Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Peter Beier
|
Hold
|
2022 SA/a (1a SA, 2a SA, 3a SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kulturelle mønstre i forskellige lande
Centrale begreber og teorier:
Geert Hofstedes kulturdefinition, herunder hans kulturdimensioner
Kendskab til dansk kultur
- kulturel globalisering
Intro til kulturmøde
Komparativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikroøkonomisk grundforløb
Centrale begreber og teorier:
Marked og markedstyper
Prisdannelse (udbud og efterspørgsel)
Politisk påvirkning af prisdannelsen
- afgifter og tilskud (trafikpolitik og miljøpolitik)
- eksternaliteter
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fri eller fanget? (Eksamen)
Centrale begreber og teorier:
Socialisering i en det senmoderne samfund.
4 identitetsformer med særlig fokus på sociale medier og identitet (Goffman)
Samfundsforandringer: Giddens, Ziehe, Rosa og Turkle
Aktør/struktur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rettigheder og pligter
Centrale begreber og teorier:
Thomas Hobbes og naturtilstanden --> vi behøver fællesskaber
- typer af fællesskaber (politisk fællesskab, fællesskaber i civilsamfundet, fællesskaber på arbejdsmarkedet)
Axel Honnet og teorien om anerkendelse --> Fællesskaber og anerkendelse
Rettigheder i pligter i et demokratisk samfund
- T.H. Marshall og hans tre rettigheder
- medborger og modborger (demokratisk, ansvarlig og værdiorienteret medborger)
De klassiske politiske ideologier
- ideologierne og rettigheder og pligter
Ideologiske forgreninger
- national-konservatisme og socialkonservatisme
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Makroøkonomisk grundforløb
Centrale begreber og teorier:
Kredsløbsmodeller
Bruttonationalproduktet og konjunkturbegrebet
Arbejdsmarkedet
- arbejdsstyrke
- erhvervsfrekvens
Arbejdsløshed
- forklaringer på arbejdsløshed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
International økonomi (Eksamen)
Centrale begreber og teorier:
Globalisering og globaliseringsdimensioner
Handelsteorier
- David Ricardo og teorien om de komparative fordele
- Staffan Lindner og efterspørgselsteorien
Hvorfor handler lande ikke med hinanden?
- protektionisme, herunder en vurdering af vindere tabere ved protektionisme (fokus på De Gule Veste i Frankrig)
- Den økonomiske globaliserings vindere og tabere - Branko Milanovic´ Elefantkurve --> reaktioner på "ulighed og uretfærdighed"
Verdenshandlens udvikling og fordeling
- nye økonomiske magtcentre (BRIK-lande)
- lande på forskellige økonomiske udviklingstrin
Konkurrenceevne
- priskonkurrenceevne
- strukturel konkurrenceevne (Teorien om social kapital)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Er demokratiet i krise? (Eksamen)
Centrale begreber og teorier:
Demokratiopfattelser
Politiske ideologier
- nationalisme
- populisme
Demokratiske udfordringer?
- den demokratiske samtale
- flertalsregeringer og demokrati
- individualisering
- sexisme i politik
- det multikulturelle samfund
- repræsentativitet
- spin
Projektarbejde med "at redde demokratiet"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fællesskaber eller konflikter (Eksamen)
Centrale begreber og teorier:
Teorier om samfundsudviklingen
- Georg Simmel og urbanisering
- Maffesoli og neo-stammer
- Alex de Tocqueville og den navlebeskuende ungdom
Unge og demokratisk deltagelse (politisk fællesskab)
Indvandring og integration
- identitetsvalg (fordele og ulemper i forhold til egne fælleskaber men også det danske fællesskab)
- integrationsformer (fordele og ulemper i forhold til egne fælleskaber men også det danske fællesskab)
Axel Honneth og teori om anerkendelse
Goffman og stigmatiseringsteori
Gordon W. Allport og kontaktteorien
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Økonomisk politik i en global verden (Eksamen)
Centrale begreber og teorier:
Økonomiske mål og målkonflikter
- særlig fokus på økonomisk vækst
- særlig fokus på Tim Jacksons "Vækstens dilemma"
Makroøkonomiske sammenhænge
- investeringer og vækst (Cobb-Douglas modellen)
- forbrug og beskæftigelse
National økonomisk styring
- finans- og pengepolitik
Strukturpolitik
- arbejdsmarkedspolitik (stramnings- og opkvalificeringsstrategier)
- skattepolitik og Lafferkurven (fokus på substitutionseffekten)
Cobb-Douglas teori om hvordan man skaber økonomisk vækst
Økonomisk teori
- keynesiansime og monetarisme
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Politik i en senmoderne og global verden (Eksamen)
Centrale begreber og teorier:
Demokratiopfattelser (konkurrencedemorkrati, deltgelsesdemokrati, deliberativt demokrati, Dahls demokratikriterier)
Magtbegrebet (herunder afmagt)
Kendskab til politiske partier fordelings- og værdipolitisk
- konfidensintervaller og meningsmålinger
- partiadfærd (Molin og Downs)
Vælgeradfærd (classvoting og issuevoting)
Kendskab til det politiske klima i USA (især kendskab til tillid og polarisering)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jensby,Pedersen & Brøndum: Politikbogen, Columbus; sider: 14-16, 19-23, 83-90, 99-107, 109-115, 133-135, 139-140, 170-175
-
Brøndum,Peter og Rasmussen,Annegrethe: Usa's udfordringer 2. udg. 2016, Columbus; sider: 105-111, 250-256
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Velfærdsstat i en senmoderne virkelighed (Eksamen)
Centrale begreber og teorier:
Solidaritetsbegreber med fokus på Jodi Deans refleksive solidaritet
Velfærdsstatens udfordringer
- forbrugermentalitet
- ældrebyrde
- EU og dansk velfærd
Strategier for at løse velfærdsstatens udfordringer
- nedskæringsstrategien med fokus på brugerbetaling
- udvidelsesstrategien med fokus på fordele/ulemper ved de at udvide arbejdsstyrken med unge, ældre og indvandrere
Konkurrencestaten, herunder vindere og tabere i konkurrencestaten
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Konflikt og sikkerhed (Eksamen)
Centrale begreber og teorier:
Teorier om international politik: Idealisme, realisme og Civilisationernes sammenstød.
Det internationale system og magthierarkiet, hård og blød magt. Danmarks placering i det internationale magthierarki.
Snævert og bredt trusselsbegreb og sikkerhedsbegreb, herunder udviklingen i trusler.
Sikkerhedsordninger: sikkerhed gennem magtbalance, sikkerhed gennem hegemoniordningen, sikkerhed gennem integration og interdependens.
Viden om internationale aktører: FN, NATO, EU
Viden om internationale aktører: USA og teorier om USA´s rolle i verdenen.
Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik: udenrigspolitiske mål og midler. (hård og blød aktivisme).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Branner, Hans: Global politik 3. udg., Columbus; sider: 18-29, 34-42, 50-56, 66-78, 110-120, 212-218, 220-222, 230-237, 249-253
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Ulighed (Eksamen)
Centrale begreber og teorier:
Økonomisk ulighed og forklaringer på økonomisk ulighed (strukturbestemte og politisk bestemte forklaringer)
Sociolkulturel ulighed
Ulighedens konsekvenser for social mobilitet og sammenhængskraft
- Pierre Bourdieu og social arv
- Wilkinson og Pickett (herunder regressioner) og kontaktteorien
Ideologier og ulighed
- Thomas Piketty
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52919842580",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52919842580",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52919842580"
}