Holdet 2022 id/qx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Ninette Joan Pihl Dahl
Hold 2022 id/qx (1qx id, 2qx id, 3qx id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2 Folkedans
Titel 2 Forløb#3 Opvarmning og puls
Titel 3 Forløb#4 Slagbold
Titel 4 Forløb#5 Fodbold og teambuilding (eksamen)
Titel 5 Forløb#6 Salsa (eksamen)
Titel 6 Forløb#7 Badminton (eksamen)
Titel 7 Forløb#8 Atletik (eksamen)
Titel 8 Forløb#9 Træningsprojekt
Titel 9 Forløb#10 Performance (eksamen)
Titel 10 Forløb#11 Volley (eksamen)
Titel 11 Forløb#12 Drejebøger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2 Folkedans

I dette forløb skal holdet rystes sammen ved hjælp af folkedans. Vi skal afprøve forskellige trin, fatninger, kredse og kæder og vi skal igennem forskellige folkedanse såsom Den toppede høne, Den muntre kreds, Hamborg Sekstur, Totur til Vejle, Doublebska Polka, mm. Vi arbejder en smule med musiktælling, musikforståelse samt det at føre/lade sig føre.
Til slut skal eleverne lave deres egen folkedans samt danse lanciers.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#3 Opvarmning og puls

I dette forløb skal vi snakke lidt om opvarmning og hvorfor vi varmer op. Eleverne skal lave deres eget opvisningsprogram, som de i de efterfølgende timer skal instruere klassekammeraterne i. I den restrende del af timen skal vi arbejde med puls og kondition. De skal bl.a. lave en kondi-/fitnesstest, lave cirkeltræning, løbelege, mm. Endvidere var de i første modul i Midtfyns centeret til en spinningtime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#4 Slagbold

Eleverne skal starte med M-bold, som ligger fint op til det efterfølgende Softball. Eleverne skal øve de forskellige tekniske elementer som at ramme med battet (batter), kaste (alm kast mellem baser + pitcherkastet) og gribe.
Derudover skal de lære de taktiske elementer i begge spil, hvor det handler om at lukke baser hurtigt. De skal endvidere vise samarbejde og taktisk overblik.

Læsestof: M-bold og softballregler 5 sider i alt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#5 Fodbold og teambuilding (eksamen)

Faglige mål:

Teknisk:
- inderside aflevering
- indersidetæmning
- ydersideaflevering
- retningsbestemt ydersidetæmning
- lodret vristspark
- driblinger, boldkontrol/dække bolden
- lår- og brysttæmning

Taktisk:
- løbemønstre
- overtalsspil
- bredde i spillet

Fysisk:
- forbedring af kondition (puls op/intervaltræning)

Teoretisk:
- teambuilding (MfG kompendie = "Teamudvikling - vejen til velfungerende holdsport" + "Teambuilding - at arbejde og udvikle med et hold" (fra DIFs hæfte "Idrætspsykologi" (side 26-30)
- basalt regelkendskab ("Fodboldregler - forståelse af spillet på fodboldbanen) + lille video
- Et par videoer om sammenhold og hooligans/optøjer


Undervisningen organiseres med progression fra lærer- til elevstyret undervisning.
3 moduler ved lærer: Tekniktræning og puls op-øvelser/intervaltræning
4 moduler med elevstyret undervisning på faste hold: Fokus på teknisk- og taktisk træning samt teambuilding
1 modul til afsluttende turnering

Sidetal: 13 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7,95 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Forløb#6 Salsa (eksamen)

Eleverne skal lære salsaens karakteristika og nogle forskellige variationer til salsaen og skal læse lidt om salsaens historie og om hvorfor det er godt at danse

Faglige mål:
- at kunne tilegne sig og udføre forskellige variationer/figurer
-skal udvise rytmisk forståelse så man kan finde '1' og vise grundtrin med den tydelige pause (4)
- at kunne bevæge sig i takt til musikken og holde et flow i dansen

Vi arbejder både med den traditionelle salsa (pardans)

Dansefatning: two hand grib og closed frame
Grundtrin (klassisk, sidestep, rotation)
Variationer:
- Ladys underarm turn (11:55)
- Cross hand turn (20.05)
- Cross body lead (24:40)
- Cradle (36:00)
- Hammer lock (44:00)

Og så inkluderer vi også Rueda de casino, hvor de skal lære lidt forskellige trin og drejninger i denne salsa. Nogle skal også prøve 'caller-rollen'
-grundtrinnet
-vuelta
-directo (skift)
-fly
-dame (skift)
- enchufla
- mosquito
- enchufla dile que no
-sombrero

Teori:
"Hvad er salsa"
"At danse hjælper med at styre angst"
""Er nogle hjerner skabt til dans?"
Videoer: "Salsa dancing walk through - 36 movements" (48 min) + Henrik S. Hansens videoer til Rueda de Casino
Sidetal: 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#7 Badminton (eksamen)

Badminton:
Faglige mål: Eleverne skal have kendskab til forskellige typer af slag i badminton. De skal endvidere have viden om forskellige taktiske elementer og slutteligt skal de læse lidt om træning og test (vi laver en Andersen-konditest)

Teori:
- regelkendskab
- videoer til både clear, drop, smash
-"Træning og testning", C-det er idræt, Wolf, Hammer og Hammer, Gyldendal, 2005 (side 32-36)

Praktisk:
- forhånds- og baghåndsgreb
- fodarbejde og spilcentrum
- høj singleserv
- kort baghåndsserv
- clear
- drop
- lob i for- og baghånd
- smash

- spil: double, single og halvbanesingle
- helt grundlæggende opstilling og taktik i doble

Antal læste sider: 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#8 Atletik (eksamen)

I dette forløb skal eleverne få kendskab til 3 discipliner indenfor atletikken: 100m løb, længdespring og spydkast. Vi skal arbejde med fokuspunkter indenfor de tre discpliner og skal afslutte det hele med vores eget OL.

Faglige mål
De skal være i stand til at forklare fokuspunkterne i sprint, længdespring og spydkast. Derudover skal de være i stand til at udføre disse fokuspunkter i praksis.

Teori:
Styrketræning og bevægelighedstræning, C-det er idræt, Wolf, Hammer og Hammer, Gyldendal , 2005 (side 48-53 + 58-60)
Kropskulturens historie i Danmark, Idræt C-teori i praksis, Estrup, Holm, Sig og Sørensen, Systime, 2005-08  (side 32-38)
På sporet af det olympiske, DIF, Bender, Brok og Jørgensen (side 16-19)
Lidt videoer til sprint, spydkast og længdespring

Sidetal: 14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#9 Træningsprojekt

I dette forløb skal eleverne planlægge, udføre og evaluere et træningsforløb. Vi har fokus på konditionstræning og vi starter forløbet med en coopertest. Til slut i forløbet tager vi selvfølgelig en afsluttende coopertest for at se, om eleverne har opnået forbedringer på de 8 uger.
I timerne var træningen lærerstyret med en blanding af løbelege, kontinuerligt løb og intervalløb. Derhjemme skulle eleverne selv stå for deres træning og dokumentere deres træning.

Læsestof:
Træningsprojekt teori til idræt (PDF af Jeppe Haugaard Nielsen) = 4 sider
Idrætsbog til idræt C (PDF af Jeppe Haugaard Nielsen) side 4-6 + 9-14 = 9 sider

Sider: 13 i alt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8,79 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 Forløb#10 Performance (eksamen)

I dette forløb skulle vi arbejde med Labans bevægelsesteorier. De første 3 moduler var lærerstyrede, hvor vi i en masse mindre koreografier fik indarbejdet Labans forskellige BESS-begreber.
I de næste 3 moduler skulle eleverne lade sig inspirere af et billede og lave deres egen koreografi hvori de fik inkorporeret så meget Laban som muligt til et (eller flere) selvvalgt stykke musik
Det sidste modul gik med fremvisninger og respons fra klassekammeraterne

Læsestof:
Labans bevægelsesteori og danseanalyse, fra Badjango af Mette Overgaard og Maja Juel Hansen (9 sider)
Koreografiske og æstetik (koreografiske virkemidler af Helle Winther), fra "Fodfæste og himmelkys" af Winther, Engel, Nørgaard og Herskind, KU og Forlaget Hovedland,  2001, side 174-175 og 178-180 (5 sider)

I alt 14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6,79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#11 Volley (eksamen)

I dette forløb skal eleverne arbejde med volley - men vi spiller det på kidsvolleybanerne og med 3-4 spillere på banerne

Eleverne skal arbejde med underhåndsserven, med den gode modtagning, med den høje hævning og en smash.

I serven var der fokus på den strakte, spændte arm, den knyttede hånd og på at 'slå bolden ud' af hånden. Ved modtagningen havde vi fokus på baggerslaget (lavt tyngdepunkt, strakte, spændte arme og ikke at slå til bolden, men at 'guide' bolden til hæver. I hævningen havde vi fokus på fingerslaget og på den rette højde og afstand til nettet. I smashen arbejdede vi med tilløb og afsæt.

Derudover læste eleverne om regler til spillet samt lidt om idrætsetikken i forhold til køn og beklædning.

Læsestof:
Lidt om volleyspillet, 4 sider (fra nettet)
Tøjdebatten i sporten (et par links fra nettet + billeder)
Video om modtagning: 7 min (https://www.youtube.com/watch?v=gOgfoEGUDCA)

I alt 11 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning

Titel 11 Forløb#12 Drejebøger

Resten af skoleåret arbejder vi på drejebøger og på klargøring til eksamen.

Der skal desuden bruges et modul på at finpudse lancieren til gallafesten i maj
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer