Holdet 22 SPB/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Ninette Joan Pihl Dahl
Hold 22 SPB/1 (1g SPB/1, 2g SPB/1, 3g SPB/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2 Begyndersystem Viva la vida
Titel 2 Forløb#3 Begyndersystemet Hispanos en EEUU
Titel 3 Forløb#4 Jóvenes en España EKSAMEN
Titel 4 Forløb#5 Cuentos
Titel 5 Forløb#6 Mundtlighed/hitverberne
Titel 6 Forløb#7 Colombia EKSAMEN
Titel 7 Forløb#8 Comida española EKSAMEN
Titel 8 Forløb#9 Fiestas y tradiciones en España
Titel 9 Forløb#10 Viajes EKSAMEN
Titel 10 Forløb#11 Sprogrejsen
Titel 11 Forløb#12 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2 Begyndersystem Viva la vida

I resten af  1.g vil vi arbejde med tekstmateriale og tilhørende grammatik til begynderbogssystemet Viva la vida. Vi skal læse tekster om kulturen og samfundet i Spanien og vi skal arbejde videre med den basale grammatik, tematisk ordforråd og lignende.

Kernestof: Viva la vida

Supplerende materiale: Sange, grammatiske øvelser, film (Coco mhp De dødes dag, Tapas-filmen)

Sidetal: 54 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#3 Begyndersystemet Hispanos en EEUU

Efter sommerferien fortsætter vi med begynderbogen "Viva la vida" (hvor teksterne nu drejer sig om Los hispanos en EEUU).

Vi arbejder videre den kendte, basale grammatik men bygger nye ting ovenpå. Og så arbejder vi videre med ordforråd og kommunikative strategier, så vi kan få opbygget større lyst til at kommunikere på spansk.

Kernetekst: Viva la vida, Bascuñan, Østergaard og Højgaard, Lindhardt og Ringhof, 2020

Men suppleret med små videoer, sange, nyheder, mm

Sidetal: 24 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Forløb#4 Jóvenes en España EKSAMEN

I dette forløb om "Los jóvenes en España" skal eleverne læse forskellige aspekter om det at være ung i Spanien. Fokus er på at kunne sammenligne med deres eget ungdomsliv i Danmark. Vi prøver at kigge både på de gode (drømme, fester, mm) og dårlige (arbejdsløshed, boligpriser, mm) sider af ungdomslivet.
Samtidig skal vi arbejde på relevante gloser og bygge videre på de grammatiske og kommunikative færdigheder.

Undervejs i forløbet var der en undervisningspraktikant inde i nogle moduler og hun fik snakket om dem om de unges boligsituationen i Latinamerika, hvor hun viste dem en video, og så ville hun gerne undervise i femicidios (Sexo en proceso, side 34-35 + Rebeca Lane sangen "Este cuerpo es mio")

Kernestof:

Estrella de Sevilla, La buena vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008
La generación perdida, España en la calle, Kloch og Tønner, Gyldendal (34-37)
Film: "Perdiendo el norte" af Nacho G Velilla, 2015

Supplerende materiale:

Diego de Sevilla, Jóvenes andaluces hablan, Schaffalizky og Søndergård Jensen, 2000 (side 7-9)
Lidt om sp-dk identitet, Sin prisa pero sin pausa, Clausen, Liébana og Nørgaard, Gyldendal, 2016 (side 9-11)
Salir por la noche, Materiale fra NCFF til tidligere Dyrk Sproget konkurrence (om El botellón og festkultur)
Dokumentar: Horisont-afsnit: Spaniens tabte generation, DR1, 2011

Sidetal: 27 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Forløb#5 Cuentos

I dette forløb skal eleverne læse om eventyrernes karaktertræk og arbejde med lidt forskellige eventyr som alle har en vigtig ulv/faun. Eleverne skal kunne fortælle om eventyrene og kunne sammenligne dem og deres eventyrtræk

Vi har haft fokus på gloseindlæring for at kunne tale frit om eventyrene ud fra forskelligt billedmateriale og har haft datiderne (præt/imp) som fokuspunkt i forhold til grammatikken.

Kernemateriale:

Caperucita Roja, Cuentos y leyendas, Hills & Cano
El lobito bueno, Èrase una vez, José Augustin Goytisolo, Haase spanske novelleserie, 2002
Film: El laberinto del fauno, Guillermo del Toro, 2006

Supplerende materiale:
Eventyrtræk og tolkning, Las tres naranjas y otros cuentos (populares), Bente Skjøde, Gyldendal, 1989 (side 5-8)
Lidt uddybende materiale om den nye slutning i Caperucita Roja (lykkelig),  om Guillermo del Toro og filmen, lidt sang om Caperucita Roja, mm

Sidetal: 16,5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Forløb#6 Mundtlighed/hitverberne

Fokus i dette forløb er "mundtlighed", og derfor har vi i dette turboforløb ekstra fokus på hitverbernes betydning og bøjning (nutid) -  og derefter at få dem brugt i arbejdet med mundtlighed.

Vi bøjer dem, vi bruger dem i forskellige former for spil (kryds og boller, ludo, mm) og så skal vi bruge dem til at lave lærerstyrede og arbejde os henimod de frie sætninger, så vi tør at tale noget mere.

I dette arbejde har vi gjort brug af bogen "Nos hablamos en clase, ?vale?" - og som vi efterfølgende vil inddrage i arbejdet med mundtlighed i klassen.

Kernetekst
Hitverberne fra Spontant spansk, Paul Klitnæs, Systime, 2007
Nos hablamos en clase?vale?, Suzan Desezar, Amatemedia, 2023

Sidetal: 7,5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#7 Colombia EKSAMEN

Eleverne skal i dette forløb læse om Colombia på godt og ondt. Vi skal læse om Colombias smukke natur og høre masser af god colombiansk musik, men vi skal også læse om FARC, narkoindustrien og el machismo, som bl.a. kan ses i musikken (reggaetón) og som også gør det svært i forhold til kønsroller/seksualitet

Samlet sidetal: 24 sider

Kernetekst:

Mario de Colombia, La identidad contrastada, Mikkelsen og Riismøller, Gyldendal, 2013

Film: María llena eres de gracia, Joshua Marston, 2004 + temahæftet: Narcocultura, Laursen og Knudsen, Gyldendal, 2009, side 13-19 (María llena eres de gracia)

Machismo + Reggaetón/sangen "La muda", El sexo en proceso, Arfaoui og Gavilán, Columbus, 2021 (side 7 + 16-18)


Supplerende materiale:

Dokumentar: Colombia uden våben, DR2, 1.9. 2020 (CFU)

Artikel fra Politiken: https://politiken.dk/internationalt/art5998811/Borgerkrigen-er-slut-%E2%80%93-men-i-Colombias-bjerge-er-freden-farlig?-men-i-Colombias-bjerge-er-freden-farlig?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR06Ytr0SCNbCGCdCji1Fq8n3irhT_6OrOutP-v_1KLsPksgidByadwv8NA_aem_AeQeC3lyf8hdo5XJYBB6Of1VX3Ccq6aynBD_IlLp1lDNlG9EEOhZFLQNX3Ha_GAy2m0wiHYEusg5fESNf4TI6cDf

Dansk artikel: https://globalis.dk/konflikter/colombia

Podcast: https://podcasts.apple.com/us/podcast/qu%C3%A9-pasa-podcasten-om-latinamerika/id1538789494 (11.02.22, 33 minutter)

1. og 2. afsnit af Narcos + lidt internetmateriale om Pablo Escobar

Foredrag af Salka Wollesen Breum fra Mi cuerpo Min krop (90 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#8 Comida española EKSAMEN

Eleverne skal i dette forløb oparbejde et godt gloseforråd og de skal få større viden om en spanske madkultur. Samtidig skal vi arbejde med deres mundtlighed og det gør vi bl.a. i form af at 'lege markedsplads' og komme på indkøb i hinandens boder. Vi slutter forløbet af med at lave spansk mad (tapas) i skolekøkkenet.

Samlet sidetal: 30 sider

Kernetekster:

España en la calle, Kloch og Tønner, Gyldendal, side 16-19 (El botellón) og 20-23 (Sabor de España)

España Frontera Climática, Kloch, Tønner og Vilhelm, Columbus, side 69-74 (Klimakokken i Sevilla)

Supplerende materiale:

Caminando, Grundbog, Gyldendal 2009, s. 33-36, 70-71 og 93-94

Podcast (sammenligning med klimakokken): https://podcast.duolingo.com/episode-46-el-paraiso-del-chef-the-chefs-paradise

Las 17 metas de la ONU

Forskellige videoer med mad: Profedeele (comidas y bebidas A1), Videoele (menu A2), Comer en un restaurante (youtube), Splunge (gestos en español)

Volver, Pedro Almodóvar, 2006 (med fokus på madkulturen, tapas, madgloser, mm)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22,79 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Forløb#9 Fiestas y tradiciones en España

Eleverne vælger et emne (en fest eller en tradition) i Spanien. De skal dykke ned i emnet og formidle deres tilegnede viden til klassekammeraterne på et tydeligt spansk sprog og med en masse flotte billeder.
De valgte følgende emner: Navidad, Año Nuevo,  Carnaval en Tenerife, Semana Santa, Batalla del Vino og San Fermin

Samlet sidetal: 7,5 sider

Kernetekster:

Ya vamos, Grundbog til spansk, Gavilán og Arfaoui, Columbus, side 162-164

Supplerende materiale

Diverse internetsider til emnet

Julefilm: A cien kilómetros de Navidad (masser af juletraditioner)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,95 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 9 Forløb#10 Viajes EKSAMEN

I dette forløb skal eleverne arbejde med forskellige former for rejse.  Vi starter med vandreturen El camino de Santiago, og 'rejser videre' til drukrejserne på Ibiza og slutter med roadtrip/dannelsesrejsen i Sydspanien. Vi skal arbejde med de vigtigste gloser inden for emnet og arbejde hen imod sprogrejsen til Málaga.

Samlet sidetal: 22,5 sider

Kernetekster:

Delirio en Ibiza, Nuevos Retratos, Ole Loumann, Gyldendal 2010, side 64-71

Filmen: Vivir es fácil con los ojos cerrados, David Trueba, 2013 (Filmstriben, 1:48)

Supplerende materiale:

Viva la vida, Grundbog, Bascuñán, Østergaard og Højgaard, Lindhardt og Ringhof, 2017, side 44-45 (El camino)

Agencia ELE (youtube): Vacaciones en España: https://www.youtube.com/watch?v=ftYXIS3OqDg

Video til Caminoen: https://www.youtube.com/watch?v=Fbh2_XaT0Og (6 min)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13,68 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 10 Forløb#11 Sprogrejsen

Vi skal arbejde med lidt materiale om Málaga inden sprogrejsen 2.4 - 6.4: lidt om flamenco, tyrefægtning og den arabiske arkitektur.
Vi skal desuden arbejde lidt med rollespil om at spørge om vej, bestille mad på restaurant, mm
Eleverne skal også vælge sig i grupper, som får til opgave at fortælle om et sted på vores byrundtur, som vi tager fælles, når vi kommer frem.
(hjemmeblivende elever skal formidle et sted i Ringe og skal lave en turistbrochure til spanske turister, som de skal vise når vi kommer hjem)

Samlet sidetal: 13 timer (?)

Materiale:

VideoELE (A Granada en avión  A1/ Un viaje en avión A2)

Tekst om Flamenco og La arquitectura árabe fra La buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008, side 9-11 (+ lidt fra nettet om tyrefægtning)

Perdone, dónde está fra ?? (Mundos/Caminando??)

Lidt blandede tekster til rollespil fra (Caminando??) : 2b En la cafeteria, 2c Vamos de compras, 6b En el aeropuerto
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7,95 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 11 Forløb#12 Eksamensforberedelse

Disse moduler skal bruges til at gøre os klar til eksamen: Vi skal kigge på materiale til emnerne og  vi skal lave prøveeksamener, så vi er klar til en eventuel eksamen

(sidetal: 13, 5)

Materiale

"Paralleltekster" til prøveeksamenerne
Billeder til at øve billedsnak
Ved det grønne bord-video
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8,79 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning