Midtfyns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Midtfyns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 22 SPB/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Alice Jakobsen
Hold
22 SPB/2 (
1g SPB/2
,
2g SPB/2
,
3g SPB/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk (efter grundforløbets 9 moduler)
Titel 2
Begyndersystem fortsat i 2.g
Titel 3
Jóvenes 2.g (eksamensemne)
Titel 4
América Latina
Titel 5
Viajar (eksamensemne)
Titel 6
Fiestas y tradiciones
Titel 7
Colombia (eksamensemne)
Titel 8
Las películas de Pedro Almodóvar (eksamensemne)
Titel 9
Dyrk Sproget
Titel 10
Sprogrejse til Málaga
Titel 11
Jóvenes 3.g (eksamensemne fortsat)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk (efter grundforløbets 9 moduler)
Mål:
Tilegnelse af basalt ordforråd og grundgrammatik gennem læsning af tekster fra "Viva la vida" samt arbejde med supplerende materialer: film, sange mv.
Opøve lyst til at kommunikere på spansk. Bevidsthed om kommunikationsstrategi.
Kendskab til kultur i Spanien og Latinamerika. Bevidsthed om interkulturelle aspekter.
Eleverne fortsætter (efter grundforløbet) med at opbygge og forøge ordforråd og kendskab til spansk grammatik. Teksternes sværhedsgrad - og den tilhørende grammatik - vil løbende blive øget.
Kernestof:
"Viva la vida" af Bascuñan, Østergaard og Højgaard (Lindhardt og Ringhof 2017)
Supplerende materiale:
- Film: , "A 1000 kilómetros de la navidad", "Tapas", "Diecisiete", 3 kortfilm: "Drengen på taget", "Fabricios første gang" og "Med lukket mund".
Diverse sange og videoer fra Youtube, herunder alfabetsang, sang om vejret osv.
Antal sider: 52
Indhold
Kernestof:
Læs alle udtrykkene på side 18 i den nye bog godt igennem og prøv at lære dem udenad. Læs og oversæt også "Diálogo 7" på side 19. Husk altid at læse højt.
Læs og forstå teksten om "María José" igen. Lav opgaven "Nægtelse" på side 21 (ikke = no) og repetér de possessive pronominer, så I kan huske dem udenad.
1) Log på MinLæring og lav de opgaver færdige, som I begyndte på sidste gang. Henvend jer til IT-Michael, hvis I har problemer med jeres unilogin. Jer, der ikke var til sidste time: find link mm i OneNote d. 15.11. 2) Læs og oversæt teksten på side 2
Læs teksten på side 23 igennem HØJT 2 gange. Fokus på udtale og tænk samtidig over, hvad teksten betyder.
Læs og oversæt teksten øverst side 26 (selve brevet). Lær også alle tierne (10, 20, 30 osv.) via dette link: Spanske tal - lær tallene på spansk hurtigt og nemt og til sidst: lyt til alfabet-hittet igen: Canciones Infantiles - Alfabeto Espanol 1
Lav opgave 1 på side 28 nederst i "Viva la vida": Bøjning af regelmæssige verber. Øv jer også GRUNDIGT på disse gloser:
Gør jer umage for at lære 12 spørgeord udenad via denne quizlet: Titel
Afsnit
Lav opgaven øverst side 31: Interview med Rafael og læs + oversæt teksten "Julieta" på side 32.
Læs (højt) og oversæt (mundtligt) teksten på side 32 igen. Det skal flyde i et godt tempo. I timen afprøver vi det glose-spil, I lavede i sidste time og ser en god del af filmen "Julieta".
Vi ser "A 1000 km de navidad" færdig.
Julebingo på spansk. Medbring en lille pakke til max. 10 kr.
Brug 10-15 minutter på at "bladre" i GRAMMATIK-sektionen i vores spansk-notesbog i OneNote og repetér det, vi har gennemgået.Find også ud af, hvordan man bøjer TENER i præsens og lav opgave 2 nederst på side 33 + denne opgave: index.html
Repetér genitiv/ejefald og lav opgaven i nederste venstre hjørne på side 34. Læs og oversæt (mundtligt og højt) teksten "Esta es mi familia" på side 40.
Øv familiegloserne igen her: Titel Tal bagefter højt med dig selv om din familie i 5 minutter. Tag tid!Repetér brugen af Adjektiver her: Adjektiver og lav opgave 1 øverst på side 41 i vores bog.
Læs om Muy og Mucho i vores egen grammatik i OneNote. Lav opgaven øverst side 34 (indsæt muy eller mucho) i vores bog og lav opgaver på MinLæring: Minlæring
Læs og oversæt hele teksten på side 42: "Habla Miguel". Også selv om I nåede det i timen. Udfyld også boksen nederst på denne side i OneNote: 31.1. Muy/Mucho, Afl 4, Klokkeslæt
Lav opgave 1 og opgave 2 nederst på side 43 i bogen - om adjektiver. Læs også siden om "Adjektiver" igennem i vores egen Onenote-grammatik. Og endelig: sørg for, at du er startet på din aflevering, så du evt. få svar på spørgsmål i timen.
Læs indledning og punkt 1 og 2 i dette link: Caminoen og læs og forstå teksten på side 44 i "Viva la vida".
I skal lave opgaverne fra sidste modul helt færdige - find dem her: 21.2. Afl 4, Tener que + infinitiv, "El camino de Santiago" Lav også opgave 1, 2 og 3 på de to første sider her: Kap 9 El camino de Santiago
Se film - ingen lektie.
Vi arbejder lidt med filmen "Diecisiete", som vi så i fredags. Slå verbet "Ir" op i opgaven. Hvad betyder det og hvordan bøjes det i præsens/nutid? Lær det udenad.
Læs og oversæt "El día a día de una camarero" på side 47 og svar med 3 spanske sætninger på: ¿Quién es Rosario?
Gå ind på Onenote-siden fra sidste time: 7.3. Afl 5, Gruppearb + Karaktersamtaler og lav opgaver 7-10 under den grønne overskrift: "La iglesia skate, un templo de color", página 53, hvis I ikke lavede det i timen.
Lav opgaven øverst i højre spalte på side 54: ser/estar/hay. Find også farverne på side 56 og øv jer på gloserne.
Læs (højt) og oversæt teksten "Por el centro de Sevilla" på side 58. Find 3 AR-verber i teksten.
Lav opgave 7 på siden: Opgaver til "Adoro ir de compras", Opgaver til "Adoro ir de compras" . Det handler om nærfremtid: ir + a + infinitiv.
Vi gennemgår lektien til i fredags, så sørg derfor for, at den er i orden. Brug også lidt tid på at læse aflevering 6 igennem og begynd på opgaven, sådan at I kan stille eventuelle spørgsmål i timen.
Hvad betyder HACER og hvordan bøjes verbet i præsens? Læs og oversæt teksten på side 60 i bogen.
Øv jer grundigt på tøjgloser, som I finder her: Titel
Læs teksten på side 64 højt igen. Og oversæt den mundtligt til et nogenlunde flydende dansk. Googl Alejandro Gómez Palomo og se nogle af hans designs.
Lektien er at lave opgaver på: Minlæring samt opgaven øverst på side 66. Det hele handler om før nutid (= perfektum).
Genlæs reglerne for PERFEKTUM og lav opgaven på side 67 skriftligt.
Læs og oversæt første afsnit af teksten side 72 - ned til "Sus viajes". Vi laver også en lille spansktest i timen. Repetér eventuelt
Sidste spanskmodul for i år. Ingen lektie.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afl 1
17-11-2022
Afl 2
08-12-2022
Afl 3
05-01-2023
Afl 4
09-02-2023
Afl 5
02-03-2023
Afl 6
02-04-2023
Afl 7
13-04-2023
Afl 8a Analyse af kortfilm
07-05-2023
Afl 8b Analyse af kortfilm
07-05-2023
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 32,9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Begyndersystem fortsat i 2.g
Vi arbejder fortsat med begyndersystemet "Viva la vida".
Ordforråd, grammatikområder mm udvides løbende og billedbeskrivelse introduceres.
Der arbejdes med mundtlighed bl.a. via rollespil, billedbeskrivelse og optageles af fiktive interviews.
Grammatikfokus:
Estar + gerundium, diftongerende verber, dativstyrende verber, refleksive verber
Desuden: diverse spanske sange.
Antal sider: 15
Indhold
Kernestof:
Hola og velkommen tilbage til jer. Jeg håber, I har nydt ferien.
La comida y la bebida: Læs alle gloserne på side 81 i "Viva la vida" højt og kig godt på den danske oversættelse. Lær betydening af disse verber udenad:
Læs gennemgangen af "Gerundium" igennem igen (i Onenote) og sørg for, at alle opgaver fra sidste modul er lavet: 22.8. Gerundium, Billedbeskrivelse, Las comidas.Det gælder også "10 spansk sætninger om jeres eget feriebillede". Medbring vores bog.
Lav opgave 1 og 2 på side 81 i "Viva la vida" skriftligt (husk IKKE at skrive i bogen...). Læs også teksten på side 80 HØJT - hav fokus på udtale og flow i oplæsningen.
Lær 10 af gloserne på side 81 helt udenad - udvælg selv dem, du helst vil lære. Lav opgave 1 på side 82.
De opgaver, I fik stillet i sidste spansktime, skal være lavet færdige. Jeg forventer, at alle har gjort en indsats, så vi hurtigt kan samle op på nogle af opgaverne, der ligger her: 1.9. Las comidas
Bøj det diftongerende verbum CERRAR (e<ie). Læs også teksten om restaurantbesøg igennem og notér 5 gode udtryk, du synes, skal med i din gruppes rollespil En el restaurante - model til dialog
Til dette modul skal I sørge for, at jeres restaurant-rollespil er skrevet færdige. I skal rette teksten til, hvis I ser nogle fejl og I skal øve jer helt vildt, så I kan jeres del af teksten udenad.
Læs om de dativstyrende verber på side 88 i "Viva la vida" og lav opgave 1 nederst til venstre. Lær de seks hensynsleds-pronominer udenad (dem, vi lærte i sidste time): me, te, le, nos, os, les.
Læs (altid højt) og oversæt (altid mundtligt) hele venstre spalte af teksten side 94: "Conversación con Víctor".
Læs og oversæt andet afsnit af "Conversación con Víctor" - dvs. højre spalte på s. 94 og de 5 første linjer på s. 95. Bøj også det refleksive verbum "afeitarse" og find på en sætning, hvor verbet bruges.
"Conversación con Víctor": opgaverne til første tekstafsnit skal være lavet færdige: 26.9. Gustar, Refleksive verber, "Conversación con Víctor" og resten af teksten på side 94-95 skal være læst og forstået.
Ingen lektie til dette modul. Medbring bare vores bog.
Øv jer på de 20 småord fra quizletten, så I kan dem forfra og bagfra! Titel
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afl 1
30-08-2023
Afl 2
20-09-2023
Afl 3
11-10-2023
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Jóvenes 2.g (eksamensemne)
Under emnet "Jóvenes" arbejde der med unge i Spanien. Fortsat fokus på ordforråd, grammatik, samtale og skriftlig fremstilling.
Materiale:
- "Los jóvenes españoles" og "España no es país para jóvenes", kapitel 11 fra Tapasonline
-
https://english.elpais.com/elpais/2014/11/07/inenglish/1415352012_379056.html
- "Spanske unge får drukreservater",
https://www.berlingske.dk/internationalt/spanske-unge-faar-druk-reservater
- "Diario de Sara", s. 71-75 i "El sexo en proceso" (Colombus 2021)
- "España en la calle" af Kloch og Tønner, "I byen på spansk" side 6-11 og side 16-19
Film: "Carmen y Lola" (2018)
Grammatisk fokus: de to datider, verber med vokalskifte, personlige pronominer, futurum
Ekstra: et lille miniforløb om gambitter ved spanskstuderende fra universitet.
Antal sider: ca. 22
Indhold
Kernestof:
Lav opgaverne på denne side færdige: Repetion af bøjning af verber. Jeg håber, alle har haft en god ferie OG fået afleveret Viva la vida. Ellers gør det snarest.
Åben planen i OneNote fra sidste modul og sørg for at opgave 1-6 til teksten "Los españoles jóvenes" er lavet. I timen får I også en lille spansktest.
Læs indholdet i artiklen og svar på spansk på: Quién es José Luis Flores? Qué es un "nini"?Out of the job market at 23 — Spain’s ‘nini’ generation
Åbn teksten "España no es para jóvenes": Titel. Læs hele teksten højt og oversæt den løst (husk, der er gloser nedenfor teksten).Læs også alle ord i første sætning med fokus på TRYK. Hvor ligger trykket i de enkelte ord og hvorfor?
Sørg for at ALLE opgaver fra sidste time: Titel er lavet. Det gælder både opgaverne, der handler om datid og opgaver til teksten "España no es para jóvenes".
Øv jer på gloserne i denne Quizlet: Titel og lav også opgaverne i PRÆTERITUM på Minlæring
Læs teksten på side 8-11 i vedhæftede dokument (teksten er på dansk). España en la calle Cap 1 I byen på spansk.pdf
Læs og oversæt i store træk endnu et stykke af teksten "España en la calle":
Læs og oversæt resten af teksten fra "España en la calle" - dvs. side 18 fra "Sergio, de 21 años..." og siden ned.
Lav en MUNDTLIG forberedelse, der går ud på: 1) at øve disse gloser igen Titel og 2) at sige et par spanske sætninger, der karakteriserer fest- og drukkulturen i DK og i SP, altså:
Ingen lektie. Brug i stedet tiden på jeres aflevering.
Jóvenes: vi ser film.
Vi ser resten af "Carmen y Lola". Ingen lektie.
Lav opgave 1, 2, 3 og 5 færdige i arbejdsarkene til "Carmen y Lola". Medbring også teksten om Matías/Sara. Vi bruger også en del af timen på aflevering 6
Læs og oversæt første halvdel af teksten "Diario de Sara" - ned til "Hoy lo he contado..." (teksten ligger under Materiale under Jóvenes).
Find teksten "Diarido de Sara" og læs anden halvdel højt for dig selv med fokus på udtale. Læs igen - nu med fokus på at forstå indholdet.Oversæt teksten til et godt dansk - brug ordbog til du ord, du ikke kender og notér betydningen af ordet i selve
Som indledning til et emne om Latinoamérica, skal I læse teksten i linket Latinamerika | lex.dk – Den Store Danske. Find også et kort på nettet og orientér jer i placeringen af de Latinamerikanske lande. Hvor ligger Mexico, Cuba, Argentina, Venezuela
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afl 4
27-10-2023
Afl 5
29-11-2023
Afl 6
18-12-2023
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
América Latina
I grupper arbejdes der med præsentation af 5 Latinamerikanske lande:
Colombia, Mexico, Peru, Argentina og Bolivia. Grupperne finder selv materiale på nettet på spansk/engelsk/dansk.
Følgende underemner indgår i en præsentation, der understøttes af stikord:
- Hovedstad
- Flag
- Regent og styreform
- Befolkning
- Religion
- Seværdigheder
- Kultur (sport, musik osv.)
- Berømt(e) person(er)
- Mad og drikke
- Evt. andet
Supplerende materiale:
Film: "Diarios de motocicleta" (2004)
Tekst om Che Guevara:
https://www.information.dk/debat/2007/10/myten-che
DR "Conquistadorernes storhed og fald", ep. 1, sæson 1:
https://www.dr.dk/drtv/episode/conquistadorernes-storhed-og-fald_-en-ny-verden_408906
Grammatisk fokus: futurum
Antal sider: 10
Indhold
Kernestof:
I skal alle finde viden om "jeres" land, og I skal alle indsætte mindst 2 gode links og 2 gode billeder i samarbejdsområdet. Brug jeres allerbedste googlesøgnings-skills!
Formulér 3 sætninger om noget, du selv skal eller vil. Brug den nye futurum-form. Brug også 15 minutter på at arbejde videre med jeres land. Søg materiale, oversæt gloser, arbejde med powerpoint osv. Jeg forventer, at I selv får arbejdet til at skrid
Læs den danske artikel om hovedpersonen i filmen, vi er i gang med at se Debat: Myten Che og brug 10-15 minutter på at se på jeres materiale til gruppearbejdet om Latinamerikas lande.
Hele dette modul bruges på gruppearbejde om países de América Latina. Inden timen får I overblik over og søger oplysninger på det, I mangler.
Hjemme skal I færdiggøre den tekst, I hver især skal bruge til fremlæggelse. I timen får I 45 minutter til at finpudse fremlæggelsen (med talekort og flow), og I holder jeres egen generalprøve. Herefter trækker vi lod om, hvem der starter med fremlæg
Vi fortsætter med de spændende fremlæggelser - 2 grupper mangler. Reflektér lidt over, hvad I har lært af emnet "América Latina". Vi skal også vælge nyt emne mm.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Viajar (eksamensemne)
Efter en indledende brainstorm om emnet VIAJAR, arbejdes vi med et grundlæggende ordforråd indenfor emnet og herefter om forskellige former for rejser: turisme, rejser forbundet med arbejdsløshed, kærlighed, fattigdom, nysgerrighed og migration.
Kernestof:
"Perdiendo el norte", film fra 2015
Introduktion, Kulturpåvirkninger, Interview med Alma Cruz: s. 7-11, 46, 59-66 fra "Retratos latinos en California" af Ringgaard/Kledal (Gyldendal)
"Sin nombre", film fra 2009
Supplerende stof:
- "Un viaje en avión" fra Videoele:
https://videoele.com/A2-un-viaje-en-avion.html
- Vocabulario para viajar:
https://www.youtube.com/watch?v=M5vQoCG5WTU
- Unidad 6a og 6b fra Caminando af Clausen, Inge Margrethe (Systime)
- Agencia ELE - Vídeo 4: Vacaciones en España:
https://www.youtube.com/watch?v=ftYXIS3OqDg
- Opsigtsvækkende folkemængde har kurs mod USA:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-12-25-opsigtsvaekkende-folkemaengde-har-kurs-mod-usa
- Caravana migrante en navidad:
https://www.youtube.com/watch?v=nWtqbz5kLeM
- "Vivir es fácil con los ojos cerrados", film fra 2013
Grammatisk fokus: personlige pronominer, refleksive verber
Antal sider: 17 sider
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie - vi starter op på nyt emne.
Læs gennemgang og lav øvelser om personlige pronominer efter præposition: Minlæring I timen fortsætter vi med VIAJAR-emnet.
Læs (højt som altid) og oversæt (mundtligt - aldrig skriftligt) teksten på side 97 i arkene om Eduardo og Cuba: Viajar 6a 6b fra Caminando
Samme lektie som til i tirsdags:
Vi skal se resten af filmen "Perdiendo el norte". Dvs. ingen lektie.
Lav de fem små opgaver til filmen "Perdiendo el norte", som I finder i OneNote 12.3. Film: "Perdiento el norte" + opgaver
Lav opgave A, B, C og D færdig her (I begyndte i sidste time): 15.3. "Perdiendo…", Refl. Verber, Rollespil (Webvisning) og medbring arket med opgaver om "Refleksive pronominer".
VIAJAR: rollespillene skal være færdige. I får lidt tid til at indøve, og så er Den Store Fremvisning :)
Gå i OneNote på siden fra d. 22.3. og find overskriften "Migración". Læs den danske artikel, oversæt gloserne til spansk, se den spanske video og svar på, hvad videoen handler om 22.3. Afl 10, Viajar: rollespil, migración
Læs teksten på side 46 i papirerne fra sidste time: "Musik, mad og religion" og lav opgave A på side 59. De 19 spanske gloser skal parres med en danske oversættelse.
Lav opgaverne til teksten om Alma Cruz fra sidste modul færdige. Så er vi nemlig halvfærdige med teksten. Opgaverne ligger her: 23.4. Alma Cruz
Læs videre i Alma Cruz-teksten: afsnittet "El restaurante y la comida latina" på s. 62-63 læses højt og oversættes. Formulér også 2 spanske sætninger, hvor der er "a" foran genstandsleddet og 2, hvor der ikke er "a" foran genstandsleddet.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Fiestas y tradiciones
Et projektorienteret, kort forløb om særlige begivenheder i Spanien:
1: Semana Santa
2: Feria de abril
3: San Fermín
4: La Tomatina
5: Las fallas de Valencia
Grupperne finder selv primært litteratur på spansk og supplerende litteratur på engelsk og dansk. Videoklip og billedbeskrivelse indgår. Alle grupper fremlægger powerpoints.
I forløbet arbejdes der desuden med udarbejdelse af talepapir samt mundtlighed i det hele taget.
Supplerende materiale:
-
https://www.youtube.com/watch?v=IyLQwlJ36e4&ab_channel=AneAtxaELE
-
https://www.youtube.com/watch?v=tO4J3b3HQP8&ab_channel=Espa%C3%B1olconHanane
Grammatisk fokus:
- Verbalperifraser
- Verbaltider med fokus på perfektum og pluskvamperfektum
Undervejs i forløbet: Foredrag med Salka Wollesen Breum om hendes projekt i Colombia "Mi cuerpo/Min krop".
Antal sider: 12 sider
Indhold
Kernestof:
Hola a todos! Jeg håber, I har haft en rigtig god ferie. Vi starter stille og roligt op, men inden timen vil jeg bede jer om 2 ting:
Søg info på nettet (ok på dansk) om disse spanske begivenheder. Blot et par facts om hver:
Find fiesta-gloserne nederst på Onenotesiden fra sidste time og lær deres betydning udenad. Vi bruger dem i timen. Tjek også, at I kan huske reglerne for brugen af disse to udtryk:
Find ét link med spansk tekst om jeres emne til "Fiestas y Tradiciones". Læg det i Samarbejdsområdet.
Lektien er individuel og på tid: arbejd i 20 minutter på jeres eget emne indenfor "Fiestas y Tradiciones". Tag tid og arbejd fokuseret. Find relevante gloser eller materiale, lav sætninger, arbejde med powerpoint eller andet.
I får ca. halvdelen af modulet til gruppearbejdet om Fiestas y Tradiciones, så forbered jer inden timen på, at arbejdet skal til at rundes af. Repetér også verbalperifraserne og formulér en sætning om:
Arbejd seriøst i ca. 20 minutter på jeres egen rolle/materiale i fremlæggelserne. Vi fremlægger dog først torsdag.
Fiestas y Tradiciones: Fremlæggelser
Ingen lektie til dette modul.
Læs om før datid i vores grammatik i onenote her: Plusquamperfektum (= før datid). Sammenlign med perfektum (før nutid), der står lige ovenover.
Lav opgaverne på det udleverede ark om perfektum/plusquamperfekum færdige.
I dette modul samler vi op på opgaverne om perfektum/plusquamperfektum. Medbring papiret (eller find det i OneNote). Repetér også brug/betydning af verbalperifraserne.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afl 1
29-08-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11,74
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Colombia (eksamensemne)
I dette forløb er der fokus på Colombias kultur, historie, samfund, natur mm.
Kernestof:
- "Mario de Colombia - quiero una vida sin drogas", uddrag fra bogen ”La identidad contrastada – Jóvenes en Latinoamérica” af Mikkelsen, Ole Nicolaj og Riismøller, Pablo.
- Fernando Botero: side 11-12 i "La violencia" + beskrivelse af billeder
- "Una madre joven" fra "Una mirada a las realidades en Colombia" af MiCuerpo/MinKrop (2022)
- Poema: "Un homenaje a mi patria", side 28-33 i "Otras caras de Colombia" af Krogh, Jeanette (Turbine 2021)
Supplerende materiale:
-
https://historia-arte.com/artistas/fernando-botero
- "Colombia uden våben", dokumentar fra DR2 2020
- "Pickpockets", film fra 2017
Baggrundsmateriale om FARC:
-
https://da.wikipedia.org/wiki/FARC
-
https://heleverdeniskole.dk/bibliotek/colombia/oproersgruppen-farc/
-
https://globalnyt.dk/fred-og-kokain-i-colombia/
-
https://globalis.dk/konflikter/colombia
Grammatisk fokus:
- refleksive verber
- verbalperifraser
- modalverber
- indifinitte pronominer
- "Man"
- konjunktiv i que-sætninger
Antal sider: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie - men medbring diverse løse opgaveark, også de nye Colombia-ark.
I teksten "Mario de Colombia" skal I have læst og forstået side 22, 23 og 24 til "... episodios violentos". I skal skrive oversatte gloser direkte ind på siderne.
I dette modul laver I aflevering 3. Lektien er at lave et par opgaver på: Minlæring
Ingen lektie - vi arbejder videre med opgaven om klimaforandringer. Eller måske... tjek lige betydningen af de forskellige verbalperifraser i OneNote.
Læs og oversæt første afsnit på side 26 i "Mario"-teksten. Formulér mundtligt et par spanske sætninger, der fortæller, hvad teksten handler om. Googl også gruppen Aterciopelados og hør deres musik.
Lær de 20 småord fra quizletten udenad (onenote 1.10.). Læs og oversæt næste afsnit af Mario-teksten (markeret med gul i onenote 1.10.) og besvar de 4 spørgsmål til teksten.
Læs og oversæt sidste del af Mario-teksten: side 28 fra "Los estudios..." til side 29 ned.
Ingen lektie (det nytter jo ikke at give jer lektie for kl. 18.30 dagen før, vel da...?)
I dette modul afrunder vi teksten om "Mario de Colombia". Lektien er at bladre hele teksten igennem og højt formulere sætninger, der fortæller, hvad teksten handler om. Begynd f.eks. med: El texto trata de...
Lav opgave A, B og C på side 31-33 helt færdige i Mario-papirerne.
Ingen lektie - mød blot op med energi og godt humør.
Lektie til Selma, Noah, Sander, Cecilie og Emma Silja: find pdf-filen fra sidste modul (om Fernando Botero). Læs og oversæt teksten og beskriv billedet på side 2 med 4 sætninger. Lektie til resten: færdiggør jeres billedanalyser og brug 5-10 minutter
Vi ser "Pickpockets"
Vi ser resten af "Pickpockets" og arbejder med filmen i resten af modulet. Husk at indbetale første rate til sprogrejsen (frist d. 4.11.).
I den nye tekst (som I fik udleveret i sidste time) skal I læse og oversætte øverste halvdel på s. 53 dvs. teksten i boksen øverst + de 7 linjer med overskriften "Mi nombre es María Camila..."
Genlæs gennemgangen af "Man" og oversæt de 8 sætninger. "Una madre joven": læs (højt) og oversæt teksten over billedet på side 54. Husk som altid at skrive supplerende danske gloser ind i selve teksten - hvis du alligevel slår dem op i ordbogen.
Find siden i OneNote fra sidste time og sørg for, at opgaver til s. 54 og MAN-opgaver er lavet: 7.11. "Una madre joven", "Man", HQ-verber, Modal-verber
Modalverber: lav opgave 211 her Modalverber - opgaver . "Una madre joven": læs og forstå s. 56.
"Una madre joven": læs og forstå teksten på side 56 og understreg 2 sætninger, som I synes er vigtige for indholdet. I får også lidt tid til at arbejde med den næste skriftlige aflevering.
Vi starter op på nyt materiale. Ingen lektie. Og dog - hvis I har spørgsmål til aflevering 7, kan de stilles i timen.
Eneste lektie er at ØVE jer på disse gloser: Titel Brug mindst 15 minutter.
Læs om Pedro Almodóvars filmunivers i denne artikel: Kino.dk’s guide til… Pedro Almodóvar og svar på nedenstående spørgsmål. I timen laver I også hyldestdigte til Dinamarca færdige.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21,63
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Las películas de Pedro Almodóvar (eksamensemne)
Der arbejdes med Pedro Almodóvars filmunivers med størst fokus på fremstillingen af kvinderollen og forholdet mor-barn.
Kernestof:
- "Todo sobre mi madre". Filmen ses, og der arbejdes med forskellige vinkler af filmen. Afrundes med et kreativt projekt, hvor dele af handlingen fremføres som dukketeater, tegneserie, interview og trailer.
- "Volver". Filmen ses, og scene 15-16, 18, 24-27, 116-120 og 134 fra drejebogen læses.
Supplerende materiale:
Om Pedro Almodóvars film:
-
https://www.kino.dk/nyheder/2019/09/kinodks-guide-til-pedro-almodovar
-
https://es.wikipedia.org/wiki/Pedro_Almod%C3%B3var
-
https://www.berlingske.dk/kultur/maend-er-lidt-kedelige
https://www.culturamas.es/2016/03/13/11-rasgos-que-definen-a-las-peliculas-de-almodovar/
- "Familia" og "Emner i Pedro Almodóvars film", side 96-101 i drejebogen af Petersen, Hanne.
- "La Movida Madrileña", side 85-86 i "Sin prisa pero sin pausa" af Clausen/Liebana/Nørgård
Grammatisk fokus:
- dativstyrende verber
- gradbøjning af adjektiver
- konjunktiv
Antal sider: ca. 22
Indhold
Kernestof:
Læs om Pedro Almodóvars filmunivers i denne artikel: Kino.dk’s guide til… Pedro Almodóvar og svar på nedenstående spørgsmål. I timen laver I også hyldestdigte til Dinamarca færdige.
Samme lektie som til i går: læs artiklen om Pedro Almodóvar og besvar spørgsmålene. Oversæt også sætningen:
Vi resten af filmen "Todo sobre mi madre". Inden modulet bruger I denne artikel og laver en liste med 10 gloser (spansk + dansk), der siger noget om Pedro Almodóvars stil: 11 rasgos que definen a las películas de Almodóvar - Culturamas
Vi laver aflevering 8 i timen (delprøve 1). Forbered jer ved at kigge OneNote-grammatikken igennem. Især områder, I ved, I er usikre i.
Ingen lektie. Vi arbejder med "Todo sobre mi madre".
Lav alle opgaver til "Todo sobre mi madre" færdige - opgave 1, 3, 4 og 5 (fra timen d. 10.12.)
Forbered jer på de fantastiske kreative produkter. Tænk/skriv replikker. Skriv stikord. Find rekvisitter/tøj osv, hvis I skal bruge det. OSV. Se grupperne i OneNote.
Dette bliver årets modul! 4 "fremlæggelser" (de kreative projekter) + julebingo. HUSK en lille gave til ca. 10 kr. Jeg bager boller. Sørger I for resten? (smør, pålægschokolade, syltetøj, ost, småkager, mandariner...)
Feliz año nuevo a todos! Sæt jer grundigt ind i kommentarer og rettelser til aflevering 9, som vi kigger på i timen. Vi bruger også en del af modulet på mundtlighed.
Repetér gennemgangen af konjunktiv i OneNote og sæt jer godt ind i aflevering 10. I timen skal vi videre med endnu en film af Pedro Almodóvar.
Vi ser resten af "Volver"
Lav en liste med de fem vigtigste temaer i "Volver" (på spansk). Læs dernæst side 15-18 i de ny-udleverede Volverpapirer (på dansk) med fokus på kvinde- og manderollen i Almodóvars film. Tag lidt stikord.
Find OneNote-planen fra sidste time og sørg for, at opgave 6, 7 og 8 til "Volver" er lavet færdig. Genlæs også gennemgangen af "Gradbøjning af adjektiver" og lav opgaverne på: Minlæring Medbring ark med opgaver, som I fik i sidste time.
Eneste lektie er at sørge for at alle opgaver om tillægsord gradbøjning er lavet på arket (side 5b). Medbring arket.
Læs og forstå scene 24 og scene 25-27 i Volver-papirerne.
Læs og forstå scene 116-120.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15,74
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Dyrk Sproget
"Dyrk Sproget" er en konkurrence lavet af NCFF. Det overordnede emner er "Kulturmøder og ungdomskultur", i år med fokus på: brug af teknologi blandt unge i Danmark og Spanien.
Forløbet indledes med to modulers fokus på tekstlæsning, ordforråd samt viden om emnet i både egen kultur og i Spanien.
Herefter udarbejdes over tre moduler 3-minutters videoer i grupper af 3-5 personer. Videoerne skal give udtryk for viden om og refleksion over forskelle mellem egen kultur og kulturen i Spanien.
Forløbet afrundes med en intern videofremvisning, hvor holdet vælger de tre videoer, der skal medvirke i den nationale konkurrence.
Antal sider: 8 sider
Indhold
Kernestof:
Sæt jer godt ind i idé og rammer for Dyrk Sproget ved at læse dette igennem: Elevintroduktion.pdf
Sørg for at opgave 9 i Dyrk-Sproget-papirerne er lavet (udfyld skemaet). Øv jer også grundigt på disse gloser: Titel
Afsnit
Dyrk Sproget: I arbejder på jeres produkter i hele modulet. Lektien til modulet er at notere flere ideer, replikker, personer, temaer osv. Hvis I skal nå ordentligt i mål, skal I være forberedt til det videre arbejde i timen. HUSK også billede af pas
I forbereder jeres egne videoproduktioner inden timen, så I kan optage i timen. Lav/øv replikker eller andet, der får produktet til at tage form.
Første halvdel af modulet (den første time) bruges til færdiggørelse af videoer. I anden halvdel ser vi de færdige produkter.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,95
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 10
Sprogrejse til Málaga
Sprogrejse til Málaga 2.-6. april 2025
Indledende forberedelser inden sprogrejsen: præsentation af seværdigheder.
Lave rollespil om rejsesituationer ud fra tekst: "Unidad 2b, 2c, 5b og 5b" i Caminando.
Opsamlende opgaver efter sprogrejsen: fremlæggelse af fotoserier, TikTokvideoer (5 forskelle mellem DK og ES), dagbog fra rejsen
Video:
"Es Málaga en un día, la capital de Costa del Sol:
https://www.youtube.com/watch?v=Fiib7BWtZ-c
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie til dette modul. Vi vender blikket mod Málaga og samler op på terminsprøven.
Husk den lille seddel ifm sprogrejsen. Genfind ordlister mm fra vores emne "Viajar" fra 2g og øv jer bredt på rejse-gloser.
Lektie til de 5, der ikke var til sidste modul: sæt jer rigtig godt ind i reglerne for "At blive" og skriv oversættelsen af rejsegloser ind i skemaet. Find det hele i OneNote-siden fra sidste modul. Resten af jer læser jeres gruppes rollespilstekst e
De 3 rollespils-grupper læser grundigt op på deres replikker og afvikler deres rollespil i timen. Resten bruger de 26 rejse-gloser (fra OneNote d. 19.3.) til mundtligt at fortælle om det vedhæftede billede
Viajar en tren.docx
I dette modul arbejder vi med rejse-opgaverne. Dvs., at:
Fotosafari-opgaven afvikles, dvs. præsentation fra alle par. Sørg for, at powerpoint er tilgængeligt i OneNote og øv jer i præsentationen inden timen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afl 14
31-03-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11,95
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Jóvenes 3.g (eksamensemne fortsat)
Det læste materiale fra emnet "Jóvenes" fra 2g genopfriskes, og emnet suppleres med kerneteksten:
La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir", side 34-37 i "España en la calle" af Kloch og Tønner (Gyldendal 2019)
Antal sider: 3
Indhold
Kernestof:
Læs og forstå side 34 og 35 i teksten "Generation på røven". Svar på:
Hele teksten om Bernat García skal være læst og forstået. Lav også øvelser om demonstrative pronominer på MinLæring.
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1,95
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52932711065", "T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52932711065", "H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52932711065" }