdering af Nazismen. VE1914: 100-110. Diskussion: Var det tyske folk ”Hitlers villige bødler”? Diskussion - Holocaustbenægtelse:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/holocaust-dode-mennesker-braender-hurtigt

8. Afslutning og overblik over Anden Verdenskrig: VE1914: 132-136. Tidslinje.





Litteratur og materialer:

Bekker-Nielsen, Tønnes: GADs historieleksikon. Gads Forlag, 1994. (GAD)

Bertelsen, Inger og Jacobsen, Carl: Hitlerfascismens vej til magten, Gyldendal, 1985. (HVTM). Oversigter sammenskrevet af BK.

Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. Systime, 2006-2007. (VE1914)


Film/dokumentar/www.:

Div. om Hitler og mellemkrigstid.

”Brother, Can You Spare a Dime” (1931): https://www.youtube.com/watch?v=4F4yT0KAMyo inkl. Engelsk tekst.


Holocaustbenægtelse: https://videnskab.dk/kultur-samfund/holocaust-dode-mennesker-braender-hurtigt


National Geographic dokumentar - overblik: https://www.youtube.com/watch?v=OHZ3Qww9kIY

Propagandaplakater fra mellemkrigstiden: http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwtwo/nazi_propaganda_gallery.shtml


Tidslinje: https://www.slagmark.dk/tidslinje-russisk



Arbejdsformer:
Blandede

Fokuspunkter:


Periode: Tiden ca. 1918 til ca. 1939 (1945). Hurtigt overblik over Anden Verdenskrig.

Emner: Mellemkrigstiden. kommunisme, den russiske revolution, nazisme, fascisme, Hitlers vej til magten

Kernestof:

- Ideologiernes kamp. Konflikter.
- Velfærdsstaten.
- National identitet  

Faglige mål:   
- Dokumentere centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie.
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
- Forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår


Antal lektioner: 11

Omfang: 64 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den kolde krig



1. Intro til forløb. Baggrunden for den kolde krig. GAD: 350-352 (den kolde krig) - øvelse m. nøglebegreber og tidslinie. Jaltakonferencen: https://da.wikipedia.org/wiki/Jaltakonferencen  og
Potsdamkonferencen: https://da.wikipedia.org/wiki/Potsdamkonferencen VE1914: 149-153 (Novikov og Kennan, kort diskursanalyse). Den kolde krigs begyndelse.

2. VE1914: 149-153 (Novikov og Kennan, kort diskursanalyse). Den kolde krigs begyndelse.

3. Trumandoktrin og Marshallplan. Europas og Tysklands deling, Berlinkriserne mm. VE1914: 153-159. GAD: 55-56. Skriveøvelse: Forklar på baggrund af sidste modul + 1.1-1.3 hvorfor USA (og allierede) og Sovjetunionen handler som de gør i tiden 1945 - ca. 1950. Forsøg at vurdere om ansvaret for udbruddet af den kolde krig kan placeres. Nøgleord: Europas deling 1944-49, ”folkedemokratisering”, Trumandoktrinen og Marshallhjælpen, Berlinproblemet, Tysklands deling.  

4. Den kolde krig - kommunister, traditionalister og revisionister. Ansvaret for den kolde krig. VE1914: 171-174 (uddybning af vurdering fra skriveøvelsen.

5. De to alliancesystemer og Cubakrisen. VE1914: 159-161.Cubakrisen. VE1914: 169-171. Tidslinie over Cubakrisen. Opslag - infosøgning: ”Svinebugtaffæren” og ”Operation Mongoose”.

6. Cubakrisen og film: Thirteen Days (Roger Donaldson, 2000). Uddrag. Efterbehandling - ny viden om Cuba-krisen: Madsen, Finn: Cubakrisen - i perspektiv (1997): www.forlagetlee.dk/emner/cuba-krisen/cubmiscri.htm  (5 s.)

7. Cubakrisen og film: Thirteen Days (Roger Donaldson, 2000). Uddrag. Efterbehandling - ny viden om Cuba-krisen: Madsen, Finn: Cubakrisen - i perspektiv (1997): www.forlagetlee.dk/emner/cuba-krisen/cubmiscri.htm  (5 s.)

8. Cubakrisen - afslutning.

9. Våbenkapløb og terrorbalance - herunder: MAD vs. NUT VE1914: 171-178. Danmark og våbenkapløbet. Holdninger til A-våben. VE1914: 178-180. Quiz.

10. Prøveeksamen og Afslutning. H.C. Hansen notatet til USA's ambassadør, Val Peterson, 1957. Danmarks tilslutning til NATO: Hans Hedtoft: Vi skal overhovedet ikke placere os i nogen blok. Udenrigsministeriet: Dansk Sikkerhedspolitik 1948/66, Bd 1, s. 22, ”Påskekrisen” i 1948. Jyllandsposten 22.04.1973. Hans Hedtoft siger ja til Atlantpagten. Hans Hedtofts tale den 23. marts 1949 i Folketinget. Udenrigsministeriet: Dansk Sikkerhedspolitik 1968, Bd 2, s. 128-131.










Materialer:

Litteratur:

Bekker-Nielsen, Tønnes: GADs historieleksikon. Gads Forlag, 1994. (GAD)

Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. Systime, 2006-2007. (VE1914)


Film/video:
Roger Donaldson (instr.): Thirteen Days (dokudrama om Cubakrisen).

www:
Jaltakonferencen: https://da.wikipedia.org/wiki/Jaltakonferencen
Madsen, Finn: Cubakrisen - i perspektiv (1997): www.forlagetlee.dk/emner/cuba-krisen/cubmiscri.htm
Potsdamkonferencen: https://da.wikipedia.org/wiki/Potsdamkonferencen
Jan Øberg om MAD og NUT: http://www.transnational.org/  (4:20)


Arbejdsformer:
Div.

Fokuspunkter:

Emner: Den kolde krig

Periode: tiden ca. 1945 til ca. 1991 med fokus 1945-1975.

Kernestof:
– Ideologiernes kamp
– Murens fald.
– DK’s internationale placering.
– Europæisk integration og globalisering


Faglige mål:   
- Dokumentere centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie.
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid.
- Forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår
- Analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum


Antal lektioner: 9

Omfang: 58 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Palæstina


1. Intro, læreroplæg og læsning om religion og politik i Mellemøsten. Israel - en stat i Mellemøsten: 10-16

2. Rollespil: skabelsen af Palæstinaproblemet.

3. Hvordan var det virkeligt? Israel - en stat i Mellemøsten: 17-21midt og 22- 27 og Palæstinaproblemet: 35-39

4. Palæstinamandatet og Israels oprettelse. Skriveøvelse: historisk årsagsforklaring - hvordan kan vi forklare at det lykkedes for jøderne at oprette en stat? Israel - en stat i Mellemøsten: 33-40 og 45-54 øverst.

5. De fire krige: Tegne kort før/efter 1948 - 1956 - 1967 - 1973. lav PP eller Prezi med kort - forklare, formidle i korte træk til resten af klassen: baggrund - forløb og konsekvens af ”jeres” krig. Palæstinaproblemet:
A: s. 50-56
B: s. 57-63
C: s. 64-73
D: s. 86-92

6. Elevundervisning - de fire krige + efterflg. test.
7. Elevundervisning - de fire krige + efterflg. test.
8. Eksamenstræning - arbejde med kildesæt + tendens begrebet.
9. Eksamenstræning - arbejde med kildesæt + tendens begrebet.
10. Film: Palæstina - historien om et land (1-2, uddrag)

Undervejs korte perspektiveringer til situationen i dag.

Materialer:

Johan Bender: Palæstinaproblemet - krig, krise, fredsproces, 1999.  
Henrik Wiwe Mortensen: Israel - en stat i Mellemøsten.
DR: Palæstina - Historien om et land (film - uddrag)

Omfang: 10 moduler
49 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer