Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Charlotte Urup, Peter Toft
|
Hold
|
2023 En/h (1h En, 2h En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01 - The USA and American Values
Indhold:
'America - A Beautiful Mosaic' s.166-170 øverst - baggrundstekst fra indtil videre upubliceret bog
Fra Bitten Arildsen og Chris Plougheld: "The Sky is the Limit" (systime, 1984):
Howard Fast: "Spoil the Child" s.30-35
Studs Terkel: "Arnold Schwarzenegger" s.19-20
"Understanding Americans" - fra Jorunn Berntzen m.fl.: "Targets" (Gyldendal Uddannelse, 2001) s.170-173
Kort biografi om Arnold Schwarzenegger - i uddrag - fra http://www.biography.com/people/arnold-schwarzenegger-9476355#synopsis
Arnold Schwarzengger: "Arnold Schwarzenegger Recalls Lessons From 25 Years as a U.S. Citizen - Learn English, Participate in Politics, and Give Back", a comment from U.S. News and World Report website, 2008
Martin Luther King: "I Have a Dream" - i uddrag
LeAlan Jones: 'Our America' i Jonna Engberg-Pedersen m.fl.:"Contexts" (Gyldendal, 2004 & 2010)
Arbejdsformer:
Vekslende
Faglige mål:
- referat, analyse og fortolkning af såvel sagprosatekster som skønlitterære tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA i form af basisviden om USA, amerikanske værdier og den amerikanske drøm
- ordforråd og idiomer
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår en vis basisviden om USA, amerikanske værdier og den amerikanske drøm samt at de trænes i analyse og fortolkning af såvel sagprosatekster som skønlitterære tekster. Forløbet bevæger sig fra the pioneer experience over the immigrant experience til the African-American experience.
Omfanget af det faglige stof svarer til ca. 22 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
02 - Writing Essays
Forløbet introducerer eleverne for det engelske essay. Fokus lægges på analyse af fiction. Non-fiction gemmes til 2.g. Den overordnede struktur er, at eleverne læser teoriafsnit om bestemte dele af det engelske essay. Hvert teoriafsnit efterfølges af skriveøvelser, hvor teorien tages i brug. Teorien for summary gennemgås også. Forløbet munder ud i skrivning af et helt sammenhængende essay.
INDHOLD:
Teori:
- Lærerproducerede OneNote-sider med teori og tips om, hvordan man skriver et godt engelsk essay. (Ca. 4 sider)
Teoriens primære kilde er "Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF" (Bjørn Christensen og Poul Tornøe, 2019)
- "Summary" fra "Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF" (Bjørn Christensen og Poul Tornøe, 2019) - side 35-37
Short stories:
- "Pool" (Corey Campbell, 2009)
- "Every Good Boy" (David Nicholls, 2011)
Særlige fokuspunkter:
- Metoder og fagbegreber indenfor fiction analysis, såsom characterization, setting, symbolism, main theme, message, mm.
- Essayets overordnede struktur med fokus på struktur, herunder afsnitsinddeling, progression og rød tråd.
- Forskellige typer afsnit i et essay, herunder indledning, analytiske afsnit og konklusion.
- Topic sentences - første sætning i et nyt afsnit
- Citatteknik og PEE-modellen
- At skrive med flow og med glidende overgange i fokusskift vha. linkers
- Stilleje - at undgå uformelt sprog, talesprog og slang
- Kravene for et godt engelsk summary - nutid som centraltid, prioritering af stoffet, samt ingen analyse, blot genfortælling.
- Bedømmelseskriterierne for den skriftlige eksamen, som findes i læreplanen for "Engelsk B, stx"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
03 - Multicultural Britain (Exam)
Forløbet starter med fokus på the British Empire og British identity. Resten af forløbet tematiserer multiculturalism og the immigrant experience. Brexit inddrages til sidst.
Tekster:
- What’s in a name? - fra Life in the United Kingdom (2007)
- British map of the empire (1886) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Imperial_Federation%2C_Map_of_the_World_Showing_the_Extent_of_the_British_Empire_in_1886_%28levelled%29.jpg
- Hjemmesiderne http://www.britishempire.co.uk/ og www.victorianweb.org/history/empire/index.html til research om The British Empire.
- Intro to multiculturalism - lærerproduceret tekst om multiculturalism - ca. 1 side
- A Sikh Girl's Bridal Path (Madeleine Fullerton, New Society, 16. juni 1983)
- Dusk Over Atlantic Wharf (Susmita Bhattacharya, 2006)
- Uddrag af "Chameleon" (Ranbir Sahota, 2006)
- Drawing Europe - Politikkens samling af Brexit Cartoons fra hele Europa: https://politiken.dk/newsinenglish/art5635633/Drawing-Europe
Digte og sange:
- Rule Britannia (James Thompson, 1740)
- Land of Hope and Glory (Arthur Christopher Benson, 1902)
- The British (Benjamin Zephaniah)
Film:
- Family Guy – season 10, episode 22 (Seth MacFarlane, 1999-nu) – sketch med stereotyp amerikansk opfattelse af Britishness.
- Live performance of "Rule Britannia" at Last Night of the Proms, 2009:
https://www.youtube.com/watch?v=Sgd9nYqVz2s
- WTF is Brexit (Foil Arms and Hog sketch, 2016): https://www.youtube.com/watch?v=Sgd9nYqVz2s
- East is East (Damien O’Donnell, 1999)
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- British imperialism
- British identity (and stereotypes)
- Anvendelse af grundviden om historiske og samfundsmæssige forhold i Storbritannien til analyse og perspektivering af aktuelle forhold.
- Multiculturalism - potentialer og udfordringer
- Melting pot vs. salad bowl
- Begreberne assimilation, integration og segregation
- Grundlæggende årsager til Brexit og de umiddelbare konsekvenser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
04 - The African-American Experience (Exam)
Tekster:
- "A Short Historic Overview of African-American History" - Lærerproduceret OneNote-side med nedslag i afroamerikansk historie fra slaveriet og frem til i dag. Historiske fotos.
- "The Ethics of Living Jim Crow" fra Uncle Tom's Children (Richard Wright, 1938)
- Strange Fruit (digt af Lewis Allen, 1937) og live performance af den musikalske version med Billie Holiday:
https://www.youtube.com/watch?v=dnlTHvJBeP0
- The Flowers (Alice Walker, 1973)
- Kort uddrag om the American Civil Rights Movement fra https://www.britannica.com/event/American-civil-rights-movement
I Have a Dream (Martin Luther King Jr., 1963):
https://www.youtube.com/watch?v=I47Y6VHc3Ms
- Black Lives Matter: From social media post to international movement (Aleem Maqbool, 2020) https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53273381 - 4 sider
- A FaceBook post by a white American woman who has an adopted black son. She has written about their everyday experiences with prejudice (2020)
Malerier:
- American Justice (White Justice), (Joe Jones, 1933)
- To the Lynching! (Paul Cadmus, 1935)
- Strange Fruit (Boris Gorelick, 1939)
Film:
- Uddrag af "In the Heat of the Night" (Norman Jewison, 1967)
- The Help (Tate Taylor, 2011)
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
- Forholdene for afroamerikanere under Segregation med fokus på Jim Crow Laws og lynchings.
- The Civil Rights Movement
- Kunst og musik som oprør og samfundskritik
- The Black Lives Matter Movement's opståen og dagsorden, samt diskussion af hvorfor race stadig er et aktuelt emne i amerikansk samfundsdebat.
- Den kritiske modtagelse af filmen "The Help" som et ikke særligt retvisende billede af raceforhold i sydstaterne i 1960erne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
05 - Canada (Exam)
Størstedelen af teksterne stammer fra Pors, Eva: Cross Country Canada. Lindhardt og Ringhof, 2014.
- Lærerproduceret og forkortet version af "A Very Brief History of Canada" (Claire Campbell, pp. 11-24) - 3 sider
- In Flanders Fields (poem by John McCrae, 1915) og Anthony Hutchcroft ́s musikalske udgave: https://www.youtube.com/watch?v=Ky2WKqmrnnI
- Molson Canadian Beer commercial: "The Rant - I Am Canadian" (p. 45 + https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU )
- Jim Carrey on Canada: https://www.youtube.com/watch?v=2ic3xNfEPo
- Map of North America (Paintings by Greg Curnoe, pp. 47)
- Introduction to Canadian Multiculturalism (Robert Chr. Thomsen, pp. 63-65)
- Everybody Talked Loudly in Chinatown (Anne Jew, 1997)
- The Chinese Violin (Short film by Joe Chang, 2002): https://www.nfb.ca/film/chinese_violin/
- Twice Upon a Time (Short film directed by Giles Walker, 1979): https://www.nfb.ca/film/twice_upon_a_time
- Introduction to indigenous peoples of Canada (Robert Chr. Thomsen, pp. 89-92)
- These are my people (Documentary film by Roy Daniels et al, 1969): https://www.nfb.ca/film/these_are_my_people
- O Canada (English version of the national anthem by Robert Stanley Weir, 1908, p. 98)
- Canada (Poem by Lenore Keeshig-Tobias, p. 99)
- Canadian street art:
https://nationalismstudies.files.wordpress.com/2014/11/2769692138_5bcd3c2c8b_z.jpg
- Red River Women:
http://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-dc75304f-e77c-4125-aacf-83e7714a5840
- The Suicide Emergency Among Canada's First Nations: http://www.theatlantic.com/international/archive/2016/04/canada-suicide/477684/
- Residential Schools in Canada: https://thecanadianencyclopedia.ca/en/article/residential-schools-in-canada-plain-language-summary
- Intergenerational Trauma: Residential Schools: https://www.youtube.com/watch?v=IWeH_SDhEYU&t=68s
- Daniel Kennedy's personal account of his time at a Residential School: https://www.thecanadianencyclopedia.ca/en/article/residential-schools
- Namwayut: We are all one: Truth and reconcliation in Canada: https://www.youtube.com/watch?v=2zuRQmwaREY
- I Lost My Talk (poem by Rita Joe, 1988)
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Canadisk historie og canadiske samfundsforhold med særligt fokus på identity,
multiculturalism og indigenous peoples.
- Indflydelsen af Canadisk deltagelse i WW1 på Canadisk identitet og selvforståelse, bl.a. som "a peacekeeping nation".
- Canada og USAs lillebror-storebror-forhold, og Canadas kamp for at opnå en selvstændig identitetsforståelse, der ikke opsluges af amerikansk kultur.
- Canadian multiculturalism med inddragelse af begreber som bilingualism, diversity og mosaic, samt hvilke potentialer og udfordringer, som et samfund af denne type medfører.
- De særlige forhold, der gør sig gældende for Indigenous Peoples of Canada - historisk og i dag.
- Residential Schools og nøglebegreberne cultural genocide, forced assimilation, intergenerational trauma og reconciliation.
- Hjemmesideanalyse med fokus på samspillet mellem indhold, form og målgruppen.
- At kunne inddrage relevant faglig terminologi samt ovenstående viden om Canadisk historie og samfundsforhold i analyse og fortolkning af forskellige Canadiske medietekster.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
06 - English Around the World (Exam)
Forløb om engelsk som lingua franca (ELF). Eleverne skal kende til steder, hvor engelsk tales som officielt nationalsprog og opnå basal viden om den historiske udvikling af engelsk som lingua franca. De skal kende forskellen på standard English og non-standard English og kunne redegøre for centrale karakteristika ved ELF-kommunikation. De skal desuden opnå viden om ELF-kommunikation i autentiske kommunikationssituationer, fx i universitetssammenhæng, og i fiktion. Endelig perspektiveres der til "emojis" som et bud på et nyt lingua franca.
TEKSTER:
BBC Magazine: How English Evolved into a Global Language: https://www.bbc.com/news/magazine-12017753 - 2 sider
"English around the World" (fra Targets, Gyldendal, 1998) - 4 sider
- David Crystal on English as a Global Language:
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=121
- David Crystal on Standard English:
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=183
- Definition af ELF (fra STX Engelsk B vejledning til læreplanen)
- “An introduction to English as a Lingua Franca” by Jennifer Jenkins:
https://www.youtube.com/watch?v=ZvWCqvxK9Hg
- Linguistic terms - kort lærerproduceret oversigt
- Signs and t-shirt prints in English from ELF-countries – countries where English is not the native language
- Borat Plays Bowls : https://www.youtube.com/watch?v=kNIl5jvpjKw
- Excerpt from “The Sinking of the Odradek Stadium” (Harry Mathews, 1975) - 1/2 side
- Dialects from native speakers and accents from ELF-speakers: http://www.dialectsarchive.com/globalmap
- When English is not your mother tongue: English in the world of science (Chris Woolston and Joana Osório, 2019):
https://www.nature.com/articles/d41586-019-01797-0
- Millionth English Word Declared: https://www.youtube.com/watch?v=wbm-FSkdgEY
- 25 Academic English Words You Should Know: https://www.youtube.com/watch?v=BNL7qK09r7I
- How emojis became the planet’s lingua franca (Sam Leith, 2017): https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/emojis-are-not-just-for-kids
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Forklaringen på hvorfor engelsk og eksempelvis ikke dansk er endt som det dominerende, globale sprog – herunder politiske, økonomiske, teknologiske, militære og kulturelle faktorer.
- Forskellen på standard English og non-standard English
- Features of ELF og viden om hvordan ELF afviger fra standard English. Det vigtigste i brugen af ELF er at blive forstået, ikke grammatisk korrekthed.
- ELF-strategier såsom ”accommodation”, hvor man tilpasser sit sprog til talepartneren.
- Linguistic terms - begreber, der beskriver forskellige måder at tale på: ethnolect, sociolect, chronolect, dialect og accent.
- Engelsk som et demokratisk og levende sprog, der er i konstant udvikling. Gamle ord dør. Nye ord kommer til.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
07 - Hemingway (Exam)
Forløbet tematiserer Ernest Hemingway (1899-1961) og hans forfatterskab.
Tekster:
- Hemingway's Unbelievable Real-Life Story: https://www.youtube.com/watch?v=d-4COmFp064
- Hemingway's writing style - lærerproduceret OneNote-side baseret på følgende kilder:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=218
https://writersinitiative.com/creative-writing/ernest-hemingway-writing-style
Short stories:
'- Indian Camp (Ernest Hemingway, 1924)
- A Very Short Story (Ernest Hemingway, 1924)
- A Clean Well-Lighed Place (Ernest Hemingway, 1933)
Værkslæsning:
- The Old Man and the Sea (Ernest Hemingway, 1952)
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Six-word stories
- Hemingway's writing style: the iceberg theory, minimalism, omission, explicit vs. implicit information
- Hemingways themes: the complexities of human life, human struggles that transcend time and place, love, loss, loneliness, sacrifice, stoicism, masculinity, mm.
- Værkslæsning af "The Old Man and the Sea" med fokus på characterisation og den gamle mands positive glass-half-full syn på verden, hans forhold til naturen, og romanens religiøse symbolik.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248773837",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248773837",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248773837"
}