Titel
18
|
Repetition og eksamens klar
Anatomi/fysiologi:
Hvordan bevæger kroppen sig?
- nervesystem
• Opbygning og funktion
• CNS og PNS
• Sympatiske og parasympatiske
• Aktionspotentialet
• Synapsen
• NA+/K+ -pumpen
• Reflekser (og feedback mekanismer)
- Musker
• Typer af muskulatur (skelet, glat, hjerte)
• Muskelopbygning
• Muskelfiberindhold (cellekerne, organeller, proteiner, ioner)
• Muskelkontraktionen (processen)
• Længde –spænding forholdet
• Kraft hastighed i forhold til muskelspænding
•
- simpel bevægelsesanalyse
• Excentrisk, koncentrisk og isometrisk arbejde
• Antagonister, agonister og synergister
- led opbygning
• Vævstyper (bruskvæv, Støttevæv, bindevæv, knoglevæv)
Når man skal redegøre for et led:
• Hvilken type led er det?
• Hvilke knogler indgår i leddet?
• Hvilke bevægelser kan ledet?
• Primære muskler bevæger leddet?
• Hvordan arbejder musklerne i beægelsen?
Hvordan ernæres kroppen?
-energiomsætning (Anaerobe og aerob ATP resyntese)
• Spaltning og forbrænding
• Lactacide og alactacide
• Krebscyklus
• Mitochondrier
• Enzymers betydning
• Forbrænding af næringsstoffer (kulhydrat, fedt og protein)
-Iltoptagelse/transport (lunger, hjerte, blod, muskel)
• Iltens vej fra atmosfære –muskler
• Kuldioxids vej fra musklerne til atmosfæren
• Hjertets opbygning og funktion (slagvolume, puls og minutvolume)
• Det store og det lille kredsløb (arterier-kapillærer og vener)
• Regulering af kredsløbet
• Hæmmaglobin og myoglobin
• Blodtryk (systolisk og diastolisk
• Lungernes opbygning og funktion (lungeventilationen)
• Respirationsmusklerne
• Åndedragtsregulering (nervesystemet)
Hvordan er kroppens tilstand/hvordan kan den testes?
-Kondital
-BMI
-fysiske mål
- Sundheds tilstand
Test metoder
Hvordan trænes kroppe/ effekten af træningen?
-Sportsskader og genoptræning
-Anaerobt træning
-Aerobt træning
-Styrketræning
-Bevægeligheds træning
-Koordinations træning
effekt på:
Hjerte, lunger, iltoptagelsen, muskelfibre, blod, celler, enzymer, nervebaner m.m.
Historie:
Gymnastikhistorie med fokus på foreningsdannelsen og højskole traditionen i Danmark og gymnastikkens placering mellem funktion og æstetik (praktisk dimension)
• Definerer; sport, idræt og gymnastik
• Kende til gymnastikkens historiske særstatus i det danske idrætsbillede/legmeskultur (kulturels, mentalt og psysisk ud/dannende)
•
OL – historie med fokus på ideologien, symboler og kontraster til det politiske i legene gennem tiden.
Samfundsfagligt:
Ekstrem idræt -psykologiske og samfundsmæssige begrundelser for tendenserne, udviklingen af ekstrem idræt. + forskellige typer af ekstrem idrætter.
Team udvikling - motivation, kommunikation, frustration og målsætning, samt at yde sit bedste ved at gøre andre gode. (Relationelle færdigheder)
Sundhedsbegreber – Hvad er sundhed? hvilken betydning har befolkningssundhed for samfundet og hvilke udfordringer er der befolknings sundheden i Danmark. (Fra AT forløb)
Musik og bevægelse
Labansbevægelses teori/sprog og dets funktion til at skabe og forstå kropslige udtryk og som verbalt sprog om bevægelse.
BESS.
Body: Basale bevægelser, kroppens processer, bevægelsens udvikling i kroppen og bevægelses teknik
Effort: ekspressiv følsesmæssig udtryk – kvaliteter Rum, tid, vægt og flow
Indirekte_____________________direkte
Langstragt____________________pludselig
Let_________________________Tung
Frit__________________________Bundet
Nydende, eftergivende, udvidende ><kæmpende, modsættende fortættende
Space: rummelighed – zoner, planer, niveauer, relationer
Shape: bevægelsernes form og sporformer og kropsform, positiv/negativ from
Koreografiske redskaber
Bevægelseskvaliteter (sving, markering, ført)
Tekniske elementer (balance, spring, bevægelighed, styrke, koordination m.m.)
Udtryk (hvilke stemninger, fortællinger…)
Virkemidler (opstillinger, figurative, synkrone m.m.)
Virkemidler:
• Synkrone
• Kanon
• Dialogisk
• Fragmentarisk
• Solo/kor
|