Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Midtfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Britt Borchert-Jørgensen, Eva Pors
|
Hold
|
2023 En/xz (1xz En, 2xz En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Crime Fiction - (37 sider)
Kort forløb om crime fiction genren, med fokus på tre typer (whodunnit, howdunit, whydunit). Eleverne skal kunne identificere genretræk og perspektivere til historien.
Materiale:
Van Dine "Twenty rules for writing detective stories" (1928) i Ohland-Andersen mfl. "Whodunnit: en historisk krimiantologi Side 10 af 15 til engelskundervisningen" 1993, s. 190 - 194 (3 s.)
Poe "The murders in Rue Morgue" (1841) i Ohland-Andersen mfl. "Whodunnit: enchistorisk krimiantologi til engelskundervisningen" 1993, s. 17-31 (uddrag) (4 s.)
Doyle "The adventure of the redheaded league" (1891), Collector's Library, 2004 (uddrag) (1,5 s.)
Symons "The murderer" (1982) i Ohland-Andersen mfl. "Whodunnit: en historisk krimiantologi til engelskundervisningen" 1993, s. 123-133 (uddrag) (2 s.)
Symons "from "Bloody Murder"" i Ohland-Andersen mfl. "Whodunnit: en historisk krimiantologi til engelskundervisningen" 1993 (2,5 s.)
Brown, "The defense rests in peace", fra Brown, Crime Files: Four-minute forensic mysteries: Body of evidence, 2011 (3 s.)
Sang:
Barenaked Ladies "Bank Job" 2006 (2 s.)
Film:
Johnson, "Knives Out" 2019 (20 s.)
"Test your awareness: Whodunit?" TFL, 2008
https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA (set 23/03/2022) (1 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Great Britain (47 sider) - EKSAMEN
Elever introduceres til Storbritanniens historie og kultur. Der er tale om en generel oversigt over historiske perioder, eleverne laver projektarbejde om hver sin historiske periode, efterfulgt af enkelte nedslag i specifikke situationer og konflikter, med fokus på klasseforskelle, fordomme og racisme.
Materiale:
"What's in a name" fra Chris Plougheld: “Britain – Past and Present. An Area Study” (Systime, 2008)
Churchill "We shall fight on the beaches" 1940 (2,5 s.)
Facebook update: Johnson "Rather than tear some people down we should build others up" 15 juni 2020 https://www.facebook.com/borisjohnson/photos/it-was utterly-absurd-that-a-load-of-far-right-thugs-and-bovver-boys-converged
o/10157562722171317/ (Først trykt i The Telegraph 14 juni 2020
https://www.telegraph.co.uk/politics/2020/06/14/rather-tear-people-should-build others/) (3 s.)
Higson, "The Red Line" 1993 (7 s.)
Davies "What Is The British Class System?" (uddrag) 2021
https://historyofyesterday.com/what-is-the-british-class-system-63ee7731b33f (7,5s.)
Sang: Allen "LDN" 2006 (1 s.)
Ben Okri: Grenfell Tower (poem, 2017) 3 s.
Film:
Good Morning Britain "Should we be ashamed of Winston Churchill?" web: https://www.youtube.com/watch?v=XhXoAkW9i88&t=91s (1 s)
Scherfig "The Riot Club" 2014 (20 s.)
Hjemmeside:
British History https://primaryhomeworkhelp.co.uk/history/index.html (set 25/3/22) (5 s.)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Communication - 22 sider
Vi arbejder med kommunikation, engelsk som lingua franca og standard vs nonstandard engelsk. Formålet er at introducere eleverne til forskellige kommunikationsstrategier, træne deres kommunikative evner, samt give eleverne viden om ELF og de fordele og udfordringer det giver.
Materiale:
"English as Lingua Franca" fra Østergaard The English Handbook, Systime (4 s.)
Pratchett, The colour of magic, 1983 (uddrag) (3 s.)
Firth, Alan. "The discursive accomplishment of normality: On "lingua franca" English and conversation analysis." Journal of Pragmatics 26:2. 237-259, 1996 (uddrag) (0,25 s.)
Young, "Lecturer provoked by poor English evaluation" 2010.
https://uniavisen.dk/en/lecturer-provoked-by-poor-english-evaluation/ (0,25 s.)
Fox, "Happy this, congratulations that", 2016 (uddrag)
https://www.cnet.com/culture/happy-this-congratulations-that/ (6 s.)
Leith "How emojis became the planet's lingua franca" 2017 (uddrag)
https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/emojis-are-not-just-for-kids (3 s.)
Enoch "Crying face: Emoji 'are ruining the English language because young people use them to communicate and don't bother with words'" (uddrag) 2018 https://www.dailymail.co.uk/news/article-5628765/Emoji-ruining-English-language.html (2 s.)
Cambridge University Press ELT "Academic English - Prof. David Crystal on standard vs. non-standard English" 2012 https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ (1 s.)
"English around the world" fra: Berntzen "Targets" 2001) (3 s.)
Hjemmesider:
https://www.hofstede-insights.com/
http://www.dialectsarchive.com/globalmap
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Express Yourself! (7 sider)
Forløbet har til formål at sætte fokus på elevernes mundtlighedsproduktion, kommunikationsstrategier, samtalen og talen som genrer.
Eleverne bliver bevidste om nogle af de sociale, psykologiske og kognitive udfordringer, som kan medføre, at man er tilbageholdende med at deltage aktivt i den mundtlige del af engelskfaget, og eleverne arbejder med forskellige kommunikationsstrategier til netop at overkomme disse udfordringer, så de rustes til at deltage aktivt med mundtlige input i undervisningen fremover.
Eleverne stifter bekendtskab og laver øvelser med prosodi, udtale-regler og kommunikationsstrategier. Eleverne arbejder desuden med forskellene mellem mundtligt og skriftligt sprog og kan gøre rede for disse forskelle.
Eleverne opnår kendskab til de 3 overordnede talegenrer (informational, ceremonial, persuasive), til appelformer, og til sproglige analysegreb og retoriske virkemidler, når man skal lave taleanalyse. Eleverne træner i den forbindelse tale-analyse med udgangspunkt i det retoriske pentagram
INDHOLD:
Øvelser fra www.udtalenu.dk (sætligt betoning og intonation, og elevernes egne udvalgte vokal- og konsonanudtaletøvelser).
Learn Academy English: 7 Rules for Intonation in English: https://www.youtube.com/watch?v=CstysyXcKGA&t=2s
List of commucation strategies. Adapted from: Lidya Ayuni Putri: Communication Strategies in English as a Second Language (ESL) Context. In: Advances in Language and Literary Studies Vol. 4 No. 1; January 2013).
Characteristics of Spoken Language. In: Bækgaard, Jakob: West Indies: The Rhythm & Struggle of Life. LRU, 2017. (dokumentet findes på bogens tilhørende website)
Television Academi: Supporting Actress in a Limited or Anthology Series or Movie: 75th Emmy Awards: https://www.youtube.com/watch?v=1I5vvRWo1TE&t=155s
Guardian News: Emma Gonzalez's powerful March for Our Lives speech in full: https://www.youtube.com/watch?v=u46HzTGVQhg
TED: Remember to Say Thank You: https://www.ted.com/talks/laura_trice_remember_to_say_thank_you?referrer=playlist-ted_in_3_minutes&subtitle=en
Martin Luther King: I Have A Dream (full speech): https://www.youtube.com/watch?v=bNBGvaSHWbY
Excerpts (first 4 minutes) of the following speeches:
John F Kennedy: Inaugural Address (1961): https://www.youtube.com/watch?v=NwM6s55no6U
Barack Obama: Yes, We Can (2008)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sun-Panels: Collaboration with psysics
Eleverne formidler viden fra fysikundervisningen og ekskursion til en solcellepark på engelsk til almindeligt interesserede, som ikke selv har fysik som fag.
Eleverne producerer på baggrund af deres opnåede viden om solceller tekster til modtagere på det sociale medie Linked-In.
Eleverne anvender i forløbet engelsk som lingua franca, og eleverne arbejder med vidensområder uden for engelskfaget på engelsk.
INDHOLD:
Oplæg på engelsk ved Nordic Solar
elevernes egne produkter i form af SoMe-indlæg til Linked-In.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
American Values - 30 s. EKSAMEN
Indhold:
Bækgaard, Jakob: "A Beautiful Mosaic" in: Connections, Forlaget Praxis (forthcoming)
"The Declaration of Independence" (uddrag) - fra Arildsen og Plougheld: "Follow That Dream" (systime, 1997) s.122
"Which ideologies do the two parties represent?" - fra Peter Brøndum m.fl.: "USA Now" (Columbus, 2014) s.88-90
Videoer om Declaration of Independence fra Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LKJMWHCUoiw
https://www.youtube.com/watch?v=yb7MI8NQLoo
https://www.youtube.com/watch?v=JeuU9s1xkVQ
J.D. Vance: "Hillbilly Elegy" (the introduction). 2016.
Amanda Gorman: "The Hill We Climb" (2021)
Emma: Lazarus: "The New Colossus" (1883)
Martin Luther King: "I have a dream" (1963)
Alexandra Ocasio-Cortez: Speech at the Democratic National Convention, 2024. https://www.youtube.com/watch?v=hJskN5GLZpw
Dana White: Speech at the Republican National Convention, 2024. https://www.youtube.com/watch?v=anZ_4mf6BWE
Bernie Sanders: Commencement address Brooklyn college graduates: "Don’t allow Demagogues to Divide Us’” (2017)
LeAlan Jones: Our America (in: Contexts, Gyldendal, 2004)
Forløbet tager udgangspunk i American Values - med fokus på Amerikansk politik og det amerikanske valg i 2024. Eleverne skal kende til grundlæggende kulturelle værdier og samfundsforhold, der gør sig gældende i USA, og de skal kende til historiske baggrunde fra hvilke disse værdier og samfundsforhold udspringer.
Endvidere har eleverne arbejdet med retorisk analyse i forbindelse med analyse af non-fiction.
Endelig har der været fokus på skriftlig fremstilling og at skrive analytical essays om non-fiction tekster.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Style of writing - A Christmas Carol (5 sider)
Eleverne har særligt fokus på at lave stilistisk analyse og bruge denne analysemetode som udgangspunkt for næranalyse i tekstanalyse.
Der er særligt fokus på word choice, language features og sentence forms, og elever skal kende til begreber som:
connotations, metaphor, simili, anaphora, alliteration, juxtaposition, antithesis, imperative sentences, interrogative sentences og sentence fragments.
Charles Dickens: A Christmas Carol - Stave I. (excerpt) (1843)
Brian Henson: The Muppet Christmas Carol (film, 1992)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3,9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Minimalism & Carver:Short Cuts (160 s) - EKSAMEN
Indhold:
VÆRK "Short Cuts" by Raymond Carver
“Literary Minimalism: A Brief Overview of Why Less is More” by Arun Prabhu (2018) from: https://penlighten.com/literary-minimalism
"The End of The Fucking World" (episode 1 + 2, Netflix 2019)
"A Very Short Story" by Ernest Hemingway (1924)
MÅL:
At arbejde med den litterære strømning ’minimalism’ i en amerikansk kontekst (centreret omkring 1970’erne)
At læse et værk (novellesamling) og kunne tilgå novellesamlingen ud fra nogle generaliseringer og karakteristikker vedr. skrivestil (minimalism) og temaer (deviance, dysfunctional, digression).
At kende til, kunne genkende og bruge begreberne/emnerne: minimalism, blanks, open ending, in medias res, implicit, explicit, less is more, social criticism, suburbian America, gender roles, showing vs. telling, the iceberg technique.
At genkende minimalistiske genretræk i film-mediet. At repetere begreber inden for filmteknisk analyse.
At træne elevernes analytiske og fortolkningsmæssige færdigheder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Cross Country Canada (40 s) - EKSAMENSEMNE
Antal sider: ca. 40
Tekster fra
Pors, Eva: Cross Country Canada. Lindhart og Ringhof, 2013:
Canadian Molson Beer: The Rant ( I Am Canadian, 2000)
Thomsen, Robert Chr: Introduction to Canadian Multiculturalism
Walker, Giles: Twice Upon A Time (film, 1979)
The Canadian Multiculturalism Act (excerpt)
Bissoondath, Neil: The Limits of Diversity
Jew, Anne: Everybody Talked Loudly in Chinatown
Chang, Joe: The Chinese Violin (film, 2010) https://www.youtube.com/watch?v=j_hF8mCNDHY
Thomsen, Robert Chr: Introduction to Indigenous Peoples of Canada
Daniels, Roy et al: These Are My People (film, 1969)
Keeshig-Tobias: Canada (poem)
Derudover har klassen læst:
Pauline Johnson: Siwash Rock (1903)
Alicia Elliott: Unearth (2018)
Fokuspunkter
Eleverne opnår indgående kendskab til Canadisk historie og samfundsforhold med fokus på Canadian Multiculturalism og Indigenous Peoples of Canada.
Eleverne har opnået sikkerhed i at kunne identificere og skelne særlige træk i den canadiske nationalidentitet som adskiller sig
fra den amerikanske nationalidentitet så som 'mosaic Canada' vs. 'melting pot America'.
Eleverne har opnået viden om Canada som et multikulturelt land - med fokus på 'diversity' og 'mosaic', og hvilke problemstillinger dette medfører.
Endelig har eleverne opnået bevidsthed om de særlige forhold der gør sig gældende for Indigenous Peoples of Canada, når det kommer til historie og deres status i Canada i dag.
Elever er i stand til at genkende træk fra disse tre hovedområder - identitet, multikulturalisme og Indigenous Peoples - i læsning af tekster, og elever er i stand til at anvende denne viden i læsning af canadiske tekster.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11,79 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
Eleverne repeterer eksamensemner og fokuserer især på den mundtlige præsentation til eksamen ved at fokusere på fluency, grammatik korrekthed og anvendelse af fagbegreber.
Eleverne repeterer desuden strukturer i analytical essays og repeterer grammatiske emner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4,95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Hjælpemidler til eksamen
Hjælpemidler til prøver i engelsk:
Du må ikke benytte interaktive programmer som f.eks. AI (Chat GPT og lign.), Google Translate eller Grammarly (og tilsvarende tilføjelsesprogrammer) og leksika. Dette gælder både online og off line versioner.
Du må benytte dine egne dokumenter fra engelskundervisningen.
Du må benytte dokumenter, opgaver, vejledninger o.l som EP har brugt i undervisningen.
Filer skal ligge lokalt på din pc/mac, dvs. du skal inden prøven hente dem i Lectio og lægge dem på dit ”skrivebord”.
Du må benytte følgende links. De skal ikke tilgås via din browser, men tilgås via listen herunder. Læg derfor dette dokument på dit ”skrivebord”. Tjek hjemmefra at de virker!
HUSK at medbringe høretelefoner til eventuelle lytteøvelser!
Ordbøger:
www.ordbogen.com
Oxford Learner’s Dictionary
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-Webster dictionary
https://www.merriam-webster.com/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248774824",
"T": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248774824",
"H": "/lectio/955/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59248774824"
}