Holdet 2022 id/bft - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Peter Beier
Hold 2022 id/bft (1bft id, 2bft id, 3bft id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pardans 1 (eksamen)
Titel 2 Grundtræning 1
Titel 3 Slagbold
Titel 4 Fodbold (eksamen)
Titel 5 Badminton/piclkeball (eksamen)
Titel 6 Pardans 2 (eksamen)
Titel 7 Atletik (eksamen)
Titel 8 Træningsprojekt
Titel 9 Koreografi (eksamen)
Titel 10 Basketball (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pardans 1 (eksamen)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Grundtræning 1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Slagbold

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fodbold (eksamen)

Forløbet skal give eleverne en grundlæggende forståelse af at deltage på et hold, samt redskaber til at analysere egen og andres rolle i forhold til begreberne roller, succesfulde teams, og teamudvikling. Forløbet afsluttes med stævne.

Praksis:
Basale afleveringsformer
Modtagning af bold

Teori:
Roller i et team
Det succesfulde team
Team og faser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Badminton/piclkeball (eksamen)

Forløbet skal give eleverne en grundlæggende forståelse af badmintons basis-slag.

Praksis:
Kort og lang serv
Clear
Netdrop
Smash

Teori:
Forklare hvordan slagene udføres
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pardans 2 (eksamen)

Forløbet skal give eleverne en grundlæggende forståelse af to pardanses (jive og salsa) bevægelser. Desuden skal de kunne sammenligne jive og salsa med hensyn til historien og kønsnormer.

Repetition af Jive:
Grundtrin
"Mølle"
"Dame-rotation ud"
"Dame-rotation ud og bliv" (med kick)
"Dame-rotation ind"

Salsa:
Grundtrin
Cucarachas
"Ladies underarm-turn" (med sidestep)
"Cross-hand turn"
"Club-style exit"
"To-arm wrap"
"Hair-combs"
"Sombrero"

Teori om Salsaens historie og kulturelle udtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Atletik (eksamen)

Forløbet skal give eleverne en grundlæggende forståelse af atletikkens basis-discipliner (løb, kast og spring). Herunder en forståelse af atletikkens største begivenhed OL i et historisk perspektiv.

Praksis
Løb: sprintstart, stafetskifte
Kast: spydkast og kuglestød
Spring: længdespring

Teori:
Idrætshistorie om OL
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Koreografi (eksamen)

Forløbet skal give eleverne en grundlæggende forståelse af at sammensætte en koreografi, samt redskaber til at analysere egen og andres dansekoreografier i forhold til Labans BESS-begreber. Forløbet afsluttes med fremvisning af koreografi.

Teori:
Labans danseteori
Body, Effort Space, Shape
Koreografiske virkemidler

Praksis:
Gruppevis produktion af koreografi til et tildelt musikstykke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer