Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Peter Beier
|
Hold
|
2022 id/bft (1bft id, 2bft id, 3bft id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pardans 1 (eksamen)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundtræning 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Slagbold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold (eksamen)
Forløbet skal give eleverne en grundlæggende forståelse af at deltage på et hold, samt redskaber til at analysere egen og andres rolle i forhold til begreberne roller, succesfulde teams, og teamudvikling. Forløbet afsluttes med stævne.
Praksis:
Basale afleveringsformer
Modtagning af bold
Teori:
Roller i et team
Det succesfulde team
Team og faser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton/piclkeball (eksamen)
Forløbet skal give eleverne en grundlæggende forståelse af badmintons basis-slag.
Praksis:
Kort og lang serv
Clear
Netdrop
Smash
Teori:
Forklare hvordan slagene udføres
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pardans 2 (eksamen)
Forløbet skal give eleverne en grundlæggende forståelse af to pardanses (jive og salsa) bevægelser. Desuden skal de kunne sammenligne jive og salsa med hensyn til historien og kønsnormer.
Repetition af Jive:
Grundtrin
"Mølle"
"Dame-rotation ud"
"Dame-rotation ud og bliv" (med kick)
"Dame-rotation ind"
Salsa:
Grundtrin
Cucarachas
"Ladies underarm-turn" (med sidestep)
"Cross-hand turn"
"Club-style exit"
"To-arm wrap"
"Hair-combs"
"Sombrero"
Teori om Salsaens historie og kulturelle udtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Atletik (eksamen)
Forløbet skal give eleverne en grundlæggende forståelse af atletikkens basis-discipliner (løb, kast og spring). Herunder en forståelse af atletikkens største begivenhed OL i et historisk perspektiv.
Praksis
Løb: sprintstart, stafetskifte
Kast: spydkast og kuglestød
Spring: længdespring
Teori:
Idrætshistorie om OL
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Koreografi (eksamen)
Forløbet skal give eleverne en grundlæggende forståelse af at sammensætte en koreografi, samt redskaber til at analysere egen og andres dansekoreografier i forhold til Labans BESS-begreber. Forløbet afsluttes med fremvisning af koreografi.
Teori:
Labans danseteori
Body, Effort Space, Shape
Koreografiske virkemidler
Praksis:
Gruppevis produktion af koreografi til et tildelt musikstykke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basketball (eksamen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52883309257",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52883309257",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52883309257"
}