Holdet 2022 SA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Midtfyns Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Birgitte Herløv Madsen
Hold 2022 SA/b ()

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk politik. FV22
Titel 2 Identitet i det senmoderne samfund
Titel 3 Økonomi og velfærd
Titel 4 Ulighed
Titel 5 Integration
Titel 6 Flugten til Europa
Titel 7 Iinternational politik - Ukraine
Titel 8 USA
Titel 9 Køn og ligestilling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk politik. FV22

Materiale (ca 90 ns)
Henriksen, Per: "Politikbogen" Columbus (2017) s. 12-24, 28-56, 58-88, 93-117, 120-140, 143-157.

https://www.dr.dk/tv/se/debatten/debatten-9/debatten-2019-02-21#!/
Uddrag af Enhedslistens principprogram fra 2003.
Harry G. Frankfurt ”Lad de rige være rige – bare de fattige har nok”, af Kenneth Lund i Politiken 6.12.2015
artiklen ”Corydon: Konkurrencestat er ny velfærdsstat”.
Rasmus Willig ”Konkurrencestaten æder os op”
kommentaren ”Kvindernes kampdag skal ikke fejres. Det er en skammens dag” af Søren Hvid Petersen
Løbende meningsmålinger fra perioden samt nyhedsindslag.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/det-senmoderne-samfund-skaber-tvivlere  
https://www.dr.dk/tv/se/aftenshowet-9/aftenshowet-11/aftenshowet-2019-05-08#!/05:09
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE9476813/naesten-hver-fjerde-dansker-mister-tillid-til-medierne/

Mini-projekt om de politiske partier. Eleverne har arbejdet med forskellige partier i grupper og indgået i debatter om aktuelle emner.

Faglige mål og kernestof:
undersøge aktuelle politisk og samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
Analysere og formidle – mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Anvende viden, modeller og begreber til at forklare samfundsmæssige problemstillinger
Undersøge vælgere og vælgeradfærd

politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd.
Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Politiske beslutningsprocesser i Danmark
Statistiske mål og statistisk usikkerhed ved meningsmålinger
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Identitet i det senmoderne samfund

Materialer: (ca 75 ns)
Peter Brøndum mf. "Luk Samfundet op" 1 udgave (2010) s. 36-62
Matthiesen, Tobias mf. "Fri eller fortabt. En bog om ungdomssociologi" Columbus (2019) s. 18-31, 32-41, 54-73, 74-91, 94-109, 110-125, 164-178.
”Det er ikke længere samfundets skyld” skrevet af Niels Ulrik Sørensen og Jens Christian Nielsen
”Unge i dag er ikke narcissister – de er pressede” skrevet af Ida Eriksen på Videnskab.dk
”Vi bliver ikke lykkeligere af at kunne vælge frit” skrevet af Dennis Nørmark på Politikkens hjemmeside
”Sociolog: I dag er det aldrig samfundets skyld, men dig selv den er gal med” skrevet af Rasmus Willig på Kristlig Dagblads hjemmeside
”Forfatter: Unge kan ikke bare vælge smartphonen fra” skrevet af Camilla Mehlsen på Altinget.dk.
”Er du en digital indfødt eller en digital immigrant?” af Frank Faurholt på ing.dk.
”7 trin til at slippe af med FOMO” skrevet af Sofie Hviid på alt.dk
”Psykoterapeut: De unge er ved at kvæles under stress og pres” skrevet af Fie Sandfeld på Kristeligt Dagblad
”De unge vælger arbejde med mening” skrevet af Berit Villadsen på finansforbundet.dk
”Svend Brinkmann: Bortset fra sygdom er der intet, der gør os mere ulykkelige end at arbejde”
”Min generation savner et ’vi’” skrevet af Tenna Ida Udesen på Information.dk
”Unge er ikke selvoptagede – vi længes efter fællesskab” skrevet af Tor Rabøl Andersen på Politikkens hjemmeside
”Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig)” skrevet af Frederik Kulager på Zetland.dk
”Jeg ville ønske, at jeg også turde gå i bad” skrevet af Anne Sophie Warberg Hækkerup på Politikkens hjemmeside
”Jagten på den perfekte krop” skrevet af Karen Sofie Egebo på Kristeligt Dagblads hjemmeside
”Unge redigerer sig til det perfekte ydre: Så nemt og hurtigt er det” skrevet af Julie Kragh Thisgaard på TV2.dk
”Sociolog: Det perfekte liv er en syg tendens i tiden” skrevet af Nathalie Ostrynski på Berlingskes hjemmeside
”Når det perfekte liv krakelerer” skrevet af Marie Duedahl på jp.dk
”I mange år var hun med egne ord en 12-tals-pige, men kampen for at være den bedste kostede” skrevet af Silvie Ulrikke Østebø og Bettina Szücs på TV2.dk

Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Økonomi og velfærd

Materialer: (ca 70 ns)
Lene Nibuhr Andersen m.fl. "Økonomibogen" 2. udg. Columbus (2021) s. 18-20, 29-32, 33-38, 77-83, 92-93, 98-99, 100-109, 194-196 og 202-204


Kernestof:
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ulighed

Matarialer: (ca 80ns)
Jensby, Jakob Glenstrup mfl "Ulighedens mange ansigter. Perspektiver på ulighed" Columbus (2015) s. 11-21, 23-40, 47-76, 99-117, 125-141, 143-155, 177-191, 225-247.
DRTV "Barndom på bistand" S1:E1 (2016)
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd: www.ae.dk/publikationer/fattigdom-maerker-boerns-fremtid Og https://www.ae.dk/analyser/rekordmange-boern-er-under-fattigdomsgraensen

Faglige mål og kernestof:
Undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag (SRO med matematik)
Indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Argumentere sammenhængende og nuanceret og indgå i faglig dialog (SRO)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Integration

Tværfagligt projekt med engelsk (65ns)

Morten Hansen Thorndal: "Ærkedansker, perkerdansker" Columbus (2013) s. 10-16, 44-47, 68-75, 83-99, 105-114, 116-125.

UK Census (2011) Population by ethnicity, United Kingdom,
Aggreated data for a selction of different measures. By ethnicity,
College-educated in the UK less likely to hold anti-immigrant, anti-religious minority views. (2017)

Percentage of people within each ethnic group in the different socio-economic groups. England & Wales. (2011) https://www.gov.uk/government/publications/ethnicity-data-how-similar-or-different-are-aggregated-ethnic-groups/ethnicity-data-how-similar-or-different-are-aggregated-ethnic-groups?fbclid=IwAR3HHqLVNtXXrJEuwMgX6ldm3FsoRUFeHZc8X2mtUnxs_nFuEH7UfFQM7ZM  

Feeling of belonging to Britain by IMD quintile*, (2019/20) Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/02/19/british-attitudes-on-national-identity-and-religious-minorities-not-unique-in-eu/  

Percentage of people aged 16 years and over drinking at hazardous, harmful or dependent levels by ethnicity and sex.( 2014)Census 2011. https://www.ethnicity-facts-figures.service.gov.uk/uk-population-by-ethnicity/demographics/socioeconomic-status/latest

Percentage of young people (aged 16 to 24) not in employment, education or training by ethnicity. (2017-2019): Community Life Survey 2019/2020. https://www.gov.uk/government/statistics/community-life-survey-201920-neighbourhood-and-community/neighbourhood-and-community-community-life-survey-201920

Svar på spørgsmålet “What, if anything, makes you most proud of Britain?”, fordelt på grupperne White og BME, der star for Black and Minority Ethnic. (2013-2014)Adult Psychiatric Morbidity Survey: Survey of Mental Health and Wellbeing, England, 2014. Videreformidlet af GOV.uk: https://www.ethnicity-facts-figures.service.gov.uk/health/alcohol-smoking-and-drug-use/harmful-and-probable-dependent-drinking-in-adults/latest#by-ethnicity-and-sex-low-risk-drinking

SRO med engelsk (og tysk):
Redegør for de norm- og værdikonflikter, der kan opstå, når etniske minoriteter kommer til Storbritannien samt, hvilken betydning etniske minoriteters opvækst har for deres senere muligheder i det britiske samfund.

Analyser uddraget fra Sarfraz Manzoors memoir Greetings from Bury Park: A Memoir (2006) med særligt fokus på hvordan tilhørsforhold og identitet skildres. Perspektiver desuden til Manzoors debatindlæg ”Ten years ago, I thought Britain was becoming more tolerant. I was wrong” fra The Guardian (6. juli, 2019).

Diskuter med inddragelse af relevant statistik, hvilke integrationsudfordringer Storbritannien står overfor.

Faglige mål:

problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Flugten til Europa

Materialer: (50s)
Sarah Vormsby "Flugten til Europa" Systime (2020) kap. 1, 3, 4 og 5.

Udvalgte statistikker fra Danmarks Statistik
Fællesarrangement med debat op til EP-valget 2024

Faglige mål og kernestof:
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
Integrationsteorier og EU's historie og lovgivningsprocesser
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Iinternational politik - Ukraine

Materialer: (ca 80ns)
Branner, Hans "Global politik. Grundbog til international politik" 3.udgave Columbus (2017) s. 10-29, 34-41, 44-78, 80-107, 220-253.
https://www.regeringen.dk/regeringsgrundlag/national-sikkerhed/
https://www.dr.dk/drtv/se/angrebet-_-omars-vej-til-krudttoenden_172002
https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyrkiet-vil-igen-stoppe-baadflygtninge-med-kurs-mod-europa

Faglige mål og kernestof:
Undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og globalt
forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Undersøge betydningen af EU og globale forhold
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer  globalt og diskutere løsninger herpå.
Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed

Vurdere mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Undersøge globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 USA

Materialer: (ca 80ns)
Brøndum, Peter mfl. "USA's udfordringer" 2.udgave. Columbus (2016) s. 11-40, 44-55, 58-66, 68-71, 79-86, 95-109.
Uddrag fra 3. udgave som I-bog:
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151>
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174>
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132>
https://usasudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204>

Partiernes hjemmesider, kandidaternes facebook, twitter mv. samt diverse danske nyhedsudsendelser, artikler mv, der inddraget men ikke læst samlet.

Faglige mål:

forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Køn og ligestilling

Materiale: (ca 70 ns)
Storr-Hansen, Anna mfl. "Køn og ligestilling - i samfundsfagligt perspektiv" Columbus (2017) s. 14-35, 61-72, 77-91, 138-163.
http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031708022230
https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI
https://www.youtube.com/watch?v=KPWPmoCnfiE
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/faerre-vaernepligtige-springer-fra-naar-maend-og-kvinder-sover-sammen
https://www.youtube.com/watch?v=glYirhlKOc8
Bilag til delopgave A og B Eksamen i skriftlig samfundsfag 30. maj 2016
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer