Holdet 22 SPB/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Alice Jakobsen
Hold 22 SPB/2 (1g SPB/2, 2g SPB/2, 3g SPB/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk (efter grundforløbets 9 moduler)
Titel 2 Begyndersystem fortsat i 2.g
Titel 3 Jóvenes 2.g (eksamensemne)
Titel 4 América Latina
Titel 5 Viajar (eksamensemne)
Titel 6 Fiestas y tradiciones
Titel 7 Colombia (eksamensemne)
Titel 8 Las películas de Pedro Almodóvar (eksamensemne)
Titel 9 Dyrk Sproget
Titel 10 Sprogrejse til Málaga
Titel 11 Jóvenes 3.g (eksamensemne fortsat)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk (efter grundforløbets 9 moduler)

Mål:
Tilegnelse af basalt ordforråd og grundgrammatik gennem læsning af tekster fra "Viva la vida" samt arbejde med supplerende materialer: film, sange mv.
Opøve lyst til at kommunikere på spansk. Bevidsthed om kommunikationsstrategi.
Kendskab til kultur i Spanien og Latinamerika. Bevidsthed om interkulturelle aspekter.
Eleverne fortsætter (efter grundforløbet) med at opbygge og forøge ordforråd og kendskab til spansk grammatik. Teksternes sværhedsgrad - og den tilhørende grammatik - vil løbende blive øget.

Kernestof:
"Viva la vida" af Bascuñan, Østergaard og Højgaard (Lindhardt og Ringhof 2017)

Supplerende materiale:
- Film: , "A 1000 kilómetros de la navidad", "Tapas", "Diecisiete", 3 kortfilm: "Drengen på taget", "Fabricios første gang" og "Med lukket mund".

Diverse sange og videoer fra Youtube, herunder alfabetsang, sang om vejret osv.

Antal sider: 52
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl 1 17-11-2022
Afl 2 08-12-2022
Afl 3 05-01-2023
Afl 4 09-02-2023
Afl 5 02-03-2023
Afl 6 02-04-2023
Afl 7 13-04-2023
Afl 8a Analyse af kortfilm 07-05-2023
Afl 8b Analyse af kortfilm 07-05-2023
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 32,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Begyndersystem fortsat i 2.g

Vi arbejder fortsat med begyndersystemet "Viva la vida".
Ordforråd, grammatikområder mm udvides løbende og billedbeskrivelse introduceres.
Der arbejdes med mundtlighed bl.a. via rollespil, billedbeskrivelse og optageles af fiktive interviews.

Grammatikfokus:
Estar + gerundium, diftongerende verber, dativstyrende verber, refleksive verber

Desuden: diverse spanske sange.

Antal sider: 15
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl 1 30-08-2023
Afl 2 20-09-2023
Afl 3 11-10-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jóvenes 2.g (eksamensemne)

Under emnet "Jóvenes" arbejde der med unge i Spanien. Fortsat fokus på ordforråd, grammatik, samtale og skriftlig fremstilling.

Materiale:
- "Los jóvenes españoles" og "España no es país para jóvenes", kapitel 11 fra Tapasonline
- https://english.elpais.com/elpais/2014/11/07/inenglish/1415352012_379056.html
- "Spanske unge får drukreservater", https://www.berlingske.dk/internationalt/spanske-unge-faar-druk-reservater
- "Diario de Sara", s. 71-75 i "El sexo en proceso" (Colombus 2021)
- "España en la calle" af Kloch og Tønner, "I byen på spansk" side 6-11 og side 16-19

Film: "Carmen y Lola" (2018)

Grammatisk fokus: de to datider, verber med vokalskifte, personlige pronominer, futurum

Ekstra: et lille miniforløb om gambitter ved spanskstuderende fra universitet.

Antal sider: ca. 22
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl 4 27-10-2023
Afl 5 29-11-2023
Afl 6 18-12-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 América Latina

I grupper arbejdes der med præsentation af 5 Latinamerikanske lande:
Colombia, Mexico, Peru, Argentina og Bolivia. Grupperne finder selv materiale på nettet på spansk/engelsk/dansk.
Følgende underemner indgår i en præsentation, der understøttes af stikord:
- Hovedstad
- Flag
- Regent og styreform
- Befolkning
- Religion
- Seværdigheder
- Kultur (sport, musik osv.)
- Berømt(e) person(er)
        - Mad og drikke
- Evt. andet

Supplerende materiale:
Film: "Diarios de motocicleta" (2004)
Tekst om Che Guevara: https://www.information.dk/debat/2007/10/myten-che
DR "Conquistadorernes storhed og fald", ep. 1, sæson 1: https://www.dr.dk/drtv/episode/conquistadorernes-storhed-og-fald_-en-ny-verden_408906

Grammatisk fokus: futurum

Antal sider: 10

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Viajar (eksamensemne)

Efter en indledende brainstorm om emnet VIAJAR, arbejdes vi med et grundlæggende ordforråd indenfor emnet og herefter om forskellige former for rejser: turisme, rejser forbundet med arbejdsløshed, kærlighed, fattigdom, nysgerrighed og migration.

Kernestof:
"Perdiendo el norte", film fra 2015
Introduktion, Kulturpåvirkninger, Interview med Alma Cruz: s. 7-11, 46, 59-66 fra "Retratos latinos en California" af Ringgaard/Kledal (Gyldendal)
"Sin nombre", film fra 2009

Supplerende stof:
- "Un viaje en avión" fra Videoele: https://videoele.com/A2-un-viaje-en-avion.html
- Vocabulario para viajar: https://www.youtube.com/watch?v=M5vQoCG5WTU
- Unidad 6a og 6b fra Caminando af Clausen, Inge Margrethe (Systime)
- Agencia ELE - Vídeo 4: Vacaciones en España: https://www.youtube.com/watch?v=ftYXIS3OqDg
- Opsigtsvækkende folkemængde har kurs mod USA: https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-12-25-opsigtsvaekkende-folkemaengde-har-kurs-mod-usa
- Caravana migrante en navidad: https://www.youtube.com/watch?v=nWtqbz5kLeM
- "Vivir es fácil con los ojos cerrados", film fra 2013

Grammatisk fokus: personlige pronominer, refleksive verber

Antal sider: 17 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fiestas y tradiciones

Et projektorienteret, kort forløb om særlige begivenheder i Spanien:
1: Semana Santa
2: Feria de abril
3: San Fermín
4: La Tomatina
5: Las fallas de Valencia

Grupperne finder selv primært litteratur på spansk og supplerende litteratur på engelsk og dansk. Videoklip og billedbeskrivelse indgår. Alle grupper fremlægger powerpoints.
I forløbet arbejdes der desuden med udarbejdelse af talepapir samt mundtlighed i det hele taget.

Supplerende materiale:
- https://www.youtube.com/watch?v=IyLQwlJ36e4&ab_channel=AneAtxaELE
- https://www.youtube.com/watch?v=tO4J3b3HQP8&ab_channel=Espa%C3%B1olconHanane

Grammatisk fokus:
- Verbalperifraser
- Verbaltider med fokus på perfektum og pluskvamperfektum

Undervejs i forløbet: Foredrag med Salka Wollesen Breum om hendes projekt i Colombia "Mi cuerpo/Min krop".

Antal sider: 12 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl 1 29-08-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Colombia (eksamensemne)

I dette forløb er der fokus på Colombias kultur, historie, samfund, natur mm.

Kernestof:
- "Mario de Colombia - quiero una vida sin drogas", uddrag fra bogen ”La identidad contrastada – Jóvenes en Latinoamérica” af Mikkelsen, Ole Nicolaj og Riismøller, Pablo.
- Fernando Botero: side 11-12 i "La violencia" + beskrivelse af billeder
- "Una madre joven" fra "Una mirada a las realidades en Colombia" af MiCuerpo/MinKrop (2022)
- Poema: "Un homenaje a mi patria", side 28-33 i "Otras caras de Colombia" af Krogh, Jeanette (Turbine 2021)

Supplerende materiale:
-  https://historia-arte.com/artistas/fernando-botero
- "Colombia uden våben", dokumentar fra DR2 2020
- "Pickpockets", film fra 2017
Baggrundsmateriale om FARC:
- https://da.wikipedia.org/wiki/FARC
- https://heleverdeniskole.dk/bibliotek/colombia/oproersgruppen-farc/
- https://globalnyt.dk/fred-og-kokain-i-colombia/
- https://globalis.dk/konflikter/colombia

Grammatisk fokus:
- refleksive verber
- verbalperifraser
- modalverber
- indifinitte pronominer
- "Man"
- konjunktiv i que-sætninger

Antal sider: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21,63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Las películas de Pedro Almodóvar (eksamensemne)

Der arbejdes med Pedro Almodóvars filmunivers med størst fokus på fremstillingen af kvinderollen og forholdet mor-barn.

Kernestof:
- "Todo sobre mi madre". Filmen ses, og der arbejdes med forskellige vinkler af filmen. Afrundes med et kreativt projekt, hvor dele af handlingen fremføres som dukketeater, tegneserie, interview og trailer.
- "Volver". Filmen ses, og scene 15-16, 18, 24-27, 116-120 og 134 fra drejebogen læses.

Supplerende materiale:
Om Pedro Almodóvars film:
- https://www.kino.dk/nyheder/2019/09/kinodks-guide-til-pedro-almodovar
- https://es.wikipedia.org/wiki/Pedro_Almod%C3%B3var
- https://www.berlingske.dk/kultur/maend-er-lidt-kedelige
https://www.culturamas.es/2016/03/13/11-rasgos-que-definen-a-las-peliculas-de-almodovar/
- "Familia" og "Emner i Pedro Almodóvars film", side 96-101 i drejebogen af Petersen, Hanne.
- "La Movida Madrileña", side 85-86 i "Sin prisa pero sin pausa" af Clausen/Liebana/Nørgård

Grammatisk fokus:
- dativstyrende verber
- gradbøjning af adjektiver
- konjunktiv

Antal sider: ca. 22
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15,74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dyrk Sproget

"Dyrk Sproget" er en konkurrence lavet af NCFF. Det overordnede emner er "Kulturmøder og ungdomskultur", i år med fokus på: brug af teknologi blandt unge i Danmark og Spanien.

Forløbet indledes med to modulers fokus på tekstlæsning, ordforråd samt viden om emnet i både egen kultur og i Spanien.
Herefter udarbejdes over tre moduler 3-minutters videoer i grupper af 3-5 personer. Videoerne skal give udtryk for viden om og refleksion over forskelle mellem egen kultur og kulturen i Spanien.

Forløbet afrundes med en intern videofremvisning, hvor holdet vælger de tre videoer, der skal medvirke i den nationale konkurrence.

Antal sider: 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,95 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Sprogrejse til Málaga

Sprogrejse til Málaga 2.-6. april 2025

Indledende forberedelser inden sprogrejsen: præsentation af seværdigheder.
Lave rollespil om rejsesituationer ud fra tekst: "Unidad 2b, 2c, 5b og 5b" i Caminando.

Opsamlende opgaver efter sprogrejsen: fremlæggelse af fotoserier, TikTokvideoer (5 forskelle mellem DK og ES), dagbog fra rejsen

Video:
"Es Málaga en un día, la capital de Costa del Sol: https://www.youtube.com/watch?v=Fiib7BWtZ-c
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl 14 31-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Jóvenes 3.g (eksamensemne fortsat)

Det læste materiale fra emnet "Jóvenes" fra 2g genopfriskes, og emnet suppleres med kerneteksten:

La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir", side 34-37 i "España en la calle" af Kloch og Tønner (Gyldendal 2019)


Antal sider: 3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer