Holdet 2022 Id/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Kamilla Lillegaard Karbo
Hold 2022 Id/h (1h Id, 2h Id, 3h Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Ultimate
Titel 2 2. Badminton
Titel 3 3. Grundtræning og opvarmning
Titel 4 4.At danse sammen
Titel 5 5.Softball
Titel 6 5a. Årsprøve
Titel 7 Test forløb 1
Titel 8 6. Fodbold og idrætsteori
Titel 9 7. Rytmisk gymnastik
Titel 10 8. anatomi og fysiologi
Titel 11 8. springgymnastik
Titel 12 9. skumTennis
Titel 13 4a.UCL besøg
Titel 14 Træningsprojekt
Titel 15 Holdbold og Volley ball
Titel 16 Koreografi og Laban
Titel 17 Badminton repetition
Titel 18 Repetition og eksamens klar

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Ultimate

Idræt i grundforløbet
Ultimate sm ude forløb fokus på spillet hold og samspils elementer.
Arbejde med løbebaner i angreb samt placering i forsvaret
Teknisk arbejdes der med kaste både forhånd og baghånd  m.m.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Badminton

Klassisk badmintonforløb
Teknisktræning
Kort og lang serv
Net spil: netdrop forhånd og baghånd samt krydsspil
Angrebsspil: Clear, drop og smach
Forsvarsspil: smachmodtagning, lob og netdrop
samt spilsekvenser

Fokus på placering på banen, ketchers svingbane, benarbejde samt vinke i forhold til nette.
Det skal gerne være tydeligt at der er forskel på de forskellig slag.
Der spilles både duble og single
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7,9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Teknik og spilforståelse
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 3. Grundtræning og opvarmning

Præsentation af de forskellige grundtræningsformer
Samt opvarmning til musik i grupper
Spinning
Opvarmning
Tung muskel træning af de store muskel grupper
Udholdenheds muskel træning ( mange gentageler)
Bevægeligheds træning
Idrætsskader og gen optræning
Crossfit ( cirkeltræning)

Introduktion til trænings fysiologi C- det er Idræt Gylden dal s- 22-29
Idrætsskader:
https://umbraco.teamdanmark.dk/media/1834/06138-sportsskader-boeger-team-danmark.pdf?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4.At danse sammen


Alle kan danse

Fokuspunkter:
- Folkedanse nye og gamle
- linedance
- pardans i forskellige varianter: jive, vals, cha cha mv. med udgangspunkt i den samme trin koreografi
- at føre og blive ført - kommunikation når man danser sammen
- alle 5 ture i Lanciers
- fokus på variationer og rytme til musikken

Teori:

Faglige mål:

- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6,79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5.Softball


Softball
Basis forståelse af basebold
Kaste og gribe teknik
Det gode pitch
Hit and run
Play the game - regler og taktik, samspil og kommunikation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 5a. Årsprøve

Introduktion til dreje bøger
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Test forløb 1

Test forløb

Fokuspunkter:

- forskellige test (Andersen test/ cooper, 1600 meter gang test, Åstrand step test

Faglige mål:

- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 6. Fodbold og idrætsteori

Forløbet:
Mester og lærling - en del af aktiviteterne forgår som par arbejde mellem en mester og en lærling på holdet.

Vi arbejder med fodboldens grundelementer og grundlæggende spilforståelse.
Der sluttes af med at skrive drejebøger til fodbold forløbet



I Idrætsteori belyses fodbold ud fra kapacitete og arbejdskrav, sundhedsmæssigt, historisk og betydning for samfundet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15,58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 7. Rytmisk gymnastik

Vi arbejder med Rytmisk gymnastik med fokus gymnastikkens æstetik og funktion, herunder praktisktræning og bevægelseskvaliteter, samt koreografiske virkemidler og musikforståelse.

Praktisk arbejder vi med gymnastiske bevægelser til musik med fokus på bevægelseskvaliteter inde for de førte, svingede og markerede bevægelser.
Musisk opvarmnings program med koreograferede sekvenser.
Fællesserie og gruppe arbejde som samles til en gymnastik opvisning

Konkrete bevægelser:
• Variationer af Fejesving og totalbevægelser
• Fokus på kropsstammen herunder rygsøjlens muligheder (rotation, bøjning, strækning, rund, svaj)
• Kommer ud i bevægelsen – altså aktiverer hele ledet bevægelses udslag
• Vægt overførelse i egen krop (mellem fødder) og til andres kroppen (give og tage vægt)
• Afsæt og hop (fod afvikling og landing)
• Kontakt med gulvet herunder tage imod det, kommer over det og komme op fra det
• Variation af balance øvelser med figurativ effekt (sole og duet)
• Rumforståelse (skift opstillinger, retninger m.m.)


Materiale:
Musik teori (fodfæste s.102-108)
Koreografiske virkemidler (Fodfæste s. 174-175 + 178-180)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9,9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde


Titel 11 8. springgymnastik

Vi ha r lånt springcenteret på nabo skolen  - Arbejder med Rotationer både horisontalt og vertikalt, håndstand, flik flak og krat sprin
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 9. skumTennis

Præsentation af skumtennis
Teknisk træning af forhånd og baghånd
Slice
Flugtning
Serv
Topspin

placering på banen og spillet regler
slutter af med niveaudelt turnering og drejebog


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 4a.UCL besøg

Besøg på UCL og hører om Fysioterapeut uddannelsen - herunder foredrag om skader, testning og arbejdsmetoder
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Træningsprojekt

Rapport om træningsprojekt i 2-3h
omfang max. 5 side + bilag

1. Målsætning
Redegør for din målsætning. Du skal her forklare, hvad du ønskede at træne og hvorfor.  

2. Teori
Redegør for den relevante teori, der ligger bag dit projekt.
Hvordan skal man træne? (typer af træning, frekvens, intensitet, generel træningsplanlægning)
Hvordan tilpasser krop sig den forskellige træning (fysiologisk)
Og hvilken betydning har det for præstation og kondition, styrke, bevægelighed m.m.?

3. Materialer (måske ikke relevant)
Redegør kort for hvilke materialer og udstyr du har brugt i dit træningsprojekt.

4. Tests
Beskriv hvilke tests, du gennemførte for at vurderer præstation før og efter træningsforløbet. Forslå andre test der kunne anvendes og diskuter fordele og ulemper.
(25. minutters testen med omregning til kondital og præstationstest på 5, 10 eller 15 km)

5. Træningsprogrammet
Beskriv dit intenderede træningsprogram. Forklar hvad det gik ud på, hvordan du ville træne og hvor ofte, dvs.: Hvordan så din plan ud fra starten?
Du skal også forklare, hvorfor du lavede programmet, som du gjorde, dvs. du skal relatere til den relevante teori.

6. Resultater
Gør rede for dine testresultater fra de første og de afsluttende tests. Resultaterne præsenteres i overskuelige tabeller/grafer.

7. Diskussion
Lav en evaluering af din træning, hvor du overvejer, om dine mål blev opfyldt.
Kommentér og vurdér også dine testresultater.
Giv en vurdering af, hvordan dit træningsprogram fungerede i praksis. Beskriv også eventuelle ændringer i programmet undervejs. (forholdet mellem intenderede og udført træning)
Reflekter på motivation, og hverdag i forhold til træning.
Giv til sidst forslag til eventuelle forbedringer i dit program.

8. Konklusion

9. Fejlkilder
Redegør for evt. fejlkilder i dit gennemførte træningsprojekt.

NB: Du skal vedlægge din træningsdagbog som bilag (billeder fra Endomondo eller skema)
Jeg opfordrer jer til at forsætte jeres træning hen over sommeren, med de erfaringer i har gjort jer i denne periode og den bevidsthed I har om træning fra rapportskrivningen m.m.

I starten af 3.g laver vi en test mere og afholder en mundtlig fremlæggelse af træningsprojektet, på baggrund af rapporten og med supplement af jeres sommertræning og erfaringer.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12,79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Holdbold og Volley ball

Tre hold konkurrerer mod hinanden i en Volley ball turnering
Forløbet:
Fælles træning som opstart
Teori, teamopgaver og sparring
Træning på hold med fokus på udvikling af de eksisterende kompetencer

Finalen
Det gælder om at vinde finalen ved at udvikle de eksisterende ressourcer i teamet.
Det gælder altså ikke om at ”vinde for enhver pris”!

Teori:
Idræts sociologi og psykologi
Motivation, Flow, Agressioner, Roller og sanktioner

Volley ball:
Teknisk og taktiske færdigheder:
Grundslag serv, bagger og finger slag.
Afslutninger.
Samspil og rytme i spillet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Koreografi og Laban

Vi arbejder med kvalitativ bevægelseslærer og koreografiske virkemidler herunder Labans teori i praksis til bevægelses udvikling.

Der er fokus på følgende begreber og elementer af Bess konceptet. hvad, hvor, hvordan og hvorhen?
Body: Grundbevægelser, isolerede/successive/totalbevægelser, Distale/centrale, kroppens opbygning, led og lemmer.
Effort: Tid (pludselig/langstragt) rum (direkte7indirekte), flow(frit/bundet) og kraft(let/tung)
Space: Retninger, niveauer og zoner og relationer i forhold til koreografiske virkemidler,
Shape: Sporform, kropsform, bevægelsesform 0123 og positiv og negativ form

Derudover arbejder vi med Koreografiske redskaber:
*Egenlogik, variation, kontraster og enkelhed, sammenhæng mellem form og følelse
*Det synkrone, kanon, dialogiske, fragmentariske, solo/kor

Musik til bevægelse:
Hvordan man kan arbejde med musik i forhold til at skabe koreografi.
Musikkens betydning for det fælles udtryk/oplevelse

Forløbet munder ud i gruppe koreografier med ekspressiv kvalitet på 2-3 minutter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Badminton repetition


Badminton

Greb, Grundslag, spilsekvenser, bevægelser på banen herunder benarbejde og placering.

Teknisk forskel på slag bl.a. rotation i overkrop


Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Repetition og eksamens klar

Anatomi/fysiologi:
Hvordan bevæger kroppen sig?
- nervesystem
• Opbygning og funktion
• CNS og PNS
• Sympatiske og parasympatiske
• Aktionspotentialet
• Synapsen
• NA+/K+ -pumpen
• Reflekser (og feedback mekanismer)
- Musker
• Typer af muskulatur (skelet, glat, hjerte)
• Muskelopbygning
• Muskelfiberindhold (cellekerne, organeller, proteiner, ioner)
• Muskelkontraktionen (processen)
• Længde –spænding forholdet
• Kraft hastighed i forhold til muskelspænding

- simpel bevægelsesanalyse
• Excentrisk, koncentrisk og isometrisk arbejde
• Antagonister, agonister og synergister
- led opbygning
• Vævstyper (bruskvæv, Støttevæv, bindevæv, knoglevæv)
Når man skal redegøre for et led:
• Hvilken type led er det?
• Hvilke knogler indgår i leddet?
• Hvilke bevægelser kan ledet?
• Primære muskler bevæger leddet?
• Hvordan arbejder musklerne i beægelsen?
Hvordan ernæres kroppen?
-energiomsætning (Anaerobe og aerob ATP resyntese)
• Spaltning og forbrænding
• Lactacide og alactacide
• Krebscyklus
• Mitochondrier
• Enzymers betydning
• Forbrænding af næringsstoffer (kulhydrat, fedt og protein)
-Iltoptagelse/transport (lunger, hjerte, blod, muskel)
• Iltens vej fra atmosfære –muskler
• Kuldioxids vej fra musklerne til atmosfæren
• Hjertets opbygning og funktion (slagvolume, puls og minutvolume)
• Det store og det lille kredsløb (arterier-kapillærer og vener)
• Regulering af kredsløbet
• Hæmmaglobin og myoglobin
• Blodtryk (systolisk og diastolisk
• Lungernes opbygning og funktion (lungeventilationen)
• Respirationsmusklerne
• Åndedragtsregulering (nervesystemet)
Hvordan er kroppens tilstand/hvordan kan den testes?
-Kondital
-BMI
-fysiske mål
- Sundheds tilstand
Test metoder
Hvordan trænes kroppe/ effekten af træningen?
-Sportsskader og genoptræning
-Anaerobt træning
-Aerobt træning
-Styrketræning
-Bevægeligheds træning
-Koordinations træning
effekt på:
Hjerte, lunger, iltoptagelsen, muskelfibre, blod, celler, enzymer, nervebaner m.m.
Historie:
Gymnastikhistorie med fokus på foreningsdannelsen og højskole traditionen i Danmark og gymnastikkens placering mellem funktion og æstetik (praktisk dimension)
• Definerer; sport, idræt og gymnastik
• Kende til gymnastikkens historiske særstatus i det danske idrætsbillede/legmeskultur (kulturels, mentalt og psysisk ud/dannende)

OL – historie med fokus på ideologien, symboler og kontraster til det politiske i legene gennem tiden.
Samfundsfagligt:
Ekstrem idræt -psykologiske og samfundsmæssige begrundelser for tendenserne, udviklingen af ekstrem idræt. + forskellige typer af ekstrem idrætter.
Team udvikling - motivation, kommunikation, frustration og målsætning, samt at yde sit bedste ved at gøre andre gode. (Relationelle færdigheder)
Sundhedsbegreber – Hvad er sundhed? hvilken betydning har befolkningssundhed for samfundet og hvilke udfordringer er der befolknings sundheden i Danmark. (Fra AT forløb)
Musik og bevægelse
Labansbevægelses teori/sprog og dets funktion til at skabe og forstå kropslige udtryk og som verbalt sprog om bevægelse.
BESS.
Body: Basale bevægelser, kroppens processer, bevægelsens udvikling i kroppen og  bevægelses teknik
Effort: ekspressiv følsesmæssig udtryk – kvaliteter Rum, tid, vægt og flow
Indirekte_____________________direkte
Langstragt____________________pludselig
Let_________________________Tung
Frit__________________________Bundet
Nydende, eftergivende, udvidende ><kæmpende, modsættende fortættende
Space: rummelighed – zoner, planer, niveauer, relationer
Shape: bevægelsernes form og sporformer og kropsform, positiv/negativ from

Koreografiske redskaber
Bevægelseskvaliteter (sving, markering, ført)
Tekniske elementer (balance, spring, bevægelighed, styrke, koordination m.m.)
Udtryk (hvilke stemninger, fortællinger…)
Virkemidler (opstillinger, figurative, synkrone m.m.)
Virkemidler:
• Synkrone
• Kanon
• Dialogisk
• Fragmentarisk
• Solo/kor

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer